wederom een Haf @ work (filpje voor een beter beeld!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_m

wederom een Haf @ work (filpje voor een beter beeld!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 13:51

Hallo Doei!

Gisteren heb ik eline maar even mee naar stal gsleept om me te filmen tijdens het rijden!
Ik ben al even met deze haf bezig en probeer hem op ontspannig te rijden. Hij vind het nog al leuk om vaak heel hard te gaan en daarom probeer ik veel overgangen te maken. Ik heb wat geknipt in de video omdat hij een beetje te lang was... Bloos
Ik heb geprobeerd om het begin (sterren kijken), midden (nog wat drukjes maar richting ontspaning) en einde van de training (naar mijn idee ontspannen) weer te geven zodat je een duidelijk beeld krijg van waar we mee bezig zijn en wat dat voor een effect heeft op de pony!

Hij is steeds meer op zoek naar mijn hand. Soms loopt hij iets te diep.
Nou ik zou zeggen brand los Haha!

De pony is nog jong dus...Alle commentaar is welkom, mits het onderbouwd is!

Hier het filmpje:D
http://www.youtube.com/watch?v=YZQ5ThUPKDk

Edit: geef het filmpje even tijd om te laden.. wil graag commetaar!

Gipsylover

Re: wederom een Haf @ work (filpje voor een beter beeld!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:02

Leuke haf!
Het rijden ziet er leuk uit, je mag alleen wel wat ontspannerder zijn met je hand, en recht vooruit proberen te kijken!
Laatst bijgewerkt door Gipsylover op 05-12-07 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:03

Je hebt een leuk paard, maar je mag wel wat meer toegeven met je handen, vooral in het begin!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 14:03

Gipsylover schreef:
Leuke haf!
Het rijden ziet er leuk uit, je mag alleen wel wat ontspannerder zijn met je hand, en recht vooruit proberen te kijken!

Dankje Haha!
Toch heb ik tijdens het rijden bijna geen druk gevoeld... alleen in het begin.. Ik ga er iig op letten! Ja vooruit kijken... maar ik vind zijn manen zo mooi Clown Clown
Laatst bijgewerkt door Martine_m op 05-12-07 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 14:04

Norway_girl schreef:
Je hebt een leuk paard, maar je mag wel wat meer toegeven met je handen, vooral in het begin!

Ja klopt in het begin probeer ik hem te veel op mijn hand terug te rijden.. Tips?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:05

Leuk Lachen. Ik vind het er soms alleen wat ongecontroleerd uitzoen, met name in de eerste galop. Een beetje alsof het paard met jou wegloopt.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 14:08

Sheran schreef:
Leuk Lachen. Ik vind het er soms alleen wat ongecontroleerd uitzoen, met name in de eerste galop. Een beetje alsof het paard met jou wegloopt.

Dankje!
Klopt!
Hij is nu al beter te controlleren dan eerst... de galop was hij ook nog echt heel fris hoor Clown
Maar ik ben daar idd mee aan het werk!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:11

Martine_m schreef:
Norway_girl schreef:

Ja klopt in het begin probeer ik hem te veel op mijn hand terug te rijden.. Tips?

Op je kont gaan zitten tijdens een overgang, teugels gewoon lekker lang, wel kontakt! Maar kantel je bekken naar voren, druk je hakken uit, diep zitten.
Ze is nog jong dus zal dat snel doorhebben. Dan heb je straks een paard wat heerlijk op je zit te rijden is! De teugels zijn er niet voor om een paard stop te trekken, eigenlijk zou ja later alles op de zit moeten kunnen. Nu zijn het hulpmiddelen om je paard wegwijs te maken. Maar bouw dat af Knipoog

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 14:13

@Norway_girl: Ja wat je nu zegt is waar... maar daar was ik al mee bezig! Probeer bij hem mijn handen zo min mogelijk te gebruiken wil hem absoluut niet hard in de mond maken ofzo!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:14

Oh Bloos Nou ja je wilde tips, et voila Haha!

Suc6 verder

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:17

super hoor Tong uitsteken charlie doet ook zoiets in de galop, lekker fris en heel erg voorwaards, komt van zelf weer goed met oefenen Haha! leuk ding is het iig!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 14:20

@Norway_girl: Was ook niet verkeerd bedoelt! thx!
@Ginny: Dankje! Zal wel met het jong zijn te maken hebben! misschien gaat hij net zo goed lopen als charlie :p

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:38

Martine_m schreef:
Gipsylover schreef:
Leuke haf!

Citaat:
Dankje Haha!
Toch heb ik tijdens het rijden bijna geen druk gevoeld... alleen in het begin.. Ik ga er iig op letten! Ja vooruit kijken... maar ik vind zijn manen zo mooi Clown Clown

Hahah snap ik~! Mooie maantjes heb tie jaa! Knipoog

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 14:51

@gipsylover. Haha!:D Haha dankje

Nog anderen met commentaar, tips of juist tops?

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:49

Nou ik vind dat je echt niet kan rijden, maar het lijkt zo goed omdat ik zo vet goed kan filmen Tong uitsteken

Nee grapje, hij gaat lekker, zie al veel verbetering zeker wat het sturen betreft hij begint het te begrijpen.... En Draak blijft ook gewoon een lekkerding alleen wel erg fris gister Haha!

Verder weet je ook wel dat je op je handjes moet letten (maar dat roep ik wel weer ff zoals ik van egbert moest doen Tong uitsteken ) en op je kont zitten in de galop

kuzz

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:13

Ik kan het niet gied zien, maar volgens mij zit je neusriem niet goed. Voor een lage neusriem zit hij te hoog en voor een gecombineerde neusriem weer te laag.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:09

egnie schreef:
Ik kan het niet gied zien, maar volgens mij zit je neusriem niet goed. Voor een lage neusriem zit hij te hoog en voor een gecombineerde neusriem weer te laag.

Dat viel me ook al op Nagelbijten / Gniffelen

maar ziet er verder best netjes uit hoor Lachen
ga mee met het commentaar erboven..

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:51

leuke haflinger heb je! maar hij had wel een flinke hoest bui.. heeft hij dat vaker?

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:25

Ik ben het er niet mee eens op een jong dier zo "dwingend" te rijden! Voorwaarts neerwaarts is veel beter dan gewoon super veel druk in zn mond geven net zolang totdat hij zich overgeeft. Het probleem is dat ze op die manier niet leren via ontspanning na te geven...

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 19:55

@egnie: ja klopt... ben ook een andere aan het regelen nu.. daarna ga ik hem pas weer rijden.. dit is namelijk een gecombineerde... goed gezien!
@femke_harley: Dankje Haha!
@annet155: Dankje, hij is een beetje verkouden en hoest nu ook. Maar het gaat al beter met hem!
@Barbie1986: Ik rij hem helemaal niet dwingend! ik heb mijn tegels op maat en heb contact met de mond maar er heeft bijna geen druk op gestaan. Op de momenten dat hij ineens zijn neus naar voren duwde kwam hij iets tegen mijn had aan... maar het is absoluut niet dwingend! Hij geeft juist na in de ontspanning.. zelfs als ik me tegels niet meer op maat had was hij lekker aan het knabbelen.. jammer dat je dit niet ziet...

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:59

voorafje: ik heb de andere reacties nog niet gelezen, dus als ik het hier dubbel zet* en ook ik weet niet zo héél veel van dressuurrijden maar wat ik DENK :

Als ik jou was zou ik ook langer gaan zitten, als dit paardje al redelijk snel wil gaan lopen, en jij wil (wel of niet bewust) maar zowiezo onbewust het paardje remmen, waardoor je (zonder dat je het zelf beseft) met je benen gaat klemmen, deze haf zal dat zeker voelen en alsmaar harder willen.
Ik zie aan zijn hoofdhouding (zeker op het begin) dat hij / zij best gevoelig in de mond is, anders zou hij normaal niet zo "sterrenkijken" maar alles aan de hoofdhouding zegt me dat hij best een gevoelige mond heeft (uit ervaring zie ik dit omdat we ook zo'n paardje hebben) dan wil hij zijn onderhalsspieren vastzetten en zijn rug wegdrukken. probeer de teugels goed veerbaar te houden, dat je hem nooit "per ongeluk" in zijn mond zit mocht hij naar beneden wil komen, zo verliest hij het vertrouwen in je hand. Bij zulke "hete" paarden die alsmaar willen rennen, moet je niet te veel gaan tegenhouden (hierbij bedoel ik zowel zit, mond, en u eigen houding) rij hem extra voorwaarts, zeker tot de eerste pit eruit is en werk vooral op het neerwaartse, alsof je even lekker gaat doorhobbelen, als hij wat rustiger is, kun je beginnen te vragen, eerst met de zin, dan pas met de handen, het is (als ik het goed heb) een afgeslote piste, weg kan hij toch niet en blijven lopen zal hij ook niet, doet hij het wel, even laten lopen en terug vrage, als hij dan terug komt moet je eerst rustig hem opvangen en dan aan het werk zetten, hij moet leren wachten op jou, en niet alles op eigen houtje afcrossen. als je meteen begint met rustig te willen laten lopen, dan gaat hij alleen maar spanning opbouwen, zulke paarden moeten een zekerheid hebben "ik moet weg kunnen" en daarna moet jij hem leren dat het leuker voor hem is om bij jou te blijven, en naar jou te luisteren , dan op zijn eigen houtje de bak af te gaan, want dan wordt hij (door jou) extra aan het werk gezet.

Dit is mijn mening, als mensen hierop iets niet goedkeuren, wil je het dan aub via pb doen.

nogmaals! ik denk!! Dat dit een goede manier is (het heeft bij mij allensinds geholpen) of het dé juiste manier is ..... is niet aan mij om te beslissen.

alvast sucses met je haf! Haha! hij / zij ziet er wel een leuke haf uit! (dat zijn hafjes zowiezo altid Vork )

edit: over dat gevoeligheid = daar zeg ik niet dat je trekt ofzo hé, laten we dat duidelijk stellen Haha! gevoelige paardjes hebben vaker de neiging om dit te doen, ik weet het van onze haf's)

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 20:06

Woest schreef:
Als ik jou was zou ik ook langer gaan zitten, als dit paardje al redelijk snel wil gaan lopen, en jij wil (wel of niet bewust) maar zowiezo onbewust het paardje remmen, waardoor je (zonder dat je het zelf beseft) met je benen gaat klemmen, deze haf zal dat zeker voelen en alsmaar harder willen.
Ik zie aan zijn hoofdhouding (zeker op het begin) dat hij / zij best gevoelig in de mond is, anders zou hij normaal niet zo "sterrenkijken" maar alles aan de hoofdhouding zegt me dat hij best een gevoelige mond heeft (uit ervaring zie ik dit omdat we ook zo'n paardje hebben) dan wil hij zijn onderhalsspieren vastzetten en zijn rug wegdrukken. probeer de teugels goed veerbaar te houden, dat je hem nooit "per ongeluk" in zijn mond zit mocht hij naar beneden wil komen, zo verliest hij het vertrouwen in je hand. Bij zulke "hete" paarden die alsmaar willen rennen, moet je niet te veel gaan tegenhouden (hierbij bedoel ik zowel zit, mond, en u eigen houding) rij hem extra voorwaarts, zeker tot de eerste pit eruit is en werk vooral op het neerwaartse, alsof je even lekker gaat doorhobbelen, als hij wat rustiger is, kun je beginnen te vragen, eerst met de zin, dan pas met de handen, het is (als ik het goed heb) een afgeslote piste, weg kan hij toch niet en blijven lopen zal hij ook niet, doet hij het wel, even laten lopen en terug vrage, als hij dan terug komt moet je eerst rustig hem opvangen en dan aan het werk zetten, hij moet leren wachten op jou, en niet alles op eigen houtje afcrossen. als je meteen begint met rustig te willen laten lopen, dan gaat hij alleen maar spanning opbouwen, zulke paarden moeten een zekerheid hebben "ik moet weg kunnen" en daarna moet jij hem leren dat het leuker voor hem is om bij jou te blijven, en naar jou te luisteren , dan op zijn eigen houtje de bak af te gaan, want dan wordt hij (door jou) extra aan het werk gezet.

Dit is mijn mening, als mensen hierop iets niet goedkeuren, wil je het dan aub via pb doen.

nogmaals! ik denk!! Dat dit een goede manier is (het heeft bij mij allensinds geholpen) of het dé juiste manier is ..... is niet aan mij om te beslissen.

alvast sucses met je haf! Haha! hij / zij ziet er wel een leuke haf uit! (dat zijn hafjes zowiezo altid Vork )

edit: over dat gevoeligheid = daar zeg ik niet dat je trekt ofzo hé, laten we dat duidelijk stellen Haha! gevoelige paardjes hebben vaker de neiging om dit te doen, ik weet het van onze haf's)

Ik moet inderdaad wat langer zitten, maar heb meestal met jongen paarden mijn beugels iets korter.. ga dit zeker de volgende keer doen, hij is namelijk rustig en ik denk dat je idd gelijk heb dat ik onbuwst mijn benen wel eens kan klemmen!

Zelf heb ik niet echt het idee dat hij erg gevoelig in zijn mond, heb hem ook niet echt in zijn mond gezeten dus misschien heb ik het daarom nog niet door gehad! Dat "sterrekijken" doet hij meestal in het begin als hij nog wat fris is. om dat frisse er uit te rijden heb ik hem idd laten gaan (zie de galop Haha!) ik had ook zo iets van nou ga maar even lopen dan kan dat er uit en kan ik je daarna meer aan het "werk" zeten! ik weet dat als ik hier meteen aan zou beginnen ik alleen mezelf en hem tegen ga werken!

iniedergeval bedankt voor je reactie en ik ga er zeker op letten!

Edit: nee snap ik.. ik trek ook niet Haha!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:17

Wat me opvalt is dat hij in het begin erg over zn tempo loopt in stap en draf en ook zn passen daardoor niet afmaakt. Hij oogt ook een beetje gespannen, loopt ook stukken met zn staart strak tussen zn billen getrokken.
Dit wordt verde rin het filmpje wel wat beter, toch naar mijn idee nog wel iets over zn tempo in de draf.
Je handen vind ik ook nog wel een puntje waar je aan kan werken.
Vind het wel een leuek haf! Lachen Hoelang is hij onder het zadel, hoe oud is hij?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:36

Hey martine...

Leuk ponytje... heb je filmpje gezien en wat me opviel is idd dat ie erg over zn tempo loopt en zn passen niet afmaakt, probeer eerst die rust te vinden, ook je overgangen beter voorbereiden, dus eerst in stap controleren of ie aan t been is, beetje meer laten stappen dan binnenhand openen en been geven... dan zullen die al een stuk netter en gecontroleerder worden.. geld ook voor overgangen naar het halthouden, eerst wat schijnovergangen en dan pas doorzetten naar het halthouden..

Ook viel het mij op dat je soms je hand lijkt vast te zetten, mss voel je geen druk je kan wel je hand vastzetten (ook mijn grote probleem), probeer daar op te letten dat je los blijft in je hand en probeer wat meer lengte in de hals te rijden, als ie omlaag komt kropt die soms een beetje op...

ennuh belonen doe je met je binnenhand, die kan je loslaten (als t goed is) zonder dat de hoofdhouding verandert, rijden doe je nl van je binnenbeen naar buitenhand.

Verder vind ik het wel een fijner beeld dan eerdere rijfoto's van jouw op de hafjes... Ik weet niet of je er ook wel eens mee lest, anders mss iets om een paar keer te proberen.. heb je zelf ook alleen maar profijt van

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:55

Misschien kan ik nog wat helpen:
ik vind het er uit zien alsof hij weg wil lopen om druk op teugels te verminderen,,
in stap ziet het er wel lekker relax uit, geeft na tijdje ook lekker na mij heeft zijn achterhand er niet onder, een klein beetje meer been geven help al een stuk!

in draf is hij alleen maar hard aan het rennen,,
ik weet dat het moeilijk is op een haf heb dr zelf ook 1 te rijden! Probeer hem eens wat meer bij je te houden maar dan wel met drijvende beenhulpen! tactmatige hulpen geven en duidenlijk!
Veel succes!