Beste manier om rug te verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Beste manier om rug te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 14:41

Mijn al wat oudere (17) pony heeft een vrij veel moeite met haar rug echt helemaal los te laten.
Zo gaat het nu wel stukken beter en merk ik ook dat heel langzaam maar zeker de bespiering in haar rug wat verbeterd en sterker word.

Ze heeft een flink "boogje" in haar rug, maar niet zo ontzettend dramatisch dat je het ook echt "doorgezakt' mag noemen, maar niettemin wel belangrijk.
Mijn instructrice denkt dat haar rug altijd wel een probleem zal blijven en nooit helemaal goed zal komen, maar dat neem ik liever niet zomaar aan en wil ook echt aan werken.

Ze heeft overigens geen last van haar rug! en het zadel is toevallig vorige maand nog nagekeken.

Wie weet technieken, aan de grond of ohz die echt werken? Ik heb alle tijd van de wereld om dit probleem aan te pakken, zolang het maar werkt!.

Alicia2u

Re: Beste manier om rug te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:00

Lang en laag longeren met de pessoa teugel kan goed werken. Vooral veel stappen en draven in het begin, nog niet te veel galoperen.
Verder zijn er wat technieken om de rug vanaf de grond wat meer te bollen: duw je vingertoppen net achter het borstbeen zachtjes in de buik van je paard, zodat je dr als het ware omhoog kietelt. Op die manier zal ze in reflex dr rug wat bollen.
Een andere oefening is het bekken laten kantelen. Je moet hiervoor achter je paard staan, dus ze moet wel braaf zijn! Ga met je vingertoppen langzaam van de croepe over de kont langs de spieren die over de 'zitbeenknobbels' lopen naar onderen. Dat zorgt ervoor dat het bekken iets kantelt.
Deze oefeningen kun je makkelijk doen als je bv. aan het poetsen bent.
Let op: je mag géén kracht of druk zetten. Het is niet meer dan gewoon aanraken!

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:37

Longeren met een pessoa teugel werkt niet bij elk paard, maar inderdaad veel lang en laag rijden om de spieren op te rekken en los te maken, van daaruit kun je je paard langzaam wat meer verzamelen zodat ze ronder wordt in haar rug, tempo is ook belangrijk vaak werkt het beter als je in een rustig tempo rijdt dan heeft je paard meer tijd om haar passen af te maken en heb je dus beter resultaat. succes

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:41

Dat ben ik niet met je eens: een pessoateugel werkt bij elk paard, mits goed gebruikt. Helaas zijn er veel mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn, waardoor je het doel voorbij schiet of het probleem zelfs verergert!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:44

Alicia2u schreef:
Dat ben ik niet met je eens: een pessoateugel werkt bij elk paard, mits goed gebruikt. Helaas zijn er veel mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn, waardoor je het doel voorbij schiet of het probleem zelfs verergert!

niet bij die van mij: touwtjes zijn te kort voor mijn ruin, en dat tuig trekt 'm dus kompleet in een krul die ik nou net NIET wil.
er zijn vast legio mensen met dat probleem: mijn ruin is 1.73m, dus echt niet extreem groot ofzo. Bloos

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:48

Je kunt de touwetjes ook zelf langer maken Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 21:37

Alicia2u schreef:

Bedankt voor de berichten allemaal, Probleem hier is dat mijn instructie heel weinig van longeren afweet en mijn pony ook vrijwel niet te longeren valt (ik weet er zelf ook ontzettend weinig vanaf aangezien niemand me het ooit geleerd of voorgedaan heeft).

Ik rij haar op dit moment vooral laag inderdaad (laatste foto in mijn profiel is een goede foto waar je kunt zien hoe ze na ongeveer een halfuur/40 minuten loswerken gaat lopen).
Ik merk alleen niet dat ze nou echt makkelijker loslaat in de lengte, ze neemt wel sneller aan dat ik haar op die plek wil laten lopen maar loslaten doet ze niet sneller (zeker die eerste 30 minuten blijft ze nog een beetje vastzitten).
Over het algemeen rij ik veel buigoefeningen (binnen en buiten kijken, schouderbinnen, de "verkeerde" kant opbuigen in een volte). Maar dat is het, ze word ontzettend snel los in het buigen, maar in de lengte vrijwel niet.
Overigens probeer ik haar ook ontzettend vanuit haar achterhand te rijden, maar het gekke is, dat ze dit pas echt gaat doen na het loslaten in de lengte (ik doe verder ook oefeningen met haar om haar kont sterker te maken, bultjes oprijden, korte tijden draven in mul zand enz).

@alicia2u: bedankt voor de tips, ik zal ze de komende tijd gaan proberen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:49

Je bedoelt dus, als ik je goed begrijp, dat de laterale lengtebuiging in de wending wel snel los is?
Wat je ter bevordering van de verticale buiging kunt doen is steeds even oppaken en weer hand laten volgen. Korte stukjes halsstrekken zeg maar.
Als het echt een probleem blijft, is he misschien niet onverstandig om een fysio of osteopaat de bovenlijn van je paard eens te laten checken. Misschien dat er ergens een kleine blokkade is.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 21:54

Alicia2u schreef:
Je bedoelt dus, als ik je goed begrijp, dat de laterale lengtebuiging in de wending wel snel los is?
Wat je ter bevordering van de verticale buiging kunt doen is steeds even oppaken en weer hand laten volgen. Korte stukjes halsstrekken zeg maar.
Als het echt een probleem blijft, is he misschien niet onverstandig om een fysio of osteopaat de bovenlijn van je paard eens te laten checken. Misschien dat er ergens een kleine blokkade is.

Ja misschien wel een goed idee, ik moet eerlijk zeggen dat ik haar laag rij en zodra ze daar loopt dat ik haar ook daar laat lopen (natuurlijk met pauzes), heb nooit geprobeerd om haar daar te houden en dan weer los te laten. Best raar dat ik en mijn instructie daar nou niet aan gedacht hebben aangezien mensen spiertrainingen vaak ook zo doen.

Ik ga het nog een aantal weekjes aankijken en de tips goed gebruiken, merk ik dat het niet echt verbeterd zal ik er zeker iemand bijhalen, alleen wie waar en hoe doe je dat? Watvoor iemand (fysio of osteopaat) kan me hierbij het best helpen?.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 08:49

Ik zou veel overgangen rijden, en des noods met een martingaal of thiedemann. Persoonlijk zou ik dan niet voor de thiedemann gaan. Als het paard dan ontspant in zijn rug, blijft er namelijk druk op hem staan, en dat vind ik iets minder. Bij de martingaal is die druk er alleen als het nodig is, als het paard dus zijn rug wegdrukt of moeite heeft hem los te laten Lachen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:40

Emmaa_ schreef:
Ik zou veel overgangen rijden, en des noods met een martingaal of thiedemann. Persoonlijk zou ik dan niet voor de thiedemann gaan. Als het paard dan ontspant in zijn rug, blijft er namelijk druk op hem staan, en dat vind ik iets minder. Bij de martingaal is die druk er alleen als het nodig is, als het paard dus zijn rug wegdrukt of moeite heeft hem los te laten Lachen.

Lijkt me niet de juiste manier. Met een hulpteugel als een martingaal of thiedeman versterk je de rug totaal niet! Het helpt om paarden die hun neus in de lucht steken te begrenzen, maar ook daar is vaak geen noodzaak voor een hulpteugel, maar een lichamelijk of rijtechnisch probleem.

@TS: Het ligt eraan wat de problemen precies zijn. Een osteopaat kijkt vooral naar de bovenlijn, de ligging van de botten en organe en tot zekere mate naar de spieren en spierspanning. Een fysio kijkt voornamelijk naar de spieren.
Omdat je juist een probleem met bespiering hebt, lijkt het me verstandiger om eerst een osteopaat te laten komen, omdat die naar veel meer dingen kijkt dan een fysio. Als er gebrekkige bespiering is, ligt dat namelijk vaak aan een blokkade in de botten en banden van de rug.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:21

Alicia2u schreef:
Emmaa_ schreef:

Lijkt me niet de juiste manier. Met een hulpteugel als een martingaal of thiedeman versterk je de rug totaal niet! Het helpt om paarden die hun neus in de lucht steken te begrenzen, maar ook daar is vaak geen noodzaak voor een hulpteugel, maar een lichamelijk of rijtechnisch probleem.

@TS: Het ligt eraan wat de problemen precies zijn. Een osteopaat kijkt vooral naar de bovenlijn, de ligging van de botten en organe en tot zekere mate naar de spieren en spierspanning. Een fysio kijkt voornamelijk naar de spieren.
Omdat je juist een probleem met bespiering hebt, lijkt het me verstandiger om eerst een osteopaat te laten komen, omdat die naar veel meer dingen kijkt dan een fysio. Als er gebrekkige bespiering is, ligt dat namelijk vaak aan een blokkade in de botten en banden van de rug.

niet waar: een fysio kijkt naar alle onderdelen van het bewegingsapparaat, dus gewrichten, spieren, pezen en banden (en de huid). als erkend dierenfysio kun je ook blokkades aanpakken (met mobilisatie van de gewrichten) en spier-pees-huidproblemen aanpakken. veeeel veelzijdiger dus dan "alleen maar spieren" aanpakken. ik verbaas me erover dat ik nog vrij geregeld dit misverstand tegenkom! op www.nvfd.nl kun je meer info over het vak vinden, en ook via het kopje 'therapeuten' een collega die bij jou in de buurt werkt.

succes! Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:42

dierfysio schreef:
niet waar: een fysio kijkt naar alle onderdelen van het bewegingsapparaat, dus gewrichten, spieren, pezen en banden (en de huid). als erkend dierenfysio kun je ook blokkades aanpakken (met mobilisatie van de gewrichten) en spier-pees-huidproblemen aanpakken. veeeel veelzijdiger dus dan "alleen maar spieren" aanpakken. ik verbaas me erover dat ik nog vrij geregeld dit misverstand tegenkom! op http://www.nvfd.nl kun je meer info over het vak vinden, en ook via het kopje 'therapeuten' een collega die bij jou in de buurt werkt.

succes! Lachen

Ohw, dat wist ik niet. Dan ben ik nu weer wat wijzer Lachen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 16:23

Emmaa_ schreef:

Bedankt voor de tip, maar ik ben blij dat ik verder kan kijken dan mijn neus lang is. Ik probeer mijn pony te helpen, niet te dwingen om nog vaster gereden te worden.

@dierfysio, bedankt voor de link! zal hem bookmarken, weet ik gelijk waar ik zijn moet als het de komende weken niet verbeterd met de tips die ik nu heb gekregen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:02

graag gedaan en succes met je paard! Lachen