achter de teugel en achter de loodlijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monaatjuh

achter de teugel en achter de loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 12:00

wat is het verschil en wat doe je eraan?

groetjes manon

monaatjuh

Re: achter de teugel en achter de loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 12:12

nobody?:P

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:38

Het is het zelfde.
Maar wat je eraan doet zou ik niet weten.
Er zijn meerdere topics hierover.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:48

Is niet hetzelfde, als je paard achter de LL loopt kan je nog wel aanleuning hebben. Maar als je paard achter de teugel loopt heb je geen aanleuning meer.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:32

Is inderdaad niet hetzelfde. Het is allebei niet goed, maar ik vind persoonlijk achter de teugel moeilijker op te lossen dan achter de loodlijn. Een paard dat achter de teugel loopt 'kruipt' (om het zo maar even te zeggen) weg van je hand. Je teugels hangen in de ergste gevallen in een boogje en het is erg moeilijk om contact te maken (zoniet onmogelijk). Wat je hieraan moet doen is eruit rijden. Aan het been rijden en eruit rijden. Benen, en die neus naar de hand proberen te drijven. Daarna kan je aan de achterhand gaan werken. Als je paard achter de loodlijn loopt heb je meestal wel nog contact. Meer de achterhand activeren helpt hier. Hier zijn nogal topics over geweest, ga even voor je zoeken Lachen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:37

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 09:20

bedankt, maar ik kom hier niet veel verder mee...bij mijn paardje is het namelijk weer een geval apart....ze loopt altijd met haar kin op de borst...zelfs als ik met totaal losse teugels rij.

Verder zou achter de teugel lopen veroorzaakt worden door teveel teugelhulp en slecht voor het been zijn terwijl ik tot nu toe de 2 maanden dat ze onder het zadel is alleen nog maar met een ontspannen los teugeltje heb gereden en alleen nog maar bezig ben geweest met aan het been rijden.

mijn instructrice zegt dat ik met een weerstandbiedende hand moet rijden en haar in de teugel moet drijven...liever even sterren kijken dan de verkeerde manier doorzetten.hierbij is veel been erg belangrijk, in mijn geval is mijn paardje de juiste aanleuning niet gewend en loopt ze met haar kin op de borst omdat ze dit blijkbaar een fijne houding vind(???) of denkt dat het zo hoort of om onder werk uit te komen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:25

Ik denk toch dat het in jouw geval te maken heeft, met het feit dat je paard er niet genoeg bij is van achter en dus niet genoeg aan je been is.
WEat het ook zijn, is dat jouw paard nog vertrouwen moet krijgen in je hand. Dat ze het moet nog niet durft aan te nemen.
Longer je haar weleens bijgezet??
Dat kan weleens helpen om het paard te leren het bit te accepteren.

Ik geeft je instructrice wel gelijk dat ze zegt dat het dan beter is om haar even sterren te laten kijken, maar let dan wel op dat je je hand netkes stil houd en niet gaat trekken want dan durft ze het bit helemaal niet meer aan te nemen...
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:28

Achter de loodlijn dat vraag je bewust zelf.

Achter de teugel is iets wat het paard zelf doet, dus zoals die van jou.

Super dat je niets met je handen doet, zo houden Ja
Je paard is op de een of andere manier "bang" voor de teugelhulpen.
Dit kan idd een harde hand zijn (maar als jij een zachte hand hebt is het dat niet)
Het kan ook zijn dat zijn bit hem niet fijn past (probeer eens een zachtere)
Of dat hij last van zijn tanden heeft
Verder kan last van de rug oid ook nog, maar ga er even vanuit dat je paard medisch gezond is

Wel moet je nu bezig gaan met hem aan het been te maken. Paarden die achter de teugel gaan zijn ook zelden tot nooit goed aan het been.
Dus maak veel overgangen waarop je direct reactie vraagt al bij een kleine kuit hulp.
Overgang terug via je zit vragen, niet via de hand.
Je hand hou je gewoon soepel op de plek.
Als je paard ontspannen wordt en lekker van achteruit gereden wordt, zoals dat dan heet als je hem goed aan het been hebt. gaat hij vanzelf jou hand opzoeken. Jij moet dat dus niet gaan doen, dat is de omgekeerde wereld. Ik geef toe, héél verlijdelijk bij een paard die achter de teugel gaat, maar toch proberen het paard de hand te laten zoeken Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:06

monaatjuh schreef:
bedankt, maar ik kom hier niet veel verder mee...bij mijn paardje is het namelijk weer een geval apart....ze loopt altijd met haar kin op de borst...zelfs als ik met totaal losse teugels rij.

Verder zou achter de teugel lopen veroorzaakt worden door teveel teugelhulp en slecht voor het been zijn terwijl ik tot nu toe de 2 maanden dat ze onder het zadel is alleen nog maar met een ontspannen los teugeltje heb gereden en alleen nog maar bezig ben geweest met aan het been rijden.

mijn instructrice zegt dat ik met een weerstandbiedende hand moet rijden en haar in de teugel moet drijven...liever even sterren kijken dan de verkeerde manier doorzetten.hierbij is veel been erg belangrijk, in mijn geval is mijn paardje de juiste aanleuning niet gewend en loopt ze met haar kin op de borst omdat ze dit blijkbaar een fijne houding vind(???) of denkt dat het zo hoort of om onder werk uit te komen.

Je moet je paardje voorwaarts gaan rijden totdat ze echt je hand op gaat zoeken. Laat die weerstandbiedende hand maar achterwege, gewoon niets doen met je handen. Gewoon echt tempo rijden, zo hard mogelijk draven als je kunt. Dan zal ze langzaam gaan komen en aanleuning gaan aanbieden. Je zal het haar moeten gaan laten aangeven.

Je paard denkt niet dat het zo hoort, zo denken paarden niet. Ook probeert je paard niet onder het werk uit te komen, ze vind het gewoon moeilijk, en dat is toch niet zo raar? Geef haar de tijd en repareer eerst de aanleuning, dat is nu het belangrijkste punt.