welke hulp teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

welke hulp teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 21:29

woensdag word mijn pony gekraakt en na zijn weekje rust wil ik rustig aan weer zijn rug spiertjes op gaan bouwen.

Bij het opbouwen zou ik graag de hulp/steun van een hulpteugel willen gebruiken. Dit omdat mijn pony nog wel een flink tegen die teugel in wil etteren en ik ook nog eens moeite heb met het stilhouden van mijn handen en het op maat houden van mijn teugel.

Nou heb ik niet zo veel verstand van hulpteugels, heb verder ook nooit wat gebruikt behalfe een halsverlenger. Nou zat ik te denken aan een goque of een chambon om te gaan proberen. Zijn die geschikt? en het verschil is me ook nog niet goed duidelijk tussen die 2. Waarom zou je bijv. voor de goque kiezen en niet de chambon?

Welke hulpteugel is het beste om op een rustige en normale/vriendelijke manier zijn spieren weer op te bouwen?

giotto

Re: welke hulp teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:49

Een gogue gaat door het bit,een chambon niet.
Ik vind een vaste hulpteugel(gogue,chambon,bijzetteugel,e.a.)persoonlijk gevaarlijk om met te rijden als je geen ervaren ruiter bent.
Vermits je zelf zegt dat je je handen niet kan stilhouden en je teugels niet op maat kan houden,zou ik daar eerst aan werken.
Het kan goed zijn dat je pony lastig reageert,omdat hij je handen storend vind.
Ik zou dus eerst aan je handen werken voordat je met een hulpteugel aan de slag zijn.
Hulpteugels zijn alleen goed als ze door een bekwame ruiter worden gebruikt,anders zijn het marteltuigen...maar dit is mijn mening hé...

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 21:52

ik hoopte dus mijn ónkunde' op te vangen voor de pony door een hulpteugel. Zodat hij er geen last van heeft en ik eraan werken kan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:54

Een martingaal, een beetje laag afgesteld. Dit vangt de wiebelingen van de hand een stukje op.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:45

Mij werd juist door de kraker/fysio/instructeur aangeraden om niks te gebruiken. Eerste week rust of longeren lang en laag en dus los zelf naar ontspanning toe laten lopen. Hetzelfde geldt voor het rijden. Alleen lang en laag, dus vooral ontspannen laten lopen.

Daarbij zou ik sowieso niet naar hulpteugels grijpen als jij je handen niet stil kan houden en je pony tegen jouw hand in gaat, maar iemand zoeken die dat samen met jou kan oplossen Knipoog

Zoals je zelf al zegt ben je er niet ervaren mee. Hulpteugels kunnen heel nuttig zijn, mits je ermee om kan gaan. Kan je dat niet ben je meestal verder van huis dan ervoor. Dus of zoek iemand die weet echt weet hoe hij ermee om moet gaan, of zoek iemand die je kan helpen zonder naar hulpteugels te grijpen. Waarbij het laatste mij persoonlijk het beste lijkt Lachen

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:53

[quote="rebeltje"]Mij werd juist door de kraker/fysio/instructeur aangeraden om niks te gebruiken. Eerste week rust of longeren lang en laag en dus los zelf naar ontspanning toe laten lopen. Hetzelfde geldt voor het rijden. Alleen lang en laag, dus vooral ontspannen laten lopen.

Daarbij zou ik sowieso niet naar hulpteugels grijpen als jij je handen niet stil kan houden en je pony tegen jouw hand in gaat, maar iemand zoeken die dat samen met jou kan oplossen Knipoog

Ik sluit mij hierbij aan.
Ik denk dat je beter op zoek kun tnaar ene goede instructrice die je hier in begeleidt dan dat je naar hulpmiddels neigt te grijpen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:19

paardfysio schreef:
rebeltje schreef:
Mij werd juist door de kraker/fysio/instructeur aangeraden om niks te gebruiken. Eerste week rust of longeren lang en laag en dus los zelf naar ontspanning toe laten lopen. Hetzelfde geldt voor het rijden. Alleen lang en laag, dus vooral ontspannen laten lopen.

Ik sluit mij hierbij aan.
Ik denk dat je beter op zoek kun tnaar ene goede instructrice die je hier in begeleidt dan dat je naar hulpmiddels neigt te grijpen.

ik dacht al, wanneer zou men het zeggen?

@ TS, ik zou niet beginnen aan hulpteugels als je zelf niet kundig genoeg bent. de reden dat je paard (nog) geen goede aanleuning heeft is waarschijnlijk te wijten aan je handen. door jezelf te verbeteren (goede les) kan je ook je paard verbeteren. met gebruik van een hulpteugel leer je zelf niets, en je paard leert misschien lopen op die hulpteugel, maar niet op zijn trensteugel icm jouw hand, en dat is wel belangrijk!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:05

-->RT-P

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:32

Ik zou hem eerst aan de longe opbouwen als je zelf onrustig met je handen bent. Eerst zorgen dat hij de juiste houding aan kan nemen zonder tegengewerkt te worden door jouw handen. Zodra zijn rug weer in orde is en door het longeren zijn spieren weer relaxed zijn, dan er weer op en meteen les nemen van iemand die weet waar hij over praat om jou van je handen probleem af te helpen. dat gaat dan meteen een stuk makkelijker omdat je pony al heeft geleerd dat nageeflijkheid fijn is en hij dus ook sneller nageeft. een goede hulpteugel voor longeren die het paard nergens vastzet en die het paard helpt vind ik de Gymnastiekteugel. Ik zal bevooroordeeld klinken nu maar mijn vriend heeft die ontwikkelt. Hij staat op zijn website, helaas moet ik de nederlandse versie nog online zetten maar op de engelse en duitse pagina staat de Gymnastiekteugel op de pagina's Saddle/Equipment en op de duitse bij Sattel/Zubehor.

Blokkeert het paard nergens en door de druk die vanaf boven ontstaat werkt hij alleen op de mondhoeken in en niet op de gevoeligere delen zoals de lagen en tong. www.horstbecker.com voor meer informatie.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:01

rebeltje schreef:

Zoals je zelf al zegt ben je er niet ervaren mee. Hulpteugels kunnen heel nuttig zijn, mits je ermee om kan gaan. Kan je dat niet ben je meestal verder van huis dan ervoor. Dus of zoek iemand die weet echt weet hoe hij ermee om moet gaan, of zoek iemand die je kan helpen zonder naar hulpteugels te grijpen. Waarbij het laatste mij persoonlijk het beste lijkt Lachen

Ik sluit mij hiermee aan!
Misschien kan je een topic openen met gezocht een goede instructeur/trice in mijn omgeving?
Ik denk dat je daar meer aan hebt (weet het eigenlijk wel zeker) dan met hulpteugels te gaan klieren.

Zoals gezegd, in de handen van een bekwame ruiter zijn het mooie dingen (al denk ik: een echt bekwame ruiter heeft ze niet nodig, ik ben in 98% van de gevallen tegen), maar wanneer je er geen ervaring mee hebt en geen begeleiding bij hebt zijn het martelwerktuigen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:13

woeliej schreef:
ik hoopte dus mijn ónkunde' op te vangen voor de pony door een hulpteugel. Zodat hij er geen last van heeft en ik eraan werken kan.

Bij onkunde hulp zoeken en niet met hulpteugels gaan klooien zal ik maar even zo zeggen,
Een hulp teugel is voor een ruiter met onkunde erg fout en voor de ruiter die echt kan rijden niet nodig.

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:59

midgie schreef:
woeliej schreef:

Bij onkunde hulp zoeken en niet met hulpteugels gaan klooien zal ik maar even zo zeggen,
Een hulp teugel is voor een ruiter met onkunde erg fout en voor de ruiter die echt kan rijden niet nodig.

Inderdaad! Dus eerst de basis rechtzetten, dat wil zeggen een ontspannen onafhankelijke zit, en dan pas verder met de basis van je paard. Je zal zien, zodra jouw basis goed is, zal jouw paard ook veel beter lopen. Er is geen hulpteugel die er voor kan zorgen dat jouw onkunde wordt opgevangen. Deze onkunde zal je zelf op moeten lossen en verdoezelen met een hulpteugel. Is makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik ben al een tijd bezig met mijn eigen basis en het werkt echt.

Gewoon lekker stappen en draven en proberen ontspannen te zitten, zonder aan de teugels te hangen. Misschien kan iemand je helpen om aan de longe te werken, zodat jij je handen vrij hebt. Een andere oefening is bijv. 2 keer licht te rijden en dan 2 keer door te zitten, zonder je aan de teugels op te trekken. Of zonder beugels rijden, zodat je balans ontwikkeld. Er zijn heel veel oefeningen voor, maar het belangrijkste is dat je je bewust bent van het feit dat je jezelf optrekt aan de teugels. Dit betekent dat je geen balans hebt en zonder jouw balans kan jouw paard ook niet in balans lopen. Je moet aan jezelf werken, zonder hulpteugel met oefeningen! Ben benieuwd en succes!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:11

Over het algemeen ben ik het met alle reacties eens hier, maar soms kan een bepaalde hulpteugel wel helpen om als ruiter te verbeteren. Juist omdat je in een vicieuze cirkel zit. MAAR, mits onder kundige begeleiding.
Als ik dan een hulpteugel zou moeten aanraden zou het de thiedemanteugel zijn.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:20

Ik ben het niet helemaal eens met de reacties tot nu toe. Natuurlijk zou je in een ideale situatie geen hulpteugel moeten gebruiken maar je zit nu met een pony die moeilijk is in de bovenlijn en als je zonder iets eraan gaat rijden zal het kraken waarschijnlijk voor niets zijn geweest.

Ik denk dat je met een gogue of chambon niet zo'n slechte keuze hebt. Met een chambon blijft de neus wat meer voor de loodlijn dan met een gogue dus je kunt eventueel even met degene die je pony behandeld heeft overleggen wat de beste optie is.
En zorg dat je de lengte even instelt met iemand die er echt verstand van heeft. Te kort kan zorgen voor ongelukken.
Nog een belangrijk punt is dat als je een hulpteugel gebruikt die je pony naar beneden vraagt je goed moet opletten dat je voldoende teugellengte geeft om hem de hals te laten zakken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:50

je kunt ook eerst aan de longe aan de bovenlijn werken natuurlijk, dan heeft de 'onkunde' van de ruiter er ook geen invloed op. ik zou gewoon wat longeerlessen en dan ook rijles nemen, dat lijkt me beter dan zelf gaan proberen en testen met hulpteugels.

ik denk nl niet dat het verstandig is om een hulpteugel (wat voor dan ook) te gaan gebruiken als je niet goed genoeg weet wat die teugel precies doet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:56

Alleen longeren is ook niet altijd goed voor een paard afhankelijk van wat eventuele klachten zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:21

dat klopt, echter, ik denk dat een onkundig ruiter die zelf met hulpteugels aan de gang gaat ook de nodige schade aan kan richten.

daarom zeg ik ook, zorg gewoon dat je goede les krijgt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:22

Een hulpteugel heeft geen zin als jij niet goed rijdt. Aan de teugel komt vanzelf.
Werk eerst aan je zit, aan je houding en aan de juiste hulpen en ga dan pas wat meer van je paard verlangen die kan er niets aan doen dat jij het niet kan en daar lost een hulpteugel aan de voorkant niets mee op daar doe je je paard geen plezier mee. aan de teugel is een kado, in de krul is afgedwongen

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:25

Een hulpteugel kan soms tijdelijk een uitkomst bieden. In jouw situatie denk ik aan een Thiedemannteugel of een martingaal.
Waarschijnlijk moet je na het kraken voornamelijk rechtuit rijden, probeer je paard de lengte in zijn hals te gunnen, geef ruimte met de teugel, houd je handen goed naar beneden en rijdt in een laag tempo in elke gang, loopt het paard onder jou vandaan geef een lichte ophouding(denk hierbij altijd handen laag!!), jij moet controle houden, je moet het heel simpel houden.
Je zult vanzelf leren je handen stil te houden!

Succes Lachen !

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:37

je laat je paard kraken maar je rijstyle en training blijft zo ongeveer hetzelfde, vervolgs nog een hulpteugel die het paard in een houding dwingt waar hij niet vrijwillig in gaat lopen maar dus met spanning. binnen de kortste keren zal het paard dan weer vastzitten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:49

Ze zegt dat ze eraan werkt, dan vind ik op dezelfde manier niet helemaal kloppen. Ik blijf bij de martingaal maar voor het aan de teugel een handje helpen raad ik de chambon aan, deze oefent lichte druk uit achter de oren en in de mondhoeken, niet op de lagen, waardoor het paard eerder voorwaards neerwaards gaat lopen.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 15:50

wie zegt toch dat het alleen maar slecht uit kan pakken. Mijn pony reageert over het algemeen goed op dat soort hulpteugels en zo'n marteltuig kan ik een goque niet noemen.. Uiteraard neem ik wel les als ik de teugel uit gat proberen waar ik wil zeker kijken of het hem helpt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:03

lailapri schreef:
je laat je paard kraken maar je rijstyle en training blijft zo ongeveer hetzelfde, vervolgs nog een hulpteugel die het paard in een houding dwingt waar hij niet vrijwillig in gaat lopen maar dus met spanning. binnen de kortste keren zal het paard dan weer vastzitten.
Ik weet niet hoe jij een hulpteugel gebruikt maar als je hem gewoon instelt als bij het longeren wordt een paard niet meer gedwongen doordat je erop gaat zitten.
Verder zal een paard dat fysieke problemen heeft (en ik neem aan dat hij niet voor niets gekraakt is) nog wel eens de neiging hebben om in zijn eigen vertrouwde houding te lopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:46

we hadden het over hulpteugel met rijden toch?
Je moet idd het paard leren omgaan met zijn nieuwe losse lijf maar er een hulpteugel aan knopen maar zelf op dezelfde manier verder rijden zal dan niet veel effect hebben schat ik zo in.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:25

Ik ben het wel met rebeltje eens. Als je er zelf niets vanaf weet, begin er dan niet aan. Anders bespreken met de kraker en goede instructeur erbij halen Lachen.