meer scharen tijdens wijken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

meer scharen tijdens wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 21:44

op het moment heb ik het rijden wegens mijn studie op een wat lager pitje staan, toch wil ik natuurlijk wel aan de gang blijven en er natuurlijk voor zorgen dat we wel vooruit blijven gaan. ik ben helaas niet in de gelegenheid om hem dagelijks te trainen op het moment.

voorheen trainde ik hem bijna dagelijks en reed regelmatig wedstrijd op L1 niveau. eigenlijk gaat dat allemaal wel goed en train ik nu rustig aan op dat niveau langzaam aan wat door. alleen tijdens het wijken vind ik dat mijn paard onvoldoende schaart. omdat te verbeteren, werk ik veel aan de reactie op het been, zowel voorwaarts en zijwaarts, en laat ik hem veel voltes sluiten en openen.
toch blijft hij naar mijn mening te weinig scharen. hoe zorg ik er voor dat dit zich verbetert?

Alicia2u

Re: meer scharen tijdens wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 08:08

Je kun thet scharen verbeteren door wendingen om de voorhand te vragen en het wijken op de grond te oefenen, bijvoorbeeld langs een hek. Zorg wel dat je paard goed is opgewarmd, anders krijg je blessures!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 20:06

en naast dat?

ik ben namelijk niet zo'n fan van wendingen om de voorhand en ook niet echt een wonder op de grond. ik wil het meer rijtechnisch oplossen.

Ingriddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:10

Probeer het eens vanaf de grond ? Als je paard het daar snapt, heb ik gemerkt dat het makkelijker is als je er op zit en iemand anders vanaf de grond de hulpen ook herhaald.
Maar... sommige paarden scharen makkelijker vanuit hun bouw, dus het is niet altijd gezegd dat jouw paard perfect kan scharen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 20:20

het is niet dat hij niet schaart maar hij schaart niet voldoende naar mijn mening.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:07

Probeer eens iets meer stelling naar binnen toen,en dan je gewicht overdreven naar binnen,en je binnenbeen lang,en hem dan als ware naar buiten duwen met je binnenbeen.Buitenhand begrens je dan zodat de achterhand ook mee gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:09

Oja en niet meer stelling vragen door met je binnenhand te trekken{anders blokkeert het binnenachterbeen juist},gewoon een beetje van de hals halen als hij niet reageert maar vooral met je binnenbeen en gewicht doen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 19:07

iemand nog meer tips?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:14

Als je paard niet goed wijkt is hij niet soepel genoeg. Dat kan goed te maken hebben met het feit dat je minder met hem doet, gezien souplesse het snelste afneemt (sneller dan kracht en conditie).

Dus de oplossing is, of vaker rijden, of idd van de grond gaan werken.
Laat je paard voordat je aan zijwaartse gangen begint eerst zijn spieren wat warm worden door wat rechtuit te werken. Pas als de spieren en pezen warm zijn kun je deze gaan stretchen. Schouderbinnen vanaf de grond is niet moeilijk hoor, en helpt erg goed bij het soepeler krijgen van je paard.

Het voordeel van deze oefeningen vanaf de grond doen, is dat je paard zich makkelijker kan bewegen. Je belemmert je paard toch altijd iets in de beweging als je erop gaat zitten.