Bang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Bang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 22:28

Hooi!

Ik heb laatst (nouja, alweer een tijd geleden) een ongeluk gehad met mijn paard King. Hij schrok (wss van zichzelf..) en is er toen vol vandoor gegaan. Ik kon hem met geen mogelijkheid tegenhouden, en we zijn samen onderuit gegaan op het asfalt.
Nu heb ik daarna wel wat gereden (zelfs nog een wedstrijdje meegepikt met mn zwaargekneusde heup en gebroken rib) maar daarna werd onze bak slechter (die word glad als het veel regent) en aangezien King toen is gevallen, merkte ik dat ik erg bang werd, vooral linksom (we zijn in een bocht naar links onderuit gegaan).
Ik kan nu helemaal niet rijden, omdat de bak te slecht is, dus longeer mijn paard een paar keer per week (als de bak het toestaat) en verder doe ik eigenlijk vrij weinig. Heb alweer een maand niet gereden denk ik..
Maar het 'probleem' is nu dus, dat ik het idee heb, dat ik steeds 'banger' begin te zijn, vooral linksom in galop.
Mijn vraag is nu dus, zijn jullie ook weleens onderuit gegaan, en hebben jullie daar angst aan overgehouden? En zo ja, hoe hebben jullie dit 'opgelost'. Hoe lang zal het ongeveer duren, voordat ik weer bochten durf te rijden in galop (op links, rechts is geen probleem Verward )
Ik heb het er ook al met mn instructrice over gehad, en die zegt dat ik lekker rustig aan moet doen, lekker bij de basis houden, en het simpel houden, om het vertrouwen terug te winnen.
Maar nu kan ik helemaal niet rijden, en ik ben bang, dat ik straks helemaal niet meer durf te galoperen (linksom). En dat wil ik niet!

Heeft iemand tips?

Kehylan

Re: Bang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:33

Ik ben al 2 keer met mijn paard gevallen.
Dat mijn paard struikelde over zijn eigen benen. Dit was allebei de keren in de galop.
De 1e keer dat hij viel was hij ook op mijn been gevallen en had ik mijn been zwaar gekneusd.
Toen ben ik weer gaan rijden maar na de 2e keer dat hij viel (dit was veel later) was ik toch wel een beetje bang geworden in de galop.
Maar ik ben toch door blijven rijden ook al was ik bang dat hij zou vallen.
Maar je moet zeker geen dingen doen die je (een beetje) eng vind!
Maar nu ben ik niet meer bang in de galop maar de laatste keer dat hij met mij is gevallen is ook al bijna een jaar geleden.
Hopelijk gaat het over een tijdje weer beter!
En je moet geen dingen doen die je heel eng vind en rustig aan doen met rijden!

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:36

Ik heb een keer met heel slecht weer in een mini-bakje met vrij zware bodem moeten rijden. Ik had mijn pony toen nog maar een maandje (denk zelfs minder), en galloperen ging vrij moeizaam. Toen we eenmaal aan het galloperen waren, ging het de tweede bocht mis. Ze gleed onderuit met mij erop. Ik schrok me dood! Zij had een licht gevoellig beentje en ik gelukkig maar een paar blauwe plekken. We waren beiden geschrokken, maar ik gaf meteen 'die stomme bak' de schuld en ik moest er nou eenmaal weer op om het vertrouwen terug te krijgen. En sindsdien nergens meer last van gelukkig (maar heb niet meer in die bak gegallopeert).
Een andere pony van mij is ook een keer onderuit gegaan, maar dan door zijn voorbenen gegaan na een hindernis. Hij raapte zichzelf wel op maar ik was eraf gekiepert. Dat was ook wel even schrikken, maar toen ben ik er ook weer opgestapt en doorgegaan.

Het is heel belangrijk om toch weer door te gaan, jij én je paard moeten het vertrouwen terug zien te krijgen, en je kan de linksom-galop gewoon even vermijden tot je er klaar voor bent. Dan rijdt je eerst 1volte, dan 2voltes etc. In een bak hebben ze voldoende grip, op het asfalt is het natuurlijk heel anders! Dat is veel gladder. Dus je kunt het eigenlijk niet met elkaar vergelijken.

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:59

ja ik begrijp je punt maar hoe langer het duurt voordat jij er weer op gaat des te langer je paardje stil staat. weet dat het makkelijk gezegd is maar ga er gewoon op. wees gewoon wat voorzichtiger met de linker galop.zet hem op en succes

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:04

ik las dat je onderuit bent gegaan op het asfalt?? Hoe kon dat dan gebeuren als je in de bak reed? Had je de deur open of zo? Als dat het geval is de bakdeur dichtdoen (om te beginnen) en gewoon weer beginnen met rijden. Is vaak wel het beste. Als de bodem niet goed is dan galoppeer je toch niet, geen risico nemen, voor zowel jezelf als je paard. Eventueel een paar keer longeren en wel laten galopperen, dan zie je wat hij doet en als dat goed voelt gewoon weer proberen. Kijk heeft je paard sowieso al problemen met galopperen dan aan de oorzaak werken (met goede instructie)...

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:06

met mijn verzorgpony ben ik al 3 keer onderuit gegaan. 1 keer in galop. en 2 keer in draf. de laatste keer ging heel sullig. we draafden op een gewoon tempo en boem daar lagen we zo opeens. geen onzuiverheden in de bak, helemaal niks. waarschijnlijk gewoon omdat ze nog weleens een been vergeet of ze niet goed optil. omdat het in zo'n sukkeldrafje is gebeurd, ben ik wel banger geworden. ik merkte dat ik met draven heel gespannen zit en een zere/stijve rug ervan kreeg. heb de laatste tijd bijna alleen maar gestapt en dan oefeningetjes gedaan en gewoon stapritjes naar buiten. Nu heb ik vanwege een gebroken knieschijf al een poos niet meer gereden. ik denk dat ik nu alleen maar banger zal zijn, bang om op die zere knie te vallen Scheve mond

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 23:08

Nee nee! Ik ben toen onderuit gegaan tijdens een buitenrit Haha!
Maar in draf is het in de bak ook al gevaarlijk, zo ontzettend glad is het (de verzorgster van mn pony rijdt nu ook niet)
En galoperen kan hij ondertussen als de beste, we waren al bezig met de eenvoudige galopwissels en alles...

Ik zou er dolgraag wil opkruipen, maar ik vind het niet verantwoord! En galop aan de longe is meer een racegalop haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:18

ben blij dat ik een goede bak heb, kun je niet ergens anders rijden? Lijkt me heel vervelend als je haast niet kunt rijden omdat de bodem niet goed is of misschien iets aan de bodem doen?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 23:20

Buitenbakken hier in de buurt zijn voor eigen gebruik, dus daar mag ik niet rijden.
Binnenbak is een half uur heen en een half uur terug, en kost me ook nog eens 10 euro per uur.. En dat is niet te doen, ik moet 44 uur per week werken..

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:20

maar vroeg of laat moet je er toch op als je hem nog wil rijden probeer je angst te overwinnen. nu je zo bang ben geworden misschien een idee om hem eerst te longeren voor je er weer op gaat en als het jouw een veilig gevoel geef draag een body protector.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 08:54

Heeii, echt vervelend voor je! Ik moet bekennen, dat ik het zelf ook een keer heb gehad, ik verzorgde toen nog een fjord, en we reden in de wei, want de bak stuifte te veel en anders gingen de buren weer zeuren, ik was aan het galopperen, heel hard, toen struikelde die over iets, we vlogen allebei over de kop en hij kwam met zijn kont op mijn heup terecht, ik was doods bang om er weer op te gaan zitten, maar ik had het gelijk maar weer gedaan, en nu elke keer, als een paard in galop struikelt, ben ik als de doods dat ik weer zou vallen, door de hoek racen en helemaal schuin gaan? Nee hoor, dat vind ik super eng. Ik ben er nu, na 1 a 2 jaar wel over heen. Als ik jou was, zal ik gewoon eerst het vertrouwen van je paard terug gaan winnen, ga eens rustig met hem over de weg wandelen, ga veel grondwerk doen, en koop misschien een bodyprotector, ik wens je veel sterkte!

lartjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:05

hooii,,

Je moet geen dingen doen die je niet wilt zoals galop in die hoek maar je kan er ook gewoon op gaan stappen en draven die galop komt nog wel als je het weer duurft je kan andere dingen doen wijken naar beneden etc.....

scooby_otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:16

nou ik ben niet onderuit gegaan maar ben tijdens een buitenrit met een paar kindjes van 7 , in rengalop door het bos gegaan ze schrokken ergens van die kinderen waaren er allemaal afgevallen daarna durfde ik het eigenlijk niet meer maar omdat ik het wel wou heb ik het gewoon gedaan op het zelfde paard hij was wel druk maar het ging opzich best goed Bloos

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:36

Ik ben een aantal jaren geleden met mijn paard op een oxer over de kop gegaan. Hij tikte de achterste balk weg en landde er toen vervolgens op en duikelde toen door. Ik was behoorlijk geblesseerd, dus kon er toen niet direct weer op. Nadat ik weer beter was, waren we drie maanden verder. Ik durfde toen niet meer vanuit galop een hindernis te springen, al was het nog zo laag (die oxer waar ik toen overheen ging was ook laag). Tussen mijn oren durfde ik best. Dus ik ging er mee aan de gang...maar op het moment dat ik de hindernis naderde, gaf mijn lichaam een reactie...en dan blokkeerde alles (het paard ook, logisch, die voelde mij verstrakken).
Ik ben toen over balkjes gaan lopen met het paard, in draf, in galop etc. Galopsprongen uittellen en dat soort oefeningen. Ik heb iemand anders met mijn paard even laten springen, om het paard weer onbevangen te krijgen. En toen ging het ineens weer. Toen ik er helemaal doorheen was, was alles weer als vanouds.
Angst is een heel raar mechanisme!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:50

Ik ben nog nooit met paard en al gevallen (gelukkig). Maar als ik zou merken dat ik bang zou worden zou ik op dat moment toch proberen door te zetten, heb het voorheen ook altijd gedurft. is iets waar je even door heen moet. (Net als dat je van een hoge duikplank springen de ereste keer eng vind, en daarna alleen maar leuk *LOL*).
Rustig weer opbouwen, als je denkt dat je er klaar voor bent en de bakbodem werkt weer mee doe je een galopje. Hoeft niet gelijk 5 rondjes te zijn maar een paar passen, maar net hoe jij je er bij voelt. Verder een beetje ontspannen door de bak de basis dingetjes rijden en idd vooral het vertrouwen in het paardrijden weer terug winnen!
Dat een paard schrikt, kan die niets aan doen. Je kunt ze zeker wel vertrouwen, maar ze blijven onvoorspelbaar.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:16

Ik ben ook regelmatig gevallen, ook een paar keer met pard en al.

De keer dat ik het meest bang ben geworden, was toen mijn verzorgpaard zomaar zijn bit tussen zijn kiezen pakte en ervandoor ging. Ik viel eraf en kon er niet meer gelijk op.
Ik werd heel bamng van hem, vertrouwde hem niet meer en duirfde er eigenlijk helemaal niet meer op.
Maar ze hebben me erop gepraat. Ik moest weer naar buiten, want een bak hadden we niet. Iemand anders ging met me mee, zodat ik hem met zijn hoofd in de staart van het andere paard kon planten.
Zo heb ik langzamerhand mijn angst weer overwonnen.

Wat ik jou aanraad, stap eerst een paar keer op je andere paard. Zet je bijrijder op hem, dan kan je achter haar gaan rijden als je het echt niet meer durft. Begin gewoon rustig in stap, de rest komt vanzelf.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het galoperen van hoeken steeds makkelijker wordt als je het vaker doet. Gewoon met je merrie mee beginnen als de bodem van de bak wer goed is. De eerste keer is heel erg eng, maar iedere keer dat je er heelhuids doorheen komt, krikt het je zelfvertrouwen op.

Vroeger zat er bij jou in het dorp een manege. Zit die er nog? Die hebben een binnenbak, misschien dat je daar mag rijden? Dat zou echt ideaal zijn, dan kan je met slecht weer toch rijden. Als ik het me goed herinner is het een vrij kleine bak 20x30, maar beter iets dan niets.
Succes ermee!