Gevallen met springen, tegen grenzen aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyzz

Gevallen met springen, tegen grenzen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 16:46

Hay.

Dit is n beetje n vage titel, maar zo is t wel.
Twee weken geleden ben ik gevallen met mijn paardje tijdens t springen.
Ik weet niet meer precies wat er gebeurde, maar hij struikelde oid en we vielen samen door de hindernis heen.
Ik op m'n hoofd, ik zat helemaal onder de schrammen in m'n gezicht en had n hersenschudding en mn haf had n paar wondjes en dik been, maar was verder oké.
Het was de laatste sprong, ik wilde na deze stoppen, maar blijkbaar ging t mis. Hij stond dus zeg maar, voor ons doen, op z'n hoogst, zo'n 1meter ong.
Nou wil ik er weer gewoon verder springen en ook met les enzo, maar mn moeder had aan haar lesgeefster gevraagd en die kwam weer met een of ander verhaal dat mijn haflinger gewoon tegen z'n grenzen aanzit en dat ik niet meer moet springen, of iig niet meer zo hoog.
Maar volgens mij is dat bullshit en kan was t gewoon n ongeluk, wat altijd kan gebeuren, want normaal gesproken gaat t wel prima.
Elke week heb ik springles en gaan we ook tot hoog, maar mijn moeder wil niet meer dat ik spring, sowieso dit jaar niet meer door examens enzo, terwijl ik t gewoon superleuk vind en door wil gaan. Lachen

Wat denken jullie? Moet ik stoppen of iig lager springen (ga ik sowieso wel doen, eerste tijd, want kan niet nog n klap oplopen, loop al gigantisch achter op school enzo) of kan ik gewoon weer doorgaan?

Bedankt alvast, Jenny.

Kady1

Re: Gevallen met springen, tegen grenzen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:38

ik zou eerst weer wat lagere sprongen gaan oefenen, wie weet is je paardje het vertrouwen kwijt en gaat hij juist weigeren op hogere hindernissen als je niet rustig opbouwt. Daarbij komt misschien ook nog het feit dat jij het vertrouwen een beetje kwijt bent en dat voelen ze ook aan.

Dat je hafje struikelde en daarom door de hindernis ging heeft in mijn ogen niet veel te maken met de top van zijn kunnen. Het is mij ook wel eens gebeurd op een hindernis van 1 m terwijl dat paardje makkelijk een parcour van 1.20 liep.

Je moet natuurlijk wel even bij jezelf na gaan wat je wilt. Als je springen leuk vind en je paard ook waarom zou je dan stoppen. Grenzen zijn er om verlegd te worden. maar bedenk wel dat ieder paard een uiterste grens heeft...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:56

Jenny, ik denk dat je inderdaad even rustig aan moet doen met springen.
Je kan best springen, maar dan wel alleen als je les hebt.
en misschien even niet zo hoog, om het vertrouwen weer op te bouwen.
Dat ongelukje van jullie heeft i.m.o. weinig te maken met de 'top van zijn kunnen'.
Want hij kan veel beter, dat heeft degene die je lesgeeft ook gezegd.
Bovendien heeft zij niet voor niks haar diploma ervoor en ze heeft veel meer springervaring dan de instructrice van je moeder denk ik.
Dus ik denk dat zij het echt wel kan zien of hij beter kan of niet.

Gewoon even rustig aan doen.
Wat lagere sprongen doen zodat het vertrouwen weer terug is.
en dan weer rustig opbouwen.

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:32

Ik zou inderdaad ook met lage hindernissen beginnen, zoals mijn voorgangers al gezegd hebben. Het vertrouwen van jullie beide heeft denk ik wel een deukje opgelopen. Als jij al aangegeeft dat je haf vaker hoog springt zal dit ongeluk echt niet bij zijn top van het kunnen liggen (erg kromme zin:P).
Probeer ook eens andere dingen te springen ipv hoog, bijvoorbeeld lijntjes of in-uitjes.
Ik zou zeker niet stoppen, waarom stoppen met iets wat je erg leuk vind en wat je paard ook kan gewoon weer lkkr gaan springen hoor veel plezier ermee

Sompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:43

Met de rest eens;
rustig opbouwen, en zeker niet stoppen. Hierdoor kun je meer angst krijgen ofzo? Ongelukjes gebeuren, dat hoort erbij, nooit stoppen met iets wat je blij maakt! Lachen

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:44

Ik ook volledig met de rest eens.
Stoppen is de oplossing niet, en zeker niet als jij het leuk vind.
Eerst terug laag beginnen, zodat jij je vertrouwen terug krijgt, en je paardje ook.
Desnoods, laat je hem even vrijspringen, en lukt het dan niet voor die meter (wat ik wel zeer raar zou vinden) weet je dat je aan de grens zit, en dat je niet hoger moet.
En uiteindelijk heeft hoogte geen enkele reden met ongelukjes te maken.
Ik ben eens met mijn paard gevallen, op een hoogte van 50 cm, meneer wou zijn benen niet opheffen.
Zeker doorbijten, en je mama zal wel bijdraaien, als ze ziet, dat jij er ook nog plezier aan hebt.
Die van mij had na mijn val ook schrik gekregen, maar heb gewoon doorgebeten.

Veel beterschap

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:47

Debbertje schreef:
Ik ben eens met mijn paard gevallen, op een hoogte van 50 cm, meneer wou zijn benen niet opheffen.

Hier ben ik het mee eens Ja

Je kan al met paard en al onderuit gaan als je een kruisje van bijv. 40cm springt en je paard verstapt zich of komt niet uit.

En jen, je moeder draait heus wel bij (hoop ik voor je) ze is nu gewoon flink geschrokken denk ik.
Maar als ze ziet dat hayron er ook zoveel plezier in heeft vind ze het vast niet erg meer.

aliciaaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:43

Ik ben het ook met de rest eens.
Gewoon beginnen maar dan met lagere sprongen en eventueel met balkjes en dan kijken of hij het nog durft of niet. Iig proberen zn vertrouwen terug te winnen. Ik hoop voor je dat je moeder bijdraait en dat je gewoon weer lekker kan gaan springen! Haha! veel succes ermee Knipoog Clown

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 21:43

Dankjewel voor jullie reacties allemaal. Haha!
Ik heb inmiddels al gewoon weer les genomen en mn moeder vind t heel goed dat ik laag begin voor mn vertrouwen. Gelukkig.
Dus t komt goed. Lachen

Bow_Hoefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:32

gewoon beginnen met balkjes en dan weer opbouwen naar de meter ! Lachen Wanneer je paard aangeeft dat ze weer wilt stoppen of dat ze echt angst heeft dan heeft je instructrice gelijk ! Lachen

SamBal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:48

Gewoon proberen. En dan maar kijken hoe je paard reageert. Ik denk wel dat je instructrise er verstand van heeft, maarja uiteindelijk ken jij je paard het beste.
Als je echt merkt dat je paard aan zn grenzen zit, moet je je er toch bij neerlegggen, anders is het natuurlijk niet eerlijk voor je paardje. Misschien kan je dan iets regelen met iemand anders ofzo..
succes!

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:07

Ik ben het met de rest eens.
Maar ik denk niet dat uiteindelijk lager blijven echt "helpt" omdat je pony niet hoger zou kunnen. Mijn haf was laatste zo lomp om over een brafbalkje bijna te vallen Knipoog Dus dit kan elk paard bij elke hoogte gebeuren denk ik.