Ik en Slauni@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Ik en Slauni@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 00:20

Ik heb eigenlijk heel weinig rij foto's van mezelf. Dus vandaag maar even een paar gemaakt.

Slauni is een 7-jarige ijslander die ik train voor anderen. Hij wordt bitloos gereden en is nog niet heel ervaren. Ik rij hem nu 1,5 maand.
Nou komt het...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Commentaar is welkom, maar hou het wel netjes!

elmiran

Re: Ik en Slauni@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 01:40

Leuke pony heb je!.Sorry maar ik vindt het er erg gespannen uit zien,foto's geven geen fijn beeld. Ik heb geen verstand van dit soort zadel's maar het lijkt alsof het niet goed ligt. Je zit zelf helemaal achter in het zadel, en het ligt wel erg ver naar voren.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 01:52

Ik vindt het er zeer gespannen uitzien (wat ik me overigens kan voorstellen zonder bit hoor Knipoog ) Maar je houdt 'm erg kort, je verkrampt je rug, je schouders en je ellebogen.

Probeer rustig aan te gaan.....maar wel in ontspanning Knipoog

Succes

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 02:26

Leuke foto's en leuk paard! Maar moet zijn naam niet geschreven worden als Sláni?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 07:38

Je zadel licht echt veel te ver naar voren, heb eigenlijk het idee dat het zadel sowieso niet past, veel te lang voor dit korte ruggetje...

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 07:50

Noetanchamon schreef:
Ik vindt het er zeer gespannen uitzien (wat ik me overigens kan voorstellen zonder bit hoor Knipoog ) Maar je houdt 'm erg kort, je verkrampt je rug, je schouders en je ellebogen.

Succes

die snap ik niet? waarom zou bitloos gespannender moeten zijn dan met bit?

leuk paardje heb je.. probeer je benen onder je lichaam te houden en idd even kijken naar een ander zadel..

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 08:11

Het ziet er inderdaad wat gespannen uit, krijg je ook les? Het is altijd fijn om tips van iemand te krijgen die er naast staat en je begeleidt.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 08:28

Selket schreef:
Noetanchamon schreef:

Succes

die snap ik niet? waarom zou bitloos gespannender moeten zijn dan met bit?

leuk paardje heb je.. probeer je benen onder je lichaam te houden en idd even kijken naar een ander zadel..

inderdaad, vaak is het omgekeerd.

aan de TS:
ik denk dat je een beetje teveel probeert te rijden alsof je met een bit rijdt. Bij een bitloos hoofdstel moet je de teugels iets losser laten, zodat je paard enkel druk op de neus voelt als je een hulp wil geven (ik rij trouwens met bit ook zo, maar das een ander verhaal...)

Voor het zadel misschien een staartriem, want zo'n boomloos zadel schuift wel eens op zo'n rond rugje en dat kan je niet echt tegenhouden. Alhoewel hij me ook wat groot lijkt voor deze pony... Maar aangezien het niet je eigen pony is, weet ik nu niet of jij hiervoor kan (of moet) zorgen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:10

Het is inderdaad niet mijn pony. Dus het zadel is eigenlijk niet zijn zaak.

Het gespannen rijden komt vooral doordat hij vaak erg dramt. Maar ik probeer zijn hoofd redelijk hoog te houden voor tolt end.

Ik krijg zeker les, maar niet op deze pony want deze train ik enkel.

Sorry, het is echt Slauni Tong uitsteken

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:18

juist als ze gaan drammen of alleen maar hard willen moet je NIET gaan trekken. Ik los het altijd zo op: los laten en weer opvangen. Dus van voor los laten, been erbij, paar passen extra vooruit rijden, daarna kneepje in de teugel, en terug rijden op je zit.

Juist als je een pony traint en het niet zo goed gaat is les erg belangrijk! Is niet aanvallend bedoeld hoor, lijkt mij alleen beter.

Ik heb geen verstand van Ijslanders maar moet je niet eerst wachten met de tolt en de telgang totdat de basis goed bevestigd is?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:24

Hij is erg druk onder het zadel en loslaten is bij hem zeker niet de oplossing. Lachen

Als hij eenmaal rustig is is hij makkelijk met een losser teugeltje te rijden. Maar hij heeft gewoon heel veel energie en is van zichzelf al heel erg voorwaarts.

En een beetje been bij geven moet bij hem heel gedoseert omdat hij meteen weg vliegt.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:25

misschien een idee om van te voren 10min te longeren?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:29

eline_di schreef:
Hij is erg druk onder het zadel en loslaten is bij hem zeker niet de oplossing. Lachen

Als hij eenmaal rustig is is hij makkelijk met een losser teugeltje te rijden. Maar hij heeft gewoon heel veel energie en is van zichzelf al heel erg voorwaarts.

En een beetje been bij geven moet bij hem heel gedoseert omdat hij meteen weg vliegt.

als hij er vandoor stormt als je hem niet constant tegenhoudt of er 'per ongeluk' met je benen aankomt, is hij niet aan de hulpen. Durf benen geven, ookal is je paard loperig... hij moet luisteren naar benen, niet steeds weglopen ervoor!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:32

ja idd helemaal mee eens. Dat is het eerste wat ik mijn paard geleerd heb, dat been niet alleen voorwaarts betekend.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:43

Dat probeer ik ook en daar ben ik hem goed op aan het trainen. Maar ik heb hem pas kort onder het zadel. Maar in die tijd is hij al veel vooruit gegaan.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:45

Ik rijd vrijwel alleen IJslanders, hoe het bij andere paarden zit weet ik niet, hier mijn ervaringen:

Ten eerste, kop omhoog trekken voor de tölt is niet de goede manier om te tölten. Je wil het paard verzameld hebben, en dat is niet kop omhoog en tölten (het werk vaak wel, ze zullen gaan tölten, maar niet zoals het moet). Ik weet natuurlijk niet of je dat doet, maar ik las zoiets in 1 van je berichten hierboven. Dit kan je weer vergeten als weet hoe het wel moet Knipoog

Verder is het een veel voorkomend iets dat Ijslanders voorwaarts zijn, hoe harder jij tegenwerkt hoe harder hij gaat. Durf hem los te laten! Lekker loslaten en aan het werk houden, op je zit rijden. Voltes rijden, veel overgangen. Paard mag best voorwaarts zijn (dat wil je juist) maar wel controleerbaar. Ik heb er ook genoeg gereden die in de bak vreselijk gespannen waren, dat je dacht dat ze ieder moment zouden ontploffen. Zou je daar gespannen op gaan zitten met strakke teugels dan is het bye bye Doei, doei Als je die mee naar buiten nam, en lekker voorwaarts reed waren het heerlijke paarden om te rijden. Ik weet niet of je IJslander les hebt, anders raad ik je dat zeer aan.

Sláni spreek je uit als Slauni, vandaar hierboven al werd gevraagt of het niet Sláni is. Wat trouwens Lummel of rakker betekend Knipoog

Verder wens ik je veel plezier en succes met hem!

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:52

Nogmaals over de naam, haha. De eigenaresse schrijft het als Slauni, dus meer weet ik daar niet over

Ik trek zijn hoofd niet omhoog. Hij gooit hem zelf omhoog. Lachen

Ik snap dat je hem los moet laten, dit probeer ik ook te doen. Maar hij is nog heel onervaren onder het zadel en hij werd nooit echt getraind. Hij moet dus nog heel veel leren.

Dus commentaar is niet erg, maar dan wel iets waar ik wat mee kan Lachen.

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:07

je rijdt echt heeel erg gespannen : Relaxx!!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:16

hey eline
jammer dat de foto's op n verkeerd moment zijn genomen

slauni is echt n rakker daar is hij ook naar genoemd Knipoog

ik ken hem vanaf dat hij n stuk jonger is en zie eline dr vaak mee rijden (staat bij ons op stal namelijk)
ik vind de foto's een erg vertekend beeld geven, het zadel lijkt inderdaad niet goed te zitten. maar kan verzekeren dat het normaal wel goed ligt en normaal als is slauni rustiger onder het zadle dan wat de foto's nu laten zien.

hij gaat echt heel erg vooruit en hij wordt al n stuk makelijker. ik weet zeker dat het helemaal goed gaat komen.
(wil dr nog even bij zeggen dat ik eline ken als n ruiter die sneller de mond vrij laat dan aan de teugels gaat hangen)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:57

Dan ben ik benieuwd naar wat foto's van de TS op een ander paard of van hoe het nu gaat met deze pony.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 19:00

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:03

Ik vind het er ook idd gespannen uit zien..En probeer minder te trekken Knipoog

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 19:09

Tijdens het rijden heb ik de teugels niet strak. Ik trek dus ook niet. Tenzij hij wegspringt en ik hem terug wil nemen.

Ik denk dat dit inderdaad vertekent, al weet ik dat het rijden op hem zeker nog niet optimaal is.
We blijven oefenen!