bokken bij binnen been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

waypoint

bokken bij binnen been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 14:13

mijn paard is 4.
sinds een paar weken hebben wij een probleem ( kan best zijndat het aan mij ligt, dan hoor ik het graag!)

als we aan het draven zijn gaat hij op de lange zijde heel erg naar binnen toe. om hem dan weer rustig naar buiten te sturenleg ik mijn binnenbeen er ( zachtjes) aan ;; hier reageerd hij heel heftig op , hij gaat dan als een dolle stier bokken. mn instructeur zegt dat ik hem dan voorwarts moet sturen, als ik dit dan doe word het bokken alleen maar erger en op een gegeven moment vliegt hij er dan vandoor.

hebben jullie tips waar het aan kan liggen, aan hem of mij of wat dan ook vertel het graag.

ik hoop op nuttige tips/commentaar.

groetjes Jill

Soph12

Re: bokken bij binnen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:44

Het is blijkbaar iets wat jouw paard moeilijk vind, hij valt door het binnenbeen heen en bij correctie wordt hij vervolgens heel erg stout. Ik zou als ik jouw was gewoon je instructeur er even op zetten, het is een jong paard en er zelf aan beginnen is niet altijd de beste optie. Overigens als hij dat niet wil zou ik toch naar de raad van je instructeur luisteren. Hou hem voorwaarts maar ook bij je, dus laat hem niet onder je uit rennen. Hou zijn hoofd omhoog tegen het bokken, echter wel een aanpak waar je niet bang voor moet zijn!

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 20:30

dank je wel.
ik heb geregeld dat mn instructeur er nu een keer op gaat rijden zodat ik een beetje af kan kijken ( om het zo maar te noemen) wat ik moet doen en hoe ik moet handelen als het wel gebeurd.

bednakt voor je tips ik zal proberen om me eraan te houden.!!

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 09:24

niemand meer tips?

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:21

Ik heb hetzelfde probleem, al doet die van mij het met aangaloperen. Hij bokt dan op het binnenbeen. Mijn instructeur heeft mij geleerd toch gewoon been te geven. Als hij bokt moet ik hem flink vooruit rijden en als hij lief is wordt hij beloond. Je moet iig niet je binnenbeen niet meer gebruiken. Hij zal er maar aan moeten wennen.

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:40

Ik heb dit probleem sinds kort ook met mijn merrie van 4 jaar. Als ik aan wil galloperen slaat ze eerst naar mijn been, en dan bokt ze. Als ze dat doet geef ik nog steeds been, ze moet dit gewoon accepteren. Soms gaat ze er na het bokken ook vandoor, geowon om eronderuit te komen. Als ze dat doet laat ik haar gewoon 5 min. GECONTROLEERD galloperen. Nou, dan doet ze het niet meer hoor, en wil ze ineens heel goed haar best voor je doen.

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 10:08

bedankt vor jullie tips. ik heb ze toegepast en ik moet zeggen dat het nu een stuk beter gaat. bedankt Lachen

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:22

Mijn pony deed dit ook. Ik gaf been en hoppa die kont de lucht in. Ik ben gewoon een keer heel boos geworden en heb ff gezegt door flink vooruit te rijde dat dit niet de bedoeling was. Hij accepteerde het been gewoon niet. En nu is alles prima, draf gaat daardoor ook beter.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:54

Ik zou een stapje terug doen en zien waar de fout is ingeslopen, het paard reageert op het been doordat het waarschijnlijk te veel voor hem is en daardoor gaat bokken, wat ik doe als mijn paard bokt is gelijk stilzetten en weer vanaf voor aan beginnen en niet doorgaan en zeker bij een jong dier niet 5 min achter elkaar laten draven of galoperen, dan ben je hem aan het afstraffen.
Ik zou het echt met geduld op lossen en zorgen dat je even een andere manier vind om aan te draven , lichter gaan zitten en stemcommmando gebruiken en dan als dat goed gaat langzaam het been er weer bij gaan gebruiken.
Zeker niet boos en ongeduldig worden.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:04

Ik bedoel ook niet direct op hem gaan zitten slaan en schoppen, zeker niet!! Maar probeer wel consequent te blijven. Bij mijn paardje was het gewoon een niet willen werken, zich onder de hulp uit proberen te wurmen. Even correct afstraffen en daarna belonen hielp perfect...
Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:11

Raggel schreef:
Ik bedoel ook niet direct op hem gaan zitten slaan en schoppen, zeker niet!! Maar probeer wel consequent te blijven. Bij mijn paardje was het gewoon een niet willen werken, zich onder de hulp uit proberen te wurmen. Even correct afstraffen en daarna belonen hielp perfect...
Succes!

Een paard doet zoiets niet om onder het werk vandaan te komen, het geeft iets aan en dan is het aan de ruiter om te vinden waaraan het ligt en het ligt dus ook bijna altijd aan de ruiter.
Snap niet dat mensen maar steeds de paarden de schuld blijven geven, terwijl de schuld 9 van de 10 keer bij de ruiter ligt,
Afstraffen klinkt echt middeleeuws.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:20

Het kan inderdaad een drukking of pijn ergens aanduiden. Ik vertel alleen maar wat bij mij hielp.. En het was duidelijk wel om niet te luisteren naar het been, want nu loopt hij prima. Ik zeg absoluut niet dat ik perfect rij en mijn pony alles schuld is zeker niet. Maar het is nog een jonge pony die moet leren wat luisteren naar het been is en voor mij was het de oplossing op dat moment.
Het kan natuurlijk bij iedereen anders zijn, dat kan ik niet van hier achter de pc beoordelen..
Wat voor een manier is dan volgens jou het beste om een paard te corrigeren als hij iets doet wat ie niet mag doen?

Maar waar zou dan volgens jou de ruiterfout zitten? Als je niet het paard in de mond rukt of zulke gekke dingen gaat doen...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:58

Ik ben ook met een bijna 4 jarige bezig en leg eerst alle dingen uit op de grond zoals wijken voor druk enz, richt ook recht vanaf de grond en vind als een paard iets niets snapt je zeker niet moet straffen of je hulpen harder moet geven.
Zeker zal hij gaan lopen als je steeds harder been gaat geven , maar denk dat dat niet de manier is van uit leggen, iets uitleggen doe je met geduld en niet met straf,
De fout zit bij de ruiter als die niet snapt hoe je een jong paard iets moet leren op een juiste manier.

Een paard bedenkt geen dingen die hij niet mag doen , dat maakt de ruiter ervan.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:04

midgie schreef:
Ik ben ook met een bijna 4 jarige bezig en leg eerst alle dingen uit op de grond zoals wijken voor druk enz, richt ook recht vanaf de grond en vind als een paard iets niets snapt je zeker niet moet straffen of je hulpen harder moet geven.
Zeker zal hij gaan lopen als je steeds harder been gaat geven , maar denk dat dat niet de manier is van uit leggen, iets uitleggen doe je met geduld en niet met straf,
De fout zit bij de ruiter als die niet snapt hoe je een jong paard iets moet leren op een juiste manier.

Een paard bedenkt geen dingen die hij niet mag doen , dat maakt de ruiter ervan.

Dan denk ik niet wat we het eens worden. Ik denk namelijk wel dat een paard dingen gaat verzinnen om onder het werk uit te komen.. Iedereen heeft tog wel eens dingen gedaan die niet mogen, dus waarom paarden niet.. Als hij in je jas bijt, dan maak je hem toch ook duidelijk dat het niet mag.
Ik leg ook alles rustig uit en hou er zeker rekening mee dat het een jong paard is. Maar deze moeten ook concequent gereden worden. En in mijn beleving is dat het corrigeren als een paard iets doet dat niet mag wel effectief is. Het is de clou om het verschil te voelen tussen niet snappen en niet gehoorzamen..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:30

Dit word op deze manier een eindelozen dizcussie,en denk dat we te veel van het onderwerp afdwalen dan.
Zeker moet ej concequent zijn, maar wel op een eerlijke manier en dat word vaak vergeten.
Als een paard je vertrouwen en respect heeft heeft zal hij je ook onvoorwaardelijk volgen en gehoorzamen en zal zeker niet e confrontatie met je aangaan, als dat wel zo is ben jezelf fout bezig.

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 13:31

ik heb al een tijdje niet meer in mijn topic gekeken en ik zag net dat er weer heel wat reacties geplaatst waren, ten eerste bdankt.
het gaat nu een stuk beter, hij reageert nu weer gewoon normaal op mijn binnebeen. en het is toch wel waar wat raggel zei, mijn paard is liever lui dan moe, en omdat hij nog jong is en speels probeert hij er op verschillende manieren onder uit te komen zodat hij niet meer hoeft te werken, toen was het het binnenbeen en daarvoor was het dat hij ineens stil ging staan, ik denk dat dat puur komt omdat hij nog zo jong is. was het probleem was, was dat hij op de hoefslag gewoon naar binnen ging lopen ik corrigeerde hem met mijn binnen been en bok. nu heb ik een springzweepje genomen en elke keer als hij dat deed een zachte beendruk met mijn binnenbeen een een klein ( maar ook echt klein) tikje op de binnenschouder, als hij het braaf deed netjes belonen, zo is het eigenlijk over gegaan.

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 13:31

sorry voor de late reactie maar ik wou dit even rectzetten. nogmaals sorry.