Inrijden te veel of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blizzie

Inrijden te veel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 22:24

Ik heb een fries als verzorgpaard
Ze word in januari 3 jaar
Na wat topics gelezen te hebben kreeg ik een beetje twijfels over het inrijden van haar ivm haar botten en spieren

Wij zijn nou een maandje bezig met longeren ongeveer een kwartiertje per week
Ook 1 keer in de week een wandeling van 20 minuutjes

Ons plan was om dit zo even te blijven houden en langzaam alles erbij te halen(zadel en hoofdstel etc.)
Zo ongeveer bij 3,5 wouden wij er voor het eerst opzitten
en dan ongeveer eerst per week een kwartiertje ongeveer na een maand een half uurtje en weer een maand later 3 kwartier en weer +- een maand later een uurtje(met buitenrijden erbij ze is al verkeersmak)
Het is de bedoeling dat ze gewoon een recreatie paard word ze zal nooit dressuur hoeven te leren alleen misschien(als zij het leuk vind bij een jaartje of 6) springen en dan ook niet super intensief

Mijn vraag is nou is dit gelijk te veel of word het zo goed en rustig opgebouwd voor haar?
Ze lijkt echt superveel plezier te hebben in het "werken"
Ik hoop op reacties en commentaar is ook van harte welkom aangezien ikzelf nog nooit een paard ingereden heb (ik heb er wel hulp bij van iemand die het eerder gedaan heb)

Groetjes Samantha en Jitske

p.s. voor de rest staat ze sinds kort(heb zelf het weiland maar in orde gemaakt(zie ander topic) overdags samen met haar shetland vriendinnetje van 8 maanden in de wei en 's nachts op stal
Laatst bijgewerkt door Blizzie op 23-11-07 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

oOoKellyoOo

Re: Inrijden te veel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:27

Als je rustig opbouwd en idd pas 3,5 voor het eerst gaat opstappen om haar bitwijs te maken en pas met 4 jaar gelijkmatig opbouwen.
Het belangrijkste is dat je goed naar het paard kijkt, dan komt het wel goed. Als je twijfeld haal er dan meteen goede begeleiding bij van iemand die ervaring heefd met inrijden.

Succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:31

Ik denk dat je het dan heel netjes doet! Alleen zou ik er niet 1 keer per week maar 3 keer per week op gaan zitten. Verder je schema aan houden.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 22:33

aerdenhout1 schreef:
Ik denk dat je het dan heel netjes doet! Alleen zou ik er niet 1 keer per week maar 3 keer per week op gaan zitten. Verder je schema aan houden.

hoe bedoelt u dit gewoon 3 keer per week 1 kwartiertje aarna half uurtje en etc ?
Iik ben blij dat het goed is want ik wil haar echt niet verzieken of pijn doen of iets bezorgen op latere leeftijd

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:39

Ja hoor, dat kan prima met een 3 1/2 jarige! Deze winter zadelmak maken en als het kan, in het late voorjaar een paar maanden het land op en niets mee doen behalve een keertje poetsen enz.. Dan, als ze weer op stal komt, is ze 4 1/2 en kan je haar verder door trainen.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 22:41

aerdenhout1 schreef:
Ja hoor, dat kan prima met een 3 1/2 jarige! Deze winter zadelmak maken en als het kan, in het late voorjaar een paar maanden het land op en niets mee doen behalve een keertje poetsen enz.. Dan, als ze weer op stal komt, is ze 4 1/2 en kan je haar verder door trainen.

Dus als ik het goed begrijp tot 4 jaar ongeveer zadelmak maken en haar dan lekker een half jaartje vakantie geven tot ze 4,5 is ?(sorry hoor dat ik veel vraag ik wil het echt niet fout doen)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:46

Longeren is behoorlijk zwaar voor een paard in de groei. Als ze de basis snapt zou ik daarmee stoppen en rechtuit aan de lange lijnen aan de slag gaan. Dan kan ze ook spieren opbouwen, je hebt een rem en een stuur voordat je erop gaat en de belasting op de pezen en gewrichten is lager.

Basisdressuur is er primair om een paard gezond te houden en veilig te rijden.
Begin verder met alle nieuwe dingen aan de hand en in kleine stapjes.

En behandel opstappen en rijden als 2 verschillende dingen. Zo leer je een paard makkelijk om stil te blijven staan omdat de associatie opstappen = gaan rijden er niet is. Een jong paard zal zeker in het begin nl problemen hebben met de balans onder de ruiter.

Een goede bespiering (o.a. lange lijnen werk/grondwerk) helpt hierbij.
Een heel leuk boek om mee aan de slag te gaan is trouwens de nieuwe van Linda Tellington-Jones : Gedrag en training van paarden. Hierin staan goede oefeningen om o.a. een paard bewuster van zijn eigen lijf te maken en goed op te letten waar hij zijn benen neerzet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:48

Geeft niets, vragen staat vrij toch?? Deze winter lekker aan de gang met haar en van het voorjaar inderdaad nog even wegzetten zodat ze weer even paard kan zijn en kan doorgroeien. Ik denk dat het helemaal goed komt met jullie!

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 22:55

@ tamary... bedankt voor de tips ze heeft de basis nog niet helemaal onder de knie dus daar oefenen we nog even mee en daarna zullen we het proberen met lange lijnen etc.

@ aerdenhout1...ook jij bedankt voor de tips ik hoop dat het allemaal gaat lukken ik zal der idd in het voorjaar weer ff met vakantie laten gaan!

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:01

Ik denk dat het tempo waarin je het wilt gaan doen op zich prima is. bedenk alleen wel dat ze met 1 keer in de week niks opbouwt qua spieren en conditie. Zolang je wat wandelt en af en toe rustig wat longeert is dat geen probleem, maar voordat je erop gaat zitten moeten er toch wel wat spieren opzitten zodat ze de ruiter goed kan dragen.
Dus voordat je erop stapt zou ik eerste een paar weken toch zo'n 3 keer per week longeren, of inderdaad grondwerkt en werk aan de lange lijnen doen. Een kwartiertje is prima, maar als ze dat op haar janboerenfluitjes doet kan je beter iets langer doorgaan, of intensievere dingen van haar vragen. Spieren en conditie worden namelijk getraint door steeds de grens op te zoeken.

Hetzelfde geld voor het rijden. 1 Keer per week een kwartiertje leert het paard niet om in evenwicht en balans onder de ruiter te lopen. Dus ook daarin kan je beter 3 keer per week haar aan het werk zetten (hoeft niet alle drie de keren onder de ruiter, mag ook longeren of grondwerk oid zijn, als ze maar werkt). Dan kan je het op een gegeven moment gaan uitbouwen. Maar aan uitbouwen kom je niet toe als je haar maar 1 keer in de week laat werken, dus dat is eigenlijk de fout in je planning, maar dan ook je enige fout.

Besef tot slot dat planningen heel leuk en aardig zijn, maar dat je voornamelijk moet kijken wat je paard aangeeft. Kijk of ze het nog leuk vind, of ze er plezier in heeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:32

Je kan haar heel goed aan de hand trainen , zodat ze al haar balans heeft als je er eenmaal op gaat als ze 3.5 is, zo ben ik ook begonnen met mijn 3 jarige,
Met dubbelen lijnen werken is ook erg leuk om te doen met zo`n jong paard.
Ik zou verder nog niets met het bit doen, ook het inrijden is fijner zonder bit, b.v met kaptoom aan de dubbelen lijn en het stuur werk vast gaan doen en dan later als ze dat snapt en onde de knie heeft een keer een bitje in doen, wel zou je het dubbel kunnen doien een bit in maar met de kaptoom sturen, zodat er geen druk op het bit komt, dan hou je een heel gevoelig paarden mondje en kun ej makkelijker naar verfijning toe gaan werken als je verder ben.

orion92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:32

Je schema ziet er wel goed uit, alleen kun je denk ik beter een paar keer in de week erop gaan, en desnoods daarna een tijdje niet. Want als ze maar 1 keer in de week gereden wordt, is het voor haar moeilijker om alles te onthouden. Lachen
Veel succes!