Naar huis halen, of nog halve week laten staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soofenflo

Naar huis halen, of nog halve week laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 13:43

Groot dilemma hier!!

Mijn jonge paard (3,5 jaar) heb ik 4 weken geleden naar een trainingsstal gebracht om zadelmak gemaakt te worden.
Dit is allemaal super gegaan, Ziggy doet het goed en is erg braaf.
Nu is het uiteraard nog een kwestie van verfijnen.
Gisteren hebben we de man gesproken die over de africhting gaat. Hij zegt: Hij is betrouwbaar, je kan er gewoon op rijden, maar ik zou hem graag nog een week hier houden, dan is hij nog betrouwbaarder...

Dit vind ik dus vreemd, het paard is betrouwbaar of hij is het niet. Is hij het niet, krijg je dat niet nog ff in een weekje voor elkaar.

Daarbij komt nog dat ik woensdag het meisje gesproken heb die op hem rijdt. Zij zegt dat het allemaal nog een kwestie van verfijnen is. Dus beter aan het been, het stuur nog iets strakker. Verfijnen is iets waar je altijd mee bezig bent, en ik ben zelf ook geen beginner meer. Dus ik vind dat ik dat zelf wel verder kan.

Ook heb ik goed naar Ziggy zelf gekeken. Ziggy is moe. Woensdag heb ik hem zien lopen, en hij kan niet meer. Mijn eigen ervaring is dat je een paard wat zo vreselijk kapot is, niet zo verschrikkelijk veel leert. En zeker niet sneller aan het been zijn.

Nu mijn dilemma:
Ziggy morgen ophalen of hem daar nog een week laten staan en hem woensdag ophalen.

Wat vinden jullie?

Daf

Re: Naar huis halen, of nog halve week laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:46

Als je zelf al ziet dat je paardje moe is dan heb je kans dat nog een week laten staan alleen maar negatief werkt. Zoals ik het lees zou ik hem terughalen en lekker even rust geven en daarna zelf aan de slag met het verfijnen.

Succes met je beslissing.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:47

Als je zelf genoeg ervaring hebt hem naar huis halen. Als hij idd moe is wat je zegt dan is het onzin om hem nog een week daar te laten.

Wat denkt die man in die week nog betrouwbaarder te maken? Dat zou ik dan wel nog even navragen. Als het alleen om de verfijning gaat zou ik hem lekker naar huis halen naar zijn vertrouwde plekje zodat hij weer kan bijkomen van deze spannende periode.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:48

Als je denkt, dat hij moe is. En niet meer kan, zou ik hem zeker morgen ophalen.
Die 5 daagjes, maken voor betrouwbaarheid weinig uit. Als hij nu niet meer kan, maken die 5 dagen wel uit. Ik zou 'm lekker op halen en zelf verder gaan !

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:48

Lekker ophalen, denk dat jij daar toch wat beter naar kijkt dan die meneer. En als je denkt dat je het net zo goed zelf kan doen thuis, dat verfijnen, dan haal em lekker op.
En wat je zegt als hij moe is dan leert ie idd niet veel meer, hij moet ook tijd krijgen om dit geleerde te verwerken. En dan weer verder dat leert ie niet in een halve week nee.
succes met je beslissing!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:49

Ik snap dat je in een week veel kunt doen (als ze hem in 4 weken zadelmak maken en al een flink stuk doorrijden dan doe je in een extra week ook veel). Als je paard echter moe is zou ik oppassen.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:51

Als je paard echt moe is moet je oppassen dat je hem die week niet nog gaat overvragen, het gaat goed en met een beetje rust en begeleiding kan je hem zelf ook goed verder oppakken!
Ik zou hem lekker naar huis halen!

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 17:08

Bedankt voor jullie reacties!

Jullie versterkten het gevoel wat ik toch al had. Mijn vriend is vandaag nog bij Ziggy geweest. En zei ook dat het dier moe is.

Vanmiddag heb ik alles geregeld, morgen halen we mijn paardje weer naar huis! Haha!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:17

Geweldig!
Anders zou je nog kans hebben dat Ziggy in opstand zou komen, omdat hij zo moe is!
Lekker uit laten rusten, en dan lekker zelf mee aan de slag! Veel succes en plezier met je paardje!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:07

Goed zo, wijs besluit Knipoog
Veel plezier met het verfijnen met je paard!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:13

Super dat ie naar huis komt Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:18

Ophalen, zeker weten. Dat verfijnen kan jij ook prima zelf denk ik, wat hij nu nodig heeft is gewoon rust Ja

Goede beslissing.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 21:33

Nog even een berichtje.
Vanmiddag heb ik Ziggy opgehaald. Was erg leuk. Dat hij in zijn vertrouwde stal kwam ontspande hij meteen.

Ben super blij dat ik hem opgehaald heb! Meteen lekker een uurtje met hem geknuffeld Tong uitsteken

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:37

Nou fijn dat ie weer thuis is. En nu lekker rusten

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:16

Jeuh, veel plezier samen, straks lekker saampjes aan t werk.. Goed besluit hoor

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:22

Lekker ophalen...

Hij voelt zich niet goed! Jou kent ie en al die mensen daar niet.

Mijn paard is trouwens helemaal ver***** op een goede africhtingsstal. Heb heel veel vertrouwen terug moeten winnen.

Basis kent ie nu. Zorg eerst dat ie zich fijn voelt en ga dan weer proberen met iemand erbij.

Oh, had nog niet gelezen dat ie thuis is;) FIJN!!:D