jong paard, wil snel onder me uitdraven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

jong paard, wil snel onder me uitdraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 18:13

Hoi!
Ik rijd een jong paard (ongeveer 3 maanden onder het zadel), waar ik het volgende probleem mee heb:
In draf wil ze heel graag alleen maar heel erg hard, ze wil dan echt onder me uitlopen, en wordt dan ook wat lastiger te sturen. Vooral als ik pas net ga draven én als ik begin met galopperen, wordt ze nogal heet. Als ze eenmaal rustig is is ze veel vriendelijker, begint mijn hand voorzichtigaan op te zoeken en is gewilliger aan de hulpen.
Nu ging het al wat beter, maar nu moet ik oefenen mijn been er aan te kunnen houden in de draf. Maar zodra ik binnenbeen ofzo geef wil ze alleen maar heel erg hard, en als ik haar terugrijd of opde volte zet krijg ik af en toe flinke bokken Bloos
Hebben jullie nog tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Moet ik toch gewoon mijn been eraan houden, is het iets waar ik doorheen moet? Of is het beter geen beendruk te geven tot ze rustig is, en dan met beendruk te beginnen?
Ik heb wekelijks privéles, dus ik heb begeleiding, maar wat extra tips kunnen nooit kwaad, dus kom maar op Vork

Zammie

Re: jong paard, wil snel onder me uitdraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:12

Ik vind het moeilijk om zo te zeggen van dit of dit moet/zou je kunnen doen. kan wezen dat door je houding het paard onder je wegschiet, kan gewoon onzekerheid van paard op je been zijn en dan heb je toch verschillende oplossingen.... Als je paard zo reageert zou ik zoveel mogelijk proberen om de rust erin te krijgen en dus met minder druk rijden en als je verneemt na een tijdje dat hij daar beter op reageert iets meer het been eraan. en dan bedoel ik ondersteunen in de overgangen en op voltes enz. Nou vind ik trouwens wel dat je met heel weinig beendruk behoort te rijden. gewoon contact (dus je been langs het paard laten zakken en niet afsteken) Steek je je been af, krijg je weer een verkeerde houding. Zit je misschien wat te ver achterover? Daar wil een paard ook voor weglopen. Het kan ook aan het zadel liggen... Zoveel mogelijk...

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:16

veel overgangen rijden en voltes. En gaat ie te hard meteen op een volte tot ie rustiger is en dan weer een lange baan. Volte verkleinen en weer vergroten, zodat het paard ook duidelijk aan de hulpen wordt. Ook op de volte overgangen rijden. 10 meter draven en weer stappen en weer draven en als beloning ff een stukje galop. Ook tijdens het draven veel schakelen. Probeer het maar, zo rijd ik de jonge paarden altijd en het werkt altijd.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 18:20

Bedankt voor de reacties! Het zadel is pas geleden aangemeten, dus dat kan het niet zijn Lachen
Vandaag heb ik weer gereden, en dit keer heb ik geprobeerd zodra ik aandraafde meteen met mijn zit de rust erin te krijgen, weinig been eraan en achterlijk veel figuren en binnenhoefslagen te rijden. Daar werd ze al rustiger van, en toen kon ik er ook beter been aan houden. Toch bleef ze wel vlug en extreem schrikachtig, denk dat ze ook de kriebels heeft van het weer. Maar het ging dus al wel wat beter!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:53

Probeer juist niet je been er zo veel mogenlijk af te houden, dan word het alleen maar erger, als je dat doet ben je het been geven aan het afbouwen en reageert ze juist nóg heftiger als jij been geeft.
Het kan idd aan het weer liggen, de overgang van warm naar koud weer. Je kan voor het rijden ook even 10 minuutjes longeren, zodat je zeker weet dat het geen frisheid is, want dat kan het ook zijn.
Als je zeker weet dat het zadel goed is, en dat haar gebit goed is, is het dus rijtechnisch. En dat is een kwestie van veel oefenen en vooral niet te vlug willen. Het is heel goed om een stapje terug te doen als het even niet gaat, longeer je bijvoorbeeld nog? reageert ze aan de longe wel goed op je stemhulpen? en dan vooral terug? Zo nee, dat veel gaan oefenen.
Overgangen van de stap naar de draf en van de draf naar de stap is idd de oplossing, zowel onder het zadel als aan de longeerlijn. Met overgangen bedoel ik dan hele overgangen en schijnovergangen.
Hele overgangen bijv: stappen - aandraven, 3 drafpassen - weer stappen, 3 stappassen - weer draven, 3 drafpassen - weer stappen, 3 stappassen - enz...
Schijnovergangen: Stappen - been geven voor een overgang naar draf, zodra je voelt dat je paard versnelt, geef je een ophouding zodat je paard niet in draf gaat en rijd je weer terug naar arbeidsstap en dan hetzelfde met een overgang terug, dus draven en dan ophoudingen geven om naar stap te gaan, vlak voordat je voelt dat je paard wil gaan stappen, draaf je weer voorwaarts tot arbeidsdraf. Zo kun je dat varieren.
Als je paard te heet word is er altijd de muur of de hoek, die kun je gewoon gebruiken als noodrem als je even geen controle meer hebt. Lachen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 19:11

Oke, bedankt!
Zadel en gebit is goed (ze wisselt wel, maar paar weken geleden heeft de tandarts alles nagekeken)
Ik longeer niet meer voor het rijden, zal ik morgen idd eens gaan proberen, zat ik ook al over te denken. Ze is zó wakker, ook aan de hand.
Ik ga er iig mee aan de slag, bedankt voor de tips!

Ingriddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:16

Ik heb een zeer behoorlijk aantal jonge paarden zadelmak gemaakt.
Ga in ieder geval geen overgangen rijden, daar wordt-ie alleen maar heter van.
Laat eerst een dierenarts controleren of alles goed is, ook met het harnachement.
Zijn er geen externe factoren, die te elimineren zijn, dan ga je pas naar het rijden kijken.
Veel draaien, blijf gerust een tijdje op een volte. In principe neem je een te haastig paard direct terug, voordat alles ongecontroleerd wordt.
Heb je eenmaal rust, dan absoluut leren je been eraan te krijgen.
Succes

Ingriddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:18

O ja, als alles in orde is...
Hoeveel voer je 'm ?
Mijn manegepony's worden soms iets te vlot. Ietsjes minder brok doet dan wel wonderen hoor !

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:41

ingridlever schreef:
Ik heb een zeer behoorlijk aantal jonge paarden zadelmak gemaakt.
Ga in ieder geval geen overgangen rijden, daar wordt-ie alleen maar heter van.
Laat eerst een dierenarts controleren of alles goed is, ook met het harnachement.
Zijn er geen externe factoren, die te elimineren zijn, dan ga je pas naar het rijden kijken.
Veel draaien, blijf gerust een tijdje op een volte. In principe neem je een te haastig paard direct terug, voordat alles ongecontroleerd wordt.
Heb je eenmaal rust, dan absoluut leren je been eraan te krijgen.
Succes

Dat ligt ook wel aan welk paard je onder je hebt, en wat je als ruiter makkelijker en handiger vind. Als je een overgang goed rijd, word je paard idd heter. Maar je kan dat heter ook omschrijven als beter aan je hulpen, je paard reageert dan idd beter op een hulp voorwaarts, maar ook beter op een hulp terug. En als je als de basis de stap houdt, en in stap kan je ook schakelen, heb je altijd een punt waar je op kunt terugvallen als hij eventjes te heet word. Net als een klein kind, even afkoelen, en dus gewoon even rustig met lange teugel een paar rondjes, en dan weer verder.
Ook een heel handig iets trouwens vind ik, het is best veel voor een jong paard, dus als je bijv. 20 minuutjes rijd, mag je er tussendoor best 3 keer tussengooien waarin je je paard even een paar minuutjes lange teugel geeft.
Volte vind ik, kan je juist beter niet te veel doen. Als jij een goede volte rijd, vraag je veel van het binnenachterbeen. En juist door dat binnenachterbeen kan je paard vooruit gaan vluchten, omdat het dus te zwaar is. Vooral dus als je constant maar voltes aan het rijden bent. Dus mooi de hele bak gebruiken. Lachen Figuren zoals gebroken lijnen, diagonaal, ac lijn, binnenhoefslag, e-b, en 20 m voltes. Niet alleen veel voltes dus, maar gewoon varieren.

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:46

Vergeet niet dat een jong paard ook nog zijn balans moet gaan vinden met de ruiter erop, dit kan ook een reden zijn waarom zij gaat versnellen. Ik had bij mijn paard precies hetzelfde. Uiteindelijk bleek zij ook nog extreem linksgebogen, wat er voor zorgde dat ze heet bleef in draf en overgang terug naar de draf vanuit de galop. Misschien dat je met behulp van een goede instructeur ook wat rechtricht oefeningen erbij zou kunnen doen zodat je paard haar evenwicht goed leert verdelen over 4 benen en dan wellicht ook rustiger wordt. Suc6 in ieder geval!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 20:04

Bedankt!
Ik merk wel dat als ik tussen het draven door af en toe overgangen naar stap maak en even stap, ze weer rustiger wordt. Als ik overgangen naar de galop en weer terug maak, wordt ze juist heet. Bedankt voor de andere tips!
Ja ze is wat geneigd om mijn linkerbeen te buigen zeg maar, op de rechterhand loopt ze dan ook wat schuin soms en hangt ze als het ware tegen mijn binnenbeen aan, dit doet ze vooral als ze dwars aan het doen is en onder het werk uit wil komen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 17:23

@ ingridlever: ze krijgt 2 keer per dag een flinke bult hooi, 2 keer per dag een kleine halve schep brok (mix van basisbrok geloof ik, met tarwekorrels er doorheen) en dan na het rijden wat wortels en kruiden..
Verder komt ze ook elke dag buiten, dus wat dat betreft kan ze haar energie wel kwijt als ze wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:30

Als het een jong paard is, kan je dit niet oplossen door gewoon hardweg aan de teugels te gaan trekken, of er maar een hulpteugel in te hangen zodat ze beter gaat luisteren. Dit gaat helemaal over controle, heb je haar in stap onder controle, moet je dit wellicht ook gebruiken. Rij veel overgangen, van de stap naar de draf, en weer terug. Als het blijft gebeuren, zou ik weer even een stapje terugschakelen naar het longeren, ze is immers pas een kleine 3 maanden onder het zadel, en misschien is het allemaal net iets te snel gegaan voor haar. Niet alle paarden zijn makkelijk van begrip, kijk, als je haar hiervoor al een jaar hebt gelongeerd, en ze altijd perfect reageerde in de draf, dan is er iets anders aan de hand, maar als ze altijd zo geweest is, moet je misschien de problemen oplossen door terug te gaan naar het begin. Overigens, ik heb eerst een vraagje, is het echt brutaal wegdraven, en gewoon druk doen, of is het gewoon tempo, maar dat je haar nog wel onder controle hebt. Als het dat laatste is, dan heb je ook kans dat het gewoon aan haar temprament ligt, of gewoon aan wat zij geleerd heeft. Als het echt onder je weg draven is, gewoon brutaal hoofd in de lucht, crossen maar, en dat is het enige wat ze doet tijdens de draf, dan zou ik haar op een grote volte zetten, en die langzaam maar zeker verkleinen, gewoon zo klein maken, dat ze niet meer snel kan gaan. kijk op welke lengte je teugels dan goed hangen, en probeer die volte weer uit te draven in precies het zelfde tempo. Je kan hem/haar trouwens het beste nu even leren zeer langzaam te draven, als het lukt op de hierboven beschreven manier, en dan langzaam weer opbouwen naar íets sneller, niet weer zó snel, maar gewoon iets sneller. Verder zou ik dan veel stapoefeningen doen, wendingen draaien, zodat ze onder controle is, voor je gaat draven, en als je gaat draven, korte stukjes, niet ineens de rest van je tijd gaan draven, maar korte stukjes, dat ze er ook aan leert wennen dat ze in te houden is.

Sorry voor het enorme verhaal, als je er vragen over hebt, PB dan maar Lachen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 17:35

Bedankt voor je reactie!
Ik ben ook absoluut niet van plan er hulpteugels aan te doen hoor Lachen
Het is echt brutaal wegdraven, neus naar voren en crossen maar inderdaad, in combinatie met moeilijker stuurbaar zijn en naar binnen vallen, terwijl ze dat niet doet als ze normaal tempo heeft en ik de controle heb.
Wat jij zegt van dat langzaam draven, is precies wat ik van mijn instructrice moet doen Lachen Eerst dan maar langzaam, en als ik helemaal controle heb, dan weer iets voorwaartser.
Nogmaals bedankt voor je tips!