Er zelf op of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Er zelf op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 10:37

Hoi allemaal,

Enige tijd geleden heb ik een 5 jarige friese merrie gekocht en professioneel laten inrijden omdat ik hier zelf niet genoeg ervaring mee heb. Ze is nu 1 maand zadelmak. Ze wordt door die persoon 4 keer per week gereden, ik longer nog 2x met pessoa en 1 dag standaard vrij.

Het punt is nu, paard is klaar met ingereden en we zijn zover dat ik er nu mee verder kan alleen onder instructie van mijn instructise. De persoon door wie ze is ingereden is erg dun en licht, zelf ben ik wat zwaarder.
De persoon die haar ingereden heeft zegt dat ik er nog maar beter niet op kan omdat ze nog geen spieren heeft en daardoor mij niet kan dragen. Dit begrijp ik zelf ook wel dat ik haar niet te zwaar moet belasten. Spieren opbouwen kan soms wel maanden duren en ik ben per maand 240euro kwijt naast mijn stallings kosten. Wat moet ik nu doen?
Ik wil graag ook weer eens een beetje bezig zijn met rijden, maar natuurlijk niet ten koste van mijn paard.
Ik zat zelf te denken om er 2 keer per week op te gaan en dan het wat rustiger aan te doen, oefeningen in stap en draf etc.
En daarnaast goed longeren.

Het betreft dit friesje, redelijk stevig met een goede rug.
Afbeelding

Iemand tips of suggesties?

groetjes!
Laatst bijgewerkt door Romeo2007 op 24-11-07 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Er zelf op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:40

Nu ja ik weet niet hoe zwaar je bent, maar een 5-jarige fries kan best wat hebben lijkt mij.. je klinkt heel voorzichtig met haar en je hebt het beste met haar voor, klinkt niet alsof jij zou overvragen. Lijkt mij dat je toch best paar keer per week er nu op zou moeten kunnen hoor.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 10:43

foto's van mij en het friesje staan in mijn profiel.

Ik wil haar niet overbelasten, maar zo doorgaan met die persoon die haar ingereden heeft dan heb ik geen geld meer over aan het einde van het jaar Bloos Iemand zei al op stal draven aan de hand op de fiets, maar dat is nogal gevaarlijk aangezien het een pittige dame is. Stapmolen vind ze ook niks. Longeren doe ik ongeveer 30 minuten en dan loopt ze ontspannen met haar hoofd naar beneden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:45

Klinkt alsof iemand haar extra zakcentje niet kwijt wil Nagelbijten / Gniffelen

Ik zou het gewoon afbouwen, dus die 2 keer per week is een goed idee. Eventueel kun je haar de andere twee dagen nog laten rijden En het later verder afbouwen. Heb je een lesgeefmens? Wat zegt hij/zij ervan?

Anoniem

heb even in je profiel gekeken, maar het lijkt mij geen probleem hoor ze is al 5 jaar, ze heeft nu een goede basis. als je 2 a 3 keer per week rustig aan begint en zo beetje opbouwt lijkt mij dat geen probleem. bedoel kan zijn dat ze later om iets eens stil moet staan of iets en dr spieropbouw weer wat minder is, dan begin je daarna toch ook weer zelf, ga je ook niet iemand inhuren om dat weer op te bouwen..

ik vind het echt beetje onzin dat jij te zwaar zou zijn Bloos

detour

Hoi, als je licht werk verricht, bouwt ze best spieren op, hoor het is toch geen welshje? Je weegt toch ook niet over de 100 kg? Als je het met beleid opbouwt komt het vast wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:46

bromfiets schreef:
Klinkt alsof iemand haar extra zakcentje niet kwijt wil Nagelbijten / Gniffelen

nou dat idee heb ik ook een beetje ja Nagelbijten / Gniffelen

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 10:49

Dat extra zak centje is het niet hoor. Mijn paard wordt gefinancieerd door mijn ouders, daarnaast ook nog mijn autorijlessen etc dus het is allemaal wel erg veel. Maar ookal moesten we er heel veel voor uitgeven, wat het beste is voor mijn paard.
Maar onnodig door betalen heeft natuurlijk geen zin...Ik wil graag ook weer lekker bezig zijn en daar gaat het mij om... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:50

nee we bedoelen dat de inrijdster liever nog een tijdje geld ontvangt Haha!

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:51

Ik heb even in je profiel gekeken maar je kan heel prima rustig aan beginnen met rijden!
Krijg idd ook het idee dat degene die hem inrijd haar extra zakgeld niet kwijt wil.... ik zou me er niks van aantrekken en gewoon rustig aan bezig gaan met je paardje!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 10:52

O haha! Ik dacht dat jullie het over mij hadden...
Ik betaal haar 20 euro per keer en dat 4 keer per week. Dat is dus 80 euro per week, dus 320 euro per maand.
Idd wel een lekker zakcentje..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:52

Ik vind het ook onzin. Jij kunt makkelijk op dat paard. Ik verwachtte op de foto's iemand van 200 kilo te zien, maar dat is niet het geval. Haha! Gewoon lekker gaan beginnen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:53

Bloos! wo. das best veel geld Bloos

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 10:54

marleeniej schreef:
Ik heb even in je profiel gekeken maar je kan heel prima rustig aan beginnen met rijden!
Krijg idd ook het idee dat degene die hem inrijd haar extra zakgeld niet kwijt wil.... ik zou me er niks van aantrekken en gewoon rustig aan bezig gaan met je paardje!

Bedankt voor het kijken! Omdat ik natuurlijk al wat zwaarder ben ligt het paardrijden al wat gevoelig omdat je natuurlijk ook meer het paard belast, daarom probeer ik juist goed op deze dingen te letten wat er wel goed en niet goed is.
Laatst bijgewerkt door Romeo2007 op 24-11-07 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:56

Ik heb ook in je profiel gekeken
En ik geloof niet dat jij zo enorm zwaar bent Lachen
En als het nu een fries was met een flinke weke rug zou het misschien ook nog wat anders zijn, maar je fries heeft een mooie rug die gewoon kan dragen. Zeker met de 5 jaar.
Lekker zelf gaan beginnen hoor.
Als jij je paard door een wat flinke man in had laten rijden, wat zo vaak gebeurd dan zou het wel oke zijn, een vrouw die hetzelfde weegt, maar vaak wat kleiner is, kan dan zogenaamd ineens niet meer... Lachen

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 10:58

Daar heb je wel gelijk in ja. Mijn fries heeft kunnen uitgroeien tot haar 5de jaar. Ze heeft hierdoor voor een fries een prachtige rug, totaal niet week of doorgezakt. Hier ben ik zelf wel erg blij mee. Het is idd wat jij zegt , als er een grote man op had gezeten om haar in te rijden dan was het waarschijnlijk niet gezegd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:02

Wat naar zeg..

Ben (absoluut) geen voorstander van zware mensen op iele paardjes maar haar opmerking vind ik wel lelijk.

Zolang je het rustig opbouwt en niet teveel forceert moet dit m.i. geen problemen opleveren..

Wat als je paardje een tijdje stil komt te staan vanwege het een of ander en de bespiering kwijtraakt - moet je je paardje dan ook weer terugbrengen?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 11:03

[quote="Cassole"]Wat naar zeg..

Ben (absoluut) geen voorstander van zware mensen op iele paardjes maar haar opmerking vind ik wel lelijk.

Zolang je het rustig opbouwt en niet teveel forceert moet dit m.i. geen problemen opleveren..

Wat als je paardje een tijdje stil komt te staan vanwege het een of ander en de bespiering kwijtraakt - moet je je paardje dan ook weer terugbrengen?[/quote]

Waarschijnlijk dan wel Vork

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:05

Madeleine16 schreef:
O haha! Ik dacht dat jullie het over mij hadden...
Ik betaal haar 20 euro per keer en dat 4 keer per week. Dat is dus 80 euro per week, dus 320 euro per maand.
Idd wel een lekker zakcentje..

Zo wil ik ook wel paarden inrijden hoor Ja Heb je er nog meer staan? Clown

Nee hoor, je ziet er niet bepaald zwaar uit. Gewoon gaan genieten van je eigen paardje dus! Succes en snel foto's met jou erop he!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:10

Volgens mij is het idd een combinatie van het meisje dat haar zakcentje niet kwijt wil en ook gewoon erg voorzichtig wil zijn. Kun je niet zo gaan opbouwen dat je het eerst 1x in de week overneemt, en zo opbouwen tot zij er niet meer op rijd? Spieren kweken moet ze toch onder het zadel gaan doen, en om idd dat meisje iedere keer te gaan betalen lijkt mij meer op sponseren gaan lijken.

Volgens mij kan het best hoor, friezen zijn sterker dan kwpn'ers met die mooie korte ruggen van hun. kwpn'ers hebben vaak een lange rug en dat is vaak moeilijker. Denk maar aan de bruggen, hoe langer de brug, hoe minder hij kan hebben.

idijkzeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:24

Ik ben het eens met de meeste mensen hier. Je gewicht lijkt me geen probleem om met haar te gaan rijden. Een 5-jarige die net zadelmak is zou ik per definitie als niet 7 dagen per week rijden. 2 tot 3 keer per week zo'n 45 minuten is prima. Lekker rustig loswerken (dus niet na 2 minuten in draf en in de krul) en vooral goed aan de basis werken. Daarmee werkt ze haar spieren lekker los en worden ze sterker. Mijn mening is dat je haar prima kan gaan rijden. Ik zou idd wel een nieuwe instructrice zoeken, het spijt me dat ik het zeg, maar mensen die je alleen maar helpen omdat ze daar zelf in euri beter van worden... daar heb je niets aan. Zoek iemand die je vertrouwd en die voldoende ervaring heeft met jonge paarden. Suc6 ermee... Lachen

pony_gek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:51

ik denk dat dat meisje gewoon het geld
gewoon niet kwijt wil Whoosh! .dat je haar zoveel
betaald kan ik niet geloven. Ziek
bij ons kan je dan 2 grote paarden
stallen plus voer en stro binnebak etc
omdat de manege niet goedkoop zijn
zijn er zoveeeeel mensen die het gratis
doen om toch te kunnen rijden met
heel veel ervaring

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:08

Ik ben het met de meeste eens dat gezien je postuur, leeftijd van het paard en de opbouw van het werk dat je indien je een niet al te storende zit hebt rustig zelf het werk kan gaan opbouwen. De balasting van een jong paard is niet alleen afhankelijk van het postuur maar ook van het evenwicht en de gewichtsverdeling. Een wat zwaardere rugzak die goed verdeeld is en niet storend op de rug ligt is minder belastend dan een wat lichtere rugzak die scheef hangt.

Wel verbaasd het me dat mensen schrikken van het bedrag. Meestal klagen de ruiters en stalmedewerkers dat er zo slecht betaald word in de paardenbranche.Krijgt een ruiter een keer normaal geld voor de diensten vind men het te duur haha.

Afhankelijk van de kennis en kunde van de ruiter vind ik het een normaal en net bedrag.

Veel plezier met je paard!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:16

Ik zou niet weten waarom je niet op je friesje zou kunnen rijden. Je paardje ziet er stevig genoeg uit, dat kan echt makkelijk.
Ik heb zelf ook 3 friezen en ben ook niet echt superslank maar mijn paarden lopen ook prima met mij erop, dus het lijkt me geen enkel probleem.

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:23

Annemeik schreef:
Volgens mij kan het best hoor, friezen zijn sterker dan kwpn'ers met die mooie korte ruggen van hun. kwpn'ers hebben vaak een lange rug en dat is vaak moeilijker. Denk maar aan de bruggen, hoe langer de brug, hoe minder hij kan hebben.

Friezen hebben vaker een zwakkere rug dan kwpn'ers!

maar ik denk niet dat het een probleem geeft als TS maar rustig opbouwt. En inderdaad... Veel longeren helpt ook om rugspieren sterker te maken!