Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik heb uiteraard les, en dit bevalt ook goed, ik ben me alleen ook wat aan t oriënteren op andere manieren van rijden.__PSM__ schreef:Op het moment wil mijn paard en alleen maar hard, en alleen maar op mijn handen hangen.. Ze blijft wel fijn soepel, maar ik heb wel 300 kilo in mijn handen! Nu ben ik dus sinds een weekje begonnen met stoppen met nagevelijk rijden, want in mijn ogen is het nagevelijke wat ze op dit moment geeft alleen maar onttrekken door in mijn handen te gaan hangen, en begonnen met teugels netjes op lengte, en elke 2 minuten ongeveer halsstrekken, waar ik eerder dan mijn teugels weer oppakte ging ze aan de ren, nu blijft ze netjes op tempo, en gaat niet meer tegen iets druk in.
Ook heb ik het tempo nu beter onder controle, omdat ze naar mijn idee niet kan gaan hangen, waardoor ze ook niet door kan drammen.
Maar wat ik ook veel doe, is 10 balkjes neerleggen erover heen draven, en dan halverwege gewoon halsstrekken.. gaat hartstikke goed, en ook dit werkt erg rustgevend..
Maar wat zijn nu eigenlijk alle voordelen van veel halsstrekken??
Het is wel inderdaad als ik haar hals laat strekken een paard wat gewoon braaf de hand volgt en haar neusje steeds beter naar de grond brengt... En dan verdwijnt de spanning, als ik haar dan oppak, loopt ze braaf even in mijn hand gesteld, en daarna doet ze haar neusje weer naar voren, niet erg, want ik oefen er niet voor niets op, alleen eerder had ik dus heel veel in mijn hand, hier wil ik van af.... En probeer dat dus op deze manier op te lossen aerdenhout1 schreef:Elke 2 minuten hals laten strekken???? Ik weet niet of je les hebt, zo ja, dan misschien toch eens iemand anders proberen die je het hals strekken beter uit kan leggen.
Je laat een paard de hals strekken om verschillende redenen. Een ervan is b.v om te kijken of je paard je hand wil volgen. Nog een is om even ontspanning te geven in het lijf van het paard. Maar ook met lengte buiging mogen ze langer worden in de hals, of het vw nw, ook daar weer lengte in de hals, zo zijn er nog wel meer dingen waar het halsstrekken voor nodig is.
sanne83 schreef:wat is er mis met vaak halsstrekken? ik doe het minstens zo vaak, werkt goed als beloning en ontspanning.
. Vandaar mijn vraag: hoe rijd ts haar halsstrekken. Doe je halsstrekken op een 'foute' manier, dan voegt het niks toe aan het verbeteren van je paard (daar waar ts mee bezig is) en van jezelf. Je loopt het risico dat het paard niet door zijn lijf loopt/geen aanleuning heeft/achterhand vergeet/op de voorhand dondert, tja, dat geeft vooral op langere termijn problemen als je het paard weer wat hoger in wil stellen!zap schreef:sanne83 schreef:wat is er mis met vaak halsstrekken? ik doe het minstens zo vaak, werkt goed als beloning en ontspanning.
het is niet erg, mits je het goed doet. Vandaar mijn vraag: hoe rijd ts haar halsstrekken. Doe je halsstrekken op een 'foute' manier, dan voegt het niks toe aan het verbeteren van je paard (daar waar ts mee bezig is) en van jezelf. Je loopt het risico dat het paard niet door zijn lijf loopt/geen aanleuning heeft/achterhand vergeet/op de voorhand dondert, tja, dat geeft vooral op langere termijn problemen als je het paard weer wat hoger in wil stellen!
Doe je halsstrekken op een 'goede' manier, dan is er niks mis mee en kan je het paard er super los mee krijgen en even lekker ontspannen en belonen!
! En wil aangeven waarom halsstrekken soms niet nuttig KAN zijn voor je training. De vraag boven mij was toch ook wat er fout is aan veel halstrekken..... dáár antwoorde ik op!