dood voor het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anne_fury

dood voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 19:21

hallo bokkers.

ik rijd een 4jarig paard,dat net een paar weken onder het zadel is,maar ze zit heel erg vast op een kant,(rechtstom) ze wil dus niet naar rechts kijken,natuurlijk doe ik het nog rustig aan,omdat ze nog zo jong is,maar ik krijg ook helemaal geen reactie op mijn rechterbinnen been,wel reactie op links,maar niet op rechts,alleen als ik tegelijk aanspoort gaat ze in draf,dus dat snapt ze iig wel goed,maar het is tot nu toe een beetje slingerig,de eigenaar zegt dat ik niet te veel moet aandrijven met mijn rechterbinnenbeen omdat ze dan 'dood voor het been' wordt,dus dat ze er na een tijdje helemaal niet meer op reageerd,hoe kan ik dit het beste oplossen ? ik probeer nu zo veel mogelijk reactie op te wekken als ik aandrijf ben met mijn rechterbinnenbeen,dus beenhulp= reactie ,en anders tikje erbij ?
heeft dit veel nut ? of zal ik toch maar meegaan met de eigenaar ??

ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegt Bloos

groetjes Lachen

anne_fury

Re: dood voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 19:32

niemand Sigaar ?

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:34

Zelfde probleem, volg dit even, maar mijn 4jarige verzorgknol reageert helemaal niet goed op het been, alleen op het bit Verdrietig Heeft die eigenaar aangeleerd, maar ik wil het nog afleren.

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:44

hier ook een soortgelijk probleem

*zet even een stipje*

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:45

Zodra ze niet reageert op je been, even een tikje ter ondersteuning. (En dan bedoel ik niet meppen, maar een tikje achter/bij je been, zodat ze snapt dat ze daar op moet reageren.
Desnoods gebruik je wat stemhulp erbij Lachen Wel consequent zijn!

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:46

ik denk dat de ts niet het binnenbeen bedoelt voor een voorwaarste hulp,maar eerder dat het paard de hoeken niet meer afsnijdt,of heb ik het mis Bloos ?

Platina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:24

Mij is altijd geleerd dat als je paar niet aan het been is de beste oefening kleine stukjes veruimen is. Bijv. alleen op de korte zijde een paar pasjes wegdraven (desnoods begin je met een 'schopje' netzolang tot je paard goed reageerd op kuit).

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:31

Je paard is nog jong. Je zegt dat ze rechtsom vast zit, daar moet je eerst aan werken. Ze slingert omdat ze nog zwak is en spieren moet opbouwen waardoor ze in evenwicht kan gaan lopen. Je moet dus eerst je paard recht gaan richten, maar daarvoor moet je haar eerst leren om zijwaarts te gaan voor je kuithulp. Ze reageert niet op je rechterbeen, omdat ze waarschijnlijk te stijf is om al om je been te kunnen buigen.Mijn paard had precies hetzelfde probleem. Een behandeling door een osteopaat kan ook erg helpen om je paard los te krijgen.

Je ook moet haar dus eerst rustig leren opzij te gaan voor eenzijdige kuitdruk, wellicht zijn ze dit met inrijden "vergeten". Je moet haar het verschil leren tussen voorwaarts drijvende hulp en zijwaartse hulp. Dus: rechterkuit is stapje naar links, linkerkuit is stapje naar rechts, beide kuiten is voorwaarts.
Je kunt dit op verschillende manieren leren. De meest vriendelijke is om in stilstand je rechterkuit aan te leggen en net zo lang te wachten tot ze opzij stapt voor je kuit. Dan laat je meteen je kuit los en druk je niet meer.Je paard belonen en voorwaarts stappen (met 2 kuiten er aan). Als ze dit op beide kanten goed doet, kun je het in stap proberen. Leg 1 kuit aan en als ze opzij stapt, belonen en kuit loslaten (druk er af). Dan weer met 2 kuiten voorwaarts, bv in draf. Wees heel consequent, ga niet kloppen met je benen en wacht tot je paard reageert, dan meteen belonen . Reageert ze niet, druk blijven geven tot je wel reactie krijgt en dan weer loslaten. Met wat geluk heeft ze snel door wat je bedoelt. Succes.

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 17:10

als ik stil sta en ik geen bijv met mijn rechterbeen een kuitdruk ,reageert ze daar erg goed op,(gisteren geprobeerd Lachen ) dus daar heb ik haar ook uitbundig voor beloond,alleen in de stap wil het nog niet echt lukken,in de draf heb ik het dan ook maar helemaal niet geprobeerd,(ze kan zich soms nogal sterk maken) omdat dat toch niet zoheel veel zin had als ze het in de stap ook nog niet goed begreep.

ze zit dus erg vast op rechts (komt gelukkig al wel iets losser,dus ook wat vooruitgang) met het gevolg dat we rechtstom niet op de hoefslag kunnen stappen,ze wil telkens een volte draaien,ik probeer haar dat terug te duwen met mijn rechtenbeen maar de reactie is er nog niet,dan probeer ik het maar met mijn linkerteugel(heel fout natuurlijk) maar op rechterbeen wil het niet lukken,ze zwiept haar lichaam helemaal om mijn linkerbeen,terwijl ik toch nauwelijks druk uitoefen.nog tips iemand ?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:42

Ga niet op de hoefslag rijden, daar wordt je paard juist heel scheef van! Draai die volte maar dan zet je het rechterachterbeen juist aan het werk en dat is goed. En rijd zoveel mogelijk op de binnenhoefslag, dan moet je paard op eigen benen lopen zonder steun van het hek om de bak. Als ze om je linkerbeen heen zwiept, dan geef je alleen rechterkuit en begrens je met je linkerteugel. Je wilt dan ook wel een reactie voor je rechter been, dus dat moet je eerst oplossen. Niets met je linkerkuit doen, dat is verwarrend voor je paard. Niet aan de rechterteugel trekken, gewoon contact houden, en probeer haar met de linkerteugel te begrenzen, plaats desnoods je handen wat naar rechts. Je moet de schouders voor de achterbenen rijden, ook al kijkt ze daarbij naar links. Dat kun je later wel weer oplossen. En op deze manier probeer je rechte lijnen te stappen, alleen rechtuit en steeds die schouders naar rechts zetten en binnenbeen geven. Zorg dat je zelf goed recht zit, laat iemand vanaf de kant meekijken. Trap je rechterbeen goed uit, zodat je gewicht iets naar binnen ligt. Je weet dat je het goed doet, op het moment dat ze gaat ontspannen (kauwen, schuimen). Als ze haar schouders voor haar achterbenen heeft, kan je paard ook de rug gaan loslaten, dat is je beloning voor al het harde werk.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:23

Ik lees ook even mee, mijn paard heeft er ook last van..

Maar dan heb ik nog vraagje over een berichtje van Agnes75.. Wat doe je dan als je paard totaal niet reageert om een Tikje met de zweep bij je kuiten, en ook niet op een harde tik zeg maar... Want ik heb hetzelfde probleem als TS alleen bij mij net andersom, linksom niet willen inbuigen en gewoon "schijt" hebben aan je kuit/been of zweep...

Probleem is alleen dat als ik buiten rij, in de bossen etc. of voor de wagen dan luistert hij op alle hulpen, maar in de bak is hij waardeloos (om het zoo maar even te zeggen)

Iig bedankt alvast, en ik lees nog even mee Lachen

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:22

Een paard wat voor de wagen tussen de bomen loopt, wil nog wel eens wat ongevoeliger zijn voor je kuit. Je kunt een klein spoortje proberen, maar alleen als je je benen heel erg stil kunt houden. Geen reactie, dan tikje met spoor. Krijg je dan reactie, dan meteen ophouden, dus niet door blijven tikken, en belonen.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:18

Misschien wat grondwerk? Bv aan de lange lijnen? Of aan de longe met pessoa teugel?

Ik heb dit probleem ook eerder gehad bij een paard en die ging pas weer vooruit toen hij wat rechter werd.

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:06

Ik denk omdat het een erg jong dier is , dat het een balans probleem is, dat ze wel kan wijken in stilstand voor je druk, maar dat stap gewoon te moeilijk is met een ruiter op de rug, of misschien snapt ze gewoon niet wat je bedoelt, richt haar eerst recht aan de hand dan zal het onder het zadel veel makkelijker gaan, vertel haar wat je van haar wil.
Dubbelen lijnen voor het stuurwerk en de buiging, zou zeker geen pessoa er aan hangen, dat is gewoon te veel dwang voor een jong paard wat moeite heeft om op eigen benen te lopen.
Draven moet je niet aan beginnen zolang ze in stap nog zwabberen, gewoon lekker veel tijd er in steken en met veel geduld en rust bezig zijn,

catharina24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:35

Het belangrijkste van alles met paardrijden is voorwaarts rijden. Met voorwaartsrijden los je problemen op en voorkom je dit. Je moet even niet denken aan het nagevelijk rijden, want dat is hij toch niet als hij niet voorwaarts is.

Je stapt op en legt je been aan dan moet hij direct weg stappen. Doet hij dit niet geef je een schopje (sorry maar weet het anders niet helemaal uit te leggen) doet hij nog niets dan geef je een tik met je dressuurzweep achter je been. LET OP nooit een tik op zijn billen maar altijd achter je been omdat hij daar om moet reageren. Het paard stapt voorwaarts en je gaat nu flink voorwaarts stappen en nee niet elke keer drijven een keer been en hij moet voorwaarts blijven anders weer schopje en tik.

Overgang naar draf zelfde verhaal ben, schopje en dan tik. Wees concequent hierin!!! Dan herhaal je het net zo vaak tot ze op het been aandraaft en dan draaf je vlot naar voren. Dan ga je zoveel overgangen rijden tot je er gek van wordt maar wel op de concequente manier zo wordt ze voor het been. De overgangen naar voren zullen makkelijker gaan en terug...tja met geduld want ze is nog jong.

Veel van de hoefslag af rijden want ze heeft geen evenwicht (zwabbert) en dit krijgt ze alleen door op eigen benen te lopen dus veel binen hoefslag en recht richten. Voltes rijdt je ook heel veel en dan je rechterhand NIET naar je lichaam maar van de hals af, anders werk je dr tegen.

Wees soepel en lief in je hand blijf ademen en spelen niet vasthouden want dan doet zij het ook.
Probeer haar eens opzij te zetten (in stap) voor je rechterbeen en bij geen reactie.....concequent zijn en zo doorgaan.

Ja het heeft nut want als een paard niet voorwaarts is gebeurd er never nooit iets. Dus been geven bij geen reactie een kein schopje en dan geen reactie tikje met de zweep (let op het paard kan dan naar voren springen dus wel meegaan met je hand anders rem je hem van voren af en begrijpt ze er niets van) en slingeren door veel van de hoefslag af te zijn en recht richten.......maar vooral voorwaarts alles doen!
Zo een heel verhaal en was ik te warrig dan hoor ik het graag

catharina24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:46

o ja nog voor dat rechtsom moeilijk op de hoefslag. Je linkerhand mag je wel begeleiden dus opzij (hand voorwaarts zijwaarts) om de richting aan te geven maar nooit richting je bovenbeen of ander lichaamsdeel. Ga linksom rijden en vraag linker stelling. Zorg dat hij niet in tempo terug komt hou voorwaarts. Je hand mag weer begeleiden op de manier die ik zojuist beschreef. Probeer grote achten te rijden en blijf vriendelijk in je hand. Spelen met je hand. Veel voorwaarts en weer terug.Voorwaarts maar en paar passen. En let er zelf op dat je dus niet vasthoud....zo een jong paard is blanco en reageerd op jouw...........Zorg er voor dat als je hier niet helemaal bekend mee bent iemand te vragen die er verstand van heeft.