Zwaar in de hand/hangen en niet op de hoefslag blijven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jiskaa

Zwaar in de hand/hangen en niet op de hoefslag blijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 16:19

Eindelijk een verzorgpaardje, jottum!
Ik mocht zondag een 'testritje' maken, maar toen kwam ik toch al wel wat probleempjes tegen.
Ik heb 5 jaar op een manege gereden maar dat is ondertussen ook al weer 2 jaar terug en daarom kan ik wel wat hulp gebruiken.

Ze is heeeel zwaar in de hand en gaat ook hangen op je hand zeg maar. En als ik de beide teugels in 1 hand neem, scheurt ze me de teugels gewoon uit de handen! Ik heb na een halfuurtje rijden gewoon al de blaren op m'n vingers! En spierpijn in m'n armen Bloos
Hoe kan ik dit oplossen? Help?! Clown

Dan is er nog een probleempje. Ze heeft er nogal 'moeite' mee om op de hoefslag te blijven. Toen ik er 2 tellen op zat, probeerde ze me al uit. Er stond een paard in de hoek en daar ging ze lekker achter plakken. Ik haar d'r achter weg sturen maar ze maakte vrolijk weer een bochtje, terug naar het stilstaande paard. Na dat 3x gedaan te hebben, had ze eindelijk door dat ik dat niet wilde en toen ging het goed. Maar ze snijd nog steeds alle bochten af. En als ik haar haar eigen gang laat gaan, slingert ze vrolijk door de bak heen.
Ik heb dus constant m'n buitenteugel d'r aan en m'n binnenbeen. Maar het is wel gewoon ontzettend irritant.
Misschien heeft iemand hier ook nog tips voor?

Ik ken het paard verder nog niet. Misschien is het uitproberen, misschien niet, ik weet het niet. Maar ik wil het gewoon zo goed mogelijk aanpakken.

Ik hoop dat iemand me wat nuttige tips kan geven!

feliciaa

Re: Zwaar in de hand/hangen en niet op de hoefslag blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:26

Is het paard nog jong want het kan ook zijn dat ze haar balans nog niet goed heeft gevonden. In dat geval is het belangrijk veel rechte lijnen te rijden en veel binnenhoefslag te nemen, hierdoor leer je het paard om op eigen benen te lopen en gaat ze niet aan de hoefslag plakken je moet er dan wel voor zorgen dat je even veel druk hebt op beide teugels en je haar met je beide benen goed opsluit. Is dit niet het geval kun je proberen een keer met losse teugels te rijden, hierdoor kan ze niet in je handen gaan hangen en ook dan moet ze op haar eigen benen leren lopen.
Verder raad ik je aan om les te nemen en misschien is het de volgende keer dat je er op stapt wel minder en was het gewoon even uitproberen Knipoog

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 16:28

Nee ze is niet meer de jongste, maar die man wist het ook niet precies. Hij zei dat ze ongeveer 7/8 jaar is.
Verder is les op dit moment nog niet mogelijk. Ik heb haar nog maar 1x gereden, en als ik haar een tijdje (paar maanden ongeveer) verzorg, is het misschien mogelijk.
Die man is er niet zo happig op helaas Nagelbijten / Gniffelen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:32

Zijn er al meer mensen die op haar hebben gereden? Misschien kun je hun eens vragen of ze het ook bij hun deed en wat hun er aan deden..

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 16:55

Ja dat is ook nog wel een slim idee! Dat ik daar zelf nog niet opgekomen ben Bloos
Ik wil gewoon niks verkeerds doen en dat het later nóg erger word.
Ben super blij met je tips, dankjewel! Haha!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:06

De buitenschouder naar buiten plaatsen met binnenbeen, binnenteugel tegen de hals, buitenteugel iets aannemen. Daarna wending tegen de wand rijden om de achterhand. Van zodra het paard begint te wenden : hulpen los en uit de wending laten wegstappen (dus : op de andere hand !) Als je dit elke keer doet als ze probeert naar binnen te vallen, zul je op den duur maar net de buitenteugel moeten aannemen en ze zal al mooi terug recht gaan lopen. Wel consequent zijn !
Helpt ook : verder naar binnen laten vallen en op een kleine volte brengen. Je blijft deze volte in dezelfde gang aanhouden tot het paard zelf zegt : "ik wil stoppen met op die volte te lopen !" Dan doe je nog een rondje of twee of je haar niet begrijpt, voordat je toestaat om de volte te verlaten. Ook hier geldt : consequent zijn ! Bij een karaktertje kun je wel een tijdje op dat cirkeltje draaien, maar ook hier hebben ze snel door dat doen wat de ruiter zegt gemakkelijker is dan je eigen zin doen.
Om je paard zachter in de mond te krijgen : longeren met pessoa-tuig (zacht contact) wil wel helpen en verder : GRONDWERK ! Leer haar wijken voor druk. Zeker niet gaan tegentrekken ! Zo maak je haar nog harder.
succes !

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 18:59

Nee tegentrekken doe ik ook absoluut niet omdat ik weet dat dat niet werkt Knipoog Zo ver was ik gelukkig al Haha!
Bedankt voor de tips, ik zal het zeker proberen morgen!
En voor dat pessoa, ik heb er totaal geen ervaring mee dus dan zal ik even moeten vragen aan de eigenaar of hij zoiets heeft, en of hij er ervaring mee heeft.
Maar ben bang van niet.
Hopelijk zijn er nog wel andere mensen daar die er wel ervaring mee hebben Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:02

Kun je geen les nemen met het paard? Via de computer valt het allemaal niet mee om uit te vogelen wat er precies mis gaat, laat staan oplossen. Lachen

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:38

Nee op dit moment is les nog niet mogelijk. Ik heb zondag een testritje gehad en misschien als ik wat langer verzorg mag het wel, maar is niet zeker.
En dat snap ik zelf ook wel. Ik hoopte alleen op tips van mensen die er misschien zelf ook last van hebben gehad.
En ik heb ook totaal geen ervaring met hulpteugels dus dat is ook geen optie lijkt mij Lachen

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:45

Wat je met hangen in de hand kunt proberen. Geen kleine kneepjes om en om in de teugel. Dat wil dus niet zeggen trekken en rukken, gewoon kleine ophoudingen. Hier zal ze als het goed is minder op gaan hangen. In ieder geval niet vast houden, dat hou je nooit..
Succes ermee!

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:56

Nee daarom heb ik nu ook zo last van m'n armen haha Tong uitsteken
Ik zal het proberen morgen, reuze bedankt!

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:30

1 reactie....voorwaards,voorwaards,voorwaards en vooral niet trug trekken!

marit_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:09

goed voorwaards rijden en/of veel tempo wisselingen maken. verder ook veel wendingen/figuren maken, let wel op dat je ze niet te klein maakt anders draai je der nog kreupel!! probeer er ook op te letten dat de druk in je hand en het drijven met je benen gelijk is anders raakt ze in verwar als ze gewoon in een rechte lijn moet lopen Knipoog verder denk ik ook dat je nog moet wennen omdat je der pas net rijd zoals ik begrepen heb..suc6 verder Knipoog

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:27

ik denk dat je paard erg scheef is en dat ie absoluut niet draagt van achteren als je geen les kunt nemen zou ik veel op internet kijken.
Ik ben zelf meer van het klassiek dus kan http://www.paardenbegrijpen.nl erg aanraden omdat ze ook problemen aan de hand van een filmpje laten zien en de oplossing ook.nou is elk paard natuurlijk anders maar het proberen waard.. en ik zou dan maar gaan lezen veel lezen omdat les nu niet mogelijk is.
wens je veel succes en heb veel geduld

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 09:57

monaatjuh schreef:
1 reactie....voorwaarts,voorwaarts,voorwaarts en vooral niet trug trekken!

Inderdaad Ja

Probeer te geven met je handen, zodra je pony nageeft moet jijzelf ook nageven. geef hem/haar niet de kans om te gaan hangen. Je kan beter eerst in stap beginnen. Kleine ophoudingen en dan weer loslaten. Laat je pony maar ophet bit gaan knabbelen.
Zodra je in draf bent kan je het ook gaan proberen. maar probeer maar kleine stukjes te draven, niet te snel alles perfect willen doen (zoals mij Knipoog )

En over de hoefslag, misschien zodra je pony (en jij) wat ontspannener gaan rijden, zal hij wat beter op je hulpen gaan reageren. probeer alles gewoon eerst in stap gecontroleerd te houden, en kleine stukjes draven. Lachen

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:06

Hmm ik doe altijd als ik op de linkerhand rijd dan iets meer mn rechterteugel erbij houden, en zodra je voelt dat ze van de hoefslag wilt, met binnenbeen tegenhouden.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:32

Als ze de hoefslag al wil, binnenbeen, terugduwen. Dat hangen kun je vaak ook goed met je been oplossen, maar sta het in elk geval nooit toe dat ze gaat hangen. Ga je paard niet tillen, hij kan prima op zichzelf lopen Lachen

DaisyFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:06

Tsja, je weet niet of het aan het paard ligt (eigenwijsheid en niet luisteren) of aan jezelf (scheef zitten).
Ik kreeg mijn paard eerst ook niet in de hoefslag, maar dit lag aan mijzelf. Rechtsom ging het namelijk wel goed, maar linksom niet! Door m'n houding te veranderen gaat het nu wel goed aan beide kanten.

Ben het wel met feliciaa eens door eens iemand anders erop te laten rijden of eens iemand naar jullie combinatie te kijken. Iemand van buitenaf kan er vaak beter over oordelen.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:13

heb je les, niet op dat paard maar gewoon les, misschien dat het aan je houding ligt

probeer de teugels gewoon bijde op maar te houden en je been er de hele tijd aan te houden, door veel been word een paard voorwaartser en gaat hij minder aan de teugels hangen
voor dat van de hoefslag gaan, gewoon goed de buitenteugel eraan houden ( en je been Knipoog ) dat is de controle. dan je binnenbeen er goed aan drukken Lachen

daarbij die kleine dingetjes al niet accepteren want dan gaan ze er vaak steeds verder in door

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:26

Ik kreeg ook eens een paard te rijden die super sterk in de mond was. Daarbij kwam ook nog eens dat hij niet voor het been was (dit staat meestal met elkaar in verbinding). Ik heb met dat paard heel veel overgangen en tempowisselingen gereden. Je moet vooral niet terug gaan trekken, want dat wil hij juist. Wat bij mij heel goed hielp is om niet langer dan 1 sec een ophouding te maken. Dus ophouding los, ophouding los en dat dan 100000X. een beetje doorbuigen links en rechtsom helpt ook goed. Ik deed ook een machtengaal aan en deze deed ik dan vrij kort, zodat als hij zijn kop omhoog deed hij enige weerstand kreeg van de machtengaal. Met een slofteugel maak je zo'n paard vaak alleen maar sterker. Longeren met dubbele longe en een elastiek eraan werkte bij mij ook goed. een elastiek doet eigenlijk precies wat je hand hoort te doen, aanspannen als hij stug wordt en ontspannen als je paard nageeft. Bij hele stugge paarden is een elastiek vaak al te zacht en blijven ze ertegen vechten, maar je kan het misschien proberen.....