Hoe een jong paard galop aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Katja_x

Hoe een jong paard galop aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 22:30

Sinds een maandje heb ik een 3,5 jarig paard. Rijden gaat allemaal prima en bij de handelaar en 1x hier op stal heb ik wel gegaloppeerd. Wel vanuit harde draf naar harde galop en met alle bochten afsnijden maargoed dat is niet zo'n ramp.

Maar nou wilde ik vorige week aanspringen en toen gaf hij een paar vreselijke rotbokken en toen ben ik eraf gevallen. Terwijl hij ervoor en erna super liep!

Ik heb met mijn instructrice overlegd en afgesproken dat we de galop nog even laten zitten en eerst de stap en draf gaan bevestigen. Als er erin "valt" mag ik wel doorgalopperen.

Maar nu mijn vraag: Wie kent dit probleem? Wie heeft er tips voor zowel rijden/aanleren en voor het longeren?

Alvast bedankt! Lachen

Groetjes Katja.

oosterhoff

Re: Hoe een jong paard galop aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:59

probeer het eerst anders een keer in een goed afgezette longeerbak ivm de aanleuning en de remmende werking van de omheining. Ga op de binnen hoefslag rijden en laat hem over de buitenschouder wegvallen in de galop. op die manier maak je het binnen achterbeen vrij om onder te zetten. Door die rotbokken zul je heen moeten rijden en als je dat niet kan moet je dat door iemand anders laten doen. Hoe gaat het longeren in galop?
Als dat wel goed gaat dan doe je zelf iets verkeerds. Het paard voelt bij het aangallopperen de singel waar hij vervolgens van schrikt. Zorg er dus voor dat voor je op stapt de singel goed is aangetrokken en dat ie met die strakke singel al een keer heeft gegalloppeerd aan de longe en dan goed voorwaarts.Daarna niet nog strakker aansingelen. Als dat nog wel nodig is dan nogmaals laten gallopperen aan de longe voor je op stapt. dan heeft ie dus de singel al gevoeld voor dat jij erop zit.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:49

mijn ervaring is dat je het paard eerst goed onder controle moet hebben in stap en draf en daarna kun je proberen om hem te leten galloperen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:58

naar buiten Ja met andere brave paarden mee. Zo snel mogelijk met een jong paard gaan buitenrijden, leren ze op eigen benen lopen, ze worden recht omdat ze niet aan een omheining met iedere keer een bocht kunnen plakken en ze trekken zich op aan de andere paarden. Als die dan (rustig!) gaan galopperen gaat je jonge paard vanzelf wel mee, spelenderwijs kun je hem zo leren galopperen onder de man. Rustig in verlichte zit en laat het hem zelf maar even uitvissen. Als hij het rechtdoor al kan, is het makkelijker om dan in de bak ook zijn evenwicht te vinden en zal hij daar ook minder heftig op reageren.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:02

Hier ook een galopprobleem, maar ik moet er gelijk bijzeggen dat het vooral aan mij ligt.

Jo (leeftijd 3 jaar 8 maanden en nu 2 maanden onder zadel) galoppeerd aan de longe en onder het zadel eigenlijk heel goed. Alleen niet als ik erop zit. Ik ben een keer gevallen toen ze ging rennen en onbestuurbaar werd, en daar ben ik van geschrokken. Nu voelt ze dat bij het aangalopperen en gaat dan weer rennen. Ik raak dan een splitsecond in paniek en voor ik aktie kan ondernemen is ze al aan de andere kant van de bak en is er niets meer terug te nemen.

Bij mijn instructrice gaat het wel goed. Ook daar wilt ze wel eens rennen, maar zij heeft dat binnen 1 stap onder controle en galoppeerd dan heel mooi en rustig een paar voltes.

Dus ook hier is het besluit genomen om de stap en draf te bevestigen, haar goed leren sturen (vooral volte rechtsom vind Jo nog erg moeilijk) en dan op termijn als ik dat onder de knie heb ga ik weer eens galopperen.

Het galopperen houden we nu wel bij: ik longeer haar 2x per week aan de dubbele longe, en mijn instructrice rijdt Jo 1x per week om Jo de galop onder zadel te laten oefenen.

Ik vind dat niet erg, Jo is pas 3,5 jaar, en als het goed is heb ik haar nog heeeeel laaaaangg dus of ik nu galoppeer of over een paar weken of maanden: tja, ik heb de tijd he. Als ik maar lol met haar heb, en dat heb ik nu want alles gaat steeds beter omdat ik nu niet meer zenuwachtig ben van 'ik moet dadelijk galopperen'.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:28

IS het mischien voor jullie bijde een idee om je paard aan de longe te laten galloperen met iemand erop. Zo kan het paard aan het gewicht wennen, terwijl hij wel beter bekende hulpen krijgt. Dan langzaam steeds meer zelf gaan doen en dan los.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:34

Het eerst buiten leren galloperen met andere paarden heeft ons erg geholpen. Ondanks dat stap en draf zeer goed bevestigd was bleven we problemen houden in de bak met de galop. Buiten ging het super en na een aantal keer ook de balans perfect.
Nu we weer alleen een bak tot onze beschikking hebben gaat het galloperen al een stuk beter dan voor de zomer (zomers staan we ergens anders met mooie uitrijmogelijkheden). Maar we moeten er nog steeds hard aan werken ze blijft het moeilijk vinden. Is ook pas 4 jaar dus ik pak het er gewoon reglematig kort even bij en merk nu steeds een kleine verbetering.

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:37

eerst goed stap en draf onder het zadel en aan de longeerlijn goed laten galloperen, zodra hij aan de longe een beetje zn balans heeft gevonden en de draf en stap onder het zadel goed bevestigd (waar zeker onder valt goed buigen naar twee kanten dan is 90 procent van de meeste gallopproblemen al opgelost) dan kun je rustig proberen aan te galloperen. als ie dan gallopeerd in verlichte zit gaan zitten zodat je hem nergens in de weg zit en gewoon goed naar voren houden. Dit het liefst allemaal op de volte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:38

Kent je paard wel de stemhulp aan de longe?
Als hij dat kan ben je vaak al half weg.

En dan niet te zwaar gaan zitten bij het aangaloperen. Dat vinden die jonkies vaak nog maar raar.
Dus je hulpen wel geven, maar niet echt strak op de zitbeen knobbels en geef de stemhulp er maar bij.
9 van de 10 keer zit je dan in galop, teugels niet te kort zodat ze ook naar voren kunnen en laat maar lekker voorwaarts lopen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:33

Het beste kan je het inderdaad doen in een ronde bak (longeerbak). Als je paard het doorzitten nog niet helemaal begrijpt, of dan gaat stappen, ga je op het verkeerde been lichtrijden (kans op contragalop). Je drijft goed met je benen, maar geeft ondertussen de juiste hulpen voor de galop. Dus stelling vragen met je binnenteugel, buitenbeen naar achteren (iets achter de singel), binnenbeen op de goede plaats, met je binnenbeen drijven en met je buitenbeen een klein drukje geven. Vanuit het lichtrijden lijkt dit erg moeilijk. Maar je moet je paard niet dwingen door heel hard te drijven en je zweep te gebruiken, want het moet vanuit hem zelf komen, de galop. Galop is moeilijker dan draf aan te leren, maar ieder paard kan het.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 14:50

Bedankt voor jullie reacties! Zitten erg goede tips bij!

Buitenrijden gaat (nog) niet.. De uit rij mogelijkheden zijn niet geweldig en heb (nog) niemand om mee naar buiten te gaan. Er is ook geen longeerbak dus moet in de gewone bak longeren/rijden.

Aan de longeerlijn gaat het redelijk. Maar ook dan gaat hij eerst hard draven, dan in galop, soms bokken en op de volte blijven vind hij dan zeer moeilijk.. liefst trekt hij me gewoon mee zodat hij over de hoefslag kan blijven gaan (dit is in draf ook nog een beetje zo)

Ga in ieder geval oefenen aan de longeerlijn met galop.

Ik ben inderdaad met les bezig met buigen etc. en voltes, dus als dit beter gaat en stap en draf beter bevestigd zijn ga ik het weer eens proberen.. En hem dan ook op de volte laten ofniet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:52

Zolang hij aan de longe niet normaal aan kan springen zal het hem met een ruiter op zijn rug zeker niet gaan lukken Lachen
Dus onder het zadel zou ik het ff laten voor wat het is en hem aan de longe sterker maken Ja

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:57

Ik heb het gewoon gedaan, met de 3e - 4e keer rijden. Hij vond het veelste leuk, en deed niks raar. Echter moeten ze er wel de kracht voor hebben .. zoals runningkawa al zegt en dan eerst sterker maken Lachen, met buitenrijden (veel draven enz) en longeren.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:02

runningkawa schreef:
Kent je paard wel de stemhulp aan de longe?
Als hij dat kan ben je vaak al half weg.

En dan niet te zwaar gaan zitten bij het aangaloperen. Dat vinden die jonkies vaak nog maar raar.
Dus je hulpen wel geven, maar niet echt strak op de zitbeen knobbels en geef de stemhulp er maar bij.
9 van de 10 keer zit je dan in galop, teugels niet te kort zodat ze ook naar voren kunnen en laat maar lekker voorwaarts lopen Lachen

Hier sluit ik mij bij aan.
Ja

En niet te druk maken als je paard in de verkeerde galop zit of overkruist, dit is vaak een teken van zwakte.

Veel aan de longeerlijn overgangen van stap/ draf/ galop oefenen en dan vooral op de stem.
Heel veel succes.

Rent het paard weg, probeer dan meer te gaan zitten en een volte te rijden, niet trekken aan de teugels, maar dieper gaan zitten.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:56

Ik zou maar even een draadje spannen over de breedte van de bak zodat je makkelijker kan longeren. als ie eenmaal doorheeft dat ie kan trekken is het einde zoek. even een lijntje en je bent van het probleem af.

Longeer je wel eerst voor dat je erop gaat?

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:52

In elk geval je paard niet hard laten draven. Dan valt hij helemaal uit elkaar en is het ook voor het paard moeilijker om in galop te gaan.

Probeer elke keer in dezelfde hoek de hulpen voor de galop te geven. Bereid je paard eerst voor op de lange zijde. Impuls oproepen door been te geven, desnoods wat opfokken met je stem maar zeker niet laten versnellen.
In de hoek geef je dan de hulpen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:58

Ik laat de jonge paarden altijd vanuit een verruimde draf aangalloperen. Dus je kan zeggen niet versnellen maar dat doe ik dus juist wel. Het tempo moet niet te hoog liggen. Ofwel het paard moet niet gaan dribbelen

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:02

ik heb ook een jong paard... we zijn nu eerst bezig met rechtrichten op de grond en als dat goed gaat vanuit het zadel. dus zorgen dat mijn paard mij op de juiste manier kan dragen. (verder loopt hij wel buitenritjes om te leren hoe op 4 benen moet lopen)
en verder uit mijn NH gedachte:
ga niet stappen als de halt niet goed is, ga niet draven als de stap niet goed is en ga niet galopperen als de draf niet goed is.

"Take the time it takes, so in takes less time"

brendakappe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:56

Als je veel met je paard aan de gang gaat met veel buigingen en met stellen en hem/haar goed aan het werk zet kan die met de juiste hulp aan galopperen. Als die een lange teugel nodig heeft, geef die teugel dan. En rustig met je stem en zit weer een overgang maken naar de draf, niet met je teugels. Dat werkt heel goed bij een paard op mijn manege. Veel geduld hebben is belangrijk en soms mag er best een tikje mee gegeven worden op de schouder.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:39

Die 3,5 jarige is ondertussen 9,5 jaar oud en zal inmiddels dus vast wel kunnen galopperen :+

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:49

And with that bombshell.... :+
.... Hier dan maar een slotje ;)