ineens heel veel bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje02

ineens heel veel bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 18:51

Ik rij nu 4 jaar een paard dat niet altijd even makkelijk is.
Maar op zich ging het altijd wel redelijk. Maar nu wil ze ineens niet meer draven en als ik been geef of een tik begint ze te bokken. Ze probeert steeds naar de bakrand te trappen en afgelopen week probeerde ze zelfs naar andere paarden en naar mijn instructrice te trappen. Ik ben hier best wel van geschrokken. Eerst dacht ik dat het kwam doordat we weer in de binnenbak rijden (vind ze niet leuk) maar daar hebben we nu al een paar keer gereden en het wordt niet minder.
Als er anderen op rijden doet ze het ook. De dierenarts en de kraker kunnen niks vinden, het zadel past, haar tanden en hoeven zijn in orde. Binnenkort komt er iemand met een wichelroede, die dingen die niet goed zitten op kan sporen. Ik geloof hier zelf niet zo in, maar iemand op stal gelooft hier heilig in, en het kan geen kwaad om het te proberen.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn, of waar ik nog meer naar kan (laten) kijken?

xWhitneyx

Re: ineens heel veel bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:53

Ligt het zadel goed , zitten er geen prikkels aan??? erg vervelend dit..

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:48

Ooh dat is ook raar zeg, je zou toch zeggen dat ze misschien problemen met haar rug heeft maar als je niets kunt vinden.. Moeilijk te zeggen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:51

Ben je momenteel bezig met andere dingen in je les? En dan bedoel ik b.v...meer verzamelen, zijgangen, wijken enz. enz??

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 23:59

hormoon probleem,gevoelige eierstokken???

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 00:25

Ik zou ook echt eventjes de DA er naar laten kijken hoor! Suc6!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 00:28

maximee schreef:
Ik zou ook echt eventjes de DA er naar laten kijken hoor! Suc6!

Heeft ze al gedaan:
Mieke_Lotte schreef:
De dierenarts en de kraker kunnen niks vinden

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:56

Probeer toch stapsgewijs uit te zoeken wat er is veranderd waardoor ze misschien gestrest kan zijn. Misschien is het wel de binnenbak en heeft ze hier een nare ervaring mee gehad. Als de dierenarts en kraker niets kunnen vinden, wil het nog niet zeggen dat er niets is. Het hoef maar een klein dingetje te zijn waardoor ze zo in protest gaat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:00

Ik zou zeker verder gaan zoeken op lichamelijk gebied. Een andere arts kan het misschien wel vinden. Dit is gedrag van pijn en zeker omdat jij het paard al 4 jaar rijdt, denk ik niet dat het een gedrags-probleem is

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:02

misschien is ze flauw van de training en moet je zo nu en dan eens een buitenritje inlassen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:28

Misschien per ongeluk aangeleerd? Wat doe je als ze zo gaat bokken?

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:34

Mijn paard doet het ook ( het is vooral erg in de herst en winter).
Nu rijdt iemand haar die aardig wat durft .....
Vaak vertonen jonge paarden dit gedrag.
Bij de meeste paarden is het zo dat het vanzelf weer overgaat.
Al zullen ze wel vaak nog van die kuren hebben hoor....

joyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:34

dat is bij mij ook.
mijn verzorgpaard was vroeger heel braaf nu opeens bokken, ze wil je er af hebben [ ben er in een half uurtje rijden BIJNA 2 x afgevallen ik heb helemaal aan de regterkant ik kon zo onder hem door kijken en mijn beugels waren los gegaan, gelukig kon ik mij optrekken aan de manen. tweede keer ging precies zo hij dee ook precies het zelfde]

het kan niet aan zadel liggen, had de hoeven ook na gekeken of er nixs pijnlijks in zat, mond bekeken nixs te zien..

ik ben hopeloos

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:08

PP -> RT-P

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:29

ik zou toch zeker is verder kijken dan wat nu bekkeken is!! laat een 2 de dierenarts kijken. mss vind hij/zij iets. ook zou ik is buiten rijden, als het daar niet gebeurd zal er vast iets aan de hand zijn met, "het binnenbak rijden" of mss zit haar haar slecht onder alles, krijgt ze alleen tijdens het rijden de pijn in der rug, of darmen ofzo. probeer terug te rijden zoals voor het bokken (een keer buiten ofzo) zo merk je mss het verschil.

suc6 Lachen

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:17

krijgt je paard wel voldoende beweging..aangezien de meeste paarden weer dag en nacht op stal staan, en je misschien je voer hoeveelheid aan zou moeten passen..kan zich uiten in erg druk gedrag..

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:57

Hmm zadelloos rijden. En longeren, trainen op je stem , wanneer ze je stem goed kent gaat ze dit uit zich zelf gaan doen als je erop zit,
suc6

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:19

Ik zou juist niet zonder zadel gaan rijden. Dan donder je er zeker af als ze het nog eens doet.

Het klinkt voor mij als verzet. Flink aan het werk zetten zodat ze geen tijd meer heeft om streken uit te halen.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:28

hoi! het klinkt mij ook als verzet, je moet inderdaad altijd lichamelijke dingen en zadelproblemen uitsluiten hoor, maar het klinkt als niet op je been willen reageren en een stapje verder gaan: door op andere paarden -al dan niet gericht-te slaan.extra energie over hebben kan ook, misschien af en toe eens vrij laten bewegen\uit laten razen..maar denk dat aanpakken van het bokken bij de bron aangepakt moet worden, het niet op het been voorwaarts willen gaan. les nemen een idee?succes groetjes deess

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:17

Klara16 schreef:
Ik zou juist niet zonder zadel gaan rijden. Dan donder je er zeker af als ze het nog eens doet.

Het klinkt voor mij als verzet. Flink aan het werk zetten zodat ze geen tijd meer heeft om streken uit te halen.

1 woord = brutaal ,
door daar zo op te reageren krijg je meer verzet, moet je rustig opnemen en zeker neit in het werk steken, vooral die training op je stem heel goed ! en veel vertrouwen kweken = het begin van alles
Met alle respect , maar ik uit ook maar mijn mening , en jij de jouwe dan ontstaat een conflict , is gewoon puur om je mening te verdedigen , maar laten we kijken wat de maakster van het topic wil ... wat zij het best aanvoelt wat gezegd wordt past ze toe , ik denk dat al onze tips op een vlak wel juist zijn hoor , je moet het gewoon aanpakken op de manier zoals jij zelf denkt dat goed is

evaeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:26

Ik volg dit topic ook even, mijn paard ( 5 maanden onder het zadel ) bokt namelijk sinds 2 weken ook heel erg. Op alles. Het is gewoon echt een rodeo. Maakt niet uit wat ik doe. Het is gewoon verzet dat weet ik maar ik weet niet hoe ik ervoor kan zorgen dat ze ermee ophoud.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:16

Mischien eens gewoon gaan rijden, zorgen dat je de bak voor jezelf hebt, zodat je geen last van anderen hebt, en dan iets heel anders gaan doen? Je kunt wel op buitenrit gaan, maar aan de bak moet ze ook leren wennen. Ga iets leuks doen met pionnen, balkjes, enz. Of zet wat enge voorwerpen neer, zodat ze wat afleiding heeft. Maak het gewoon eens anders, maar zorg dat het leuk blijft, nergenst toe dwingen. En mischien kijken of je haar samen met andere paarden lekker even los gek kunt laten doen? Dan doet ze met rijden mischien ook niet zo vervelend meer.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:26

Misschien een probleem met het caecum (onze blinde darm)? Als er inwendig een probleem is met bv. de eierstokken of een ander orgaan kan de dierenarts dat vaak niet vaststellen en de kraker ook niet, maar het kan wel resulteren in bokken.

Mijn paard bokte een tijdje terug ook verschrikkelijk, toch had hij maar een kleine blokkade in de lumbar wervels. Zo zie je maar weer hoe gevoelig paarden kunnen zijn.

MACJUNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:49

Heb je het paard zelf ingereden?

Want als dat niet zo is, en andere mensen hebben haar/hem ingereden kan ze ergens bijvoorbeeld heel bang voor zijn. Misschien hebben de andere mensen haar wel eens een keer mishandeld. Of heeft de instructrice in de binnenbak haar met een zweep achterna gezeten!
Paarden onthouden namelijk alles wat ze hebben meegemaakt!

Sterkte in ieder geval! Knipoog

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:57

Komt je paard nog wel evenveel los als eerder? Als je paard minder in zijn vrije tijd kan spelen dan moet ie dan wel onder het zadel gaan doen, ze moeten de gekkigheid toch een keer kwijt. Anders is even longeren voor het rijden misschien een idee.
Een andere mogelijkheid is dat je onbewust toch te veel aan het remmen bent. In je hand of in je zit. Als je in de stap een sneller ritme wil gaan rijden en daarvanuit aandraaft gaat het misschien makkelijker.
Als ze gaat bokken proberen vooruit te rijden. Niet gaan trekken en proberen te remmen.