Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

shavira schreef:Ruiter en paard moeten altijd wennen aan een andere manier van communiceren. Wees heel duidelijk (evt. met stem) wanneer het paard het goed doet en wanneer niet...Blijf zelf kalm,ook al is het paard zoekende.
Zoals je het hier omschrijft trek je terug dat is natuurlijk nooit goed. Zorg dat wanneer het paard zich opdrukt,jij je hand ontspant,zodat hij het niet kan vastpakken. Er zijn momenten waarop je soms heel even aan moet houden,maar dat is moeilijk te omschrijven. Vraag daarom duidelijk uitleg aan je instructrice wat er van je wordt verwacht. Duidelijkheid is het belangrijkst. Het begint bij jezelf,pas dan kun je consequent rijden en begrijpt het paard wat je van hem vraagt.
Natuurlijk is het lastig als het even niet zo fijn gaat als voorheen,maar soms moet je even een stapje terug om uiteindelijk op een correcte manier ontspanning en aanleuning te kunnen krijgen. Het is dus niet relevant dat hij nu niet zo fijn loopt in draf...(als het goed is komt dat dan vanzelf). Succes ermee en vraag advies aan degene die je begeleid....
edit:spelfout

dan gaat het veel relaxter en dat merkt je paard ook.. op de een of andere manier boekt het bij mij altijd wel resultaat Sjuulie schreef:ik heb een tip mbt tot het gefrustreerd raken..
doe je Mp3 aan en zet lekkere liedjes op.. dat merk ik altijd als in aan het rijden ben met muziekdan gaat het veel relaxter en dat merkt je paard ook.. op de een of andere manier boekt het bij mij altijd wel resultaat
ben het verder met shavira eens!

shavira schreef:Ik denk dat het belangrijk is om voor jezelf uit te maken welke manier van rijden (methode) je gaat gebruiken. Die van de eigenaresse of van je stalgenote. Het is verwarrend voor jou en je paard om verschillende manieren toe te passen.
Verder is het voor iemand achter de pc moeilijk om rijtechtnisch commentaar te geven zoals je wel zult snappen.
Ik ben zelf altijd van mening dat je de ontspanning op moet zoeken (als dit in stap makkelijker gaat eerst in stap) en vervolgens moet je het probleem wel opzoeken en niet uit de weg gaan. Wanneer je om het probleem heen blijft rijden,kun je het niet oplossen en zal je paard doorkrijgen dat het trekken een manier is om eronder uit te komen.
Wat heel belangrijk is, is om met je been naar je hand toe te rijden. Houdt daarbij gelijke druk op twee teugels. Niet rommelen,niet trekken. Gewoon contact aan twee kanten gelijk. Wanneer het paard de neiging heeft om zich eruit te trekken vul je aan met je been. Vervolgens rijd je hem een aantal passen naar voren van de hand af. Netjes terugrijden en daarbij weer gelijke druk op twee teugels.
Je paard zoekt aanleuning naar je hand wanneer jou hand stil is en constante druk heeft. Begin dus bij jezelf en denk aan stil contact in alle gangen....

florrtje schreef:Ik zou eens proberen heeltijd kordaat te zijn op de hand. m.o.w. Het paard weinig gerust laten in zijn mond, heeltijd nemen en geven" trek los trek los trek los ... want zoalsik het gelezen had (dacht ik) gaat hij met zijn hoofd in de lucht als je trekt, en als jij lost profiteerd hij ervan en strekt ie zijn hoofd. Dus messchien gaan combineren zodat hij te tussenstand leert kennen.
veel succes
onley schreef:ik denk dat ze bedoelt dat je niet constant moet vragen
dus vraag los vraag los
je moet gewoon een constante druk op je teugels houden
gewoon lichtjes zodat hij niks heeft om vast te houden
gewoon lekker voorwaarts rijden en dan de rest want een paard wat niet voorwaarts is kan ook niet neerwaarts en gaat zich enkel in een valse houding drukken
dus eerst die achterhand actieveren en dan de rest
laat die teugels wat langer en voor mij part gaat die op zijn rug door die bak of als een kameel maar eerst moet die op eigen benen lopen en zo leren te ontspannen en vanuit die achterhand rijden dan merk je vanzelf als je de teugels lichtjes vast hebt dat hij je hand gaat opzoeken en soms ook wel gaat zakken.
dit gaat trouwens niet in 1 dag
Glover schreef:florrtje schreef:Ik zou eens proberen heeltijd kordaat te zijn op de hand. m.o.w. Het paard weinig gerust laten in zijn mond, heeltijd nemen en geven" trek los trek los trek los ... want zoalsik het gelezen had (dacht ik) gaat hij met zijn hoofd in de lucht als je trekt, en als jij lost profiteerd hij ervan en strekt ie zijn hoofd. Dus messchien gaan combineren zodat hij te tussenstand leert kennen.
veel succes
Sorry ik snap niet helemaal wat je bedoeld
Verder zou ik niet veel aan 1 teugel klooien, want je pard moet uiteindelijk toch op 2 teugels lopen. Maak dus ophoudingen met beide handen. Laat hem stelling naar binnen aannemen, maak hem weer recht, stelling naar buiten, weer recht. De meesten paarden laten dan vazelf los omdat de ruiter dit ook sneller zou doen bij de stelling. florrtje schreef:jip
Glover schreef:florrtje schreef:jip
Dan deed ik dat verkeerd want ik maakte ophoudingen met m'n buitenteugel.
Annetje schreef:Begrijp me niet verkeerd maar Florrtje heb jij het nu over zagen? Of begrijp ik jou nu verkeerd? Jij zegt een ophouding op je buitenteugel en dan op je binnenteugel? Of buitenteugel contact en binnenteugel vragen?
Ophoudingen maken en dan ook zeker loslaten zijn idd een goede. Loslaten is bij een hangerig paard erg belangrijk, want hij maakt zich niet zomaar sterkVerder zou ik niet veel aan 1 teugel klooien, want je pard moet uiteindelijk toch op 2 teugels lopen. Maak dus ophoudingen met beide handen. Laat hem stelling naar binnen aannemen, maak hem weer recht, stelling naar buiten, weer recht. De meesten paarden laten dan vazelf los omdat de ruiter dit ook sneller zou doen bij de stelling.
)
Raggel schreef:Goedzo, en nog een tip als je gefrustreerd bent om wat dan ook met de paarden.
Stap af en wandel 3 rondjes door de bak en dan er weer op..
Van Anky gepikt