Rijden met slof?? Wat vinden jullie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Rijden met slof?? Wat vinden jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 08:04

Gisteren had ik les. Ik rij net weer (paard heeft een paar weken stilgestaan) en loopt nu ongeveer weer 1.5 week. En geloof me, hij was vreselijk vervelend. Maar vasthouden en hangen. Mn instructeur advieseerde me om eens met een slof te rijden en die te bevestigen net onder het zadel aan de singel. Zodra dat ding er aan hing, liep ie echt super. De slofteugel hing gewoon slap. Maar mn paard sjouwde. Hierdoor kon ik ook veel beter rijden ipv de hele tijd maar bezig te zijn hem een beetje redelijk te laten lopen. Toen ik vroeg of de slof geen kwaad kon ( mij is namelijk altijd gezegd dat een slof heel erg slecht is) vond hij van niet. Hij werdt goed gebruikt. en het was beter als met de teugel. Nu was er veel minder gevecht, en kon zowel mn paard als ik eens eindelijk ontspannen. Het paard zelf proeste voortdurend!
Dus nu is mijn vraag aan jullie, moet ik zo een tijdje doorrijden?
Laatst bijgewerkt door paard89 op 05-12-07 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_noukie_

Re: Rijden met slof?? Wat vinden jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 08:13

je zegt dat je normale teugel los hing??
Sorry, maar dan vind ik het niet de methode, ik heb niets tegen met slof rijden..maar als je teugel in een boogje hangt heb je dus geen contact met de mond meer, je rijdt alleen maar op je slof..
Je moet juist van achter erbij rijden zodat je teugels weer op contact komen, pas dan krijg je een goede verbinding met je hand- mond... zolang je teugels in een boogje hangen is je paard weer net zo lastig als je de slof er af haalt, je houdt er dus, naar mijn mening, niets aan over...!
Probeer dus veel van achter er bij te rijden, (en houd het tempo gelijk met je zit) en zorg dat het paard gaat aannemen... als je de slof op de juiste manier gebruikt, heb ik er niets tegen.. Maar zorg dus dat je er wel iets aan over houdt en niet over een maand nog met hetzelfde probleem zit als je zonder slof rijdt..!

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 08:16

Nee, ik bedoel de slof. Staat er misschien een beetje onduidelijk. Sorry! Heb het al veranderd!
Laatst bijgewerkt door paard89 op 05-12-07 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 08:17

de SLOFteugel hing los Lachen

Onder begeleiding kan het op deze manier geen kwaad Lachen

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 08:21

Ik vind dat het geen kwaad kan, zolang jej weet waar je mee bezig bent, ik vind de slof beter dan met elastiek rijden, omdat ze dan ook over de rug gaan lopen. Lachen

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 08:28

myxlea schreef:
Ik vind dat het geen kwaad kan, zolang jej weet waar je mee bezig bent, ik vind de slof beter dan met elastiek rijden, omdat ze dan ook over de rug gaan lopen. Lachen

En met elastiek lopen ze niet over de rug? Als die goed gebruikt wordt is het imo ook een goed hulpmiddel.. Maar nu ff weer ontopic: Mits een slof goed gebruikt wordt, is het een goed hulpmiddel. Zo heel af en toe reed ik ook met slof, al was het alleen maar om mijn paard er weer ff doorheen te rijden. Zo lang ze goed loopt gebruik ik hem niet, maar af en toe kan het absoluut geen kwaad.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 08:52

Ik denk ook dat het op deze manier geen kwaad kan. Soms is een hulpteugel nodig om samen te verbeteren. Je moet wel oppassen dat je de slof niet blijft gebruiken (omdat het zo lekker makkelijk is). je paard kan dan op de voorhand gaan lopen en gaan hangen omdat je teveel op teugel rijdt en te weinig van achter..

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 08:53

Alleen als hij goed gebruikt worden, en dan ook voor de juiste problemen. Niet voor een paard wat graag hangt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:10

Een slof vind ik zelf soms erg fijn om je paard net dat beetje er bij te kunnen helpen. Maar dan wel alleen als die goed gebruikt wordt en dat is zoals jij het omschrijft.

Zolang de slof gewoon los er bij hangt en alleen opvangt als het paard echt omhoog komt, vind ik dat een betere hulpteugel dan een Thiedeman of elastiek. Gewoon het feit dat je een slof ten alle tijden helemaal los kan laten en dat is niet zo met een elastiek of Thiedeman. Maarrr, een slof kan je natuurlijk ook veel strakker pakken en dat is niet de bedoeling van een slof teugel. Lachen

Mijn merrie rij ik af en toe ook op slof, om haar soms net dat beetje extra ontspanning te geven. Maar soms ook als ze in der 'steigerdagen' zit, met een losse slof kan ik voorkomen dat ze récht de lucht in gaat, omdat ze met haar hoofd niet helemaal omhoog kan. Maar slof hangt er verder altijd los bij. Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:48

Tsja, als ik de post lees, ben ik wat minder positief over het gebruik van de slof dan de rest. Op zich lijkt hij goed gebruikt te worden, maar ik vind het niet helemaal eerlijk tegenover het paard. Hij heeft een paar weken stil gestaan, waarin zijn spieren er zonder meer behoorlijk op achteruit gegaan zijn, heeft een ruiter op zijn rug die zelf teveel druk op de teugels neemt (Hangen kan namelijk alleen als jij terugtrekt) en nu krijgt hij een slof omgehangen. Ja, hij doet het waarschijnlijk wel met slof, omdat hij waarschijnlijk wel weet dat hij toch niet anders kan. Waarschijnlijk bezorg je hem hiermee ook nog eens een flinke dosis spierpijn.....

Ik zou toch zeggen: slof er weer af, zelf goed de voorkant los laten en van achteren naar voren rijden, en gewoon de tijd nemen om hem weer netjes voor elkaar te krijgen. Want je post klinkt voor mij alsof je toch heel erg met de voorkant bezig bent.....

MACJUNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:43

ik vind persoonlijk de slofteugel geen oplossing een hulpmiddel gebruikt bijna iedereen verkeerdt! en dat heeft geen goede werking! dus ik zou zeggen longeren en een goede instructeur dan heeft het veel meer zin!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:55

Ookal gebruik een slof misschien wel op de 'goede' manier, ik vind dat je een paard niet moet rijden met slof, maar jezelf rijtechnisch moet verbeteren.

Een paard moet je vanuit de ontspanning van achter naar voren rijden. Een gevecht met de teugels hoeft het niet te worden als je je paard niet naar beneden 'speelt', maar gewoon constante druk houdt en wacht tot het paard ontspannen genoeg is om uit zichzelf nagevelijk te gaan lopen.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:12

Hier blijf je toch altijd discussies over hebben,
Ik gebruik hem ook na een aantal maanden problemen met rug etc
nu word ze sterker en haar manier van lopen is door het rugprobleem sneller sneller nog sneller en nog sneller geworden
als dit onder controle is gaat de slof er weer af
nu na een week tijd hangt die er losjes bij.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:16

ik rijdt ook met een slof om nét dat kleine beetje erbij te krijgen.

Ik ben echter geen voorstander alsje niet gewent bent om met een slof te rijden, de slof aan de zijkant van je zadel te bevestigen (wel aan de singel) omdat je iedere keer met VHV je slof moet verstellen.

Ik heb mijn slof altijd tussen de voorbenen door en ben er heel blij mee. Hij treedt pas in werking als mijn paard te ver voor de LL loopt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:18

Ik heb mijn merrie ook een tijdje met slof gereden. Als je er goed mee om kunt gaan en er ook les in krijgt dan zie ik het probleem niet Lachen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:19

Ik gebruik de slof persoonlijk alleen als hulpteugel bij het longeren. Onder de man vind ik het geen prettig hulpmiddel, maar dat is voor iedereen persoonlijk Lachen

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:53

Ik kan me wel vinden in de opmerking van Lalidan. Je paard heeft een tijd (weet niet hoe lang?) stil gestaan, je mag dan niet verwachten dat hij na een week alles weer oppakt.

Als je een slof op de juiste manier gebruikt, kan het geen kwaad, maar ik zou hem er niet iedere dag aan laten zitten. Misschien een paar keer om hem weer even duidelijk te maken wat de bedoeling is, en dan weer "op eigen benen".

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:59

Als dit jou een beetje helpt met ontspannen te rijden kan je het best doen. Iedereen kan hier wel een discussie over gaan houden maar zolang de TS het fijn vindt, moet ze het vooral doen, zolang het goed gebruikt word.
Hou wel in je achterhoofd: De slofteugel moet er toch weer een keer af, dus gebruik hem nu, en bouw hoe beter het gaat, steeds meer af. (dit zou ik dan gedaan hebben he hahaha Haha! .)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:44

Je kan ook afbouwen, of afwisselen.. ik reed ook een merrie die in het begin niet ontspande zonder slof, maar nadat ze los was prima zonder slof te rijden was.. Dan ging ie eraf.
Ik ben niet tegen slofteugels, mits ze maar op de goede manier worden gebruikt en als dat bij jou het geval is en jij en je paard zijn er nu even mee geholpen, geen probleem toch?

Liefs_rachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:10

Als je hem goed gebruikt, kan het geen kwaad.
Maar denk er wel aan dat je het uiteindelijk ook zonder moet kunnen, dus dat je er niet 3 jaar mee door rijdt. Zeker niet als je ook wedstrijden rijdt!

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:58

Ik rijd nu een Gribaldi merrie met verschrikkelijk veel bloed en de eerste 20 minuten rijd ik altijd even met slof omdat ik haar anders niet onder controle kan krijgen. De slof hangt dan wel los en na die 20 minuten loopt ze super, dus als je hem goed gebruikt vind ik dat het prima kan! Probeer eens om een half uurtje met te rijden en dan nog 10 minuutjes zonder en dit dan telkens op te bouwen?

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:04

Ik denk dat een slof voor veel mensen verslavend is!! Ik ken wel enkele mensen die 5/6 dagen per week hetzelfde paard met een slof rijden. Dit met het excuse dat het "beter"is voor het paard omdat hij anders zijn rug vast zet. Veel van deze paarden zijn met 12-14 jaar kapot gereden. Veel mensen die met slof rijden hebben niet het geduld en de goede instructie om een paard goed nageeflijk te rijden. Ik denk dat goed slof gebruik een moeiijk verhaal is en dat de meeste mensen die naar een slof grijpen iets geforceerd voor elkaar willen krijgen waar ze nog niet aan toe zijn. Bloos

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:05

Vraag maar aan een dierenarts of fysio wat zij er van vinden..... Haha!

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:11

Guess1 schreef:
Ik denk dat een slof voor veel mensen verslavend is!! Ik ken wel enkele mensen die 5/6 dagen per week hetzelfde paard met een slof rijden. Dit met het excuse dat het "beter"is voor het paard omdat hij anders zijn rug vast zet. Veel van deze paarden zijn met 12-14 jaar kapot gereden. Veel mensen die met slof rijden hebben niet het geduld en de goede instructie om een paard goed nageeflijk te rijden. Ik denk dat goed slof gebruik een moeiijk verhaal is en dat de meeste mensen die naar een slof grijpen iets geforceerd voor elkaar willen krijgen waar ze nog niet aan toe zijn. Bloos

Ik kan me zeker wel in jouw uitleg vinden! Maar ik denk, mits je hem goed gebruikt, zonder verslaving, dat hij voor sommigen een oplossing zou kunnen bieden..

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:16

Gemakzucht Ja Ja Ja