Bokken bij het opstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riddikulus

Bokken bij het opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 18:47

Ik heb een probleem bij mijn nieuwe paard:

Soms als ik op wil stappen trekt hij direct zijn hoofd tussen zijn benen en begint als een idioot te bokken. Wanneer ik eraf lig stopt hij en kan ik (met stevige hulp) opstappen. Wanneer ik eenmaal zit is er niets aan de hand en loopt hij prima!

Hij doet het ook niet iedere keer, hij doet het soms en ik weet gewoon niet waar het aan kan liggen. Ik heb zelf al gedacht aan:

1. zadelprobleem; de zadelmaker is anderhalve week terug geweest en ik heb een nieuw op maat gemaakt zadel gekregen. Een kieffer dressuur, dus ook niet zomaar de eerste de beste.

2. Een singelprobleem; ik singel hem sowieso niet zo strak aan, maar hij doet het de ene keer wel en de andere keer niet.

3. Een tandprobleem; de tandarts is deze week en heeft de boel weer opgeknapt.

4. Een rugprobleem; 4 weken terug is het paard klinisch gekeurd en heeft de DA ook nog de rug gekeurd. Het paard is niet gevoelig verder op de rug.

5. te fris; of hij nu van tevoren gelongeerd wordt of niet, het maakt geen verschil. Hij kan na het longeren nog even lomp reageren, terwijl hij ook dagen heeft dat hij super rustig is zonder longeren. Hij komt geregeld buiten om te stuiteren met andere paarden. Bovendien doet hij het onder het rijden verder niet, dan is hij gewoon voorwaarts & werklustig, maar niet gemeen bokkend.

Ik weet gewoon niet waar het aan kan liggen! De ene keer doet hij het wel, de andere keer doet hij het niet, maar ik kan niet zeggen waar het aan ligt. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en de gouden tip? Is het de leeftijd (5) en gaat het nog over? Of heb ik de rest van mijn leven een helper voor op te stappen nodig?

Alvast bedankt!

Lynn_Nikita

Re: Bokken bij het opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:49

ik vermoed dat paard wel tijd gereden is met slecht passend zadel, of veel te ruw is pgestapt geworden
dat paard nu aan pijn denkt, als je probeert op te stappen
heel rustig aan doen, en denk dat na tijdje minder wordwat doet die als je opstapt met een krukje?

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 19:25

Zou hij het dan niet gewoon iedere keer moeten doen bij het opstappen? Als hij echt "angst" had voor het opstappen?

Overigens doet hij het niet als ik aan het zadel ga hangen. Op het moment dat ik mijn been erover zwaai en wil gaan zitten gaat hij pas. Ik doe altijd mijn best om niet te prikken met mijn tenen en heel rustig te gaan zitten.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:31

Sinds wanneer doet hij dit bokken?

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 20:33

Sinds de eerste keer dat ik er op wilde gaan zitten nadat ik hem heb gekocht Clown

De oude eigenaar had er ook wel eens last van...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:35

En hoe reageert hij precies Tong uitsteken

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 20:37

ik loop altijd even door de bak. Singel aan. Loop weer een stukje. Hou halt. Zet mn voet in de beugel & geef een klopje op zn kont ten teken dat ik eraan kom. Ik stap op, zwaai mn been over het zadel, en mét dat ik ga zitten, springt ie naar voren en begin als een waanzinnige te bokken. Zoiets?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:43

Ja lastig, aangezien je aangeeft dat hij al helemaal gecheckt is, denk ik niet dat het iets lichamelijk is.
Misschien associatie met iets, of iets wat aangeleerd is.

Hoe is die verder in zijn gedrag?
Schrikt hij gauw, hoe doet hij als je een deken op z'n rug gooit enz.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 20:45

ik denk (hoop) dat het een uitprobeerfase is. Hij is nog in zijn puberteit. Hij is niet extreem schrikachtig. Dekens opgooien is geen probleem (zelfs in het pikkedonker als ik de deken ga wisselen als de stal al afgesloten is Tong uitsteken). Hij loopt langs rijdende traktoren (op eigen terrein) en is geen vlucht-paard maar een sta-en-kijk-paard.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:47

Ik ken dit probleem. Een lesklant van mij had dit ook en viel er keer op keer af, alleen bij het opstappen! Het probleem leek zichzelf ook te bevestigen: door de spanning die hierdoor ontstond (bij ruiter en paard) gebeurde het vaker.

De oplossing lag dan ook daar: ik hielp haar gewoon iedere dag met opstijgen! Heel veel rust en BROKJES! Rustig hangen, brokje voeren, weer op de grond. Krijgt het paard spanning, dan weer wachten tot hij weer kauwt en ontspannen is. Dan weer hangen en als het gaat, rustig gaan zitten. Nog een hapje brokjes.

Degene die je helpt moet veel geduld hebben en goed naar het paard kijken. Op het moment dat je opstapt, moet het paard net de aandacht voor de brokjes en zich dus ontspannen.

Dat paard was ook een jaar of 4/5, het is helemaal goed gekomen. Oja, NOOIT het paard 'klem' zetten (in een hoek bijv.), altijd gewoon midden in de bak, om spanningsopbouw te voorkomen.

Succes!

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:57

Misschien helpt het ook om met een krukje op te stappen, dan trek je niet zo aan het zadel en zit je wat sneller. misshien dat hij dit fijner vindt. In bovenstaande reactie kan ik me ook wel vinden. Succes ermee!

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 22:18

Het probleem is niet het opstappen zelf. Het hangen aan het zadel gaat prima en zonder moeite. Het letterlijke "gaan zitten" is het probleem!

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 08:24

Vido schreef:
De oplossing lag dan ook daar: ik hielp haar gewoon iedere dag met opstijgen! Heel veel rust en BROKJES! Rustig hangen, brokje voeren, weer op de grond. Krijgt het paard spanning, dan weer wachten tot hij weer kauwt en ontspannen is. Dan weer hangen en als het gaat, rustig gaan zitten. Nog een hapje brokjes.

Degene die je helpt moet veel geduld hebben en goed naar het paard kijken. Op het moment dat je opstapt, moet het paard net de aandacht voor de brokjes en zich dus ontspannen.

Maar op het moment dat je brokjes voert kun je het paard toch niet meer "stevig" vasthouden? Jou houding is dan niet optimaal om een wegspringend paard te houden. Maakt dat het dan niet extra gevaarlijk?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 08:46

Hmm.. Misschien als je zit gelijk weg rijden?
Zit en drijf?

Hmm nee, dan leert ie weer dat ie niet stil hoeft te staan..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 08:54

Kan best zijn dat de druk te groot is voor zijn rug/spieren en dat ze dat als erg ontprettig voelt,
Wat ik zou proberen is om via een opstap op te stappen zodat je niet met heel je gewicht aan die rug hoeft te hangen, is eigenlijk altijd wel verstandig om dat te doen,

Ook kun je proberen om via de andere kant ene keer op te stappen.
Maar zou er niet helemaal vanuit gaan dat de DA zijn rug goed heeft bevonden, ik weet niet wat voor keuring je heb gedaan natuurlijk, maar een DA kan ook niet alles weten en is misschien een masseurs of osteopaat ook wel een keer nodig om als hij het blijft doen er naar te laten kijken.
Her paard probeert in elk geval iets duidelijk te maken en dit doet hij echt niet om jou te klieren.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 16:55

Keuring: een jaar geleden is hij rontgen gekeurd. Die foto's heeft mijn DA gekeurd. Daarnaast heeft hij naar de rug gekeken en gevoeld en gekeken naar de soepelheid van de bewegingen. (ik heb er zelf geen verstand van, maar ik heb hem er duidelijk aan zien zitten en naar zien kijken) Knipoog

Ik heb het gevoel dat hij heel veel spanning opbouwt met het opstappen soms, die eruit knalt als ik ga zitten. Vandaag ook weer. Ik ga écht niet hard zitten en stap ontspannen weg, maar zonder hulp van de grond was ik wéér gevlogen.

Een osteopaat zou een idee zijn. Wat moet ik me daar bij voorstellen en wat zou me dat gaan kosten ongeveer? En anders een trainingsstal? Heeft iemand daar een idee van?

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:03

Heey ik wet niet of je er wat aan hebt maar met de jonge paarden die wij gingen inrijden gingen we nooit meteen echt zitten we bleven in een soort van verlichte zit nog even zitten (wel lastig omdat je je ene beugel nog niet in hebt) dan lieten we ze wegstappen en pas als ze ontspannen gingen we zachtjes zitten... Ik zou vooral veel gaan oefenen meer kan ik je niet vertellen probeer iig zelf altijd rustig te blijven ipv bijvoorbeeld heeel chagerijnig te gaaan doen tegen het paard. Heel veel sterkte

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:25

Als het echt niets lichamelijks is, dan zou ik gewoon gaan oefenen en met een opstapje opstappen en dan idd beginnen met wat hierboven al staat een wat verlichtende zit , totdat je voelt dat ze ontspant.
Maar je paard geeft in elk geval aan dat er iets niet okee is en zou toch voor dat je aan een trainings stal gaat denken uitvogelen waarom ze zo doet, wat ik eerder zei een paard doet niet voor niets zo.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:52

ga je als je aangesingelt hebt altijd een stukje lopen voordat je opstapt. doe je dit niet kan het zelfs gebeuren dat je paard omhoog komt en achterover klapt. de druk moet effe van de singel af. mischien helpt het

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:55

Een stukje stappen na het aansingelen is in ieder geval verstandig en je zou kunnen proberen om eerst een stukje in de verlichte zit te stappen en heel geleidelijk gewicht in het zadel te brengen.
Persoonlijk denk ik toch aan een rugprobleem.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:00

Hoe doet hij met aansingelen dan, vind hij dat ook vervelend?!

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 20:51

Aansingelen INTERESEERT hem niet, maar ik singel voor de zekerheid toch nooit strak aan. Die verlichte zit vind ik een hele goede. Maar brengt dat geen risico met zich mee omdat je dan nog niet stevig zit en je dan je beugel nog niet hebt dat ze dat dan spannend vinden?

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:02

tuurlijk zit er een risico aanvast om eerst in verlichte zit te blijven zitten... maar wat ik uit jou verhaal opmaak is dat zo gauw jij gaat zitten je paard gruwelijk gaat bokken dat lijkt me ook niet er veilig Tong uitsteken
Of ze die losse beugel spannend vinden hangt van het paard af als je wel eens zonder beugels rijd en dat gaat goed doen ze meestal niets. nog suc6 ermee

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:16

Gewoon je voet in de beugel doen zonder te zitten. Dat is sowieso de beste manier als je opstapt.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:22

Shalbo schreef:
Aansingelen INTERESEERT hem niet, maar ik singel voor de zekerheid toch nooit strak aan. Die verlichte zit vind ik een hele goede. Maar brengt dat geen risico met zich mee omdat je dan nog niet stevig zit en je dan je beugel nog niet hebt dat ze dat dan spannend vinden?

Wat ik bedoel eigenlijk, reageert hij ook niet met zijn staart slaan, hoofdschudden oid?
Ik probeer namelijk even mee te denken wat het kan zijn...
Elke kleine onbewuste reactie kan iets zeggen namelijk!