Start inrijden, tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Start inrijden, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 00:16

Hoe kun je het best beginnen met een jong paard?
Ik lees overal beginnen met grondwerk etc, maar hoe dit exact aan te pakken, en ook later met het inrijden.
Waar is er veel en goede info te vinden?

Maks_

Re: Start inrijden, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:56

Ten eerste goede begeleiding, verder heel rustig aan doen.
Laat hem eerst overal aan wennen.
Stem gebruik is ook erg belangrijk, laat hem eerst naar het stemgebruik leren luisteren dat is ook belangrijk als je er straks voor het eerst op gaat. Je kunt kijken hoe hij op dingen reacgeert als zadel en hoofdstel, gewoon alles heel voorzichtig proberen en stoppen als het goed gaat want je gaat gauw te snel ( heb hier ervaring mee) Heel veel succes en ik denk dat je nog heel veel meer tips zal krijgen van mensen op bokt.

Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:01

Zorg dat je op een stal gaat staan waar je hele goede begeleiding krijgt. Een jong paard africhten via tips vanaf een forem lijkt mij niet een best plan. Al denk ik, net als Maks_, dat je een hele boel tips gaat krijgen van de zogenaamde amazone's die het bij hun eigen paard ook zo verschrikkelijk goed hebben gedaan.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 18:05

Uiteraard word er voor goede begeleiding gezorgt, zou me alleen graag van te voren zoveel mogelijk inlezen. vandaar de vraag. misschien handig om eerst even te vragen voordat er vanuit word gegaan dat er zomaar wat aangeklungeld word Knipoog

Maar bedankt voor de antwoorden tot zover.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 18:05

Maks_ schreef:
Ten eerste goede begeleiding, verder heel rustig aan doen.
Laat hem eerst overal aan wennen.
Stem gebruik is ook erg belangrijk, laat hem eerst naar het stemgebruik leren luisteren dat is ook belangrijk als je er straks voor het eerst op gaat. Je kunt kijken hoe hij op dingen reacgeert als zadel en hoofdstel, gewoon alles heel voorzichtig proberen en stoppen als het goed gaat want je gaat gauw te snel ( heb hier ervaring mee) Heel veel succes en ik denk dat je nog heel veel meer tips zal krijgen van mensen op bokt.

Succes!

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Lachen

Triksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:14

Ik bouw het altijd zo op:
eerst aan de longe leren
dat is later handig om de energie af te laten voor je erop kruipt Haha!
aan de longe leer je stemhulpen voor stap draf galop en halt
dat is dan weer makkelijker omdat een paard de beenhulpen later te leren(stem kan dan ondersteunen)
als het longe werk goed gaat kan je met het tuig longeren
kan ie al zn frustraties over die rotzadel en het irritante bit eens laten gaan Tong uitsteken
zeker wel zorgen dat de beugels niet tegen zn buik klepperen: anders kan ie later wel eens naar reageren op je benen

en dan kan je er gaan op zitten, afhankelijk van wat je graag wil
eerst aan de longe en later zelfstandig of direct zelfstandig
dit laatste is wel niet zo handig

en last but not least; zorg dat je nooit alleen bent!!
want een ongeluk is zo gebeurt

veel succes OK dan!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:05

Nou dit kan je idd beter met iemand doen die weet hoe het moet en waar je vertrouwen in hebt. Het verschilt namelijk per persoon en per paard hoe dit gedaan word. In tegenstelling tot Triksie vind ik het onverantwoord om op een paard te gaan zitten die aan de longe zit...

Dit is hoe ik normaal gesproken een paard zadelmak maak:
Paar keer longeren (eventueel circel afzetten) en gewoon in de zelfde tijd af en toe op stal zadel en hoofdstel opdoen. Zadel eerst zonder singel, dan eerste gaat etc etc. Loopt dus ongeveer gelijk.

Naar een week gelongeerd te hebben (niet langer, krijgen ze al veel te goede conditie), ga ik longeren met zadel en hoofdstel, dit ook ongeveer een week en dan ga ik er op. Natuurlijk met begeleiding! En ik zorg dat er de eerste 4 weken altijd iemand bij is...
Zorg dat het paard ten alle tijden blijft lopen. Als je zelf bang bent als je paard bokt of stijgert laat het dan iemand anders doen. Wanneer hij bokt moet je altijd vooruit denken, hoe zachter een paard gaat, hoe beter die kan bokken, zelfde geldt voor stijgeren, een paard dat loopt kan gewoon niet stijgeren. Dus ten alle tijden vooruit blijven gaan (desnoods met longeerzweep erachter).

Ik zou een paard dus absoluut neit aan de longe doen als je er voor het eerst op zit, want een jong paard heeft veel moeite met balans op de volte, dan ga jij er ook nog even bovenop zitten en dus is de balans helemaal weg. Laat hem maar lekker door de hele bak lopen, heeft ie veel meer 'grip' en balans.

Misschien heb je er wat aan! Succes met je paard... Go jij! Go jij!

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 22:55

Bedankt voor de tips!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 23:36

Zeer aparte manier van zadel mak maken Iorrr. Ik denk dat de meeste het toch op een heel andere manier doen.

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:13

Eerst longeren(in afgezette cirkel). Als dat goed gaat longeersingeltje proberen voor de druk op de rug.

Dan zonder te longeren een aantal keer zadeltje op, kijken wat de reactie is.

Later erop zitten zonder vast

Dan los in de bak rijden

etc.

Let op, jonge paarden lang en laag rijden is het beste voor de rugontwikkeling

SUCCES! VRAAG WEL EEN ERVAREN IEMAND ERBIJ!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:16

aerdenhout1 schreef:
Zeer aparte manier van zadel mak maken Iorrr. Ik denk dat de meeste het toch op een heel andere manier doen.

Wat is daar zo apart aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:05

Rustig beginnen, niet gelijk met een hoofdstel en een zadel gaan longeren, maar eerst de stemcommando's er goed in wrijven. Stap, draf en galop, eventueel halt houden als je, je daar aangesproken tot voelt. Als die commando's er goed in zitten tijdens het longeren, ga je het zelfde met het hoofdstel proberen. In principe moet je paard dat even goed kunnen als aan het halster, alleen zal het iets onwenniger zijn. Daarna begin je voorzichtig met een longeersingel, het zadel etc.
Maar dit alles, is voor elk paard verschillend, jij moet goed aanvoelen wanneer hij/zij klaar is voor het hoofdstel etc.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:55

Als je zelf je paard zadelmak wilt maken en het zelf nog nooit hebt gedaan, is goede begeleiding zeker niet verkeerd. Zoals bij alles is de eerste indruk bij een paard heel bepalend. Zo voorkom je dat je paard er slechte ervaringen/herinneringen aan overhoudt. Je moet het paard de tijd geven om te leren en te ervaren, zowel in de omgang als met de training. In ieder geval rustig aan beginnen en als je paard het vertrouwen in je heeft, kom je al een heel eind.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:00

CWeber schreef:
Als je zelf je paard zadelmak wilt maken en het zelf nog nooit hebt gedaan, is goede begeleiding zeker niet verkeerd. Zoals bij alles is de eerste indruk bij een paard heel bepalend. Zo voorkom je dat je paard er slechte ervaringen/herinneringen aan overhoudt. Je moet het paard de tijd geven om te leren en te ervaren, zowel in de omgang als met de training. In ieder geval rustig aan beginnen en als je paard het vertrouwen in je heeft, kom je al een heel eind.

Wat een heerlijk topic, ik denk dat de laatste zin een eerste vereiste is, eerst daar aan werken

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:02

Emmaa_ schreef:
Rustig beginnen, niet gelijk met een hoofdstel en een zadel gaan longeren, maar eerst de stemcommando's er goed in wrijven. Stap, draf en galop, eventueel halt houden als je, je daar aangesproken tot voelt. Als die commando's er goed in zitten tijdens het longeren, ga je het zelfde met het hoofdstel proberen. In principe moet je paard dat even goed kunnen als aan het halster, alleen zal het iets onwenniger zijn. Daarna begin je voorzichtig met een longeersingel, het zadel etc.
Maar dit alles, is voor elk paard verschillend, jij moet goed aanvoelen wanneer hij/zij klaar is voor het hoofdstel etc.

hoe wrijf je dat erin ? stro?

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:06

garny95 schreef:
CWeber schreef:

Wat een heerlijk topic, ik denk dat de laatste zin een eerste vereiste is, eerst daar aan werken

Precies! Knipoog

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 21:55

vertrouwen is ook het belangrijkste wat er is, en daar werken we heel hard aan, ik heb een super paardje getroffen!
Ik vraag ook alleen wat tips (en begeleiding is ook zeker aanwezig), maar inmiddels ben ik al weer heel wat wijzer qua jonge paarden.

tot zover bedankt voor de tips Knipoog