leuk in de les maar anders....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

leuk in de les maar anders....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 21:12

ik rij nu zinds 3 maanden een paardje. harstikke leuk daar niet van, maar als wij les hebben luisterd die super, geen rare fratsen haald die dan uit maar zo dra ik voor mezelf rij is het hopelijk. klieren, bokken, niet willen luisteren, bit vast pakken enz.
mijn instructeur staat bij ons op stal en als hij er is (hoeft niet eens te gaan kijken) is het over, maar zodra hij er dus niet is, is het raak.

ik heb mijn instructeur de problemen al uitgelegd maar hij kan er niks mee omdat die het niet kan zien.
dit probleem was ook altijd met longeren. als hij er niet was, werd ik gelongeerd maar zodra hij er wel was was er niks aan de hand....

iemand tips??

Naamloos1

Re: leuk in de les maar anders....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:14

hmm dat is vreemd.... en kan je instructeur zich niet ergens verbergen? en dan toch stiekum kijken??? en kan het niet aan jou liggen? dat jij hem anders 'behandeld' als je intstructeur weg is??? (bedoel ik niks mee hoor.... )
en anders strenger aanpakken..
iig succes ermee!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 21:16

dianneF: jah dat dachten wij eerst ook maar naar mijn weten doe ik dat niet en soms heb ik niet eens i nde gaten dat hij er is. het rare is dat hij het ook doet bij longeren dus dat het dan niet aan het rijden ligt...

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:24

en wat denkt je instructeur er zelf van?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:25

Is het paard van jou of van iemand anders?

Als het paard namelijk ook van de instructeur is dan is het wel verklaarbaar, het paard weet nl precies wat hij wel en niet kan doen bij bepaalde personen en voor je instructeur heeft hij blijkbaar heel veel ontzag.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:39

je kunt het misschien een keertje filmen en dan aan je instructeur laten zien

succes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:51

precies wat met mijn lesklanten gebeurd als ik geen les geef
waarom?
Ik ben degene die de pony's aanstuurt en degene die erop zit heeft een makkie ik ben de leider van de groep maar moeten zij die verantwoordelijke taak op zich nemen lukt dat niet.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:55

Je kan nu allemaal ingewikkelde dingen gaan bedenken met instructeurs die om hoekjes gluren, maar dat zal niet helpen...

Je paard heeft geen respect voor jou en wel voor je instructeur. Ga eens aan grondwerk doen en zet je paard op zijn nummer. Hij moet doorkrijgen dat jij de baas bent en niet hij.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:56

correctie je paard moet jou als leider gaan zien waarbij hij veulig is en dat kun je niet afdwingen dat moet je verdienen. baas zijn is iets anders al leider.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:57

Misschien ben je zelf ook een beetje angstig geworden.
En heb je zelf ook het gevoel van 'Oh instructeur is er dus dan gaat het goed, een heel stuk ontspannender'
Issie er niet dan denk je misschien al van; ohh nee dalijk gaat et weer gebeuren en waarom is instructeur er niet want dan gebeurd niets.'

Ik zeg ook maar wat, maar dat was wel het eerste waar ik aan dacht.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 00:05

lailapri schreef:
correctie je paard moet jou als leider gaan zien waarbij hij veulig is en dat kun je niet afdwingen dat moet je verdienen. baas zijn is iets anders al leider.

Dat bedoel ik ook, maar idd slecht verwoord. Het paard moet je als hoger in rang gaan zien, niet als iets bedreigends.

Suzann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:13

Ik denk dat je zelf dan ook anders rijd, minder geconcentreerd of juist oplettender op kleine foutjes. Succes

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:16

ik heb het juist andersom, tijdens de les gaat het allemaal niet is mijn p[aard lastig enzo maar als ik alleen rij dan gaat het super

misschien komt het omdat je veel gespanner bent als je alleen bent omdat je je dan onzekerder voelt
succes verder Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:28

Wat is de link tussen het paard en je instructeur? Als ik het goed begrijp gaat het echt specifiek om die persoon en niet eens zo zeer om het wel of niet iemand toe hebben staan kijken toch?

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:35

heyy,

ik heb hier ook last van. Mijn ervaring is dat het enige is wat hebt rust en geduld. Je moet doormiddel van alles wat je met je paard doet jij de leider moet zijn. duidelijk en concequent.
Geef je paard de ruimte om te bewegen, maar blijf de leider.
met je lichaams houding kun je ook veel doen.
Sta recht op
kijk je paard niet lang recht in zijn ogen maar soms even kort al tie echt iets fout heeft gedaan.
en beloon hem vooral alt tie naar je geluisterd heeft.
Neem als je aan het rijden bent met kleine beetjes genoegen en bouw dat op. verwacht niet van hem/haar dat hij gelijk 10 rondjes het goed doet, neem genoegen met een half rondje.
Word niet boos, en verlies je geduld niet, maar wel recht door ze blijven.

Zo dat was een heel verhaal, maar het werkt zo bij mij. misschien kun je hier iets mee.

Timon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:56

hee dat herken ik

bij onze bak heb je aan 1 kant een opening naar buiten wij hebben die een klein beetje opengezet en instructeur erachter enb die kon door die spleet kijken hoe mijn paardje deed. dit hebben wij 1 keer gedaan en toen de volgende dag weer maar toen gaf zo ook aanwijzingen wat ik moest doenals hij begon te bokken en alles en dit ging goed. en kijk anders iss hoe het gaat met een andere instructeur als je die mogelijk niet heb dan kan zij het miss door geven aan jou instructeur wanner en hoe je paardje het doet

succes

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:06

Ik herken dat ook. Ik rij al 10 jaar op hetzelfde paard en hij is niet de snelste, als mijn instructeur een metertje zijn kant opstapt begint hij meteen activer te lopen. Verder zijn er niet echt problemen zoals jij ze hebt, maar ik merk gewoon dat hij respect heeft voor mijn instructeur. Misschien wel meer dan voor mij.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 09:58

Jouw paard is dominant, en plaatst zichzelf als baas boven jou.
Jouw instructeur accepteert hij wel als baas.
De enige manier is zeer consequent in de omgang zijn. Bijvoorbeeld: Als je hem de stal uit haalt, moet hij eerst wachten tot jij zegt dat hij mag gaan lopen. In de bak of op longeercirkel veel grondwerk laten doen, alles op jouw commando. Korte en altijd dezelfde stemhulp geven. Als je met grondwerk begint, accepteert je paard straks ook makkelijker als je er op zit. Met rijden ook consequent rijden, niet afwachten op wat hij doet, veel tempowiselingen, moeilijke figuren die jij bepaald. Zonder hem narrig en ongemotiveerd te krijgen. Dus wel belonen als hij het goed doet. Succes ermee!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:04

Ik moet me aansluiten bij Bromfiets. Je paard heeft wss respect voor je instructeur, zonder dat zij verder een band hoeven hebben kan hij gewoon qua gedrag en uitstraling 'boven' het paard staan. Op het moment dat hij er dan niet is en het paard neemt echt een loopje met je, zonder dat jij zelf bewust hele andere dingen doet met rijden, zal het idd een dominantie probleem zijn.

Met grondwerk kan je er idd voor zorgen dat je paard respect voor je krijgt. Respect, dus dat is niet af te dwingen of er in te slaan, respect moet je verdienen, door recpect te geven en leiding te nemen.