problemen in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

problemen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 10:01

Hoi,

Mijn paard heeft veel moeite met de galop, meestal galopeer ik dus ook niet.
nou ging alles gisteren zo fijn en hij liep echt lekker in de draf, achterhand er goed onder en mooi opwaarts. Dus ik dacht, ik probeer het gewoon weer.
Wat hij dus doet;

ik zet hem op de volte, en op een geschikt moment geef ik de galop hulpen. Deze kent hij goed en hij springt dan ook 9 van de 10x gelijk vanuit arbeidsdraf in de goede galop. Wat alleen dan gebeurd, hij valt naar binnen. Of ik nou op de volte galopeer of op de hoefslag, hij valt naar binnen, en weer meer naar binnen zodat hij zeg maar een kleine volte galopeerd.
Wat er dan gebeurd; hij galopeerd dus een kleine volte en komt dus maar nét goed op de hoefslag uit, hij gaat dan vaak recht op de bakrand af en gaat op het laatste moment links óf rechts..

Wat ik dus probeer is sowieso hem naar buiten rijden, maar dan valt hij vaak terug in de draf of gaat hij heel erg snel. Dan zet ik hem dus op de volte en sluit hem aan de buitenkant goed op zodat hij als ik richting de hoefslag galopeer niet ineens de andere kant op vliegt..
Maar ja soms doet hij dit gewoon.

Heeft iemand tips hiervoor? Vind hij het gewoon moeilijk? Ik denk niet dat hij aan het klieren is want alles gaat goed en hij is erg werklustig.
Het is een paard die nog veel moet leren en de stap en draf gaan nu vaak goed, zijn achterhand wordt steeds sterker.
Hij heeft veel springkracht en heeft hierdoor ook een krachtige snelle galop. Ik denk dat hij het moeilijk vind om langzamer te galoperen en daardoor maar naar voren schiet en dan dus niet uitkomt op de volte en niet weet welke kant hij nou op moet..

Heeft iemand tips??? Aan de longeerlijn doet hij dit soms.. Maargoed dan kan hij niet zomaar de andeere kant op natuurlijk..

Kady1

Re: problemen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:12

Misschien rijd jij zelf teveel op de binnenteugel. Ik kan hier niet over oordelen want heb je nog nooit zien rijden. Maar als dat zo is. Goed opvangen met de buitenteugel en met je binnenbeen je paard naar die teugel toe drijven.
probeer goed met je zit aan te geven waar jij naar toe wilt. Een paard wil altijd recht onder je gewicht blijven. Dus als jij, misschien zonder dat je het weet, naar binnen hangt gaat hij ook naar binnen toe. dus als jij naar links wilt geef je iets meer gewicht op je linkerzitbeenknobbel en rechts andersom.

Wat je ook kan doen is als je paard op die kleine volte zit, de galop verkorten. Dus dat hij de passen iets korter neemt en hem dan langzaam naar een grotere volte toe rijden.

Ik hoop dat jij iets aan mijn tips hebt, maar het is moeilijk te beoordelen hoe het komt als ik je niet zie rijden. Ik weet niet of je les volgt... maar misschien is het verstandig om iemand eens mee te laten kijken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:15

Wat dacht je van voorlopig niet galoperen, eerst zorgen dat hij sterker wordt. Als hij straks in stap en draf alles tot in de puntjes kan zal de galop weinig of misschien zelfs geen problemen meer geven.

_fiona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:34

Ik zou eerst maar eens zorgen dat je paard gewoon en recht op de hoefslag kan galopperen, als dat in orde is ga je op de volte werken en inderdaad goed je buitenteugel erbij houden is zeer belangrijk, veel mensen rijden teveel op de binnen teugel maar probeer je buiten teugel er goed bij te houden en als je op de lange zijde rijd gewoon goed contact houden op 2 teugels.
Zoals je zelf ook al aangaf dat dit paard nog veel moet leren, geef het wat tijd het komt vanzelf goed !!
Succes Knipoog

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 08:54

wel galoperen, maar dan kleine stukjes.
vanuit de 2e hoek aangaloperen op de lange zijde en dan terugnemen voor de hoek.
Met kleine stukjes tevreden zijn en belonen.
Dit geleidelijk uitbouwen.

Zalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:51

Ik zou juist wel blijven galoperen, waarschijnlijk heeft ie niet genoeg balans en kracht om goed te galoperen en krijgt hij hiervoor ook de kans. Houd hem mooi opgesloten tijdens de galop, goed je binnenbeen eraan houden en buitenhand tegen de hals wanneer je een volte rijd, dan moet het op een begeven moment wel lukken. Ook is een zweepje handig hem meer naar buiten te drijven.
Veel overgangen in de galop helpt vaak ook, lastig als het dier dit niet gewent is te moeten doen, maar na veel oefenen zal hij het waarschijnlijk begrijpen en wat meer meewerken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:53

paardfysio schreef:
wel galoperen, maar dan kleine stukjes.
vanuit de 2e hoek aangaloperen op de lange zijde en dan terugnemen voor de hoek.
Met kleine stukjes tevreden zijn en belonen.
Dit geleidelijk uitbouwen.

ga ik helemaal in mee Lachen Lachen

daarnaast binnenbeen meis, binnenbeen Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:57

Laat hem in ieder geval aan de longe veel galopperen zodat hij sterker kan worden.

Hoe oud is je paard?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:02

Ik ben dan weer heel benieuwd of je les hebt en wat je instructeur (trice) er van zegt??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:04

HE!! Das mijn zinnetje Lachen Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:12

Ha ha...ben ik je net even voor!

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:34

ik blijf dit even volgen want ik heb t zelfde probleem.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:14

Hmmm,het kan ook zijn dat het aan de piste licht, een paard kwam in een nieuwe piste en viel volledig naar binnen , ligt het niet aan de piste -> druk kordaat met je binnen en duw zijn kont naar buiten , op de handen hou je spanning op binnen teugel en lichte opening op buiten teugel. Maar vooral dat binnen been is belangrijk

nog veel succes !