4 takt galop, valt er wat aan te doen ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shattered

4 takt galop, valt er wat aan te doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 10:27

Zoals in de titel, mijn paard heeft een 4 takt galop in plaats van 3 takt.
Is dit te verhelpen? En wordt je hier zwaar op beoordeeld tijdens proeven? Lachen

Qimm

Re: 4 takt galop, valt er wat aan te doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:28

Tja tact fouten wegen wel zwaar geloof ik in de boordeling van je proef. Wat je er aan moet doen weet i niet, maar er lopen nog genoeg andere mensen die daar wél verstand van hebben Haha!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:35

heeft jou paard een viertakt galop alleen als je er op zit, of heeft hij het aan de longe ook. Hoe oud is je paard en wat voor ras is het. en heeft hij/zij een blessure gehad aan een van de achter benene?
Bvb een volbloed heeft vaak in de (ren) van nature een 4 takt.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:45

Vaak zit het in de rug, goede instructie nemen en er aan werken dat je paard goed los in zijn lijf is. En misschien een dierenarts/fysio er bij halen. Mijn paard had ook heel sterk de neiging altijd in viertakt te galopperen, als hij wat losser werd was het meestal over maar ik moest er altijd heel goed op blijven letten. Hij is waarschijnlijk teveel op de hand teruggereden zonder ruggebruik.
Sinds hij een nieuw zadel heeft gaat het ook veel beter. Vorige zadel zou goed moeten liggen volgens veel mensen die er toch echt wel verstand van hebben, maar toch galoppeert hij met het nieuwe zadel een stuk beter.

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:50

Fleurtje100 schreef:
Vaak zit het in de rug, goede instructie nemen en er aan werken dat je paard goed los in zijn lijf is.

precies, dit laten onderzoeken. Als hier geen problemen zijn is hij misschien niet sterk genoeg in de achterhand. Door deze sterker te maken kan hij zich beter dragen, meer gaan verzamelen. Meestal vallen paarden met een 4takt galop te veel uit elkaar. succes!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:51

In tegenstelling tot mijn voorganger Knipoog Mijn ervaring is dat mensen vaak hun galop zo (terug)rijden dat een viertakt ontstaat. Meer voorwaarts galopperen, sprong houden, en voorlopig niet teveel willen terugrijden alias 'verzamelen', zeker niet in de eerste galop van je rijden.
Maar zoals genoemd kunnen er ook andere dingen aan de hand zijn.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:09

Je moet eerst weten waar het vandaan komt voordat je er iets aan moet doen. vandaar dat ik die vragen stelden. Mijn volbloed heeft een blessure gehad aan een been (word nog niet bereden) wat helemaal is genezen. alleen aan die kant is ze nog niet sterk genoeg en als ze moe is valt ze ook in een viertakt galop.

sluit eerst alles medisch gezien uit. is er niks medicht moet je gaan kijken of de fout niet bij jezelf ligt. Als je die fout hebt gevonden kun je verder gaan

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:16

Of rijd even een paar keer naar voren en terug in je galop om te zien of er iets verandert. Anders heb je de halve medische wereld er al naar laten kijken terwijl het vrij simpel rijtechnisch is opgelost.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 17:35

Hoi hoi !
Het is een friese merrie, 7 jaar oud.

Inderdaad is ze te veel op de hand gereden, geef ik eerlijk toe Lachen. We hebben een nieuwe instructrice die er erg veel aandacht aan besteed dat het paard door de rug loopt (lang en laag) , dit werkt erg goed. Bij mijn vorige instructrice werd ze inderdaad ook veel meer teruggereden, nu zijn we druk bezig met sprong in de galop. Lachen.

Met de ostheopaat/fysio waren wij toch al van plan een afspraak te maken, dus ik zorg ervoor dat daar vaart achter gezet gaat worden Lachen Zadel is pas nieuw gekocht, Imperial en op maat gemaakt en nagekeken door de zadelmaakster Lachen.

Echt geweldig dat jullie zo mee willen denken, blijf dat vooral doen Haha! !

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:18

Ook in mijn ervaring ligt dit vaak aan te weinig sprong en onvoldoende vw gereden zijn.
Als je de mogelijkheid hebt ga eens naar het bos en geef eens een paar keer lekker gas op een fijn recht breed pad. Zorg dat ze durft te galoperen. Als het dan wel in orde is weet je waar je aan moet werken....

Zorg verder dat je het paard wel over de rug rijdt maar niet teveel op de voorhand laat vallen. Zoek qua hoodhalshouding eerder naar horizontaal evenwicht, neus niet lager dan boeghoogte en niet achter de loodlijn, en vanuit die houding voorwaarts rijden. Dat geeft ook al een ander effect mogelijk. Veel succes

zowizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:27

Als er geen fysieke problemen zijn, moet je idd niet te veel "terug" willen rijden. Veel schakelen in de galop wil vaak ook goed helpen. Dus een paar passen naar voor rijden en dan weer langzaam terug. Niet teveel in 1 tempo door blijven rijden maar een beetje spelen met de galop.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:48

zowizo schreef:
Als er geen fysieke problemen zijn, moet je idd niet te veel "terug" willen rijden. Veel schakelen in de galop wil vaak ook goed helpen. Dus een paar passen naar voor rijden en dan weer langzaam terug. Niet teveel in 1 tempo door blijven rijden maar een beetje spelen met de galop.

Ik denk dat met een viertakt galop dat je voorlopig helemaal niet aan terugrijden moet denken. Voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts! Geen tempowisselingen, laat het paard eerst maar weer eens ontspannen leren lopen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 09:52

Het meeste is al gezegd, ik denk idd medisch laten nakijken, en veel voorwaarst voor je gevoel de berg op galoperen. Probeer je paard in de galop iets meer lengte te geven in dus laag instellen, neusje eruit. Succes ermee!