Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Stendo schreef:Concequent blijven. hij moet naar jou luisteren. misschien een keer een intructeur erbij halen.
Kijk het klinkt heellullig maar meestal als een paard iets niet goed doet ligt het aan de ruiter.
Soms kun je ook in een groep een soort bewijzingsdrang hebben tegenover de rest.
Maar een een paar prive lessen kunnen uitkomst bieden.
Of ga eens rustig na waarom je pony zoiets kan doen.
zitake schreef:Heb ik ook nog gehad. 1x op zn plaats zetten zodat hij echt begrijpt dat dit niet kan. Zet hem goed aan het werk, veel overgangen gaan rijden. Met de tijd zal hij het wel gewend worden hoor. ik had er vroeger een die van grote paarden wegrende omdat hij bang was. Tot ik hem op een keer weer voelde gaan 'zitten' om weg te rennen. hem toen toch even goed tegengehouden en sindsdien deed hij het nooit meer. Integendeel de 'hete' pony was plots heel braaf geworden. Je kon hem echt met los teugeltje lekker ontspannen laten galoperen. Ervoor rende hij als een gek door de bak.

Miss_Malfoy schreef:Ik rij een merrie die ook heel erg reageert op andere paarden. Vroeger al helemaal, opeens is dan alles eng, en constant ervan door en bokken. Gewoon iedere keer als ze ervandoor ging afgestraft, en laten merken wie de baas is. Haar opvoeding was zowiezo bar slecht, ze is in een van de eerste lessen bijna over mijn instructrice heen gedonderd. Gewoon consuquent zijn, en anders een bij 0 beginnen, en dus alleen maar heel rustig stappen, geen moeilijke oefeningen gaan doen, maar alleen maar ontspanning vragen. Wat bij die merrie trouwens goed hielp: aan de teugel (dus moet je wie weet toch even doorvragen) en zorgen dat ze het heel druk had met figuren. Nu doe ik bijv. ook tussendoor even appuyeren, keertwending om de achterhand, zigzag wijken, travere schouderbinnenwaarts. Dan hebben ze het te druk om op de omgeving te letten.
Weet niet welke van de 3 methodes het best is voor jou paard, streng zijn, ontspanning vragen of bezig houden, dat moet je zelf maar even beslissen. Hoop dat het goed komt!
En probeer het verschil toch echt groot te maken voor hem. Stout is correcti met pessoa, braaf is los teugeltje..
) maar ik probeer het zoveel mogelijk te doen. Word hij ook spontaan blij van en doen wat minder 'dom etteren'.