Nu echter, elke keer als ik een keertwending om de achterhand wil rijden. Draait ze eerder om de voorhand dan om de achterhand. Dat ze haar achterhand nog niet volledig laat 'staan', dus dat ze nog een wat grotere volte maakt, geeft niet zo veel. Maar heb het idee dat ze meer om de voorhand/middenhand draait dan om de achterhand. Of idee, dat weet ik wel zeker
Op de grond aan de hand doet ze het wel prima, laat ze binnen achterbeen op dezelfde plek, soms een heel klein rondje.
Nu denk ik dus dat ik zelf de hulpen niet goed geeft, of in ieder geval niet logisch om haar dat te leren. Terwijl ik precies dezelfde hulpen geef als bij mijn vorige merrie, die zo perfect om de achterhand draaide, maar die merrie was verder in bepaalde dingen dan Verle.
Verle kan wel al de werkpirouettes in galop, dat is toch wel redelijk dezelfde hulp..?
Ook kan Verle travers en appuyementen redelijk, nog niet 100% bevestigd, maar ze doet en kan het wel. Sb en wijken zijn zo goed als helemaal bevestigd!
Dus ben ik nu eigenlijk wel benieuwd naar de precieze hulpen voor de keertwending om de achterhand en hoe het beste te leren..?
De hulp voor keertwending om de achterhand die ik geef is:
In het begin iets richting sb rijden, dan halve ophouding, buiten teugel iets meer dan binnen teugel.
Verder:
Binnen teugel doet in princiepe niets meer als alleen stelling houden.
Binnen been zorgt voor voorwaartse beweging.
Buiten teugel begrensd de hals en schouder door de teugel tegen de hals aan te leggen en af en toe een halve ophouding.
Buitenbeen begrensd de achterhand op uitzwaaien en stuurt het paard opzij door lichte druk...
Is dit de goede hulp voor de keertwending, of mis ik ergens iets of doe ik te veel?
En anders, hoe leer ik Verle de keertwending om de achterhand
Verle hoeft van mij geen hele rondes te draaien, 2 passen duidelijk om de achterhand vind ik méér dan voldoende!
Las ook te snel...