Vanaf welke leeftijd in de koets

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amosje

Vanaf welke leeftijd in de koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 18:59

wist niet of het hier moest staan of bij aangespannen rijden

Maar vanaf welke leeftijd mag een paardje voor de koets staan
ze zeggen dat ik mijn 2 jarige al mee in de koets moet nemen voor hem de bos te laten wennen
maar zie dit niet echt zitten

en juist was ik advertenties van paarden die te koop staan aan het lezen
staat er een merrie te koop
geboren : april 2006
staan fotos bij met merrie in de koets ??
mag dat al op zo een vroege leeftijd

groetjes

Alicia2u

Re: Vanaf welke leeftijd in de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:10

Het lijkt me niet bevordelijk voor de ontwikkeling van het paard. Ik zou zeggen om te wachten met het echte voor de koets staat tot ze tenminste drie zijn.
Wat je met een tweejarige wel kan doen is laten wennen aan het tuig, bit en vanaf 2,5 aan de lange lijnen.
Wat je ook kunt doen is het paard aan de hand meenemen (bijv. op de fiets) om het zo aan het bos en verkeer te laten wennen. Maar al een koetsje of karretje trekken is nu in mijn ogen nog veel te zwaar.

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:44

Je gevoel is goed. Paard is te jong om op een goede manier een koets te trekken. Als je dit alleen maar wil doen om hem te laten wennen aan het bos, zou ik gewoon gaan wandelen met hem. Hierbij goed de stemhulpen aanleren, helpt prima als je hem op een goede leeftijd (min 3) gaat aanspannen Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:46

2 jaar, 2,5, dan gingen bij 'ons' de haflingers al in tweespan voor de wagen.
niet dagelijks hoor.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:27

Ik heb een shet van 2,5 jaar en deze wil ik ook in de koets laten lopen maar ik wacht tot hij 3 jaar is en begin dan met wat longeerwerk en eens een band laten trekken.
Nu doe ik wel al veel wandelen in het verkeer en boproof trainingen.
Maar ik zou dus niet voor je paard 3 jaar is beginnen met zwaar en belastend werk

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:15

amosje schreef:
ze zeggen dat ik mijn 2 jarige al mee in de koets moet nemen voor hem de bos te laten wennen
maar zie dit niet echt zitten

en juist was ik advertenties van paarden die te koop staan aan het lezen
staat er een merrie te koop
geboren : april 2006
staan fotos bij met merrie in de koets ??
mag dat al op zo een vroege leeftijd

groetjes

kasparonda schreef:
Ik heb een shet van 2,5 jaar en deze wil ik ook in de koets laten lopen

Natuurlijk mogen ze dan mee in de koets, maar dan moet je wel genoeg ruimte hebben en een hele stevige koets Clown

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:17

persoonlijk vind ik 2-2.5 veel te vroeg om hem al in flinke arbeid te zetten ! laat ze lekker uitgroeien en spelen !

Mijn haf was 5 toen ze uitgegroeid was en helemaal klaar om bereden te worden. .

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:11

bij dravers schijnt het heel normaal te zijn om op die leeftijd - of jonger - al te beginnen. Ik zou het persoonlijk niet doen. Maar men zegt dat paarden minder lijden van een koets trekken op jonge leefttijd dan van rijden op jonge leeftijd

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 19:59

ja mijn paardje is van april 2005 dus hij beetje ouder dan 2
maar dan ga ik hem idd eens mee op wandel nemen
mijn gevoel zegt idd van nog even te wachten
wil hem zo lang mogelijk van zijn "vrijheid" laten genieten
maar sommige zeggen dat ik gek ben en dat hij nu al moet beginnen wennen aan koets enzo
maarja ik ga toch mijn gevoel volgen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:10

Te laat beginnen is niet schadelijk, te vroeg beginnen wel.

Een tweejarige kan best af en toe spelenderwijs wat leren aan de hand: netjes mee leren lopen, aan de hand verkeersmak maken. Zolang je maar niet dagelijks een uur met hem aan het werk gaat.

Met 3 jaar kun je rustig aan beginnen met longeren, lange lijnen, misschien een bitje. En als dat allemaal goed gaat kun je hem na een halfjaartje voor de kar zetten. Om een ruiter te kunnen dragen moeten ze een jaar of 4 zijn.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:25

het echt in de 'koets' zetten kan vind ik niet, wel kun je m al voorbereiden, singeltje om en dr achter lopen om zo te leren sturen, je kunt al oefenen met het tuig op en af doen dat hij hier rustig bij blijft en hier langzaam aan went, en mischien als hij dit al een beetje heeft gedaan wat de straat op, beetje verkeersmak maken (gewoon met halster en touw en dr langs lopen)
dan langzaam beginnen met inspannen.. kan best denk ik als je alles spelende wijs doet, en niet langer dan 15 min, dan blijft t ook een beetje leuk. en natuurlijk ook niet te belastend.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:41

cindysponys schreef:
Te laat beginnen is niet schadelijk, te vroeg beginnen wel.
Een tweejarige kan best af en toe spelenderwijs wat leren aan de hand: netjes mee leren lopen, aan de hand verkeersmak maken. Zolang je maar niet dagelijks een uur met hem aan het werk gaat.
Met 3 jaar kun je rustig aan beginnen met longeren, lange lijnen, misschien een bitje. En als dat allemaal goed gaat kun je hem na een halfjaartje voor de kar zetten. Om een ruiter te kunnen dragen moeten ze een jaar of 4 zijn.

Te laat beginnen is nèt zo schadelijk als te vroeg beginnen. Daar bedoel ik mee: alle opvoedkundige dingen; zoals vaststaan, pootjes geven, netjes meelopen, halthouden, enz, gewoon de dingen die je normaal doet met je paard zonder dat dit "werk" heet moet je toch het veulen al geleerd hebben voordat het in de opfok gaat.
Ga je daar pas als tweejarige mee aan de slag ben je gewoon te laat.
Als tweejarige het stuur er op zetten/ beleren aan de lange lijnen (niet er op zitten) is gewoon juist op tijd. Dan kan je hem/haar met 2 1/2 liefst in tweespan voor de kar hebben. Pas op 3 jarige leeftijd of nòg later met dit alles beginnen kan natuurlijk wel, maar je maakt het jezelf onnodig moeilijk.
Longeren met een twee/driejarige is gewoon schadelijk en zinloos. Daar belast je een jong dier veel te zwaar mee, zowel lichamelijk als geestelijk. Bit er in en aan de lange lijnen er achter wandelen, met een geleider er naast natuurlijk, is veel zinvoller. De eerste energie er uit laten lopen kan je beter los doen.
Dagelijks een uur, inclusief poetsen is inderdaad meer dan zat.

Troublesome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:52

Ik zou zeker niet te vroeg beginnen, maar ook niet te laat. Ik denk dat je zelf aan je paard kunt zien dmv kijken naar de bouw of je paard hier klaar voor is. Ik hou altijd aan, een paard hoort niet te werken voor zijn 3e levensjaar. En hoort dan spelender wijs te leren. Dus ik zou zeggen, niet eerder dan 3 jaar.