rij-indeling, 3 dagen niet, 4 dagen wel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

rij-indeling, 3 dagen niet, 4 dagen wel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 14:10

beetje rare titel misschien maar ik vroeg me af wat jullie mening hierover is.

omdat ik doordeweeks voor mijn studie op kamers zit, heb ik niet de mogelijkheid om mijn paard om maandag, dinsdag en woensdag te rijden. op deze dagen zet mijn vader mijn paard buiten en binnen en voert hem e.d. (mijn paard staat aan huis). ik heb dus alleen in de gelegheid om hem te rijden van donderdag t/m zondag. voorheen trainde ik hem dagelijks dressuurmatig en ging ik regelmatig op wedstrijd. (redelijk zware training) op het moment ga ik niet meer op wedstrijd maar in de periodes dat ik minder naar school hoef en in de gelegenheid ben dagelijks te rijden wil ik wel zo af en toe een wedstrijdje mee pikken.

op het moment rijd ik hem als volgt:
donderdag buitenritje in het bos, rustig aan of wat longewerk aan de pessoa.
vrijdag dressuurtraining, ongeveer 1/2 uur, met nog ongeveer een kwartier aan los en uitstappen.
zaterdag dressuurtraining, ".
zondag ligte dressuurtraining en buitenritje met wat springwerk e.d.
ik stap hem altijd minstens een kwartier los en uit.

ik vind het echt heerlijk om op deze dagen te rijden en ik mis het doordeweeks echt, mijn vader vind echter dat ik wat te fanatiek ben ik het weekend en is bang dat ik mijn paard overbelast.

wat is jullie mening.

Roxxiejj

Re: rij-indeling, 3 dagen niet, 4 dagen wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:13

Nee, ik ben het niet met je vader eens. Vind het een netjes schema zo. Je bouwt hem wekelijks op en ook weer af. Op die manier zal die in ieder geval niet stijf worden op de dagen dat je niet rijdt. Misschien zaterdags niet al te zwaar trainen, maar ik vind er imo niets mis mee.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:33

Optimaal is het niet.
Maar tja, wat was het paard gewend aan training (intensiteit per training) en wat doe je nu?

Is er geen mogelijkheid dat je vader (of iemand anders) hem nog 2x aan de longe pakt als jij er niet bent, dan kan je bv. op donderdag trainen, vrijdag hersteldag (licht longewerk), zaterdag trainen, zondag hersteldag (buitenrit).

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 20:03

nee het inderdaad vind ik het zelf ook niet optimaal, ik had hem natuurlijk het liefste hier mee naar toe genomen, maar gezien hij aan huis staat, zou ik dan een hele hoop extra kosten maken.
maar als de mogelijk er is, zou ik het meteen doen.

ik mag wat betreft mijn vader al blij zijn dat hij hem voert en buiten en binnen wil zetten Haha! verder heeft hij er weinig kaas van gegeten, dus hem laten longeren is niet zo'n goede optie.
daarbij komt ook het probleem dat we omdat we aan het verbouwen staat er op het moment geen plaats is om hem thuis te longeren of te rijden, (de weide is vaak te nat) ik rijd hem altijd ergens anders. daardoor vind ik het ook moeilijk om iemand anders bijvoorbeeld een bijrijder te zoeken om hem eventueel te rijden of te longeren. diegene moet dan altijd een eind over de straat of zelf een auto met trailer hebben. dat vind ik moeilijk omdat er altijd dingen kunnen gebeuren.
daarbij komt ook dat ik het moeilijk vind om een goede bijrijder te vinden, mijn paard is zowel rijtechnisch en in omgang niet de makkelijkste en moet zeer concequent mee omgegaan worden, ik ben dan snel bang dat wanneer iemand anders hem rijdt en verzogt dat ik op de dagen die ik er wel ben, hem weer goed kan gaan zitten sleutelen (bij wijze van dan).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:19

Ik denk dat veel mensen niet de ideale rijweek hebben.
Hoeveel mensen zijn er die maar 1 keer in de week naar hun paard gaan en dan uren gaan rijden.
Of mensen die alleen in het weekend kunnen.

Ik vind dat je het nog netjes doet, donderdag rustig opbouwen en zondag niet te gek doen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 16:58

nee dat klopt, kasparonda.
maar het is meer dat ik de situatie ook niet echt ideaal vind en ik natuurlijk het liefst gewoon dagelijks wil rijden. ik vind het gewoon moeilijk. je wilt toch het beste voor je paard.
het enige voordeel hieraan is wel altijd dat mijn paard zo heel veel zin heeft om wat te gaan doen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:20

Ik denk dat je het helemaal niet zo slecht hebt verzonnen hoor! Netjes lang in en uitstappen, super!
Verder zou ik dan zaterdag idd. niet te zwaar maken, want hij is dat natuurlijk niet gewend.
Verder bouw je je 'rijweek' lekker op en af, in mijn ogen niets mis mee hoor!
Beter dan dat je paard 7dagen in de week vol moet trainen!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:36

Ik moet zeggen dat je voor de genoemde situatie denk ik 1 van de meest ideale oplossingen hebt gekozen zoals je ook al van de rest te horen hebt gekregen. Goed los- en uitstappen en een op- en afbouw in de training. Netjes toch?!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:43

Ik vindt dat je het netjes doet, je bouwt een beetje op en een beetje af. Ideaal lijkt het me niet om echt iets op te bouwen, maar dat is iets wat je dus even voor lief moet nemen. Maar ik kan me niet voorstellen dat je op deze manier kunt overbelasten !

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 08:37

Ikzelf vind ook dat je een netjes schema hebt! Je bouwt lekker op in het begin van de week en bouwt ook weer netjes af.. Je hebt in feite maar één "zware" dressuurtraining.. de rest is gewoon om je paard goed in beweging te houden zodat hij na die dressuurtraining geen spierpijn heeft oid.. Vind het echt een goed schema Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 08:42

Hangt ook een beetje af van hoe hard je trained.
De tijden zijn niet verkeerd.

Sompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:10

Wat ik meteen dacht toen ik je 'schema' las vond ik al dat het overbelastend is.

Niet dat je teveel achter elkaar rijdt, maar omdat je in het weekend zeer intensief gaat dressuren/springen en dat hij daarna weer stilstaat voor 3 dagen. Ik zou dit zelf enorm verdelen over de 4 dagen die je hebt, en niet enkel de laatste 2 dagen. Misschien ook een bijrijder desnoods?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 18:38

jestination: mag ik vragen waar jij uit opmaakt dat ik zeer intensief ga dressuren/springen?

de dressuurtrainingen die ik op deze dagen doe, zijn puur basiswerk om ervoor te zorgen dat hij redelijk op niveau blijft en niet achteruit gaat. dat verdeel ik juist over die 4 dagen.
donderdag pak ik hem rustig op en doe vooral veel stapwerk (rondje om het kanaal of in het bos.)
op vrijdag pak ik hem wat meer op en werk ik vooral aan de basis dit is hooguit 1/2 uur met stapwerk tussendoor en voor en na minimaal 15 min stappen. op zaterdag ga ik hierop verder en ga ik er iets meer op in. maar ook dat is hooguit 1/2 uur. ook daar aan vooraf en daaraan stap in min 15 min.
op zondag, train ik hem heel ligt om het af te bouwen, beetje schakelen e.d vooral voorwaarts neerwaarts. daarna ga we lkkr voor de fun het bos in waar we even lkkr uitwaaien en we af en toe een natuurlijk sprongetje mee pakken (dat bedoel ik dus met springen, ik doe geen echte springtraining) en we stappen vooral veel.

de andere 3 dagen staat hij de hele dag op de weide.

mijn mening over een eventuele bijrijder kun je in een andere post van mij in dit toppic terug vinden.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:24

Zolang je idd goed op en afbouwd lukt het best, donderdag iets rustiger beginnen, maar vooral zondag weer langzaamaan afbouwen, ik zou trouwens de "zaterdagtraining" en de "zondagtraining" omdraaien Lachen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 17:11

wel, de zaterdagtraining is namelijk een heel stuk zwaarder dan de zondag. en op zaterdag heb ik de kans niet om het bos is te gaan (moet overdag werken)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:56

ik vind het geen slecht schema hoor, ik zelf zit beetje in dezelfde situatie.
om de 2 weken werk ik zaterdag en zondag, dus heb ik geen mogelijkheid om te gaan rijden.
zowiezo werk ik iedere zondag, en de maandag ga ik ook niet daar het mijn uitslaapdagje is (kan ik wat slaap van het weekend inhalen)

Dus ze staat ze de ene week de zondag en maandag stil, de andere week zaterdag, zondag en maandag stil.
de andere dagen traint ze (soms een schrikkeldagje tussendoor)
paardlief staat wél dag en nacht in de wei, dus wordt niet stijf, en het is een opstappen en wegrijden paard, nu doen we wel basiswerk (stap draf, galop op beide kanten, ontspanning erin rijden, wat schakelen,, begin van de zijgangetjes, etc) dus echt enorm zwaar is het nog niet ...