Jong paard onrustig met hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

studentje1

Jong paard onrustig met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 14:52

Hey Bokkers,

Ik ben sinds een kleine maand bezig met het inrijden van de 3-jarige Fries Nora.
Een probleem waar ik nu echt sinds 2 weken tegenaanloop is het schudden van het hoofd.
In stap, in draf, op rechte stukken, op de volte. Constant gaat Nora met haar hoofd naar beneden om gelijk weer omhoog te komen, en dat zo'n 6 of 7 x per minuut. Heel vervelend rijden, kan ik je vertellen. Ik heb al het één en ander geprobeerd, waaronder een andere (betere) ruiter, ander bit (dubbelgebroken ipv enkelgebroken), verschillende teugellengtes, actief rijden (veel voltes/overgangen, om eventuele verveling tegen te gaan). Niets lijkt te helpen.

Momenteel zit in met mijn handen in mijn haren en zit ik er over na te denken om haar eens met een hulpteugel te rijden. In principe ben ik hier tegen, zeker omdat ze zo jong is. Maar ik weet het momenteel allemaal even niet. En wellicht vindt ze na 3 x rijden met hulpteugel waar ze haar hoofd het beste kan houden? Als ik een hulpteugel zou willen proberen, waar zou ik dan aan moeten denken (martingaal/thiedeman/slof/etc)?

Ik heb even geen rijfoto, maar wel een foto van Nora om een beetje een idee te krijgen.
Afbeelding

webster543

Re: Jong paard onrustig met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:16

Heb je haar tanden al eens laten nakijken? Misschien heeft ze een slecht gebit.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:19

Inderdaad, bij deze leeftijd hoort het wisselen, en kunnen vaak problemen in de mond ontstaan. Zsm de tandarts laten komen! en dat als eerste uitsluiten.

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 15:22

Oh dat is wel een heel goed punt. Ik zal er eens naar laten kijken. Ze eet verder wel goed, maar een bit kan natuurlijk net op een pijnlijk puntje inwerken.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:11

ja bijvoorbeelds als ze wolfstandjes heeft, dan tikt het bit hier tegen aan en dat is pijnlijk, bij een jonge merrie die ik reed precies het zelfde probleem, wolfstandjes er uit, probleem opgelost...

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:11

doet ze dit alleen onder het zadel of ook aan de longe?

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:14

Heeft ze het alleen wanneer ze een bit inheeft, of ook als je haar bijvoorbeeld alleen met een halster longeert?
Dan kan het goed zijn dat het aan haar gebit ligt

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 22:19

Ze is dit gedrag pas gaan vertonen sinds ze onder het zadel is. We hebben haar 2 maanden aan de longe getraind (met bit) en ik heb haar niet één keer met haar hoofd zien schudden. Dus dat zou dan weer pleiten voor een andere oorzaak dan haar gebit, toch?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:20

Of het probleem is pas ontstaan terwijl je onder het zadel bezig was.....
Of het bit werkt nu anders in, waardoor het net op een pijnlijke plek komt...
Ik zou echt eerst de tandarts laten langskomen voor je verder gaat. Een controle is sowieso verstandig bij jonge paarden.

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:21

hmm.. Dat is dan wel moeilijk, maar haar gebit na laten kijken kan nooit kwaad.
Zeker niet bij jonge paarden. Het kunnen ook de kiezen helemaal achterin haar mond zijn, die in eerste instantie niet zo erg opvallen. Misschien dat ze daar last van krijgt met de druk van de teugels?

Ik zou er iig een tandarts bij laten komen, en als die niets kan vinden verder gaan zoeken naar een oorzaak..

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:25

Wat ik altijd geleerd heb, is dat het paard met zijn hoofd gaat schudden omdat zijn rug het niet trekt.
Met jonge dieren zit je op de rug, de spieren zijn nog niet sterk genoeg. Hij wil van je af en gaat dan met zijn hoofd schudden.

Het schudden gaat waarschijnlijk vanzelf over, de rug moet alleen sterker worden.

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 22:42

Ja ik vreesde ook dat het vanuit een rugprobleem kwam. Nora is uberhaupt weinig bespierd, heeft zo bijvoorbeeld een slappe achterhand, en verder hebben we veel moeite moeten doen om een zadel te vinden dat past. Aangezien ze erg dik was, en dus geen spieren had, wilde we haar de eerste maanden met één van de oudere zadels rijden, zodat ze wat meer haar 'eigen vorm' kon krijgen en dán pas een perfect passend zadel aan te schaffen. Gevolg is dat het zadel af en toe toch wat schuift waar Nora ook vast wel wat last van zal hebben.

Suzann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:19

Rugprobleem,
als ze dat niet heeft alles voorwaarts oplossen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:38

Wat vraag je van Nora? Het zou best kunnen dat alles even wat te rap gaat, en nora dus nog niet helemaal beseft wat de bedoeling is. VW-NW rijden, en het paard zijn balans laten zoeken d.m.v. bochten,wendingen en gewoon rijden waar geen hoefslag ligt, kan je opzich al een stuk vooruit brengen! Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:49

Ik denk ook dat het te snel gaat, in een maand tijd stap en draf beheerse gaat voor de meeste te snel,
Ook moet je er rekening mee houden dat er veel in de mond gebeurd, ik zou het eens bitloos proberen .
Of er een kaptoom bij aan doen en dan werken op de kaptoom en vooral van de mond afblijven.
Zou er zeler geen hulpteugels bij aan hangen, want ik denk dat het probleem bij de ruiter ligt en niet bij het friesje.
Neem de tijd en heb geduld met een jong paard.
Probeer een goeie balans te hebben in stap eer je aan de draf gaat werken.

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 18:44

Het gaat op zich wel snel. Maar ik rijd haar gemiddeld 3 x in de week, en dan maar een kleine 20 minuten. Dus volgens mij mag je na 5 weken dan wel kunnen stappen en draven, toch?
Nora is al heel voorwaarts uit zichzelf, iets té voorwaarts meestal zelfs. Dus 'voorwaarts' oplossen klinkt goed, maar met Nora botst dat weer met het andere probleem dat ze te voorwaarts is. Maar ik heb al een stapje terug gedaan, tussendoor veel longeren en ook wekelijks een stapritje (op eigen land). Dan is ze trouwens niet onrustig met haar hoofd, maar er is dan natuurlijk ook veel te zien. En bitloos durf ik eigenlijk niet aan, omdat ze toch vrij pittig is en ik ook al de nodige bokken heb gehad in het begin (ja, van een Fries Knipoog!).

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:53

Te snel vind ik je absoluut niet gaan. Een beetje handige ruiter heeft er in een maand echt wel stap, draf en galop op zitten. ALs je het met beleid doet, is daar niks mis mee. En 3 keer per week 20 minuten is netjes voor een driejarige hoor.

Reneetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:53

Kun je anders misschien een filmpje maken en dat hier neer zetten? dan kunnen wij een beetje kijken hoe je rijd en wat je vraagt, want het kan ook aan jou liggen, bijvoorbeeld als je heel druk bent met je handen. voorderest is het natuurlijk altijd handig als je het gebit van je paard laat onderzoeken, misschien is het ook wel niks maar dat het gewoon nog heel erg wennen is voor nora.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:43

Typisch een probleem van een jong paard, de mijne heeft het ook gedaan. Het is gewoon een kwestie van de balans nog niet gevonden hebben. Mijn tip: hou je handen stil op 1 plaats dat wanneer ze weer omhoog gaat ze tegen een "blokkade" aan loopt. Terwijl je dit doet hou je haar voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts. Oefen ook veel grote voltes, galoppeer veel.
Het is nu even niet belangrijk of ze aan de teugel wil ja of nee. Voor je gevoel is het misschien heel raar, maar zo is het, het snelst afgelopen.

Succes.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:58

Het klinkt idd als een tanden- of balans probleem. Ze is nog maar net onder het zadel, heeft amper of geen bespiering en loopt heel voorwaarts. Dan lijkt het net of ze haar balans al gevonden heeft, maar ondertussen is dat vaak toch niet zo. Laat idd lekker haar tanden nakijken, en wat ook wel eens wil helpen, ga even terug naar het begin. Kijk wanneer en onder welke omstandigheden ze begint (als de tanden het niet blijken te zijn) en als ze begint, kijk ook eens kritisch naar jezelf. Is het paard er al aan toe, snapt ze precies wat je bedoelt (maw doet ze wat je vraagt op de juiste manier, vraag jij het op een consequente manier etc.) kom je er dan niet uit, zou je altijd ng een x iemand anders kunnen laten rijden om het van de zijnlijn te bekijken, vaak zie je dan net iets meer dan dat je erop zit.

Probeer haar vooral op haar eigen benen te laten lopen, haar eigen balans te vinden, met jou op haar rug.

Heel veel plezier met rijden en succes met zoeken!

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:10

ik had precies hetzelfde probleem .. tanden laten nakijken, ander gebit niets hielp .uiteindelijk heeft de dierenarts foto´s gemaakten wat bleek: bij een wervel tussen de oren was een splitertje en daar was kalk op gaan zitten, de dieren arts heeft veel spuiten gegeven zodat het kalk wat oplost maar de vraag is of het nog over gaat. het hoofdstel druktte dus op die knobbel en dat deed pijn vandaar het slaan met zn hoofd. nu hebk ontdekt dat dr een hoofdstel is dat alleen maar bestaat uit een bit en een riempje onder de keel , nu gaan we daar een verder naar informeren . het zou echt geweldig zijn als dit werkte!! Haha! want het is echt een super goede en lieve pony en het zou echt heel zonde zijn als dr nooit meer mee gereden kan worden!

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:12

mijn pony doet dit ook. ze is vrij groen en schudde en trok steeds met haar hoofd. toen is de tandarts geweest, en die ontdekte haken hij heeft het weggehaald en toen werd het wel minder. maar ze doet het nog steeds. ik denk dat het wel weggaat inderdaad handen op een plaats houden en voorwaarts houden