Rechter galop is een ramp..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superlise

Rechter galop is een ramp..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 17:31

Hoi,
Ik rij nu zo´n 2 maanden een 4 jarige pony, ze pakt alles goed op alleen de galop is echt een probleem.
Linker galop zat er vanaf het begin al aardig in, ze springt netjes aan zit dan ook meestal goed alleen de voltes zijn moeilijk maar verder lukt dat wel maar de rechter galop is echt een ramp.
Ze springt wel aan alleen minder snel en als ze aanspringt zit ze áltijd in de verkeerd galop.
Wie weet oefeningen om die rechter galop er een beetje in te krijgen? We hebben verder geen haast want ze is pas 3 maanden onder het zadel, maar als ze niet in de goede galop komt kan ik ook niet op de galop zelf gaan oefenen (alleen op de linker hand).
Dus alle tips zijn welkom!

_Kimo_

Re: Rechter galop is een ramp..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:34

altijd aanspringe op de volte, en proberen dat ze goed naar rechts kijkt Lachen
dan is ze met der lichaam al helemaal rechts zeg maar, en dan kan ze haast niet anders dan ook in de rechter galop aanspringen Lachen

*Edit- wat je ook kan doen is elke keer als ze verkeerd aanspringt, terug nemen en weer aanspringen. Net zolang tot ze inde goede galop zit, zit ze er dan in, flink belonen!
En veel blijven herhalen Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:17

LuckySil schreef:
altijd aanspringe op de volte, en proberen dat ze goed naar rechts kijkt Lachen
dan is ze met der lichaam al helemaal rechts zeg maar, en dan kan ze haast niet anders dan ook in de rechter galop aanspringen Lachen

dat kunnen ze heel goed hoor, al vouw je ze dubbel! (bij wijze van spreken he!!)

Probeer je paard eerst zowel in stap als in draf rustig los te rijden en dan op zo'n manier dat ze op beide handen ontspannen stelling aan neemt.
Verder kan ik je alleen als tip geven; zorg voor goede instructie. Een jong paardje kun je niet alleen beleren!! Succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:20

Ik heb dat probleem met Silence ook gehad.
Als tip van de instructrice die ik toen had kreeg ik (werken het beste op een volte):
Als je wilt gaan aanspringen, de gewone juiste beenhulpen geven.
Op het moment dat je been geeft om aan te springen, je rechterhand extreem naar voren doen.
Zodra je paard is aangesprongen, gaat je hand weer terug naar de "normale" plaats.
Bij Silence heeft het goed geholpen. Ik heb er zo`n 2 weken werk aan gehad en nu spring hij 9 van de 10 keer goed aan en daarvoor met een beetje geluk 1 van de 10 keer.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:24

Springt de pony aan de longe wel aan in de goede galop rechtsom?

Wat ik zou aanraden met zo´n jong beestje is nog niet teveel bak werk. Ga lekker naar buiten, lange rechte stukken en zorg dat ze op je benen en zit reageert. Dat ze voorwaarts is op je hulpen.

Als ze het aan de longe wel goed doet in de rechtergalop dan kan het zijn dat jij onbewust je binnenhand vasthoudt tijdens het aanspringen. Zet haar eens op de volte en stel haar wat naar buiten. Ga dan op het verkeerde been lichtrijden en probeer zo eens aan te springen. 9 kansen van de 10 dat ze het dan wel doet. Door het naar buiten stellen op de volte laat je vanzelf de binnenhand ook wat meer los zodat ze ruimte krijgt om goed aan te springen.

Doet ze het aan de longe ook niet, dan kan het met haar rugspieren te maken hebben. Dus kijk eens of ze het aan de longe wel doet, dan weet je of je met een rijtechnisch probleem te maken hebt of niet.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:53

Ik lees even mee, heb hetzelfde probleem. Ik ben er gelukkig wel bijna vanaf, maar op sommige dagen is het aanspringen weer een drama.

Ik heb echt ontzettend veel tips gekregen om het goed te krijgen, maar de helft werkte eigenlijk niet. De laatste tijd zet ik 'm op een volte en begrens heel goed met mn buitenteugel. Wel goed stelling nemen naar rechts. Daarna mn rechterhand naar voren en dan de galophulp. Dit werkt tot nu toe goed.

Een andere oplossing bij mij was eerst op een kleine volte links, daarna omstellen naar een volte rechts en op het moment van omstellen in galop laten aanspringen. Maar zelf vond ik dit niet de handigste manier.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 18:55

Aan de longe springt ze wel goed aan, ik ga eens goed op mijn binnenhand letten en dat met die stelling ga ik ook maar eens proberen, om hem wat minder met stelling te rijden en zo meer ruimte aan de rechter voorkant kan geven.
Naar buiten kan helaas niet want we zitten aan een druk landweggetje waar ze erg hard rijden.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:19

Mij is vroeger ook wel geleerd om op het binnen-been licht te gaan rijden! Met welke reden weet ik niet meer, maar het werkte wel!!!
Ik doe het nog steeds bij het aanrijden van jonge paarden.
Hoe is zijn balans verder dan? Kun je al zonder te slingeren een rechte lijn rijden? (recht-richten)
Ik zorg meestal dat het paard de draf en stap goed beheerst en al beetje wil nageven voordat ik met galop begin.
Jonge paarden vinden dat namelijk erg moeilijk! Ook kun jij hun balans verstoren, waardoor het lastiger gaat.
Zit je zelf niet teveel met je gewicht aan 1 kant of met door geknikte heupen? (centered riding)
Vraag altijd hulp aan iemand die ervaring heeft met jonge paarden als je er niet uitkomt alleen.
Mijn eigen paardje had ook moeite met galop, blijkt dat ze een blokkade heeft in dr rug.
Na een behandeling van de osteopaat, gaat het nu super! Het kan dus ook iets lichamelijks zijn!
Ik hoop dat je er uit komt! Succes!
Laatst bijgewerkt door Miska op 24-11-07 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:27

Ik denk dat het een balans probleem is , zeker als ze een ruiter draagtm dan is ze nog niet toe aan de galop, ik zou eerst zorgen dat ze in stap en draf goe din balns is , zorgen dat het binnen been goed draagt en dan verder gaan werken aan de galop.

idijkzeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:47

Ik ben het helemaal eens met midgie... Rechtrichten voordat je de "moeilijke" galop gaat doen. Een jong paard is nog niet in balans en moet je dus eerst voldoende tijd geven om sterker te worden en een betere balans te vinden. Rechtrichten is dan de volgende stap (waar je ook altijd mee moet blijven werken). Ik denk dat een dergelijk probleem van verkeerd aanspringen (zeker aangezien het om een jong paard gaat) een kwestie is van bespiering. Geef hem/haar de tijd om spieren op te bouwen, anders kan het zomaar zijn dat hij/zij op den duur gaat bokken tijdens het aanspringen omdat ze er spierpijn van krijgt...

Dus... rechtrichten, spieropbouw (bv aan de longe) en niet teveel gelijk vragen... het beestje is nog jong, gun het zijn tijd..

Suc6

SamBal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:06

Hai,
Ik reed eerst ook op een paardje met dat probleem. Ehm we hebben verschillende tips gekregen. Bijvoorbeeld kleine voltes rijden, met en dan in een ´scherpe´ hoek aangalloperen. Ik las hierboven over heel veel herhalen, maar dat is echt niet een optie. Jij wordt er gek van en je paard ook. Als je het zo gaat doen duurt het ook een stuk langer. Oja en wordt niet driftig..Knipoog Dat werkt echt averechts..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:00

goed begrenzen op je buitenteugel ze loopt dus over de buiteschouderweg en spring dan ook zo in haar gemakkelijke galop aan
echt goed die buiten teugel erbij en binnteugel op het moment dat je aanspringt dan ook ontspannen
ook je buitenbeen niet naar achteren leggen maar op de singel houden (ik heb hier een dik jaar problemen mee gehad)
en je binnenbeen ook op de singel en een duwtje geven met je binnenheup
ook belangrijk is dat ze actief doordraaft zodat ze er gemakkelijker in kan springen en het liefste op een ronde volte dat maakt het allemaal wat makkelijker
en veel oefenen lukt het niet gewoon weer terug en opnieuw
zit ze dan eindelijk goed even door laten galloperen en uiteraard belonen

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:17

Volgens mij gaat het probleem hier zo zeer niet over de stelling. Ik heb nog paarden gekent die daarmee moeite hadden. Je moet gewoon een tijdje op cirkel oefenen aan de longe. jij lecht je linkerbeen naar achter drijft een klein beetje, maar degene die langeert duwt aan met de zweep door dat je op de cirkel zit valt het paard vanzelfs al naar rechts en is het bovendien moeilijk om nog links aan te gaan. Ik zou zeggen doe het met longe want zonder longe buigen ze minder naar binnen.

Veel succes !

MACJUNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:57

Ik rij zelf ook op een 4 jarige pony, en heb ook echt heel veel last met het aanspringen op de rechter hand. Je moet nooit op een lange zijde aanspringen maar altijd in de hoek!!!! Dat is heel belangrijk. En als je dan in de hoek bent, laat je je pony iets naar binnen kijken! En als het goed is springt ze dan goed aan. Als ze dan niet goed aanspringt, neem haar gelijk terug! Want als je haar door laat galloperen denkt ze dat ze het goed doet en leert ze het nooit!!!
Veel succes ermee! Knipoog

nicole_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:49

Wat ik altijd doe (heb t zelfde probleem!) is
een tikje op zn rechterschouder geven
en hij zit gelijk in de goede galop, op de rechterhand!
succes

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:15

Bij een dergelijk probleem denk ik direct aan een fysiek probleem.
Dit is één van de tekenen dat er mogelijk is niet in orde is met het zadel, de rug, schouder of hals.
Doet hij dit enkel onder het zadel of ook aan de longe?

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:53

Ik had vroeger, bij mijn pony, ook dat probleem. Wat eigenlijk altijd werkte was mijn gewicht naar buiten (in jouw geval dus links) verplaatsen. En de pony recht of zelfs ietsje naar buiten (links) laten kijken/stellen.

Volgens mijn instructeur werkte het zo omdat paarden als ze zonder ruiter door de bocht gaan ook naar buiten kijken.
Als je, terwijl je dit doet, met je benen wel de hulpen geeft voor de rechtergalop, dan lukt het na een tijdje ook gewoon.

En ook altijd in de uitgaande bocht aan springen, zodat de pony de langste zijde voor zich heeft.