inge_0rland0 schreef:ik heb ooit gehoord dat een paard 1derde van zijn gewicht kan dragen en de helft van zijn gewicht trekken
1 derde van zijn lichaamsgewicht? Dat is wel heel zwaar hoor. Een paard van 600 kilo zou dus 200 kilo kunnen dragen? Misschien dragen wel (dus niet direct door de poten zakken) Maar of dagelijks een uur lang met 200 kilo gewicht rondsjeulen nou gezond is voor een paard? Dat lijk me sterk.
Ik heb eerder ergens een logischere richtlijn gelezen: bij een warmbloed gaan ze uit van circa 10-15% van het lichaamsgewicht van een paard. Dus een warmbloed van 600 kilo is een ruitergewicht van 60-90 kilo goed. Bij koudbloeden gingen ze uit van 15-20% De bouw was ook nog van invloed: een forser gedrongener paard van 1.60 is over het algemeen sterker dan een fijn gebouwde warmbloed met een wat lange rug van 1.80 (terwijl ze misschien wel hetzelfde kunnen wegen)
inge_0rland0 schreef:ook goed kijken naar hoe het paard reageerd
Dat heeft niet zoveel zin; een paard zal niet zo heel snel (duidelijk) laten blijken dat zijn ruiter te zwaar is of dat het pijn heeft. Tegen de tijd dat je het echt zal merken, ben je vaak te laat.