Probleem met sturen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Probleem met sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 13:10

Ik heb een beetje een probleem, ik verzorg een paard, maar de eigenaars willen niet dat ik er les mee neem. Ze is nog erg jong en nog niet zo heel lang onder het zadel. Mijn grootste probleem nu is dat ze niet reageerd op de juiste hulpen met sturen zeg maar. Bij haar is het zo dat wanneer je aan je linkerteugel trekt ze naar links gaat, hard of zacht maakt niet uit ze is heel licht in de mond, maar dit is haar denk ik gewoon verkeerd aangeleerd. Ik wil haar dit nu af te leren, maar ik heb géén idee hoe. Eenzijdige beenhulpen reageerd ze ook niet goed op en weet dus ook niet hoe ik dat haar aan moet leren. Het is dus wel duidelijk dat ik een instructrise hierbij nodig heb, maar dat gaat dus niet. Ik hoop dat er iemand is die me een beetje op weg kan helpen dmv tips hoe ik dit op zou kunnen lossen? Lachen

Even ter verduidelijking
Normaal gesproken gaat een paard naar (bijv.) links als je beide handen naar links doet, je gewicht verplaatst, je buitenbeen iets naar achter aanlegd en je binnenbeen lichtjes aandrukt zodra je paard naar links gaat voor buiging enz. Op je linkerhand komt dan minder druk dan op je rechterhand, je rechterhand sluit je en op je binnenhand(linkerhand) komt dan minder druk te liggen dan op je buitenhand en je buitenteugel ligt tegen de hals aan en je binnenteugel ervanaf. Maar Jopke(mijn verzorgpaard) reageerd daar niet op en blijft stug vooruit lopen. Echter als je wat meer druk neemt op je binnenhand en je buitentuigel losgooid gaat ze wel naar binnen of de kant op die je wilt zeg maar. Dus niet op de goede manier.. Misschien dat het nu iets duidelijker is? Lachen

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Colorado op 02-12-07 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

lana_te

Re: Probleem met sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:22

ik snap je probleem niet echt. wil je even duidelijk zeggen wat er aan de hand is? als je aan je linkerteugel trekt gaat ze naar links.. dat is volgens mij wel normaal.. dus leg je het even duidelijker uit aub? Lachen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:32

Het jonge paard reageert op de teugels zoals het moet.
De manier van rijden van jou met een teugel tegen de nek is voor de al verder beleerde paarden.
Dit breng je ze langzaam bij evenals de eenzijdige beenhulpen.
Het is dus niet verkeerd aangeleerd maar dit is echt de basis van het inrijden.
Hoelang is het paard onder de man?
Misschien moet je aan de eigenaren vragen of zij je een beetje kunnen begeleiden als je geen les mag nemen.
Veel sterkte iig en tenslotte komt het wel goed.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 16:16

Ze is pas een paar maanden onder het zadel, dus als dat zo werkt (wist ik niet Bloos Dacht dat dat gewoon kwestie van aanleren was) dan doet ze het dus gewoon enorm goed Haha! Yay Tong uitsteken Heb je misschien tips hoe ik dat langzaam aan kan gaan leren? Want de eigenaren rijden er niet zo vaak op en zijn er ook niet heel vaak, dus ik ga het wel vragen of ze me willen helpen begeleiden, maar heel vaak kan dat dus niet en misschien kan ik er dan al mee proberen te beginnen?

Mooi dat het geen vreselijk moeilijk op te lossen probleem is! Haha!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:27

Ik weet ook niet veel hoor, maar ik had hetzelfde probleem een maand geleden met mijn paard (twee maanden onder het zadel nu).
Mijn trainer zei dat je langzaam aan moet laten wennen aan jouw manier van sturen en ik merk dat het langzaam aan beter gaat.
Rij nu zelfs al af en toe met één hand en dus heb je hetzelfde één teugel aan de hals.
Gewoon sturen zoals je paard gewent is en langzaam aan de andere teugel tegen de hals aandrukken op een geven moment begrijpt het paard deze aanwijzing evenals één been aanzet.
Gewoon geduld en veel oefenen.
En inderdaad je paard doet het goed alleen moet jij in je hoofd zetten dat dit paard niet hetzelfde is als een paard wat al jaren bereden is.
Dit paard is nog helemaal aan het leren en heeft al zoveel moeten leren de afgelopen maanden en nu moet jij ook mee leren.
Gewoon rustig aan dan komt het helemaal goed tenslotte.
Veel succes ermee.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 20:08

Super bedankt! Ga ik zéker weten proberen, klinkt niet heel moeilijk, al zal dat in de praktijk wel anders zijn, haha. Maar ik ga het gewoon proberen en als het niet goed gaat weet ik denk ik wel ergens iemand vandaan te halen die mee kan om te helpen en de eigenaren dan Lachen

Ja dat is waar, denk dat ik zo denk omdat ik verder alleen manegepaarden gewend ben Lachen Enorm bedankt in ieder geval Ja Haha!

Offtopic: Wat een leuke ava heb jij! Haha!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:25

Jammer dat je geen les mag nemen. Maar als ik jou zo hoor gaat het wel goed komen. Heel veel succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:02

blensink schreef:
Het jonge paard reageert op de teugels zoals het moet.
De manier van rijden van jou met een teugel tegen de nek is voor de al verder beleerde paarden.
Dit breng je ze langzaam bij evenals de eenzijdige beenhulpen.
Het is dus niet verkeerd aangeleerd maar dit is echt de basis van het inrijden.
Hoelang is het paard onder de man?
Misschien moet je aan de eigenaren vragen of zij je een beetje kunnen begeleiden als je geen les mag nemen.
Veel sterkte iig en tenslotte komt het wel goed.

een aan de hand voorbereid jong paard kan dit deels al beheerzen.

Je kan aan de hand gaan oefenen, wil je meer weten pb me dan maar even.