Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_Robyn_ schreef:ik zal eerst even kijken naar het zadel.
ligt die goed? boom nog goed etc.

_Robyn_ schreef:kan natuurlijk ook altijd puberaal gedrag zijn, ze is immers pas 3

?

) Het klinkt of ze genoeg afwisseling heeft, genoeg buiten heeft en lichamelijk is ze oké.fabiana schreef:hallo, ik heb veel ervaring met het zadel mak maken en aanrijden van jonge paarden. Steigeren komt regel matig voor en vaak is het gewoon vlugt gedrag. De een gaat bokken, de ander stil staan en de ander steigeren. Zie het niet als een al te groot probleem. Als je zelf erg onzeker bent laat dan een zeker persoon je paard even aan pakken. En neem prive les zodat je weer vertrouwen hebt in je zelf en je paard. Als je paard steigert stuur hem dan naar een kant op het moment dat hij met zijn hoeven weer de grond raakt rij je hem gelijk flink voorwaarts. veel succes!

Annetje schreef:Ze heeft dus eigenlijk nog maar 1x gesteigerd? Een dag tenminste?
ík kan namelijk nergens uit opmaken waarom je paard zo zou doen (maar ik weet natuurlijk ook niet alles) Het klinkt of ze genoeg afwisseling heeft, genoeg buiten heeft en lichamelijk is ze oké.
Had ze op die bewuste dag misschien op een andere wei dan normaal gestaan? Ik heb vaker gehoord van paarden die naar de winterweide vertrokken en qua karakter veranderden door de veranderde samenstelling in het gras en de andere planten tussen het gras.
Of misschien had je die dag per ongeluk het dekje dubbel onder het zadel? Of had ze een steentje in haar hoef?
En anders was het ons ook wel opgevallen tijdens de les..lovesjolly25 schreef:hoi
kijk idd hoe het zadel ligt
als je hem gaat passen moet er een vuist onder de voorboom kunnen
2e kijk na een paar stappen of de haren omhoog zijn gegaan dan weet je dat het zadel niet goed is.(altijd voor het eerst zonder dekje passen)
probeer niet te strak in de mond te rijden misschien irriteerd haar dat.
groetjes marsha

conDios schreef:Ik rij haar nu ook met een martingaal..