Naar de hindernis toe 'trekken'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chupa

Naar de hindernis toe 'trekken'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 13:33

Het paard dat ik op het moment heb is eigenlijk het eerste paard
dat ik helemaal vanaf het begin zelf heb afgericht. Ze is nu ruim
4 jaar en we zijn al aardig bezig met springen. Ze is wel voorwaarts,
maar ik mis het trekken naar de hindernis bij haar.
Met vrijspringen 'versnelt' ze zelf wel op het goede moment. Tijdens het
rijden verzamel ik haar voor de hindernis en de laatste twee à drie passen
laat ik haar 'los'. Ze verlengt dan wel netjes, maar dat echte trekken naar
de hindernis doet ze niet.
Is er een goede manier om dit een paard aan te leren, of komt dit vanzelf?
Ik heb namelijk echt geen idee Bloos

8nnemiek

Re: Naar de hindernis toe 'trekken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:40

Ik denk eigenlijk dat dat erin moet zitten, en sommige paarden gewoon minder lol hebben in het springen, en dus minder erheen trekken of zelfs proberen er langs te gaan.
Ik zou juist blij zijn als je paard er niet te veel zelf heen trekt, zo heb je het zelf wat meer in de hand.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 13:52

Haha ik vind het wel fijn als ze het wel doen Lachen Maar het is toch niet zo dat alle paarden dat vanaf het begin doen, lijkt me?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:00

niet verzamelen en daarna toerijden, juist in een gelijkmatig tempo met impuls naar de sprong rijden.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:02

Inderdaad, ritme heb je nodig! Laatste twee passen loslaten.. Ik vind niet dat een paard naar de hindernis toe moet trekken, vind dat ze dan er in duiken!

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:04

Het moet er grotendeels wel inzitten. Mijne doet het extreem, hij vind het gewoon te leuk. Ik zou gewoon in een goed tempo doorrijden naar de sprong wat Lielle ook zegt en niet eerst verzamelen en dan loslaten. Dan vallen ze snel uit elkaar. Zorg dat je hem blijft ondersteunen met je been. Niet loslaten. Gewoon je hand ontspanne.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 14:06

Nouja, echt verzamelen wil ik het ook niet noemen. Ik hou haar zeg maar bij me omdat ze van zichzelf in een aardig tempo doorgaloppeert.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:09

dan moet je beginnen om eerst te zorgen dat je in een gecontroleerd tempo kunt aanrijden en dat constante temp kunt vasthouden. Als ik jouw bericht zo lees ontstaat bij me de indruk (even extra overdreven neergezet) dat je in een sukkelgalopje aankomt en dan de laatste 3 galopsprongen wil 'wegstormen'. Ik vind dat heel vervelend rijden, ik wil juist vanuit een gelijkmatig tempo springen en niet een soort katapult effect.

Probeer dus juist om een constant tempo te vinden en dat t/m de afzet vast te houden, onder dat je eraan moet trekken om hem bij je te houden.
Wat zegt je instructeur ervan?

/edit
lees net je topic over twee teugels + martingaal. Als je graag rijdt op de manier zoals dat paard springt, zul je aan mijn tips weinig hebben, want zo mag ik absoluut niet rijden.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 03-12-07 14:16, in het totaal 2 keer bewerkt

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:12

Niet teveel bij je houden. Zorg dat je een goed basistempo hebt, blijf haar daarin ondersteunen met je benen. Verder hou je een ontspannen verbinding met de mond. Je moet niet teveel willen doen. (is moeilijk, dat weet ik). Wat bij mij goed helpt. Is een hindernis dwars op de A-C lijn, gewoon een lage. En daar in een volte steeds overheen springen. Daarin blijf je ontspannen en hou e hetzelfde tempo aan voor en na de sprong. Gewoon zo makkelijk mogelijk rijden.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 14:28

Lielle schreef:
dan moet je beginnen om eerst te zorgen dat je in een gecontroleerd tempo kunt aanrijden en dat constante temp kunt vasthouden. Als ik jouw bericht zo lees ontstaat bij me de indruk (even extra overdreven neergezet) dat je in een sukkelgalopje aankomt en dan de laatste 3 galopsprongen wil 'wegstormen'. Ik vind dat heel vervelend rijden, ik wil juist vanuit een gelijkmatig tempo springen en niet een soort katapult effect.

Probeer dus juist om een constant tempo te vinden en dat t/m de afzet vast te houden, onder dat je eraan moet trekken om hem bij je te houden.
Wat zegt je instructeur ervan?

/edit
lees net je topic over twee teugels + martingaal. Als je graag rijdt op de manier zoals dat paard springt, zul je aan mijn tips weinig hebben, want zo mag ik absoluut niet rijden.

Nee, dat gaat over één van de andere paarden Lachen Dit paard is mij dan weer iets te veel van het goede. Mijn instructeur is van mening dat het voor een 4jarige heel goed gaat en dat ze, zoals jij zegt, met het constante galopperen goed springt. Maar in een parcours gaat ze best hard (niet speciaal op de hindernis af, gewoon de hele tijd) en dan houd ik haar dus bij me, op zo'n moment. Het is niet zo dat ik haar extra langzaam laat gaan.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 14:29

nikki160287 schreef:
Niet teveel bij je houden. Zorg dat je een goed basistempo hebt, blijf haar daarin ondersteunen met je benen. Verder hou je een ontspannen verbinding met de mond. Je moet niet teveel willen doen. (is moeilijk, dat weet ik). Wat bij mij goed helpt. Is een hindernis dwars op de A-C lijn, gewoon een lage. En daar in een volte steeds overheen springen. Daarin blijf je ontspannen en hou e hetzelfde tempo aan voor en na de sprong. Gewoon zo makkelijk mogelijk rijden.

Dat kan ik inderdaad wel eens proberen ja Lachen
Het schiet me in eens te binnen dat ik vergeten te zeggen ben dat ik het bij me houden tot de laatste sprongen ook makkelijk vind om de afstanden in te passen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:54

Chupa, ik had wel begrepen dat het een ander paard was. Wat ik bedoelde is dat die manier (vasthouden en laten gaan) IMO gewoon niet goed is. Als die van jou in het parcours te hard gaat, zul je toch meer aan je tempocontrole moeten werken Knipoog

Afstanden rijden is nog veel makkelijker als je gewoon je ritme hebt en niet gaat corrigeren Ja

Larissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:57

Ik denk eigenlijk dat dat erin moet zitten, en sommige paarden gewoon minder lol hebben in het springen, en dus minder erheen trekken of zelfs proberen er langs te gaan.
Ik zou juist blij zijn als je paard er niet te veel zelf heen trekt, zo heb je het zelf wat meer in de hand.

Helemaal mee eens