Steigeren :(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

conDios

Steigeren :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 00:06

Hallo,
ik heb nogal een probleempje met mijn 3jarige merrie..

het ging tot vanavond harstikke goed met het rijden..! en het vertrouwen begon echt te groeien en het was gewoon harstikke fijn..
Nu had ik vanavond les, en ze was een beetje fris..

En ze begon te steigeren! dat had ze nog nooit gedaan en ik schrok me ook dood... Mijn eerste reactie was ook gewoon dat ik er harstikke bang van werd, want het bleef niet bij 1 keer..
Soms ook gewoon vanuit draf, stond ze in 1 keer stil en kwam ze omhoog...

Ik baal hier vreselijk van want het ging zo goed met het rijden.....Naar mijn weten heeft ze ook nergens pijn..en was het echt dwarsigheid..

Heeft iemand tips om dit te verhelpen? En om te zorgen dat ik niet meer bang ben als het gebeurd maar gewoon goed kan ingrijpen?

Ik zat er zelf aan te denken om weer privelessen te gaan nemen (Was ik tot voor kort mee opgehouden)

Groetjes Anke

midgie

Re: Steigeren :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 00:22

Ik weet niet wat je allemaal vraagt van een driejarige ??
Het was zeer zeker geen dwarsigheid een paard steigert om iets duidelijk te maken , als hij gaat steigeren ben je gewoon te ver gegaan en heeft het paard angst of stres van iets.
Misschien te hard in je hand of te veel druk met je benen, het is een jong paard , hoe moet hij je anders duidelijk maken dat er iets niet okee is??

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 00:24

daar probeer ik dus ook achter te komen...
Waarom ze steigerde, en wat ik verkeerd doe..
Het enige wat ik van haar vroeg was te stappen, en te draven, verder geen gekke dingen want dat doen wij nog niet..

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 00:25

ik zal eerst even kijken naar het zadel.
ligt die goed? boom nog goed etc.
kan natuurlijk ook altijd puberaal gedrag zijn, ze is immers pas 3 Knipoog

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 00:27

_Robyn_ schreef:
ik zal eerst even kijken naar het zadel.
ligt die goed? boom nog goed etc.

Ja dat is een goed idee! Naar mijn weten past het zadel goed maar het kan nooit kwaad om er iemand naar te laten kijken Lachen
_Robyn_ schreef:
kan natuurlijk ook altijd puberaal gedrag zijn, ze is immers pas 3

Dat is inderdaad hoe het gedrag op mij overkomt..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 01:29

Een paard verzint niet; kom ik ga eens dwars liggen, ff lekker steigeren want dat vind baas eng. Er bestaan nu al een stuk of 3 topics over steigeren, lees deze maar eens na, daar vind je zo'n 500 reacties!! Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:25

Ik heb steigerervaring, en geloof me, het heeft altijd een goede reden. Een vreugdesprong uit puberaal gedrag kan ik me voorstellen, maar steigeren heeft een goede reden. Ga alsjeblieft op zoek....

jupio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:53

Ten eerste echt naar voor je, ik heb het ook gehad met mijn ex-paard. Bij haar was het dus wel puur staakgedrag, lichamelijk was er niks aan de hand. Toch zou ik het in jouw geval ook eerst dingen uitsluiten, reageert ze aan de longe ook zo als onder de man? het is natuurlijk een 3-jarige, weet niet hoelang je al bezig bent, je kunt ook besluiten om het een tijdje wat rustiger aan te doen. bij mij is ze een keer flink aangepakt door iemand die dat goed en eerlijk kon (dus niet op een moment dat jij boos bent doen) en sinsdien heeft ze het nooit meer gedaan. Om het echt af te leren kun je tijdelijk met martingaal rijden, maar eerst kijken of de oorzaak is te vinden!

heel veel succes ermee!

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 20:59

Bedankt voor de reacties..!

@Jupio,

Ik rij haar nu ook met een martingaal..Ze is een paar maanden geleden door de dierenarts gekeurd, dus ik kan bijna aannemen dat het niet lichamelijk is?

Aan de longeerlijn is ze braaf..
Als ze fris is, is ze wel wat huppelig in het begin, maarja het is winter..Welk paard is dan niet wat hupsiger Knipoog?

Ik vind zelf dat ik niet te veel van haar vraag.. We zijn nu gewoon bezig met de basis, die ze trouwens erg goed oppikt..
Het steigeren gebeurde voor het eerst op donderdag,
Zaterdag ochtend had ik weer les, en ik heb haar ervoor gelongeerd, voordat ik ging rijden..
Toen was ze tijdens het rijden erg braaf!:) Ik denk zelf dat het wel een goede oplossing is..

Ze is in mei 3 geworden, volgens mij is ze toen ook beleerd.. Hoevaak ze met haar aan het werk zijn gegaan weet ik niet precies,
maar ik heb haar 4 maanden geleden gekocht en sinds dien loopt ze wel regelmatig. Ik rij niet elke dag, maar ze beweegt wel elke dag Lachen

Edit, typfout Bloos

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:21

Ik geloof idd ook niet in puberaal steigeren. Steigeren doet een paard omdat het érgens tegen protesteert. Als dit niet lichamelijk is, zit het vast in zijn hoofd.
Misschien vindt ze het rijden gewoon geen flikker aan. Dan moet je het opleuken. Laat haar eens niet hard in het zweet werken. Laat een keer het zadel weg. Doe schriktraining. Laat haar vrijspringen of over balkjes draven en galoperen tijdens het rijden.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze haar energie niet kwijt kan omdat ze van jou nagevelijk moet lopen terwijl zij wilt rennen. Omhoog komen is dan een logische reactie en zou ik als paard ook zeker proberen. Staat je paardje veel op stal? Komt ze vaak buiten? Ziet ze vaak andere paarden?

Wat was de reactie van je instructeur? Hoe heb je het opgelost?

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 21:39

Draven over balkjes doen we regelmatig in de les.. We hebben ook al eens een (ieniemienie) sprongetje gedaan wat ook goed ging.. Zelda vond het springen ook erg leuk naar mijn idee Lachen

Vrijspringen heb ik nog niet met haar gedaan, vind ik wel een goede tip Lachen

Nagevelijk lopen vraag ik absoluut niet van haar, meestal doet ze dat op een gegeven moment vanzelf, als ze lekker onspant..

Ze komt wel vaak buiten ja, en dan speelt ze ook altijd lekker met een ander jong paardje Lachen

Mijn instructrice zei, dat ik mijn handen naar voren moest doen en haar voorwaarts moest drijven..
Dat werkte, maar dan probeerde ze het later nog een keer..

Als ik kon aanvoelen dat ze (vanuit draf ook) stil wilde gaan staan, gaf ik haar al een corrigerend tikje achter mijn been. Dat hielp ook goed, maar het heeft echt lang geduurd tot ze er mee ophield..

fabiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:44

hallo, ik heb veel ervaring met het zadel mak maken en aanrijden van jonge paarden. Steigeren komt regel matig voor en vaak is het gewoon vlugt gedrag. De een gaat bokken, de ander stil staan en de ander steigeren. Zie het niet als een al te groot probleem. Als je zelf erg onzeker bent laat dan een zeker persoon je paard even aan pakken. En neem prive les zodat je weer vertrouwen hebt in je zelf en je paard. Als je paard steigert stuur hem dan naar een kant op het moment dat hij met zijn hoeven weer de grond raakt rij je hem gelijk flink voorwaarts. veel succes!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:45

Ze heeft dus eigenlijk nog maar 1x gesteigerd? Een dag tenminste?
ík kan namelijk nergens uit opmaken waarom je paard zo zou doen (maar ik weet natuurlijk ook niet alles Huilen van het lachen ) Het klinkt of ze genoeg afwisseling heeft, genoeg buiten heeft en lichamelijk is ze oké.
Had ze op die bewuste dag misschien op een andere wei dan normaal gestaan? Ik heb vaker gehoord van paarden die naar de winterweide vertrokken en qua karakter veranderden door de veranderde samenstelling in het gras en de andere planten tussen het gras.
Of misschien had je die dag per ongeluk het dekje dubbel onder het zadel? Of had ze een steentje in haar hoef?

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 21:56

fabiana schreef:
hallo, ik heb veel ervaring met het zadel mak maken en aanrijden van jonge paarden. Steigeren komt regel matig voor en vaak is het gewoon vlugt gedrag. De een gaat bokken, de ander stil staan en de ander steigeren. Zie het niet als een al te groot probleem. Als je zelf erg onzeker bent laat dan een zeker persoon je paard even aan pakken. En neem prive les zodat je weer vertrouwen hebt in je zelf en je paard. Als je paard steigert stuur hem dan naar een kant op het moment dat hij met zijn hoeven weer de grond raakt rij je hem gelijk flink voorwaarts. veel succes!

Bedankt voor je reactie ! Lachen

Ik ga inderdaad weer privélessen nemen, zodat ik er weer wat meer vertrouwen in ga krijgen..

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 22:00

Annetje schreef:
Ze heeft dus eigenlijk nog maar 1x gesteigerd? Een dag tenminste?
ík kan namelijk nergens uit opmaken waarom je paard zo zou doen (maar ik weet natuurlijk ook niet alles Huilen van het lachen ) Het klinkt of ze genoeg afwisseling heeft, genoeg buiten heeft en lichamelijk is ze oké.
Had ze op die bewuste dag misschien op een andere wei dan normaal gestaan? Ik heb vaker gehoord van paarden die naar de winterweide vertrokken en qua karakter veranderden door de veranderde samenstelling in het gras en de andere planten tussen het gras.
Of misschien had je die dag per ongeluk het dekje dubbel onder het zadel? Of had ze een steentje in haar hoef?

Klopt, dit was de eerste keer.
Ik ben me gewoon rot geschrokken omdat het normaal zo'n relaxt paard is.. En ik vond het ook eng Bloos

Van weide wisselen was ook niet het geval..

Ik kan me niet voorstellen dat het dekje dubbel zat, ik zadel wel oplettend op zegmaar Tong uitsteken En anders was het ons ook wel opgevallen tijdens de les..

Ik krab ook altijd voor en na de les haar hoefjes uit dus dat zal het ook niet geweest zijn....

lovesjolly25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:03

hoi
kijk idd hoe het zadel ligt
als je hem gaat passen moet er een vuist onder de voorboom kunnen
2e kijk na een paar stappen of de haren omhoog zijn gegaan dan weet je dat het zadel niet goed is.(altijd voor het eerst zonder dekje passen)
probeer niet te strak in de mond te rijden misschien irriteerd haar dat.
groetjes marsha

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 22:07

lovesjolly25 schreef:
hoi
kijk idd hoe het zadel ligt
als je hem gaat passen moet er een vuist onder de voorboom kunnen
2e kijk na een paar stappen of de haren omhoog zijn gegaan dan weet je dat het zadel niet goed is.(altijd voor het eerst zonder dekje passen)
probeer niet te strak in de mond te rijden misschien irriteerd haar dat.
groetjes marsha

Bedankt voor je reactie Lachen
Naar mijn weten ligt haar zadeltje goed, maar ik vind het een goede tip, ik zal morgen even zien,
en er iemand naar laten kijken die er meer verstand van heeft als ik Clown

Hmm ik zit haar eigenlijk nooit in de mond te trekken.. Ik heb mijn teugels wel netjes op maat, maar ik zet er niet veel druk op..

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:21

conDios schreef:
Ik rij haar nu ook met een martingaal..

Ik zou wel uitkijken... ik heb vaak het idee dat je het gevaarlijker maakt wanneer je er meer aan gaat hangen... Zelf heb ik ook een paard gereden wat regelmatig omhoog kwam, meestal tijdens de dressuur. Heb het hier ook met mijn instructeur over gehad en die was er ook echt niet voor om er van alles aan te hangen..

Suc6 er mee

In dit topic staan misschien nog wat handige tips..
[RT-P] Paard steigert