Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Alicia2u schreef:Dat ben ik niet met je eens: een pessoateugel werkt bij elk paard, mits goed gebruikt. Helaas zijn er veel mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn, waardoor je het doel voorbij schiet of het probleem zelfs verergert!
Alicia2u schreef:Dat ben ik niet met je eens: een pessoateugel werkt bij elk paard, mits goed gebruikt. Helaas zijn er veel mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn, waardoor je het doel voorbij schiet of het probleem zelfs verergert!
Alicia2u schreef:Je bedoelt dus, als ik je goed begrijp, dat de laterale lengtebuiging in de wending wel snel los is?
Wat je ter bevordering van de verticale buiging kunt doen is steeds even oppaken en weer hand laten volgen. Korte stukjes halsstrekken zeg maar.
Als het echt een probleem blijft, is he misschien niet onverstandig om een fysio of osteopaat de bovenlijn van je paard eens te laten checken. Misschien dat er ergens een kleine blokkade is.
. Emmaa_ schreef:Ik zou veel overgangen rijden, en des noods met een martingaal of thiedemann. Persoonlijk zou ik dan niet voor de thiedemann gaan. Als het paard dan ontspant in zijn rug, blijft er namelijk druk op hem staan, en dat vind ik iets minder. Bij de martingaal is die druk er alleen als het nodig is, als het paard dus zijn rug wegdrukt of moeite heeft hem los te laten.
Alicia2u schreef:Emmaa_ schreef:Ik zou veel overgangen rijden, en des noods met een martingaal of thiedemann. Persoonlijk zou ik dan niet voor de thiedemann gaan. Als het paard dan ontspant in zijn rug, blijft er namelijk druk op hem staan, en dat vind ik iets minder. Bij de martingaal is die druk er alleen als het nodig is, als het paard dus zijn rug wegdrukt of moeite heeft hem los te laten.
Lijkt me niet de juiste manier. Met een hulpteugel als een martingaal of thiedeman versterk je de rug totaal niet! Het helpt om paarden die hun neus in de lucht steken te begrenzen, maar ook daar is vaak geen noodzaak voor een hulpteugel, maar een lichamelijk of rijtechnisch probleem.
@TS: Het ligt eraan wat de problemen precies zijn. Een osteopaat kijkt vooral naar de bovenlijn, de ligging van de botten en organe en tot zekere mate naar de spieren en spierspanning. Een fysio kijkt voornamelijk naar de spieren.
Omdat je juist een probleem met bespiering hebt, lijkt het me verstandiger om eerst een osteopaat te laten komen, omdat die naar veel meer dingen kijkt dan een fysio. Als er gebrekkige bespiering is, ligt dat namelijk vaak aan een blokkade in de botten en banden van de rug.
dierfysio schreef:niet waar: een fysio kijkt naar alle onderdelen van het bewegingsapparaat, dus gewrichten, spieren, pezen en banden (en de huid). als erkend dierenfysio kun je ook blokkades aanpakken (met mobilisatie van de gewrichten) en spier-pees-huidproblemen aanpakken. veeeel veelzijdiger dus dan "alleen maar spieren" aanpakken. ik verbaas me erover dat ik nog vrij geregeld dit misverstand tegenkom! op http://www.nvfd.nl kun je meer info over het vak vinden, en ook via het kopje 'therapeuten' een collega die bij jou in de buurt werkt.
succes!
Emmaa_ schreef:Ik zou veel overgangen rijden, en des noods met een martingaal of thiedemann. Persoonlijk zou ik dan niet voor de thiedemann gaan. Als het paard dan ontspant in zijn rug, blijft er namelijk druk op hem staan, en dat vind ik iets minder. Bij de martingaal is die druk er alleen als het nodig is, als het paard dus zijn rug wegdrukt of moeite heeft hem los te laten.