Phynix @ training in nieuwe look!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Phynix @ training in nieuwe look!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 22:29

Hallo allemaal

Heb van het weekend weer hard geoefend met me knollie. Nieuw setje om, pas nog geschoren en we kunnen er tegenaan!
Ik heb alleen een behoorlijk lastige knol, die er een sport van maakt om zich sterk te maken, scheef te lopen, rug weg te drukken en die neus zo hoog mogelijk omhoog te duwen Clown . Ben zelf nog niet echt tevreden met het resultaat, maar ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie tips voor me hebben. Ik weet al dat me handen nog wel eens de neiging hebben om alle kanten op te vliegen, maar met 2 stille handen op hem rijden is al een uitdaging op zich......dus werken eraan!

Afbeelding
Nou, dit is het eigenwijsje, hadden al ruim een uur gereden, dus geen losstappen

Afbeelding

Afbeelding
Hangt hier wel beetje naar binnen

Afbeelding
Galopje

Afbeelding
Poging tot middendraf

Afbeelding
Ja, we kunnen we lenig zijn

Afbeelding

Afbeelding
Kon er gelukkig nog om lachen!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ohh was deze maar scherp geweest... Huilen

Afbeelding
En tot slot nog even poseren samen met Guette en Esprit, die ook de foto's heeft gemaakt, dank je wel!!

Roosje_

Re: Phynix @ training in nieuwe look!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:58

Hij kantelt op sommige momenten behoorlijk met zn hoofd.
Dit geeft aan dat je op beide teugels niet even veel druk hebt.
Probeer gelijke spanning op beide teugels te hebben, en wanneer hij loslaat doe jij dat ook. Hij loopt duidelijk weg over de buiten teugel. Ik zou voordat je middendraf gaat rijden, hem eerst wat extra rond vragen.. en dan pas wegrijden.
Veel succes verder Lachen

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:20

Heeft dit paard geen rug problemen Nagelbijten / Gniffelen
Hij kantelt wel heel erg en drukt idd veel de rug weg.
vind hem ook veel over zijn buitenschouder weg lopen. houd goed je buitenbeen en buitenhand eraan !

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:30

He!
Je hebt de foto's erop gezet.
Phyn begint steeds braver te worden! Jullie komen er wel.

Ik denk overigens dat het geen rugproblemen zijn hoor.
Het is echt koppigheid en eigenwijzigheid.
Want soms heeft hij er helemaal geen last van ( waarneembaar dan)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:36

Guetta schreef:
He!
Je hebt de foto's erop gezet.
Phyn begint steeds braver te worden! Jullie komen er wel.

Ik denk overigens dat het geen rugproblemen zijn hoor.
Het is echt koppigheid en eigenwijzigheid.
Want soms heeft hij er helemaal geen last van ( waarneembaar dan)

Tja zeg nooit nooit denk ik dan altijd.
eigenwijzigheid en koppigeheid vind ik altijd zo'n leuk punt.
Een paard wordt vaak alleen maar vervelend als hij iets moeilijk vind of pijn/druk is.
Mijn paard had vorige week een soort van aanleuning probleem ik heb de tandarts laten komen en het bleek dus dat zijn achterste kiezen aan het doorkomen waren en dit zeer deed.
Ik zelf zou dus nooit te lang af wachten met dit soort dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:37

Koppig en eigenwijs? Of heeft hij gewoon pijn?
Vind het eruit zien als een paard dat niet lekker in zn vel zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:40

Meestal is een paard koppig en eigenwijs om de ruiter wat duidelijk te maken.
Zoals idd ongemak of pijn.
Verder heb je erg veel druk op je handen staan.
Een paard gaat nooit zelf ontspannen lopen als jij hem op druk rijd.
Dus laat het krulletje aan de voorkant voor wat het is en ga hem lekker lang en laag over een ontspannen rug rijden. Ik denk dat het koppige dan ook gaat verdwijnen Lachen

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:48

Let vooral goed op je buitenhand en zijn voorkant.
Hij gooit op de voltes zijn schouder er ontzettend uit. Probeer op de volte je buitenhand bij je te houden en tegen de schouder aan te leggen. Let er op dat je buitenbeen er goed bij blijft. Vraag met je binnenhand stelling dmv kleine ophoudingen, ontspan als hij dat doet. Probeer hem zo als een banaan om je binnen been heen te draaien.

Probeer op lange zijdes stelling links en rechts te vragen. Let weer goed op je buitenhand, hou die bij je. Paard moet jou hand opzoeken. Laat hij los op links draai je hem door naar de rechterstelling. Rij veel voltes ( o.a. 10m) en let op die schouder. Neem ook je tijd om los te stappen liever iets langer er over doen en een los paard dan gestress.

Ik geef je deze tips uit eigen ervaring. Ik had precies hetzelfde probleem als jou. Maar door goede begeleiding kan ik hem nu veel beter rijden.
Misschien heb je er wat aan, succes!

Dagmarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:07

Ik denk eerlijk gezegt ook dat het paard rugproblemen heeft....
vind het beeld er eerlijk gezegt er niet echt fijn uit zien..
Ben het met Roosje_ eens..

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 12:56

Hallo
Bedankt voor de reacties en commentaar.
Allereerst heeft hij geen rugproblemen, dat is allang uitgebreid onderzoek en al. Niet lekker in zijn vel zitten is ook niet zo. Maar om nog te werken na al een uur gereden te hebben zag hij niet zo zitten, dus was niet zo meewerkend helaas...
@ Kylah, komt allemaal heel bekend voor!! Ik ben inderdaad druk bezig met die oefeningen en buitenhand begrenzen gaat de ene keer beter als de anders, soms blokkeerd hij volledig en is het even doorzetten. Maar mooi om te horen dat het uiteindelijk goed moet komen!
@ Runningkawa, jammer genoeg moest Guette haar paard een deken omdoen, want erna heb ik paar rondjes afgerond en liep hij super over zijn rug heen en lekker laag en ontspannen in de hals. Omdat hij opgericht ook nog moeilijk en zwaar vindt, wissel ik tijdens het rijden ook vaak af, maar staat er helaas niet op, zal volgende keer ook proberen te doen.
@ Roosje, klopt van de middendraf. Ervoor probeer ik hem ook rond te rijden en gaat meestal ook goed. Het is de draf zo houden is nog moeilijk. Lukt meestal aardig, maar soms ben ik hem totaal kwijt en is mijn prioriteit dat hij op de hulpen reageert en in ieder geval naar voren gaat.

Misschien kan ik iemand zo gek vinden om van de week weer fotos te maken met halsstrekken enal erbij en hopelijk een betere middendraf, want kan soms wel beter hoor, maar daar werk ik dus nog flink aan.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:32

zow dat lijkt mijn paard wel Bloos
die kan ook zo lelijk lopen
gelukkig heb ik wel geluisterd en een ander zadel gekocht

ik zou het van voor eens laten voor wat het is
en van achter toch nog sterker maken.
als die al moeite heeft met oprichten dan wacht tot hij er wel klaar voor is anders werkt het en niet en gaat het erger worden.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:27

onley schreef:
.

Sorry dit schiet me een klein beetje in het verkeerde keelgat!
Je kent deze pony niet eens, je beoordeelt zo vanaf een paar foto's!!

Vind ik persoonlijk lef hebben!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 16:48

@ Onley, als ik wist dat het aan zadel zou liggen, zou die morgen in de kast liggen. Na meerdere VA, fysio's zadelmakers chirurg etc, neem ik aan dat zij wel weten waar het wel of niet aan ligt. En gelukkig verschillen meningen over lelijk lopen.

Voor andere, zeker het kantelen van de hoofd en buitenhand ben ik meer dan bewust van. Andere tips om dit op te lossen hoor ik graag....

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:54

scheeflopen, rug wegdrukken? Dit soort dingen verzinnen paarden niet hoor.. dit kan een signaal zijn voor een blokkade.
Maar zoals ik lees zie ik dat je al meerder fysio's erbij gehad heb. Is dit dan pas geleden of jaren terug?
Ik heb vandaag namelijk de fysio laten komen, en ik dácht dat ze een kleine blokkade had, maar ik kan haar 12 dec. mooi naar de kliniek in Nunspeet brengen, omdat er iets goeds mis is met haar baarmoeder...
dus vandaar... let op signalen van je paard!! Voor je het weet is er écht iets aan de hand.

weemi_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:58

mooi paardje , hij loopt soms met z'n hoofd naar boven zoals je zegt , er is nog een beetje werk maar het is al zeeer goed
nog veel succes

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:03

Leuk paardje Knipoog
krijg je ook priveles, of alleen groepsles? het is anders aan te raden om priveles te nemen, dan kun je aan de problemen gaan werken...

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:19

Naar wat ik weet heeft ze zelf een half uur priveles per week.
En haar bijrijdster ook.

Naomi_Punky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:21

ik vind het er wel goed uitzien maar zou je niet met cap rijden???
je kunt je paard nog zo vertrouwen het kan altijd mis gaan

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:33

Guetta schreef:
onley schreef:
.

Sorry dit schiet me een klein beetje in het verkeerde keelgat!
Je kent deze pony niet eens, je beoordeelt zo vanaf een paar foto's!!

Vind ik persoonlijk lef hebben!

ze vraagt om een mening Bloos

dat is het beeld wat ik zie
een paard wat alles is behalve blij en ontspannen
kun je daar niet tegen, dan hoef je ook niet op forums te komen
daar is een forum voor
om je meningen te delen

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 22:28

@ Mexxuna, ja je hebt zeker gelijk. Ik heb dus een periode gehad waarin het rijden gewoon levensgevaarlijk was en ik er ook van overtuigd was dat er iets mis was. Dat is uiteindelijk mbt chirurg Boschker opgelost. Dus helemaal mee eens. Maar behalve een lange rug, wat dus het werk soms zwaarder maakt, is er niets te vinden bij hem.
@ Weemi, thx
@ Itsmy, ik heb gewoon standaard wekelijks priveles. Dus het is niet zo dat ik zelf maar wat aan het aanrommelen ben ofzo.
@ Naomi, ook bedankt. Ik weet het van een cap, is ook veilig met cap. Eigen verantwoording dan zeg maar. Maar als ik nodig vindt zet ik hem ook heus wel op.
@ Onley, meningen zijn prima, vraag ik ook om. Alleen roepen dat ik niet luister, zoals jij wel hebt gedaan om een nieuw zadel te kopen, is geen mening, maar een conclusie.

Naomi zei dat ze het er wel netjes uit vond zien en ben deels verbaasd dat veel antwoorden over rug en dergelijk. Maar waar zien jullie dat dan precies terug?? Ik bedoel, ik weet/voel natuurlijk heus wel dat hij moeite heeft in zijn rug, maar vindt het minder erg als mensen hier doen overkomen. Wellicht zie ik het hoopvol in omdat ik weet waar we vandaan komen, maar was dus benieuwd.
@ Runningkawa, zo zeg je dat ik met te veel druk rijd. Waar leidt je dat uit af? Als ik namelijk te veel/lang druk zet op me teugels, ben ik hem helemaal kwijt. Ik rij hem meer met een speelse hand.
Kortom, ik ben dus graag benieuwd waar jullie dat soort opmerkingen op basseren, dan kan ik op foto's terug kijken waar dat door komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:39

Citaat:
@ Runningkawa, zo zeg je dat ik met te veel druk rijd. Waar leidt je dat uit af? Als ik namelijk te veel/lang druk zet op me teugels, ben ik hem helemaal kwijt. Ik rij hem meer met een speelse hand.
Kortom, ik ben dus graag benieuwd waar jullie dat soort opmerkingen op basseren, dan kan ik op foto's terug kijken waar dat door komt.

Foto 2, heel veel binnenhand. Die erg laag en breed gehouden word. Daarmee ben je gewoon erg sterk. Wat ik dus ook bedoel bij de volgende Lachen
Foto 3 ook, vandaar dat hij daar ook kantelt. En ook door de bocht valt. Hij buigt totaal niet in de wending maar loopt er kaarsrecht door heen. Probeer daar je paard te leren buigen om je been, geen stalling proberen te vragen met de hand Lachen Daar heeft de hand teveel druk en vraagt teveel.
Galopje: ook daar een teveel terug werkende binnenhand
Middendraf, daar ben je nog niet aan toe, eerst lekker ontspannen in het lijf met buiging.
Foto, waar hij lenig kan zijn, wat je binnenhand daar aan het doen is weet ik niet, maar hij hoort daar niet Lachen
Ook logisch dat hij weer gaat kantelen en omvalt. op de volgende foto
De lach foto en die daaropvolgend
Handen bij elkaar houden en geen piano spelen Lachen
De foto van voren, beide handen enorm terug werkend, je ziet de kracht erop staan

Ik heb het idee dat je flink bezig bent om hem naar beneden te laten lopen.
Laat dat maar voor wat het is, dat komt wel. Ja
Maak hem lekker aan het been, leer hem te buigen om je binnenbeen ipv stelling vragen met je hand.
Buiging om een wending door te komen hoort in het lijf te zitten niet allen in de nek Lachen
En je zegt dat hij fijn kan halstrekken, super!
Werk daar lekker veel mee. Hou zo de ontspanning erin. Dus lekker tussen door neusje naar benden, zodat de rug lekker los komt en dan weer wat hoger. oprichting is ook nog niet aan de orde.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 14:13

Okee, bedankt, daar heb ik wat aan. Ik begrijp dat je dat voornamelijk afleidt van de plaats van me handen en logisch. Ik ben daarmee hard aan het werk, maar wekt dus zeker verkeerde indruk. Want op de meeste van de foto's ben ik helemaal niet sterk, anders zou zijn neus 3 meter hoger zitten. Maar we hebben moeite om met een stille hoofd te rijden, waardoor ik nog moeite heb om met een stille hand te rijden. Ben daardoor dus nog heel bewegelijk en soms zitten mijn handen overal en nergens.
Middendraf weet ik dat nog niet goed is. Ik doe dat vooral om hem goed aan been te krijgen en op zit terug te kunnen nemen. Hij is er een kei in om soms volledig te blokkeren voor been (zoals dus in de wending), daarom rij ik tempo wisselingen.