aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bispax

aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 07:17

als ik ga rijden ben ik meestal alleen dus dan krijg je zulke foto`s Haha!

spirit 4.5 jarige hengst kruising fries / kwpn , ik rij met hem gewoon met een stalhalster ...

Afbeelding

effe vast gezet en een paar foto`s van gemaakt tussen door

Afbeelding

Afbeelding

vrijheids dressuur doen we ook af en toe ...leuke afwisseling voor je paard

Afbeelding

Afbeelding

we springen ook af en toe ...aangezien hij nog jong is ..dus geen hoge hindernissen ..maar wel bitloos allemaal

Afbeelding

dan hebben we axel ...probleem paardje van vroeger ...nee was geen probleem paardje ...mensen wisten niet hoe ze met hem om moesten gaan Knipoog

meeste zullen wel weten dat ik met een neck-rope aan de wandel ga ...na 3 jaar dit hebben gedaan wilde we een stap verder

(nu eerst een paar oude foto`s)
vorige jaar buitenrit gewoon door het verkeer

Afbeelding

(je ziet op de foto (tong , gesmak) axel voelt zich op z`n gemak bij mij )

Afbeelding

nu ben ik een stap verder gegaan ...om helemaal niets door de bossen te rijden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nu zul je wel denken ...geen cap geen teugels etc etc ...is m`n eigen beslissing allemaal ...ben moeder van 3 kids ...als ik niet 100% achter stond zou ik het nooit doen .

maar de rede waarom ik dit wel doe is gewoon laten zien dat het anders kan , men moet meer naar de paarden luisteren ...want ze vertellen meer als we denken ...je kunt precies zien of je paard goede zin heeft of niet ...of je paard pijn heeft ...wij moeten blij zijn dat we op hun rug mogen zitten ..paarden laat zich meestal alles bevallen ook dat marteltuig om en aan zich heen , paarden zijn niet gemeen , nee zo proberen eerder naar ons zin te maken , ondanks ons onkunde en meestal niet op een respecterende manier mee om gaan ....Ik heb het vroeger ook verkeerd gedaan ..ik was iemand met een harde hand ...mijn wil is wet totdat ik axel leerde kennen ...hij leerde mij rijden ...hij leerde me om hem te respecteren ...hij leerde me met gevoel te rijden ...hij leerde me om een paard te waarderen ...en dit geef ik door aan m`n dochter (5 jaar)...die ook bitloos bezig is ...en dit wil ik ook graag iedereen door geven

luister vaker naar je paard ...ongeacht je nu een recreatie ruiter ben of een wedstrijd ruiter ...waardeer elke dag wat hij voor je doet en zeg dat ook ...laat het voelen dan komt alles goed Haha!

MissYvette4u

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 07:51

ontzettend gaaf
wij hebben onze start inmiddels gemaakt (zonder bit & zadel, alleen halster, een rondje in de bossen) en ik hoop er een "gewoonte" van te kunnen maken

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 08:00

Wow wat onzettend stoer! Heb echt respect voor je. Ik ga binnenkort overstappen (mensen op stal zullen het er wel niet mee eens zijn, maar mijn paard is heel gevoelig ook op lichaams taal en dat soort dingen, dus ik denk dat het veel beter zou gaan als ik hem op een respectvollere manier zou rijden). Veel plezier verder met je paarden

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 08:05

ziet er tof uit,

vind alleen wel dat je als moeder van 3 kids de verantwoordelijkheid zou moeten hebben om wel een cap te dragen, je kinderen hebben er niets aan als jij hersenletsel oploopt

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:28

Wauw, dat is echt knap! Haha!
Ik wil ook heel graag overstappen naar bit- en zadelloos, zonder zadel doe ik al best vaak en dat gaat ook heel goed, alleen zonder bit gaat nog niet, want dan gaat meneer nogal heel vaak zijn eigen kant op en is hij ook écht niet te houden Vork
Maar het lijkt me echt zo ontzettend gaaf om ook zonder tuig door de bossen te rijden.. Lovers

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:29

Wauw!

Heb er echt bewondering voor!

Het is echt mooi om te zien, die band tussen mens en paard! Ja

doggiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:37

super om te zien dit.....geweldig....

je zal wel veel reacties krijgen van mensen die je zo zien rijden....

immaculate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:39

Sorry hoor ...maar waaar ben je mee bezig ? Verward
Ben erg blij dat ik niet altijd in de stress hoef te zitten omdat mijn moeder weer eens op pad is !
Nooit bij still gestaan dat een paard nog altijd een vluchtdier is ?Hoeveel hij je ook vertrouwd als het bang is is het bang ,net als jij
Maar goed zal heel bokt wel weer over me heen krijgen .
En dat je geen cap dragt moet je idd zelf weten Sigaar

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:39

echt super om te zien!!! die band die je hebt met je paarden Haha! dat is in mijn ogen echt paardrijden
ik rijd mijn pony ook bitloos en ben me andere pony bitloos aan het inrijden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:44

ziet er wel stoer uit,
ik bedoel, aan het halster of helemaal zonder zadel of hoofdstel..
ik vraag me alleen echt af wat je doet als het paard lastig wordt, of niet op je hulpen reageerd uit angst door iets onderweg..
krijg het gevoel dat er op deze manier geen 'rem' op zit, ook niet in noodgevallen..
en je rijd wel op openbar terrein, waar je dus wel rekening moet houden met mede weggebruikers..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:51

Ik krijg ook altijd het gevoel dat je in geval van paniek / op hol slaan niets kunt doen, maar is dat wel zo?

Gebeurt het wel eens, bispax, dat je paard er vandoor vliegt en zo ja, wat doe je dan als je helemaal geen tuig gebruikt? Hoe krijg je hem weer tot rust?

Ik denk ook dat wij het bit overschatten. Een paard dat echt in paniek is, trekt zich weinig van een bit aan. En wat we in zo'n geval met een bit doen, doet hoogstwaarschijnlijk pijn...

Nog iets: zo'n schapenvacht, hoe heb je die nou vastzitten? Heb je er zelf een singel aan gemaakt of kun je die dingen zo kant en klaar kopen?

ikuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:58

Ik vindt het echt heel knap wat je doet! Zelf geloof ik er wel in dat je paard volledig vertrouwt dat is wel te zien!
Maar net als Isegrim heb ik altijd een beetje een gevaarlijk dat komt denk ik omdat wij het zelf niet doen. Veel succes nog met je paarden ze zien er echt heel lief uit die kruising van kwpnxfries vindt ik erg mooi Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:02

Ik vind dat dit in nederland eigelijk niet kan, vooral bij ons hier niet in het bos zou nog gaan, maar het is hier gewoon te druk. Ik heb vaak ook alleen een touwtje om te rijden maar ook mijn nood hoofdstel in en ook diverse keren nodig gehad als er weer eens iemand je op het laatste moment toch gaat inhalen terwijl er een tegenliggen komt ofzo en je echt je paard om moet trekken de berm in.
Maar toch is het gaaf!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:07

hoeft niet eens door het paard te zijn, er kan ineens een of andere niet oplettende fietser/wandelaar/hond/whatever tegen je paard zitten, wat op dat moment niet jou schuld is, je hebt dan echter helemaal niks.
Zonder tuigage rijden vind ik in dat opzicht knap, zolang het in een veilige ruimte (bak) blijft. Ik rij mijn haf ook weleens zonder hoofdstel, en dan kan ik haar alle kanten op sturen, maar toch geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dit buiten te gaan doen. IMO gewoon onverantwoord, je kan zeggen ja maar mijn paard en ik hebben een band, dat kan best wezen, en dat geloof ik ook best, maar hoe sterk je band ook is, het blijft een vluchtdier, en buiten de bak heb je ook met andere mensen te maken (die wellicht niet weten dat een paard een vluchtdier is)

Betreft de foto van het compliment: Dit zijn twee oefeningen door elkaar heen. Een buiging en een compliment. Bij het compliment hoort het hoofd niet tussen de benen te zijn en kan voor gevaarlijke situaties en nekblessures zorgen als het paard zijn evenwicht verliest.
Probeer het hoofd ter hoogte van de gestrekte knie te vragen, of opzij langs het gebogen been.
Vind die bonte wel gaaf getekend!

immaculate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:15

stef schreef:
hoeft niet eens door het paard te zijn, er kan ineens een of andere niet oplettende fietser/wandelaar/hond/whatever tegen je paard zitten, wat op dat moment niet jou schuld is, je hebt dan echter helemaal niks.
Zonder tuigage rijden vind ik in dat opzicht knap, zolang het in een veilige ruimte (bak) blijft. Ik rij mijn haf ook weleens zonder hoofdstel, en dan kan ik haar alle kanten op sturen, maar toch geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dit buiten te gaan doen. IMO gewoon onverantwoord, je kan zeggen ja maar mijn paard en ik hebben een band, dat kan best wezen, en dat geloof ik ook best, maar hoe sterk je band ook is, het blijft een vluchtdier, en buiten de bak heb je ook met andere mensen te maken (die wellicht niet weten dat een paard een vluchtdier is)

Betreft de foto van het compliment: Dit zijn twee oefeningen door elkaar heen. Een buiging en een compliment. Bij het compliment hoort het hoofd niet tussen de benen te zijn en kan voor gevaarlijke situaties en nekblessures zorgen als het paard zijn evenwicht verliest.
Probeer het hoofd ter hoogte van de gestrekte knie te vragen, of opzij langs het gebogen been.

Ja compleet mee eens!!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:41

immaculate schreef:
Ben erg blij dat ik niet altijd in de stress hoef te zitten omdat mijn moeder weer eens op pad is !
Nooit bij still gestaan dat een paard nog altijd een vluchtdier is ?Hoeveel hij je ook vertrouwd als het bang is is het bang ,net als jij

Helemaal mee eens, ik vind dat het kan in een bak, of iets met omheining en met geen medeweggebruikers. Maar het is je eige keuze! Verder vind het het wel super om te zien! Knipoog

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:41

Erg indrukwekkend om te zien. Leuk dat je dit durft.

Grappig ook dat de Frieze ouder van je bonte paard de vosfactor heeft Haha! . Die is gesnapt op deze manier Knipoog .

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:37

Mooi paard en vind het erg knap van je dat je zo het bos ingaat. Moet echt een onwijs leuke ervaring zijn!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:04

Ik vind het echt super gaaf dat jullie zoveel vertrouwen in mekaar hebben om zo te kunnen rijden overal dus!! Echt petje af hoor. Ik ben net bezig om mijn paardjes bitloos te leren. Het gaat wel aardig maar ik ben toch een beetje bang op mijn draver, op mijn andere gaat het super! Daar reed ik in het begin al buiten mee! In stap, draf en galop!Ik heb niet eens een bak dus! Maar goed ik hoop in de toekomst ook helemaal bitloos te rijden met ze! Maar wat jij doet echt gaaf succes ermee Haha!
Laatst bijgewerkt door Zeeuwtje68 op 24-11-07 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:09

WAUW TOPPIE!!!

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 17:41

Isegrim schreef:
Ik krijg ook altijd het gevoel dat je in geval van paniek / op hol slaan niets kunt doen, maar is dat wel zo?

Gebeurt het wel eens, bispax, dat je paard er vandoor vliegt en zo ja, wat doe je dan als je helemaal geen tuig gebruikt? Hoe krijg je hem weer tot rust?

Ik denk ook dat wij het bit overschatten. Een paard dat echt in paniek is, trekt zich weinig van een bit aan. En wat we in zo'n geval met een bit doen, doet hoogstwaarschijnlijk pijn...

Nog iets: zo'n schapenvacht, hoe heb je die nou vastzitten? Heb je er zelf een singel aan gemaakt of kun je die dingen zo kant en klaar kopen?

dat is nu de kunst om het altijd een stap voor te blijven ...je moet je zintuigen gebruiken ...je gehoor ...luister goed wat om je gebeurd ...je ogen ...kijk naar de oren van je paard en om je heen ...inschaten wat om je gebeurt ... zelfs je reuk vermogen gebruik ik (brand lucht ) en natuurlijk rij ik geen uren zo los zonder iets bij me te hebben ...ik heb altijd een halster bij me (die had de fotograaf effe vast , maar heb wel een touw in men hand voor als nood die ik om zijn hals kan doen)

en nee hij is nog nooit tussen uit gepiept of bokken ...hij is zelfs rustiger geworden sinds we bitloos rijden ... Knipoog

haha m`n beroemde schaapie ..nou nog 1 x uitleggen dan ik heb eerst een antie rol singel of een voltige singel en daar kan ik m`n schaapie aan vast maken Haha!

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 17:43

Leliaardje schreef:
Erg indrukwekkend om te zien. Leuk dat je dit durft.

Grappig ook dat de Frieze ouder van je bonte paard de vosfactor heeft Haha! . Die is gesnapt op deze manier Knipoog .

thnx voor je leuke commetaar ...

yep moeder was fries en vader donker bruine kwpn ..spirit is vos bruin maar in de staart zit zwart en manen ietsjes Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:45

immaculate schreef:

Ik zou me meer zorgen maken als mijn moeder op pad gaat met een paard dat zonder slofteugel buiten niet te houden is Scheve mond

Af en toe zie ik van die paarden die helemaal in de krul stuiterend over het bospad komen, met martingausen, thiedemans en slofteugels eraan. Als je dat én een bit nodig hebt om op je paard te kunnen rijden, ben je imo veel gevaarlijker bezig.

Tsja cap ben ík wel een voorstander van.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 24-11-07 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 17:47

stef schreef:

tuurlijk dat is ook waar en je heb helemaal gelijk ...maar de mens moet meer de zintuigen gebruiken met rijden ipv bitten , sporen etc etc

klopt wat je zegt met buigen ...dit was een van de eerste keren nu doen we zijn hoofd net boven de grond houden ....alle begin is moeilijk maar we zijn op weg Haha!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:50

Wat is wijsheid... Als moeder zou je er toch minimaal voor moeten zorgen dat je het goede voorbeeld geeft. Toch wel een cap dragen. Daar heeft je paard geen last van hoor!!

En vind een paard het echt prettig als iemand op zijn blote rug aan het hobbelen is? Of scheelt het misschien als je toch een zadel zou gebruiken? Ik vind de foto's erg mooi, maar vraag mij af of het wel echt diervriendelijker is..