Probleem Links achter????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nati

Probleem Links achter????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 16:55

hallo,

Mijn paard heeft altijd zo'n rare tik links achter.....hij blijft met dat been heel erg sloffen, ik doe hem de laatste tijd heel veel longeren (heel fanatiek) , maar blijft dit doen, ook doe ik regelmatig balkjes draven, maar resultaat is minimaal, soms lijkt het wel of dat hij dat been er niet goed onder kan zetten of niet goed kan optillen......maar als hij dan weer super fris is.....dan kan hij het weer wel, dan weer beetje te Clown ...

Hij heeft dit probleem al heel lang, hij is ook een tijd terug nog op de foto geweest, maar er zit niks aan dat been......

weten jullie wat dit kan zijn? en of ik dit met trainen op kan lossen?

Dioxide

Re: Probleem Links achter????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:00

Elk paard heeft een goede en een minder goede kant. Probleer eens met pessoa te longeren en tijdens het rijden voor de verzamelen op een verkleinde volte zodat hij links achter echt moet gaan gebruiken en vanuit daar weer voorwaarts schakelen. Als het niet beter wordt kun je misschien ook eens een osteopaat of fysiotherapeut raadplegen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:01

Zijn er ook foto's gemaakt van zijn knie banden? Daar zit denk ik het probleem.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 17:05

er zijn foto's gemaakt van zijn gehele been dus ook kniebanden, op alles gecontroleerd artrosse, ocd, etc...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:08

Okee...dan wordt het inderdaad trainen, trainen en nog eens trainen. Misschien ook eens kijken of je paard wel echt rechtgericht is? Dat kan ook een wereld van verschil maken.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 17:10

ik weet dat hij dat niet goed is nee......maar het lijkt wel door LA dat het niet goed lukt....kan dat???

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:14

Dat kan inderdaad... en nu is het dus de kunst om daar doorheen te rijden zonder dat je paard kreupel gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:15

Balkjes draven is best makkelijk voor een paard, als je nou over balkjes / sprongetjes met je paard stapt dan zou die zijn achterbenen moeten optrekken, als je paard de neiging heb toch te gaan springen loop der dan even naast, [ natuurlijk niet absurt hoog zetten ] . Je zult zien dat het na een tijd echt wel gaat veranderen als je der veel mee bezig bent .

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 17:16

kreupel......... Verdrietig ......nou dat hoop ik niet.......hij is niet van PeesBl af..... Verdrietig

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:21

Knieproblemen komen vaak vaak hoger weg, en zijn d.m.v. een goede fysio op te lossen; ik weet niet waar je woont, maar Gerrit Wijers uit Harkema (Friesland) (zowel menselijk fysio als paarden/honden) kan met de door jou geschetste problemen vaak veel bereiken. Sommige dingen train je niet weg zonder de OORZAAK weg te halen.............................

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:41

Mee eens, maar andersom is denk ik nog meer waar...je kan een fysio alles los laten maken, maar kan het er in een dag ook weer in rijden. Ik denk dat het een samenspel moet zijn, wil het helpen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:00

Heb je al eens naar de rug laten kijken? Mijn paard liep ook linksachter niet goed en had niks aan het been. Het bleek echter in zijn rug te zitten (zijn we dmv thermografie achter gekomen). Rug los laten werken, nieuw zadel, een tijd rust en daarna veel meer over zijn rug laten lopen hebben dit probleem opgelost.

Trouwens mijn paard ging door het lopen van balkjes juist veel slechter lopen, toen hij nog last van zijn rug had en ik dat nog niet wist. Ik zou eerst goed uit laten zoeken wat het is voor je er aan gaat werken. Het is goedbedoeld maar je kan het probleem ongewild verergeren.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:52

Ik dacht inderdaad ook meteen aan de rug. De kans is vrij groot dat het daar vandaan komt.
Als er geen medische oorzaak lijkt het mij een goed idee om het paard meer aan beide kanten los te werken.
Je kan je paard rechter richten, beter laten dragen op beide benen door verschillende zijgangen te rijden. Zo kan je eerst iedere kant afzonderlijk loswerken. Schouderbinnenwaars, travers, schouderbuiten en renvers zowel op rechte als gebogen lijnen en appuyementen. Je merkt vanzelf welke oefeningen je op welke hand meer moet doen, zodat je paard aan beide kanten steeds meer gelijk aanvoelt.
Ik denk dat als je je richt op het verbeteren van je hele paard dat je dat linkerachterbeen vanzelf meeneemt.

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:12

Mijn paard sloft ook rechtsachter. Door kraken&fisio is het gigantisch verbeterd!! Hij loopt veel actiever nu. Mijn paard is gekraakt in zijn bekken (SI-gewricht) Daarna heeft hij een sportmassage gehad. Echt een aanrader.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:48

die tik hoeft absoluut niet erg te weten, die hebben vele dieren én mensen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:55

kijk idd eerst medisch. blokkades? achterhand los, etc.
Maar ook het gebit het komt wel eens vor dat een paard last heeft van een kies en dat het achter kreupel is. Dit zit immers allemaal met elkaar in verbinding.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:55

Nou ben ik al 35 jaar getrouwd met een gebitsverzorger, maar vertel mij eens het verband tussen kreupel lopen en last hebben van een kies??? Verward
Dat verhaal lees ik wel vaker op Internet, maar kan bij de broodjes aap.....................

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:46

heeft hij soms last van zijn spier die loopt van zijn zitbeen naar zijn been, of in die omgeving, moet je maar eens op drukken, maar niet achter hem gaan staan dan.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:03

Je kan er ook eens op letten of je zelf misschien niet minder drijft met dat been. Al mijn paarden die ik ooit gereden heb, zijn altijd links achter wat minder sterk....aan wie zou dat nou liggen?? Ik ben me er heel bewust van geworden, dat helpt wel.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:27

Een paard dat niet ontspannen, niet los en niet soepel is gaat niet in balans. De stuwkracht en de draagkracht op de achterbenen zijn aan beide kanten verschillend.

Als een paard in draf niet met alle benen echt een moment goed van de grond komt, dan geeft dat ook aan dat de relatie stuwkracht en draagkracht niet in orde is, de elasticiteit die je door ontspannings- en gymnastiserende oefeningen opbouwt, geeft je die mogelijkheden wel. Als het paard verkeerd gereden wordt en de passen niet af kan wikkelen of verkeerd afwikkelt, kan een zweefmoment nagenoeg om zeep brengen, het naar voren brengen van de benen gaat dan vaak met de toon van de hoeven vlak over of boven de grond. M.a.w. het paard gebruikt zijn lijf niet hoe het gebruikt zou moeten worden ...... De oorzaak is meestal degene die erop zit en degene die les geeft en dat niet onderkent en dat corrigeert....

Alleen met balkjes red je het niet, ik denk dat je eerder wat stapjes terug moet doen en beter bij het begin moet beginnen. Als je doorgaat op deze manier, worden de problemen alleen maar groter en wordt het moeilijker om ze op te lossen. 1/. Hals strekken, hoofd laten zakken, 2/. stelling laten aanbieden, 3/. het loslaten van de onderkaak, 4/. een losse soepele rug en 5/. lendenpartij, 6/. een goed gebruik van het bekken en 7/. de knie zijn crusiaal. Op deze punten van het lijf moet je op het juiste moment, in de juiste mate en in het juiste verband met oefeningen inwerken.....

Een paard dat vast zit in de nek en onderkaak kan zijn lijf niet goed gebruiken. Dat kan zich uiten in een verkeerd beengebruik. Omgekeerd komt verkeerd beengebruik door het paard tot uiting via de nek en onderkaak van het paard en wordt dat via de telefoonlijn, de teugels, aan de ruiter doorgegeven. In de meeste gevallen is er storing op de lijn en wordt deze boodschap niet ontvangen..... en als er een signaal wordt ontvangen, wordt het meestal niet begrepen en genegeerd en daarmee dus verkeerd op gereageerd.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 19:40

@ Goofy44: 1/. Hals strekken, hoofd laten zakken, 2/. stelling laten aanbieden, 3/. het loslaten van de onderkaak, 4/. een losse soepele rug en 5/. lendenpartij, deze punten zijn helemaal super! het enige waar hij wat moeite mee heeft (maar wel redelijk gaat) is zijn bekken gebruik.....de rest is super!,

Mijn paard zit niet vast in zijn rug, nek etc. ik ben hem de laatste 1 1/2 maand alleenmaar aan het longeren, en hij is juist super los..........

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:19

Als een van genoemde punten een probleem heeft of moeilijker gaat, dan heeft dat impact op alles in de gangen en de bewegingsafwikkeling. Probeer voor zover mogelijk het bekken deel met therapie en/of oefeningen te verbeteren, maar doe dat in het juiste verband en in de juiste relatie met de andere punten. Deze punten werken als schakels in een ketting. Als één schakel niet optimaal is, dan is zit het zwakste punt van de ketting op de plek van die ene schakel. Fijn dat de rest in orde en op orde is.

Oefeningen kunnen aan de hand, met longeerlijn en onder het zadel. Vraag aan DA en/of therapeut wat je met het bekken wel mag en kan doen en wat beslist niet..... (voor wat betreft oefeningen om te verbeteren).
Suc6

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 08:14

Ik zou het eerst even medisch zoeken, mijn tinker had dat ook en bleek dat ze echt rug pijn had en stijf was aan een kant in haar bekken, dus het dier zal best ook wel pijn hebben als het daar aan ligt en logisch dat je dan gaat slepen.
Je zou lekker wat gynm oefeningen kunnen doen om de spieren te sterken en wat soepeler te maken allemaal.
Ik heb erg baat gehad bij een masseurs en holistische DA (Laarakker)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 08:23

klinkt indd als iets medisch.. misschien de rug ook na laten kijken?