achter wijd, hoe "oplossen" ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

achter wijd, hoe "oplossen" ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 09:25

op de merrie keuring kreeg mijn merrie bij de stap de opmerking: achter wijd

hoe zou ik dit met training kunnen verbeteren?
moet er wel even bij vermelden dat het een shetlandmerrie is en dat ik het dus niet vanuit het zadel kan trainen Knipoog

Lise81

Re: achter wijd, hoe "oplossen" ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:41

Ja, dat is erg lastig omdat het waarschijnlijk komt door de bouw van je pony.
Laat je hoefsmid er naar kijken, soms kan door andere bekapping al het een en ander worden veranderd hierdoor.

Ik zelf zou trouwens niet alleen op een oordeel van een jury van het NSPS bezig gaan met verbeteren. Dat is ook niet de bedoeling van een keuring dacht ik!

Wat het zou kunnen zijn is dat ze een vrij ruime stap heeft, hierdoor zal ze haar achterbenen iets wijder plaatsen om haar voorbenen niet te raken. Door de achterhand sterker te maken en meer te laten dragen (schijnovergangen etc. - gebruik zoekfunctie - zijn veel topics over achterhand sterker maken) kan dit worden verbeterd.

Aan de lange lijnen kan je wel meer dan vanuit het zadel en dan kan je zelf ook goed zien hoe ze loopt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 10:46

was geen nsps, mini paarden stamboek
en ja, ik weet dat ze achter wijd loopt, wist ik al

maar wil hier gewoon aan gaan werken met haar
zal de hoefssmid eens vragen wat hij kan doen

ze strijkt trouwens wel in draf achter, erg vreemd

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:56

Als je van achteren kijkt zouden de benen van je merrie dus wijd moeten staan. Door onregelmatige belasting zullen aan het spronggewricht en het kootgewricht eerder gebreken voorkomen. De benen worden niet regelmatig naar voren gebracht, hierbij komt waggelen nog eens voor. De hoeven zijn scheef, de binnenhelft is kleiner dan de buitenhelft.

Strijken zou vreemd zijn maar door dit waggelen wel mogelijk. Hoe staat ze van de zijkant gezien? Als ze er verder weinig last van heeft zou ik niet een hoefsmid gaan vragen om de stand te gaan veranderen. Dit is gewoon de bouw van je pony, helemaal als ze al wat ouder is lekker zo laten.

Lange lijnen is een ideale oplossing. Strijklapjes om voor het strijken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 10:59

ze is 3

ze staat op zoch heel mooi en wat ik eraan zie tijdens het stappen is wel een regelmatige stap maar wat "stijf"
wat kortere pasjes

strijklappen zijn niet te krijgen in haar maat, alles is te groot
bandages eventueel een vervanging voor strijklappen?

ik vind haar van achter trouwens niet extreem wijd staan

Afbeelding

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:06

Het lijkt op deze foto bijna alsof ze een heel kort pijpbeen heeft - spronggewrichten heel laag zitten.

NSPS of MPS - een keuring geeft idd iets aan over de bouw/gang van je paard maar is niet bedoeld om daarna te gaan "sleutelen" aan je paard Knipoog

IMO hebben mini's vaker dit probleem, de waggelende gang door incorrecte bouw.
Ik ben bang dat als je dit door training wilt veranderen dit niet ten goede komt van het paard omdat je de bot-structuur niet kan veranderen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 11:17

ze staat in hoog graas, kan wat vertekenen
ze is 90 cm hoog niet zo groot

wil ook de botstructuur niet gaan veranderen, dat kan ook niet
maar wil haar gewoon wat sterker maken en eventueel wat "minder wijd"
als dat mogelijk is

Afbeelding
Afbeelding

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:24

Hm dat is lastig te zien ook van een foto in het gras. Liever een foto van achter gezien staand op het harde met het hoofd op gewone hoogte. Het lijkt nu ook alsof ze met haar rechterachter wat koehakkig staat maar dat kan vertekend zijn door de foto.

Bandages zijn geen goede vervanging van strijklappen.
Je kan haar niet zozeer minder wijd gaan trainen maar je kunt wel de spieren en aanhechtingen gaan trainen om zo haar bouw te ondersteunen. Dubbele longe trainen, lange lijnen, lekker veel wandelingen maken op het harde.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 11:27

dan zal ik haar van de week even uit het land vissen

tja als het geen vervanging is dan moet het zonder, alle strijklappen zijn te groot

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:24

Sterker maken helpt wel iets, maar niet alles.

Ik heb ook een merrie hier gehad om te betuigen. Die was moddervet en slap. Die paste niet in de hoefslag die mijn eigen pony's in het land gesleten hebben en liep dus echt op de hobbeltjes Tong uitsteken. Toen die wat afgevallen en vooral een heel eind sterker was ging het beter, maar ze ging nog steeds weid.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 14:38

ze is wel al heel wat afgevallen, zal haar eens uit het land vissen (ze heeft vakantie) om te kijken of het misschien geholpen heeft (je ziet bij "dikke" mensen ook vaak dat ze wat wijder lopen met hun benen omdat de bovenbenen in de weg zitten