spieren opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

spieren opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 09:34

hoi,
Ik zit met een jonge hengst die in februari, maart naar de keuring moet. Nu is hij voor het moment enorm schraal .Wat zijn goede oefeningen om zijn bespiering in orde te krijgen ?Voor het moment staat hij in een stal om hem in de koets te leren, maar binnen een weekje of 3 komt hij terug. Dat wil zeggen dat ik dan nog maar een 2 maandjes heb om hem in orde te krijgen. Suplementen en andere middeltjes ben ik zo niet voor, dus het zou echt om dressuurmatige oefeningen gaan en longeren.
Moest het hier niet goed staan, mijn excuses dan. Knipoog

maximee

Re: spieren opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:06

Veel dressuuroefeningen rijden zoals je zelf al aangeeft.
Met name de wendingen krijg je goede buikspieren Lachen.
Voor betere bilspieren zou je heuveltjes op en af kunnen gaan draven als die in de buurt zijn.

Suc6! Lachen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:35

veel schakelen en overgangen rijden in al je oefeningen en figuren. bijvoorbeeld je paard op een volte zetten en in iedere hoek (dus 4 keer) schakelen heen en terug of een overgang rijden. (wordt hij ook scherp van aan je been)
vooral veel korte stukjes galop en weer terug zijn een goede oefening.
ook schakelen tijdens je schouderbinnenwaarts zijn heel nuttig.
door deze oefeningen veel te gebruiken in je training, krijg je een mooie bespiering en ook een goede conditie.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:44

Ik zou met de hengst veel met pessoa longeren, en met rijden veel oefingen waarbij hij goed moet inbuigen, en veel overgangen.
Daarnaast zou ik toch kiezen voor een voedingssupplement zodat je voorkomt dat je paard niet verzuurd in de spieren. Je vraagt wat anders van de spieren, dus kunnen de spieren ook een extra onderteuning krijgen door vitaminen en mineralen. Wij ehbben op stal goede ervaring met het volgende middel als aanvulling op de training. Het is geen doping!!!!! zie de link met uitleg over het supplement.

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25318

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:21

veel oefeningen in de stap rijden, een paard krijgt de meeste spieren van stappen

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:41

Heel veel overgangen rijden. Of je t paard nou aan de longe hebt of dat je erop zit, is een goede oefening. Verder wat balkjes op de grond, is goed voor de achterhand. Weet niet of je paard dat al kent/aankan, aangezien het een jong dier is.

xxAnsxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:06

longeren is een hele goede manier voor spieropbouw (en conditie)
Leg anders een 4tal balkjes neer (in een halbe maan zeg maar en laat je paard onder het longeren er overheen draven.
Leg ze zo neer dat als je de cirkel kleiner maakt hij er niet overheen hoeft, zo hoeft ie er niet constant er overheen.

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:19

Veel overgangen rijden, wendingen rijden en andere dressuurmatige oefeningen zijn goed voor de spieropbouw van je paard.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:01

2 maand is best weinig.

Ik zou voor het longeren gaan.

Met een pessoatuig en dan gewoon diep gesteld, dat het paard goed z'n achterhand moet gebruiken.
En veel galoptraining.

Afwisselend met balkjes en kruisjes erg leuk, ook voor het paard.
Maar wissel het wel af.

Twee maand aan de longeerlijn is heel lang voor een paard.
Niet te spreken over wat het allemaal met zijn lichaam doet.

Wil je bijvoeren om het paard meer massa te geven, dan zou ik voor suikerschnitzel gaan.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:12

Spiergroei gaat best snel mits met een goed schema gewerkt wordt. Zeker niet overbelasten. Maak nu maar eens foto's, over een maandje en dan over twee maanden.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:21

Ik zou een jong paard niet zo heel veel longeren, maar bijv 2x per week, en daarbij de volte zo groot mogelijk maken. Vind alle beschreven oefeningen meer iets voor oudere paarden. Waarom zou je hem niet ook in het tuig trainen, nu hij daarvoor beleerd is? Voor een niet te zware wagen, bijv. een sulky, en dan juist rechte lijnen laten lopen. Als je dat 2x per week doet, en dan nog 2x per week longeren, gaat het best lukken. Voor keuringsklaar maken wordt vaak uitgegaan van 6 weken, dus met 8 zit je royaal. Verder voeren met je ogen, en extra hooi bijvoeren als hij te schraal wordt, naast een normale portie krachtvoer. In ieder geval veel succes.

Uusepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 07:15

goed voeren idd, en goed kort maar krachtige training, veel overgangen.