Achteruit probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Achteruit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 20:43

Hey iedereen,

ik ben mijn 5 jarige merrie die nu L1 loopt. het "knopje" voor achteruit aan het leren.
ik ben begonnen met aan de hand en dan het stemkomando "térug".
daarna op het paard met een helper, licht druk op de teugel been hulp en stemcommando en de helper geeft het hand commando. en alles overdreven belonen.
Nu zijn we zo ver dat ze zonder hulp een paar passen terug doet. en hier begint mijn probleem.
Paard doet heel braaf een paar passen terug blijft in aanleuning en we staan weer stil, belonen. Als ik dit meer dan een keer achter elkaar doe doet ze haar hoofd om hoog, aanleuning weg en begint te flemen. dit is heel vervelend want ze pakt dan ook het bit vast. ik geef echt maar heel weinig teugel hulp en als er iemand bij staat doet ze het niet.
Het is ooit de bedoeling toch in het L2 te komen en dan moet ze dus wel snappen dat ze dat niet mag. ziet er een beetje raar uit in de proef.
wie o wie weet hoe ik dit kan oplossen/ bestraffen???

Anke_Amigo

Re: Achteruit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:53

Misschien helpt het als je haar direct weer vooruit zet nadat je achterwaards bent gegaan, zodat ze geen tijd heeft om dit te doen, ik weet echt niet of het kan helpen heb hier nl helemaal geen ervaring mee. Ik ben ook bezig om mijn paard achterwaard te leren, dat gaat redelijk alleen gaat ze bij mij niet recht achteruit en krijg dat ook bijna niet voor elkaar.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:35

Ik denk dat het het beste is om gelijk weer voorwaarts te gaan op het moment dat je voelt dat de aanleuning minder wordt. Ga eerst weer terug naar correct halthouden, enkele seconden en daarna uitbreiden met 2 stappen achterwaarts en steeds een stapje extra. En de oefening niet te vaak doen. Goed is goed, dan de volgende dag pas weer herhalen.

Anke_Amigo als je paard scheef achterwaarts gaat komt dit voort uit het feit dat je paard niet recht is, dus eigleijk beginnen bij de basis: je paard rechtrichten!

Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:39

Aangezien ze pas na een paar keer herhalen raar gaat doen zou ik het bij een of twee keer laten. Desnoods wat varriatie erin, of de ene dag wel en de andere dag niet. De tijd nemen en zodra ze het goed doet niet nog maals vragen. Het is jammer als je na een aantal keren toch 'boos' moet worden of in ieder geval de oefening niet goed af kan sluiten.

Oefen je het steeds direcht achter elkaar? Ze is ook niet niet echt heel oud, misschien vind ze te vaak niet interresant meer.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 14:05

Ik oefen het niet steeds direct achter elkaar. Ga gewoon ontspannen rijden en dan af en toe halte houden. En dan soms als ik halt gehaden heb vanuit daar een paar passen achter uit. stil zetten nog een keer en weer verder rijden. En dit zo'n drie keer in een uur. ik denk persoonlijk dat het flemen protest is. Ze fleemt ook als ze iets niet wil in de vooruitversnelling, maar dan kan ik het goed corrigeren door haar naar voren te drijven.
Ben alleen bang als ik haar naar voor drijf als ik achteruit wil dat ze het dan niet meer snapt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:17

je kan het best een keer aanpakken. Op een gegeven moment moet het paard ook weten dat dát toch niet de bedoeling is.
Overigens moet je gaan proberen het halthouden niet op teugelhulp in te zetten maar op zit. dan kan je je aanleuning op een andere manier beter bewaren. Je moet "voorwaarts" in de achteruit. Het paard moet dezelfde houding in zijn hals aannemen (naar voren en oplaag richting halsstrekken) als je doet als je voorwaarts gaat.

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:44

Niet te vaak achter elkaar doen ja. Afwisselen (ene dag wel, andere dag niet). Niet bestraffen. Als ze het doet bij het achteruitgaan vooruit oplossen, of stil blijven staan en wachten tot ze weer een goede aanleuning geeft (belonen) en dan weer voorwaarts). Alle keren dat ze het NIET doet, heel goed en duidelijk belonen!!!