U'blingh schriktraining (GEWELDIGE FOTO'S :D)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_AJ_

U'blingh schriktraining (GEWELDIGE FOTO'S :D)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 23:54

Ik had al een tijdje geleden het idee gekregen om meneertje koekepeertje aan dingen te laten wennen. Hier had ik alleen de tijd nog niet voor gevonden.

Een aantal dagen geleden ben ik weer met een vriendin naar U'blingh toe geweest, en er was al verschillende dagen mee gereden, dus hebben we besloten....

Dat dit een leuke dag was om allerlei dingen in de bak neer te zetten en meneer er lekker aan te laten ruiken enzo. Haha!
We hebben er o.a. een trap ingezet, stoelen, 2 verschillende zeilen, en zeil die een beetje op een balkje leek, een paraplu (lekker oranje!!:) ) en nog verschillende andere dingen.

Toen we bezig waren met het opzetten stonden alle paarden in de wei. En ineens kwamen die op precies hetzelfde moment allemaal KEI HARD naar voren gestormd! Stonden ze allemaal met de oortjes naar voren, allemaal aandachtig te kijken... ECHT GEWELDIG OM TE ZIEN!

Maar we hebben meneer gepoetst, en lekker erdoor heen laten lopen. ZIE HIER DE FOTO'S.

1) Meneer was al eventjes in de bak, maar zag ineens iets wat blijkbaar heel interessant was.
Afbeelding

2) De oranje paraplu had ik daar in het hoekje neergelegd, maar het eerst waar hij naar toe liep zonder enige twijfel van of het wel of niet eng zou zijn, was dus de paraplu. Hier had ik de paraplu net voor zijn neus weggehaald (hij had er al aan geruikt, en zat daarna grasjes te eten ofzo:p). Dus had hem gepakt en uitgeklapt enzo, maar er was echt TOTAAL GEEN REACTIE Tong uitsteken --> BRAAF PAARDJE Lachen
Afbeelding

3) En nog een keertje helemaal grondig besnuffelen.
Afbeelding

4) YEEEEEEHA --> het scheurmonster:p
Afbeelding

5) Nog even kijken of er een plekje was om te rollen, helaas mocht dit niet van het baasje:p
Afbeelding

6) En toen... toen zag hij ineens die witte zak... volgens mij zit er normaal zand ofzo in... maar die was blijkbaar heel erg eng! Heeeeeel erg voorzichtig ernaar toe lopen.. stapje terug.. toch maar weer kijken...
Afbeelding

7) En nog dichterbij...
Afbeelding
En wat was het toch eng... na het nog wat beter te hebben bekeken liep meneer er gewoon achterlangs:)

8) Even aan het zeil snuffelen.. daar wou meneer niet langs of overheen... en Blingh liep telkens naar de uitgang, dus hebben we het zeil maar voor de uitgang gelegd...
Afbeelding

9) Er stond ook een trap (die dus helemaal niet eng was) Maar het stuk plastic op de grond wat hieraan vast zat wel Lachen... Eerst wou hij er niet overheen... maar met toch wat aandringen.. krijg je zo'n effect :p
Afbeelding

10) En na het verleggen van dit stuk plastic...
Afbeelding
Wou meneer er nog steeds niet gewoon overheen lopen Lachen

11) Over actief draven gesproken... --> die beentjes:p
Afbeelding

12) Over het zeiltje heen springen...
Afbeelding
Wat is dat toch eng zeg! hihihi

13) Toen nog even aan de hand overal aan laten wennen... meneer plakt enorm erg... aan de ene kant wel goed... want hij let enorm erg op wat jij doet... maar aan de andere kant... toch irritant..
Maar lekker laten ruiken aan het zeil.. en belonen als hij een stapje dichterbij deed...
Afbeelding

14) En meneer werd steeds nieuwsgieriger...
Afbeelding

15) En uiteindelijk met wat behulp... meneer was erover heen gelopen, maar wou daarna niet meer... dus vriendin geprobeerd...
KRIJG JE DIT RESULTAAT:D:)
Afbeelding
Meneer moest hier even blijven staan...:p

Maar... we zijn enorm trots op het resultaat!!! En ik had toen gelijk wat nieuws geleerd... Wist namelijk niet dat paarden ook konden trillen omdat ze opgefokt zijn/bang zijn... hihihi.. hij stond zo met samengeknepen billen en een trillende staart aan het halstertouw... hihihi..

Al met al een perfecte training:p.. naderhand ook nog even droog gestapt over het harde...

Een reactie zou enorm leuk zijn... en alle eventuele ideetjes voor nieuwe items voor de schriktraining zijn van harte welkom!

Apple

Re: U'blingh schriktraining (GEWELDIGE FOTO'S :D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:58

Leuk idee Lachen. Heb je er goed op gelet dat hij er dapperder uit kwam als dat hij er in ging? Want als hij staat te trillen omdat hij bang is dan leert hij daar niets van.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:59

Gaaf zeg zo'n schriktraining Haha!
Ik zit er ook over na te denken om dat met m'n paard te doen aangezien het een heel onzeker paard buiten is en overal van schrikt als er geen ander paard bij is Lachen.
Ik zou graag een pm'tje willen over hoe je dat allemaal hebt aangepakt!

Ziet er goed uit en leuk dat die er daarna toch overheen ging Vork

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:59

Wat leuk zeg om dit een keer voor de afwisseling te doen! Vind Bling een leuk paardje Ja (kende hem al op bokt via Cimmy)
Hij springt echt stoer over het zeil heen!
Zou verder niet echt weten wat je nog kan gebruiken, je hebt al best veel enge dingen gedaan! Misschien kan je hem nog laten wennen aan geluiden ofzo?
En wat Apple zegt is een goed punt. Hij moet er inderdaad niet bang uitkomen.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 00:02

Apple schreef:
Leuk idee Lachen. Heb je er goed op gelet dat hij er dapperder uit kwam als dat hij er in ging? Want als hij staat te trillen omdat hij bang is dan leert hij daar niets van.

Nee... daar hebben wij enorm goed op gelet:) Hij moet er niet met een slecht gevoel uit gaan idd... Je merkte echt dat hij aan het einde helemaal trots was...Lachen Dan gaat hij helemaal zo als zo'n macho paard lopen... :p

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:55

foto 12 is echt heel mooi geworden Haha!

mooi actief paardje ehb je sucecs ermeee Pling

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 08:08

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:11

Ik ben het ook meer met bispax eens, dit ziet er veel rustgevender uit dan wat jij met blingh hebt gedaan. Wel geloof ik dat hij enorm matcho ging doen. Wel heel leuk voor de afwisseling

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:16

Gaaf ! Maar ik zou inderdaad ook liever niet het paard eroverheen jagen. Maar het samen aan de hand doen.Ik denk dat dat voor beide leerzamer is.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 12:18

bispax schreef:
hmm tja ...ik vind het goed dat hem eerst laat kijken in z`n eentje ...maar ik ben geen voorstander van dat je paard over heen jaagd ..

dit is mijn manier van schriktraining
http://s205.photobucket.com/albums/bb32 ... horses.flv

Ik snap je mening. Ik heb ook gekeken naar het filmpje, en heb weer wat ideeen gekregen... Alle manieren hebben hun voor en nadelen.. enb ik wou het hem zelf helemaal laten bekijken... Het was niet echt het er over heen jagen. Wanneer meneer er geen zin in heeft, of het echt niet wil... dan doet meneer het ook ECHT NIET! Hij draait zich dan om... en gaat gewoon de andere kant op. Ook wanneer je daar een zweep houdt, loopt hij der gewoon doorheen (aan de ene kant echt klote:p maar aan de andere kant.. hij blijft wel zijn mening volhouden --> goedzo paardje!).

Wat het probleem was, was dat blingh de grasjes die bij de bakrand groeien veel interessanter vondt, dan de dingen die in de bak stonden... En waneer je hem daar weg stuurde, dan ging hij er in een galop vandoor --> is ook echt niet te zien he?!:p. Wij hadden het liever ook in een stap afgehandeld of misschien een draf... maar als meneer wil galloperen...

Hij zal toch op zijn eigen benen wat moeten onderzoeken... en niet alleen maar aan mij plakken (wat hij dus wel zou doen wanneer we hem vast zouden hebben).

Maar ik heb enorm veel indrukken opgedaan voor nieuwe ideeen en nieuwe methodes... (Nog dank je wel daarvoor)... en omdat we nou weten waar hij wel en niet bang voor is, of wat hij wel of niet spannend vindt, kunnen we daar nou wel rustig mee verder gaan.. en idd waarschijnlijk aan de hand...

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:14

kijk nu zijn we een stapje verder want zo leek het net als je het paard op jaagde ...maar het plakken is niet verkeerd hoor ..hij wild graag geleid worden , dus loop met hem door , over , tussen de obstakels ..hij wilt jou als leider dan moet je ook leiden ...

zorg dat hij zijn aandacht bij jou blijft ...praat met hem , neem wat lekkers mee voor beloning ...moedig hem aan ipv hem zelf door heen jagen bv ...

voor meer adv hoor ik het graag

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:54

dat van bispax zag er inderdaad wat relaxer uit maar goed dat je het hebt beprobeerd en op bokt hebt gezet. nu heb je ook weer nieuwe ideeen!
zelf heb ik het lef nog niet gehad om dit te proberen...de mijne is ook beetje een angsthaas, maar ik heb haar nog niet zo lang dus ze loopt ook niet echt met me mee ofzo haha...ik heb het zelf nog niet aangedurfd dus..te bang om iets fout te doen..

jij in ieder geval succes verder met de schriktrainingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:31

Ajtje,

Blinghie doet zich vaan banger voor als hij is hoor. Maar idd het klopt wat je zegt over het plakken, het liefst zit hij in je jaszak! Maar hij heeft zich toch nog goed gedragen..

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:50

Leuke foto's, maar toch ook wat opmerkingen: je kunt zo'n schriktraining beter aan de hand doen.
Wel handschoenen aantrekken, want een touw dat door je handen getrokken wordt geeft brandwonden. Verder "gewoon" lopen, niet doen alsof het iets bijzonders is, wel prijzen natuurlijk als hij goed reageert. Verder kan je een zeil ook zelf aan een punt of een kant oppakken en eerst achter je aanslepen met je vrije hand. Als dat goed gaat, aai je hem daarmee en van lieverlee helemaal over zijn hele lijf, eventueel ook over hem heenleggen. Van dat soort dingen dus...
Veel succes nog...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:59

ponylovertje schreef:
Wat leuk zeg om dit een keer voor de afwisseling te doen! Vind Bling een leuk paardje Ja (kende hem al op bokt via Cimmy)
Hij springt echt stoer over het zeil heen!
Zou verder niet echt weten wat je nog kan gebruiken, je hebt al best veel enge dingen gedaan! Misschien kan je hem nog laten wennen aan geluiden ofzo?
En wat Apple zegt is een goed punt. Hij moet er inderdaad niet bang uitkomen.

Allereerst aan de TS: wat een ontzettend leuk paardje, kan ook mooi bewegen Vork
Doet het ook echt heel erg netjes.
Verder kun je ook met geluiden gaan werken, dat vind ikzelf ook altijd erg 'handig' om te doen. Men neme een aantal (mag best een flínk aantal zijn) lege frisdrankblikjes (beetje in elkaar gepropt af en toe) en doet dit aan touwtjes. Flink schudden en rammelen.

Verder is het straks weer vuurwerktijd (al denken sommige jochies al dat die tijd nu al is aangebroken Boos! ) nu wil ik hier echt niet mee zeggen dat je vuurwerk naar je paard moet gaan gooien, maar het is wel een goede test, om in een stukje wei vlak naast de bak bijv. een paar rotjes te laten afsteken, of wat van die ontzettend fel flikkerende lichtjes...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 01:23

JoyCiej007 schreef:
om in een stukje wei vlak naast de bak bijv. een paar rotjes te laten afsteken

Vast daar wel vrijwilligers voor te vinden.... Knipoog

Klikobakken schijnen ook nog weleens strotvliegmogelijkheids vermijdinggedrag op te leveren. Het rondrollen ervan, openzetten en weer dicht doen, op z'n kant leggen. Sat laatste vond mijn paardje doodeng, liggende kliko's...zucht. Waarschijnlijk leek ie teveel op een krokodil.
Ook een leuke, gezien op Duitse tv; ladder en dan iemand met een touw met blikjes eroverheen laten gaan.
Verder alleen maar goed van je, je weet maar nooit wanneer het van pas komt...
@bispax: mooi filmpje hoor, heb er met veel plezier naar gekeken.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 01:35

Leuk en erg nuttig hoor dat je dit meepakt als onderdeel van je training! Dapper paardje hoor, het ziet eruit alsof hij het allemaal erg mooi vindt; ik zie vooral nieuwsgierigheid op de foto's, bijna geen ongemak/angst (behalve bji de paraplu). Lol met je knol...leuk

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 01:37

Pluizebolpum schreef:
JoyCiej007 schreef:

Is voor mezelf eigenlijk ook wel een idee Haha! er is hier nl. al zo'n hondendrollenpoepbak opgeblazen door vuurwerk..... jongens zijn er maar druk mee in de weer.
en zeg nou zelf, wat is nou léuker voor die jochies, dan éindelijk eens een keer vuurwerk afsteken bij een paard dat wél mag?

(al moet ik zeggen dat de merrie die ik voor de wagen heb staan echt bomproof is wat dat betreft; ik rijd ook gewoon met oud & nieuw, rotjes komen zelfs, al dan niet perongeluk, onder haar benen door af en toe, maar mevrouw geeft er niets om).

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 01:38

Mooie foto's! Maar dit is niet echt een functionele schriktraining...

Het gaat er bij schriktraining om dat het paard leert op jou te vertrouwen in panieksituaties. Dus wat er ook gebeurt, bij jou is het goed en als jij er langs loopt, kan hij volledig op jou vertrouwen en er dus gewoon ook langs gaan.

Indd dus aan de hand, lang touw, handschoenen.

Dan ga je bijvoorbeeld langs een zeil lopen, heel rustig, en zonder aandacht aan het zeil te geven. Wat hij ook doet, je loopt rustig door en schenkt geen aandacht aan wat hij doet. Gaat hij stilstaan of achteruit lopen, zorg dan dat hij de druk die op het touw komt te staan zelf veroorzaakt. Je laat hem rustig kijken maar kijtk zwlf niet naar je paard. Dus wat leert hij hiervan: het zeil en jij doen hem niks en hij krijgt geen beloning voor zijn reactie. Zodra hij zijn hoofd laat zakken of kauwt beloon je hem en loopt door. Steeds opbouwen en dan zal hij snel leren op je te vertrouwen. Succes!

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 23:11

Pluizebolpum schreef:
JoyCiej007 schreef:

Klikobakken schijnen ook nog weleens strotvliegmogelijkheids vermijdinggedrag op te leveren. Het rondrollen ervan, openzetten en weer dicht doen, op z'n kant leggen. Sat laatste vond mijn paardje doodeng, liggende kliko's...zucht. Waarschijnlijk leek ie teveel op een krokodil.
Ook een leuke, gezien op Duitse tv; ladder en dan iemand met een touw met blikjes eroverheen laten gaan.
Verder alleen maar goed van je, je weet maar nooit wanneer het van pas komt...
@bispax: mooi filmpje hoor, heb er met veel plezier naar gekeken.

Hihihihi.... een krokodil (hoe verzin je het?!) Haha!.. hihihi... maar die kliko's zijn inderdaad een heel goed idee!! Dank je... Tong uitsteken

OranVera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:33

oow e cht geweldige foto's haha Tong uitsteken

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:17

Op die laatste foto zie ik geen macho staan Een samen geknepen kont en trillende staart is niet echt iets waar hij wat van leert. Dan houd hij er alleen maar een nare herinering aan over.
Zijn hele houding geeft daar aan dat hij duidelijk niet op zijn gemak is.
Ik denk dat je je eerst wat meer moet verdiepen in hoe je een schriktraining doet voor dat je zelf er mee aan de gang gaat.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:05

Mindfields schreef:
Mooie foto's! Maar dit is niet echt een functionele schriktraining...

Het gaat er bij schriktraining om dat het paard leert op jou te vertrouwen in panieksituaties. Dus wat er ook gebeurt, bij jou is het goed en als jij er langs loopt, kan hij volledig op jou vertrouwen en er dus gewoon ook langs gaan.

Indd dus aan de hand, lang touw, handschoenen.

Dan ga je bijvoorbeeld langs een zeil lopen, heel rustig, en zonder aandacht aan het zeil te geven. Wat hij ook doet, je loopt rustig door en schenkt geen aandacht aan wat hij doet. Gaat hij stilstaan of achteruit lopen, zorg dan dat hij de druk die op het touw komt te staan zelf veroorzaakt. Je laat hem rustig kijken maar kijtk zwlf niet naar je paard. Dus wat leert hij hiervan: het zeil en jij doen hem niks en hij krijgt geen beloning voor zijn reactie. Zodra hij zijn hoofd laat zakken of kauwt beloon je hem en loopt door. Steeds opbouwen en dan zal hij snel leren op je te vertrouwen. Succes!

Breitling schreef:
Op die laatste foto zie ik geen macho staan Een samen geknepen kont en trillende staart is niet echt iets waar hij wat van leert. Dan houd hij er alleen maar een nare herinering aan over.
Zijn hele houding geeft daar aan dat hij duidelijk niet op zijn gemak is.
Ik denk dat je je eerst wat meer moet verdiepen in hoe je een schriktraining doet voor dat je zelf er mee aan de gang gaat.

Met deze 2 quotes ben ik het helemaal eens,

Vind de foto's niet echt prettig om te zien, zie eerder een dier die gespannen, angstig is dan dat die er meer vertrouwen van heeft gekregen!

Verdiep je eerst meer in wat een schriktraining inhoud voordat je dr mee begint!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:09

ziet er goed uit. zelf als een paard heel hard schrikt kan je de hartslag tussen je benen voelen(als je erop zit) dat i bij mijn paard het geval dan.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:15

Behalve dat dit vast leuke actie-foto's oplevert, zie ik er het nut niet zo van in. Althans, het eerste gedeelte.
Ik neem aan dat je wilt dat je paard het volgende leert;
'Er zijn echt onwijs enge dingen, maar mijn baasje staat naast me / gaat me voor en als die zegt dat het goed is, kan ik erop vertrouwen dat ik er inderdaad veilig langs kan, zonder dat er iets gebeurt.'

En niet:
'laat ik om van het geklier af te zijn dan maar met een noodsprong en m'n hart in m'n keel in mijn uppie over dat zeil heenvliegen'

Dus los rond laten lopen vind ik niet zo zinvol. Als je paard ergens op af gaat en zijn angst in die specifieke situatie overwint, zal hij leren dat een paraplu in die positie (open/dicht e.d.) op die betreffende plaats in de bak niet eng is.
Ligt er de volgende keer een paraplu in de berm tijdens een buitenrit, dan geef ik je weinig kans dat hij 'denkt': Hé, da's zo'n zelfde geval als laatst in de bak, die doen niets. Doorlopen maar'

Mocht hij echter jou volledig vertrouwen, dan zal hij er tóch langs gaan omdat hij de ervaring heeft dat op jou vertrouwen geen slechte beslissing is.