Sinds een paar dagen heeft mijn vader een nieuwe friese merrie staan van 1.70m. Het is een super lieve en mooie merrie met stamboekpapier. Helaas heb ik ze nog niet gezien, dus weet ook de afstamming nog niet. sinds vorige week zijn ze bezig om haar te leren voor de kar, wat ze vrij goed oppakt. Ik had vernomen dat ze ook gereden was dus deze morgen hebben we even gecheckt wat ze kent. We hebben ze rustig opgezadeld, waar ze niks om gaf en daarna aan de longe mee naar buiten. Het longewerk schijnt ze ook goed te kennen en ze was rustig en braaf, dus heb ik Passie (Danielle) er maar opgezet en rustig rondgestapt aan de hand, dit ging allemaal goed en daarna hebben we ze aan de longe laten stappen en draven. De merrie kent nog niet veel maar is wel superbraaf. We hebben het idee dat ze in het verleden wel is ingereden en teveel opgekropt is gereden, maar dat er verder nog niet veel mee gedaan is. Ze pakt het werk wel goed op. Ze gaan ze nu eerst in balans leren komen, het neusje eruit laten komen en zorgen dat ze op eigen benen loopt. Ook de galop onder het zadel schijnt ze nog heel moeilijk te vinden dus gaan ze zorgen dat ze dit eerst zonder ruiter aan de longe goed oppakt.
Het lijkt soms alsof er veel druk op de teugels staat maar ik kan verzekeren dat dit echt niet het geval was. Maar zoals ik hierboven al zei, wordt eraan gewerkt haar neusje er meer uit te laten komen. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.. en vergeet niet dat dit de eerste keer is dat ze erop ging zitten en dat we eigenlijk totaal niet wisten wat we konden verwachten!