Ik ben sinds een kleine maand bezig met het inrijden van de 3-jarige Fries Nora.
Een probleem waar ik nu echt sinds 2 weken tegenaanloop is het schudden van het hoofd.
In stap, in draf, op rechte stukken, op de volte. Constant gaat Nora met haar hoofd naar beneden om gelijk weer omhoog te komen, en dat zo'n 6 of 7 x per minuut. Heel vervelend rijden, kan ik je vertellen. Ik heb al het één en ander geprobeerd, waaronder een andere (betere) ruiter, ander bit (dubbelgebroken ipv enkelgebroken), verschillende teugellengtes, actief rijden (veel voltes/overgangen, om eventuele verveling tegen te gaan). Niets lijkt te helpen.
Momenteel zit in met mijn handen in mijn haren en zit ik er over na te denken om haar eens met een hulpteugel te rijden. In principe ben ik hier tegen, zeker omdat ze zo jong is. Maar ik weet het momenteel allemaal even niet. En wellicht vindt ze na 3 x rijden met hulpteugel waar ze haar hoofd het beste kan houden? Als ik een hulpteugel zou willen proberen, waar zou ik dan aan moeten denken (martingaal/thiedeman/slof/etc)?
Ik heb even geen rijfoto, maar wel een foto van Nora om een beetje een idee te krijgen.
!). 
want het is echt een super goede en lieve pony en het zou echt heel zonde zijn als dr nooit meer mee gereden kan worden!