Mijn zusje en ik zijn nu samen bezig om mijn 3-jarige merrie te beleren. mijn zusje erop en ik ernaast, omdat ze helaas wat klein is gebleven, maar dat doet er niet toe voor mijn vraag

We rijden haar dus al vanaf de derde keer los in de bak met een kort springzweepje, omdat ze nog weleens tegen het been wil protesteren(echte merrie, dan wordt ze echt heel nukkig en begint een beetje richting staken te gaan). Een keer even duidelijk maken dat je dat niet accepteert en dat ze gewoon naar voren moet en het is weer over(tot ze het er weer even niet mee eens is

Maar nu de vraag: Er kwam laatst iemand naar me toe en die had ons zien rijden en vond het vreselijk slecht. Je moest met een jong dier heel veel liefde en geduld hebben en dan kwam het allemaal vanzelf wel goed...(deze persoon had het ook aan haar 'instructie' gevraagd en die zei dat ook).
Ik ben dus zelf van mening dat je dit gedrag gewoon niet moet accepteren en zeker niet moet aanmoedigen door steeds lief te blijven. Dan heb je over een jaar een echte staker of een paard dat naar je been begint te slaan of iets dergelijks...!
Hoe denken jullie hierover? Hoeft niet persé over dit paardje te gaan. Gewoon een algemene mening wil ik ook wel graag weten

(BTW: het paard in kwestie is gezond, het zadel past en ze wordt verder niet tegengewerkt in de beweging. Ook begrijpt ze prima wat er bedoeld wordt en overvragen we haar niet! Het is echt een beetje kijken hoe ver ze kan gaan)