Pony blijft stil staan ohz.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Pony blijft stil staan ohz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:41

Zeer frustrerend.
Mijn (shetland) pony blijft gewoon stil staan als hij van de longe
word losgeklikt, 't meisje wat 'm rijd kan dan met de zweep slaan etc. (waar ik dus niet zo voor ben)
Maar hij blijft gewoon staan. Aan de longe, en als ik er naast loop luisterd hij wel ook op stem
luisterd hij goed aan de longe en stapt/draaft/galoppeerd dan ook gewoon, maar zodra hij los is,
en ik ben er niet om hem te 'begeleiden' doet hij niks, ja alleen als hij maar op mij af mag.
Hebben jullie hier ervaring/tips mee?

Edit: Max is lichtjes beleerd, maar snapt het waarschijnlijk wel, want aan de longe etc. loopt hij
wel keurig. (Met ruitertje dus)
Laatst bijgewerkt door MDJ op 03-12-07 19:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Ir111

Re: Pony blijft stil staan ohz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:43

Begrijpt hij wel wat de bedoeling is? Is hij beleerd (onder het zadel dus)?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:45

Ah, vergeten er bij te zetten, hij is (lichtjes) beleerd. Maar snapt het waarschijnlijk wel, want aan de longe etc. loopt hij wel braaf, maar zonder mij loopt 'ie niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:47

Dit had ik vroeger ook met een pony Knipoog . Eerst zou je bijvoorbeld kunnen proberen door veel stem te gebruiken hij toch gaat lopen , en als hij loopt goed belonen Lachen .
En ook eerst gewoon iemand mee laten lopen , want misschien snapt hij het niet helemaal.. Knipoog xx

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:48

Oke, 't meelopen deden we inderdaad al, en als hij zelfstandig ook maar een pasje zette uitbundig belonen.. Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:49

Laat je het meisje hulpen geven als ze aan de longe erop zit? Dus als jij bv draf zegt, drijft zij dan? En als jij ho zegt, maakt ze dan een ophouding? Op die manier kun je de hulpen aanleren. Dan laat je haar, aan de longe de hulpen geven zonder dat jij wat zegt.

Maar wellicht doe je dit al?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:50

Ir111 schreef:
Laat je het meisje hulpen geven als ze aan de longe erop zit? Dus als jij bv draf zegt, drijft zij dan? En als jij ho zegt, maakt ze dan een ophouding? Op die manier kun je de hulpen aanleren. Dan laat je haar, aan de longe de hulpen geven zonder dat jij wat zegt.

Als zij been gaat geven, gaat Max op de rem, en in de achteruit etc. Dus ze zit eigenlijk
alleen maar, en ik geef stemcommando's

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:52

Dat is natuurlijk prima maar ik kan me voorstellen dat je hem uiteindelijk toch graag op 'normale' hulpen wilt laten reageren. Waarom zou hij op de rem gaan en achteruit als ze lichtjes haar been aandrukt? Ik denk toch dat je pony het niet helemaal snapt. Heb je les, of iemand met ervaring die je kan helpen hiermee?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:53

Naast hem gaan lopen en steeds meer afstand nemen totdat je zelf in het midden van de bak staat en max over de hoefslag loopt. Dit zo stapgewijs hem aan het verstand peuteren..
Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:56

Michelle_x schreef:
Ir111 schreef:

Als zij been gaat geven, gaat Max op de rem, en in de achteruit etc. Dus ze zit eigenlijk
alleen maar, en ik geef stemcommando's

Dus Max snapt niet wat hij moet doen zodra de longe en dus het bekende weg is. Wees blij dat hij dan niet gaat rennen.
Leer hem eerst aan de longe ook de gewone been en teugelhulpen aan. Zonder dat kan hij gewoon niks los.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 20:04

Ir111 schreef:
Dat is natuurlijk prima maar ik kan me voorstellen dat je hem uiteindelijk toch graag op 'normale' hulpen wilt laten reageren. Waarom zou hij op de rem gaan en achteruit als ze lichtjes haar been aandrukt? Ik denk toch dat je pony het niet helemaal snapt. Heb je les, of iemand met ervaring die je kan helpen hiermee?

Ja, de eigenaren van de pensionstal, ik heb geen les, maar zou wellicht kunnen vragen of ze eens
willen helpen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:05

Michelle_x schreef:
Ja, de eigenaren van de pensionstal, ik heb geen les, maar zou wellicht kunnen vragen of ze eens
willen helpen.

Ik denk dat best een goed idee is. Suk6 ermee hoor! Lachen

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 20:06

tamary schreef:
Dus Max snapt niet wat hij moet doen zodra de longe en dus het bekende weg is. Wees blij dat hij dan niet gaat rennen.
Leer hem eerst aan de longe ook de gewone been en teugelhulpen aan. Zonder dat kan hij gewoon niks los.

Oke, bedankt voor je tips Lachen

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 20:06

Ir111 schreef:
Michelle_x schreef:
willen helpen.

Ik denk dat best een goed idee is. Suk6 ermee hoor! Lachen

Bedankt Haha!