wat is het beste: Hoe ontspannen krijgen in de rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pebby

wat is het beste: Hoe ontspannen krijgen in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 11:09

Ik heb een vraag:
2 verschillende mensen leggen 2 verschillende dingen uit. Ik weet nu even niet meer wat het beste is. Wat is waarheid:

1) Paard langere teugel geven, met been en zit naar voren drijven. Proberen naar het voorwaarts - neerwaarts te rijden zodat het paard gaat ontspannen in de rug en de teugels gaat aannemen. Paard drukt wel de rug wel steeds weg ( zijn hoofd komt naar boven ), oplossen door benen te geven. Zo weinig mogelijk aan de teugels komen.

2) Paard met wat kortere teugels rijden. Meer van voren oppakken en met zit en been naar voren drijven. Achterhand eronder rijden. Paard komt met het hoofd omhoog: Naar beneden vragen, ophouding geven en met de been weer naar de teugel rijden.

Het komt wel op hetzelfde neer maar bij de ene is het de teugels wat langer en bij de andere is het de teugels wat meer opnemen.

Paard houdt op dit moment zijn rug vast. Doordat hij bij 1) telkens zijn rug wegdrukt heb ik het gevoel niet dat hij gaat ontspannen en de boel los laat.

Bij uitleg 2) heb ik meer druk in mijn handen, paard protesteerd omdat hij de werkspieren voelt?? Paard vind het prettiger met een wat langere teugel dat dat ik de teugel wat meer op maat maak. Hierdoor komt hij wel in protest maar heeft wel stukken erbij zitten dat hij loslaat.

Wat zal de beste manier zijn? op welke manier kan hij beter zijn rug loslaten en daadwerkelijk ontspannen voordat ik de boel vast ga rijden.

( beide personen zijn bevoegd lesgeven! )

daphneM

Re: wat is het beste: Hoe ontspannen krijgen in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:11

nummer 1 zitten ook goede dingen bij nummer 2 zitten ook goeie dingen zo als, de de achterhand er onderrijden, wat ik altijd doe is kort beginnen en dan als hij lekker loopt een de teugel wat langer en langer en langer zo dat hij je hand volgt, en daar proberen te laten lopen, als hij je hand niet volgt loopt hij ook niet goed en is het onmogelijk dat hij ondspant over z'n rug,goed met je benen blijven drijven en zn achterhand er onder houden. succes

pebby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 11:26

Okee,
Nog een vraag:
Bij nr 1 is het zo min mogelijk aan de teugels komen, paard loopt daarom te lang.
Bij nr 2 moet ik de teugels erbij pakken. Maar dit is hij tot in zoverre niet gewend dat hij in staking komt.
Nr 2 zegt ook telkens hand meegeven om te controleren of hij de hand volgt ja of nee.
Nr 1 houdt het op puur paard naar beneden rijden.

Ben nu bang om de teugels op te nemen! Ik rij als het ware met fluwelen handschoenen aan omdat ik bang ben druk te voelen of om eraan te zitten.
Nr 2 zegt dat ik het even moet volhouden dat het paard het straks prettig gaat vinden en in de gaten krijgt dat hij los mag/kan laten.
Nr 1 zegt dat ik zo min mogelijk aan de teugels moet zitten.

Krijg ik dmv met kortere teugels niet het probleem dat hij zich echt vast gaat zetten in de rug, hals, kaak en dat hij blijft protesteren. Als hij gaat protesteren ( dribbelen, stijgeren e.d. moet ik van nr 2 heb been geven en naar voren rijden )
Of krijg ik dit probleeem als ik met langer teugels ga rijden ( paard loopt dan lang maar ik heb geen druk in mijn handen )

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:47

Hoi!
Wat ik altijd doe is:
Eerst lekker losrijden met idd een lange teugel, zodat de hals helemaal naar beneden kan. En zo kan ie zijn rug ontspannen.
Dus beide kanten goed losrijden, veel figuren en overgangen. Ook trouwens goed voor het oefenen op je zit.

Daarna pak ik de teugels op en begin met het werken. Dus nr 2 past denk ik beter bij mij..

Succes!

Grandora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:03

Hoi!

Ik zit zelf met precies hetzelfde "probleem". Ik heb ook 2 verschillende lesgevers, en eentje volgt min of meer manier 1 en de ander manier 2. Moeilijk! Ik volg dus even.

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:35

Oja, bij je vraag of je hem vastzet. Als je paard naar beneden komt met het hoofd. Dan gelijk je handen ontspannen, zodat er druk meer op staat. Zodra hij weer omhoog komt, vraag je weer. Als hij weer zakt, gelijk ontspannen. Dat leert hij dat als ie nagevelijk loopt dat hij dan kan ontspannen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk...

pebby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 13:22

Wat is wijsheid om mee door te gaan. Met 1 of 2? Het is ook oneerlijk tegenover het paard om op 2 verschillende manieren te rijden. Ene keer mag ie lang en andere keer moet ie erbij.

Op welke manier rijden is nou goed voor het paard zelf: aanpakken en meer oprichting, stimuleren om de achterhand te gebruiken of lang en laag zodat hij op die manier beter over de rug loopt?

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:11

Ik denk dat het ook verschilt per paard, het ene paard ontspant sneller op de ene manier en een ander op de andere manier Lachen
Doe wat fijn is voor jullie beide, waarbij hij lekker snel ontspant.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:31

Je hebt zwart en je hebt wit, maar daar tussen in is nog een veel groter grijs gebied en dat slaan beide instructeurs over naar mijn idee. Het v.w n.w rijden is goed, maar dan wel met aanleuning en actief achterbeen. Het controleren van je hand of je paard volgt is ook goed, maar dan wel met lengte in de hals(om een paard los te maken dan he! ) Met andere woorden ze hebben allebei voor een groot deel gelijk, maar het is aan jou om een keus te maken wat je fijner vind rijden. Dit werkt in elk geval averechts voor je paard omdat hij niet meer snapt wat nu de bedoeling is.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:17

ik vind niet dat je het echt als 2 verschillende "methodes" moet zien.
het zijn meer 2 dingen die je beide gebruikt tijdens je training om je paard meer te gymnastiseren. en 2 is meer een logisch gevolg na 1 en dien je met elkaar af te wisselen tijdens je training.
normaal gesproken, neem je als het zo even mag noemen methode 1 als warming up, voorwaarts, neerwaarts (wel met goed achterbeen gebruik!). wanneer je wat verder in je training vordert pak je hem meer op en sluit je hem meer door. dit wissel je met elkaar af, het is als het ware ontspannen, aanspannen, ontspannen en zo verder.
jij zegt ook dat je paard als ware in staking gaat wanneer je hem dus als het ware oppakt. dit komt omdat je paard waarschijnlijk niet genoeg bespiering heeft en dit niet aankan.
om daar naar toe te trainen, moet je beginnen met kleine stukjes te sluiten, dit doormiddel van veel overgangen en schijnovergangen te rijden.

en daarbij je zegt dat je met je been en zit drijft, met je zit drijf je niet je gaat mee, maar niet meedrijven.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:21

Ik zie dat er in beide meningen goede dingen zitten.
Maar ik denk dat het ook gewoon is hoe jij en jou paard het het fijnst vinden, en dat zal je denk ik ook zelf uit moeten zoeken, en kijken waarbij je paard fijner loopt.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:25

Citaat:
1) Paard langere teugel geven, met been en zit naar voren drijven. Proberen naar het voorwaarts - neerwaarts te rijden zodat het paard gaat ontspannen in de rug en de teugels gaat aannemen. Paard drukt wel de rug wel steeds weg ( zijn hoofd komt naar boven ), oplossen door benen te geven. Zo weinig mogelijk aan de teugels komen.

2) Paard met wat kortere teugels rijden. Meer van voren oppakken en met zit en been naar voren drijven. Achterhand eronder rijden. Paard komt met het hoofd omhoog: Naar beneden vragen, ophouding geven en met de been weer naar de teugel rijden.

Ik denk dat hier inderdaad een zwart/wit beeld geschetst wordt. Bij methode één is er te weinig teugel waardoor je in de problemen komt, bij methode twee is er te veel teugel en hand waardoor je ook in de problemen komt.

Kan je daar geen gulden middenweg in vinden? Dat is tenminste de manier waarop ik het aanpak... Ik neem mijn teugels wel aan, op normale lengte, maar ik vraag niks. Ik vraag niet naar beneden, ik geef geen tegendruk, ik maak geen ophoudingen. Dus geen lange teugel, maar wel niet te veel proberen op te lossen met je teugels.
En dan gewoon vooruit rijden, vooruit vooruit vooruit. Achterhand komt wel nadat de echte ontspanning er is.. Eerst de ontspanning opzoeken.

Je kan je paard niet deftig verzameld krijgen, met de achterhand er mooi onder, als hij zijn rug niet ontspant. Eerst moet die ontspanning er zijn voordat je hem kan beginnen verzamelen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:02

Ik denk ook dat je een middenweg moet vinden. Zoals al eerder gezegd is contact, wat bij 1 mist, een vereiste. Maar het staat me tegen dat je bij 2 eerst met je hand inkomt en dan pas met je been.
Neem dus een licht contact met de teugels, kom met je been in en begrens aan de voorkant. Drijf je paard met je been omhoog als de training vordert en ga niet teveel met je hand sjoemelen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:04

zorg voor een goed zadel, evt aangepast aan de rug..
Elke paardenrug is scheef, en elke paardenrug heeft soms last van een blokkeerking bijv.

Is dit allemaal in orde, zou ik gewoon lekker met licht contact blijven rijden en naar voren rijden met je been. Lachen

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:29

ik ga voor nr 2. je moet volgen wat jouw gevoel zegt wat het beste werkt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 00:05

Zoals gezegd is er altijd weer die gulden middenweg.
Wat mij is geleerd en waar ik goede resultaten mee heb geboekt (zelfs met een manegepaard met mega onderhals en een mega weggedrukte weg en maar een 1/2 uur priveles) is te vergelijken met de gulden middenweg. Ook als je een paard lang en laag rijdt wel zorgen dat je contact met de mond houdt en wanneer je dit niet meer hebt het paard voorwaarts tegen je hand aanrijden en het paard als het ware van voren begeleiden.
Het achterhandgebruik is altijd belangrijk, of je nou hoog instelt of lang en laag rijdt. Voor het oprichten van een paard dient het paard zelf aan te geven dit aan te kunnen, doordat de draagkracht in de achterhand voldoende sterk is geworden om er ook daadwerkelijk meer mee te dragen, waardoor het paard dus meer 'gaat zitten' (niet overdreven, maar tijdens de training zal dit langzaam vorderen) en daardoor voor dus meer omhoog zal komen.
Wel lijkt het mij belangrijk om elke training te beginnen en te eindigen met het lang en laag rijden (zie het als het stretchen zoals we zelf ook doen bij een warming up en cooling down) en aan de hand van de africhtingsgraad van het paard kan je tijdens de werkelijke trainingsfase bepalen hoe lang en in hoeverre je het paard wat meer of wat minder gaat oprichten.

Kiki123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 23:16

Jeetje dit is ook toevallig, Ik heb echt precies het zelfde probleem.

Mijn paard heeft altijd al wat rugproblemen gehad. En is 2 weken terug net behandeld. Ik heb dus 2 weken niet gereden, en ben sinds woensdag weer begonnen met rijden.
Ze is enorm stijf, en durft haar rug niet te gebruiken/los te laten.

Ik sta sinds 2 weken bij een nieuwe stal. En de staleigenaresse die rijd zelf op zz-licht niveau, dus ik vroeg of ze me even wou helpen. Ik moest het zo doen zoals jij als 2e manier bescheef.
Teugels op maat, rustig tempo draven, van voor wat vragen en wat toestaan.

Maar de dag daarna ging ik naar mijn instructrice, en die zei eigenlijk precies het tegenovergestelde.
Ze zei : voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts.
Mijn pony durft haar rugspieren niet lang te maken. ( omdat ze daar pijn heeft gehad.) Ze wil ook alles "inhouden".
Mijn instuctrice zegt dat alles begint met voorwaartse drang. ( wat mijn pony dus echt niet heeft) . Ze durft nog niet dat laatste stukje voorwaarts te gaan.
Als ze eenmaal goed naar voren willen, krijg je verbinding van voren. En met die verbinding kan je aan het werk.

Dit is waar ik nu dus ook mee bezig ben.
Teugels wel wat op maat. En dan goed voorwaarts. Dat ze goed voor je been naar voren willen. Schakelen.
Voorwaartse drang krijgen.
Vandaaruit verbinging krijgen. En dan pas kun je echt gaan trainen.
Als je geen voorwaartse drang hebt, kan je niks.

Mijn instructrice zei ook dat je goed moet afwisselen tussen spieren ontspannen en aanspannen. En je trainingen afwisselen.
Longeren is ook heel goed.

Eerst vond ik dat deze manier wel een beetje appart.
Omdat mijn pony echt uit elkaar liep, schreef, onrustig in aanleuning etc.
Maar als je eenmaal voorwaartse drang hebt, en verbinding. Kan je alles met je paard.
( tenminste bij mijn pony werkt dit ) Lachen

Volgens instructrice: 1 stapje terug = 2 stapjes vooruit Lachen .. Een tijd geleden ging het bij mij namelijk heel goed maar ik moet nu gewoon weer even helemaal terug naar de basis. Even een steekje ophalen Tong uitsteken
Daarna kan ik gewoon weer verder met oude niveau.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, het kan best zijn dat bij joun paard iets anders beter werkt.
Doe wat je zelf het beste vind.
Veel succes
Groetjes kiki

Jeetje wat heb ik een verhaal getypt zeg haha Tong uitsteken

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:44

Ik heb zelf een jong paard wat dat ook moest leren.
Bij mij loopt ze nu prima met een ontspannen rug.
Ik zal de manier van mijn prive instructrice vertellen (wat bij mij werkte)

Eerst lekker losrijden met een normale aanleuning. Veel overgangen rijden (ook binnen je gang) waardoor de achterhand er mooi onder komt. Ook veel figuren rijden. Tussendoor probeer je af en toe lange teugel te geven. Je paard moet wel jou hand volgen. Wanneer hij weer omhoog komt, pak je hem weer op om nogmaals naar die lange teugel te rijden.
Je kunt ook proberen om af en toe je hand wat naar voren te steken en kijken of je paard je hand gaat volgen.
Op een gegeven moment zal je paard jou hand gaan zoeken. Bij mij heeft het een paar weken geduurd maar ik heb haar erdoor. Ze loopt heerlijk ontspannen over haar rug en zoekt zelf mijn hand op.

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:06

Hey,

Ik begin altijd te rijden aan "lange" teugel (net contact met de mond van het paard) als ze dan fijn naar beneden loopt, en los is, gebruik ik enkel mijn zit en been om ze voorwaarts te houden.
Als ik van mijn lesgever moet laten tonen, hoe ontspannen ze loopt, laat ik de teugels uit de handen kauwen.
Stilletjes aan langer en langer, teugels niet zomaar wegsmijten.
Dus doe ik het eigenlijk op manier 1.

Groetjes Debbertje

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:09

Ik rij hem altijd met zijn neus op zijn knieen zeg maar, zo laag. En dan iets dieper doorvragen en van achter er goed bijrijden...werkt bij mijn pony erg goed, en hij is daarna goed op te pakken..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 00:45

pebby schreef:
Ik heb een vraag:
2 verschillende mensen leggen 2 verschillende dingen uit. Ik weet nu even niet meer wat het beste is. Wat is waarheid:

Het komt wel op hetzelfde neer maar bij de ene is het de teugels wat langer en bij de andere is het de teugels wat meer opnemen.

Paard houdt op dit moment zijn rug vast. Doordat hij bij 1) telkens zijn rug wegdrukt heb ik het gevoel niet dat hij gaat ontspannen en de boel los laat.

Bij uitleg 2) heb ik meer druk in mijn handen, paard protesteerd omdat hij de werkspieren voelt?? Paard vind het prettiger met een wat langere teugel dat dat ik de teugel wat meer op maat maak. Hierdoor komt hij wel in protest maar heeft wel stukken erbij zitten dat hij loslaat.

Wat zal de beste manier zijn? op welke manier kan hij beter zijn rug loslaten en daadwerkelijk ontspannen voordat ik de boel vast ga rijden.

( beide personen zijn bevoegd lesgeven! )

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden. Dit zijn 2 manieren die zoals al gezegd heel erg aan de uiterste liggen.
Je kunt 1 van de methode kiezen op basis van wat je zelf het prettigst vind. Maar ik heb niet het idee dat je er 1 prettiger vind, ook denk ik dat je paard geen voorkeur heeft. Hij vertoond verzet / ongemak bij alle 2.

Ik zal (proberen) op te schrijven zoals ik het in mijn lessen aan me leerlingen leer.

Je begint met voorwaarts-neerwaarts. Dit is de basis voor elk paard. Zonder dat zal hij nooit z'n rug kunnen ontspannen, simpelweg omdat z'n rugspieren dan niet het zadel en je lichaam draagt.
Zonder dat voorwaarts-neerwaarts is er geen aan 'de teugel' en zeker geen werveling in de rug.

Maar hoe kom je nu aan dat voorwaarts-neerwaarts?
Begin met je paard aan de lange teugel lekker vlot los te laten stappen. Drijf met je been (nooit met je lichaam!) het paard heel rustig naar je hand toe. Heb je het gevoel dat hij weg rent over z'n voorbenen, dan ga je je hand iets oppakken. Je zet er een klein grensje op. Vervolgens geef je weer weg. Zo leert een paard om z'n hals uit te strekken en laag te houden, verder dwing je hem zo te vertrouwen op jou hulpen. Je geeft hem z'n stabiliteit.

Als paard los is, kun je hem gaan oppakken.

Nu ga je overgangen rijden. Bij een traag paard, altijd overgangen maken naar hogere tempo's. Dus van stap naar draf in plaats van stap naar halt houden. Je wil dat je paard elke overgang goed maakt. Met je been steun je hem door die overgangen.
Wissel overgangen af met stukjes recht-richten en voltes.

Terwijl je dat allemaal doet ga je hem ook nog eens af en toe je hand laten wegnemen. Sommige paarden zijn heel makkelijk die sleuren de teugels uit je hand zodra je die 'opent', veel paarden hebben echter een hulpje nodig.
Vaak werkt het prima om hem gewoon eens 'los' te gooien... Met andere woorden je pakt je teugels even aan het einde vast. Na een paar meter (een lange zijde bv) pak je hem weer op. En je gaat weer overgangen rijden, voltes, overgang, gebroken lijn, hals strekken, oppakken, recht-richten, overgang, schoudervooor en weer weggeven.
Na een paar keer (misschien moet je het maar 10x doen maar het kan net zo goed 200x zijn) zal je paard z'n hals laten zakken. Heeft ie dat een paar keer uit zichzelf gedaan? Dan ga je hem vertellen hoever die mag zakken. Niet door je teugel minder lang te laten worden, nee je laat hem helemaal zakken en dan ga je hem iets omhoog vragen. Daar laat je hem een paar passen. Gooit ie z'n hoofd omhoog dan pak je hem gewoon weer 'op'. Je zet weer een serie oefeningen en overgangen in en gaat dan weer hals strekken.

Zo ga jij uiteindelijk bepalen hoe hoog je paard z'n hoofd heeft en hoe strak hij je hand vast mag hebben. Hij heeft immers 'geleerd' dat het veel fijner is om de teugel te volgen en dus jou hand.

Overigens zeg ik niet dat mijn manier de manier is. Het is heel er afhankelijk van het paard en van jou vermogen om te voelen wat je paard wil 'zeggen' met bepaalde standen en posities van z'n hoofd en rug.

Waar je ook voor kiest... Zorg er voor dat je goed begrijpt waarom jou instructeur die oplossing aanreikt. Vraag hem of haar naar de voordelen van de methode en ook naar waarom jij twijfelt over zijn of haar manier. Dat zijn dingen die je prima kunt bespreken tijdens het in- of uitstappen. Zo geef je je instructeur ook iets om op verder te bouwen in de volgende lessen.
Het is heel lastig om een methode uit te leggen en door te geven aan iemand als zowel paard als ruiter er twijfels over hebben. Want dat is eigenlijk wat je doet, jij twijfelt dus twijfelt je paard.

Succes OK dan!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:58

Kiki123 schreef:
Maar de dag daarna ging ik naar mijn instructrice, en die zei eigenlijk precies het tegenovergestelde.
Ze zei : voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts.
Mijn pony durft haar rugspieren niet lang te maken. ( omdat ze daar pijn heeft gehad.) Ze wil ook alles "inhouden".
Mijn instuctrice zegt dat alles begint met voorwaartse drang. ( wat mijn pony dus echt niet heeft) . Ze durft nog niet dat laatste stukje voorwaarts te gaan.
Als ze eenmaal goed naar voren willen, krijg je verbinding van voren. En met die verbinding kan je aan het werk.

Dit is waar ik nu dus ook mee bezig ben.
Teugels wel wat op maat. En dan goed voorwaarts. Dat ze goed voor je been naar voren willen. Schakelen.
Voorwaartse drang krijgen.
Vandaaruit verbinging krijgen. En dan pas kun je echt gaan trainen.
Als je geen voorwaartse drang hebt, kan je niks.

Mijn instructrice zei ook dat je goed moet afwisselen tussen spieren ontspannen en aanspannen. En je trainingen afwisselen.
Longeren is ook heel goed.

Eerst vond ik dat deze manier wel een beetje appart.
Omdat mijn pony echt uit elkaar liep, schreef, onrustig in aanleuning etc.
Maar als je eenmaal voorwaartse drang hebt, en verbinding. Kan je alles met je paard.
( tenminste bij mijn pony werkt dit ) Lachen

Volgens instructrice: 1 stapje terug = 2 stapjes vooruit Lachen .. Een tijd geleden ging het bij mij namelijk heel goed maar ik moet nu gewoon weer even helemaal terug naar de basis. Even een steekje ophalen Tong uitsteken
Daarna kan ik gewoon weer verder met oude niveau.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, het kan best zijn dat bij joun paard iets anders beter werkt.
Doe wat je zelf het beste vind.
Veel succes
Groetjes kiki

Jeetje wat heb ik een verhaal getypt zeg haha Tong uitsteken

Mooi gezegd! (dat is dus wat ik ook bedoel...)

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:19

ik zou voor keuze 1 gaan, bij de 2e manier heb ik meer werk, want op deze manier ga je je paard vastrijden en kan hij nooit over de rug gan lopen.
altijd je pard van achteren naar voren rijden (eerst je paard actiever (dit is niet harder laten gaan!)maken en dan kun je wat opvangen in je hand en met je zit.

succes

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:35

Ik rij altijd een beetje op de Anky manier in het begin, maar gewoon net iets minder dan de echte LDR methode. Maar wel vrij rond en diep, zodat hij zijn bovenlijn goed strecht en loslaat. Ik kan hem op die manier heel licht rijden, ik heb bijna geen gewicht in mijn handen, enkel nog een licht contact. Op die manier schakel ik wat in draf en daarna ook in galop. En heel belangrijk hierbij is, goed actief blijven rijden, je moet het probleem namelijk zo veel mogelijk van achter naar voor oplossen en niet omgekeerd. Als je paard er achteraan goed onder is en zijn rug loslaat, komt het vooraan ook wel goed.
Daarom is schakelen heel goed, zo blijft je paard actief aan het been. Zorg er wel voor dat het hoofd stabiel blijft en dat z'n hoofd niet telkens even omhoog gaat bij het schakelen. Probeer gewoon een licht contact te houden en voor de rest zo weinig mogelijk druk. Daarna kan je even oprichten en zien hoe dat gaat. Aangezien je wel tussen deze houdingen moet kunnen wisselen.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:40

Ik rij op de nummer 1 manier...
Tenminste zo begin ik.. Wanneer ik merk dat ze opzoek gaat naar de teugels, weet ik dat ze er aan toe is dat ik haar van voor wat meer oppak.
Dan ga ik verder met vanachter haar benen eronder te rijden en vragend in mijn hand. Wanneer ik merk dat ze voldoende naar mijn hand loopt. Probeer ik juist deze weer wat meer naar voren te geven, maar probeer het hoofd wel op de zelfde plaats te houden. door erna toe te rijden met mijn been. Zodat ik eigenlijk steeds een makkelijkere en ontspannere verbinding van voor krijg en uiteindelijk probeer ik zo veel mogelijk met mijn been op te lossen en er na toe te rijden..