Benen stiller, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Benen stiller, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 08:19

Gisteren heb ik mezelf er weer aan lopen ergeren, ik kan mijn benen vaak niet goed stilhouden! Het verschilt wel een beetje per paard, per zadel en per rijbroek, maar ik vind mijn been echt te onrustig. Ik heb vanalles geprobeerd, benen ontspannen, beugels langer/korter, hak goed uitdrukken, maar ze blijven klapperen. Op paarden die erg fel voor het been zijn lukt het me (gelukkig) wel aardig, maarja, veel manegepaarden zijn dat (helaas Knipoog ) niet. Wie heeft er tips om het nu toch echt eens te leren??

liesJ

Re: Benen stiller, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 08:26

dit houd ik in de gaten, heb hier ook last van

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 08:46

Benen stiller houden heeft te maken met balans, houding en techniek.
Wanneer heb je er het meest last van? In welke gang? Met doorzitten ook of alleen met lichtrijden? Of ook in galop?

Er zijn verschillende oorzaken:
-Het zadel zorgt voor onbalans (bv vhz zadel of een dressuurzadel met diepe zit of wrongen op de verkeerde plek voor jou, te groot of te klein zadel)
-Je hebt zelf weinig balans
-Gangen van het paard (vlakke gangen of hoog opgooien, onregelmatig lopen door de ruiter)
-Lichte verkramping bij de ruiter (bv door angst of concentratie of het inhouden van de adem)
-Verkeerde rijtechniek
-Combinatie van bovenstaande

Oplossingen zijn afhankelijk van de oorza(a)k(en), maar je kunt balansoefeningen doen en je rijtechniek verbeteren. Als je op andermans paarden rijdt kun je het zadel niet kiezen, dus daar kun je niets aan doen.

Wil je je rijtechnische tips dan kan ik je het boek Verlichte Rijkunst van Heather Moffett aanraden. Dat is nog wel ergens tweedehands te krijgen of je kunt het in het Engels bestellen of uit de bibliotheek halen.

Balansoefeningen zijn wel op google te vinden. Er zijn er legio.

Uiteraard geldt: zoek goede instructie. Volg eens een clinic of kijk of je op regelmatige basis les kunt volgen van iemand die het zitten als de basis beschouwd en er veel aandacht aan besteed. Of ga bij iemand kijken die zo les heeft.

Kom je instructeurs tegen die aan symptoombestrijding doen, dan kun je direct verder kijken naar een ander. Met symptoombestrijding bedoel ik aanwijzingen als "Hou je benen stil" (zorgt voor meer verkramping omdat de ruiter zijn best gaat doen. Het probleem zit in de beweeglijkheid van het bekken en niet in de benen). Het zelfde geldt voor instructies als "Hou je hoofd stil" en "Hou je benen stil".

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 09:01

Wow, bedankt voor je uitgebreide uitleg Lachen

Ik denk dat bij het paard waar ik gisteren op reed het zadel flink meespeelt, die heeft vrij dikke wrongen vlak achter mijn been, is een veelzijdigheids zadel dat wat meer naar springen neigt, daardoor waren mijn beugels eigenlijk net een gaatje te kort. Met doorzitten heb ik er het meeste last van, met lichtrijden ook wel iets... Galop gelukkig niet (of een paard moet wel zo apart galopperen dat alles mee gaat bewegen Knipoog )

Wat grappig wat je als laatste zegt, over die symptoombestrijding: mijn instructrice roept inderdaad regelmatig: hou je benen stil, of hou je handen stil (gaat gelukkig al veel beter). Soms vraag ik dan: ja maar hoe dan, het wil niet lukken.... Antwoord luid dan meestal: ja gewoon dóen Knipoog Eigenlijk zou ik gewoon het liefste een tijdje zitles willen hebben, maar heb nog geen geschikt adres gevonden Bloos

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:29

Ik heb hier zelf ook veel moeite mee, jou uitleg Hippo is echt heel nuttig!! Ik heb zelf ook wel al heel wat gehad aan met laarzen rijden. Ik rij altijd gewoon met schoenen met chaps erover. Nu rij ik ook (rustig aan beginnen) met laarzen, daarmee gaat het bij mij ook al beter

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 12:23

Bij mij gaat het inderdaad ook wat beter met laarzen, helaas ben ik uit mn laarzen gegroeid Bloos dus rij ik nu met chaps... Toch maar weer eens aan de laarzen (of afvallen Knipoog )

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:42

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:55

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:04

Met trainen hou ik me benen wel redelijk stil, maar zoals afgelopen zaterdag in de proef, ga ik weer klapperen...zou dit door zenuwen kunnen?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 13:25

Van het veel zonder zadel rijden weet ik dat mijn balans aardig in orde is Lachen Wel merk ik vaak dat mijn been te ver naar voren ligt, maar met veel van de zadels op de manege kan dat ook niet anders, de wrong zit in de weg. Heb laatst op het dressuurzadel van een vriendin gereden, en toen ging het al een stuk beter. Maarja, die luxe heb ik meestal niet Knipoog

Ik ga eens kijken of jullie tips werken, thnx!

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:32

Ik ga vanmiddag dat staan wel even proberen. Moet wel erbij zeggen dat mijn balans erg slecht is (denk ook dat mijn wiebelende benen daarvan komen). Ik kan dus echt niet draven zonder beugels. Als ik mijn beugels uit doe, lig ik eraf. Er is 1 paardje waarbij ik kan draven zonder beugels, bij mijn huidige hoef ik dat echt niet te proberen. Daarnaast zit zo ook totaal niet lekker in de draf.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:02

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:06

In stap lukt het wel, maar die drie dimensionale beweging waar jij het over hebt, zegt mij niets, kan je dat misschien uitleggen?
Bij het paard wat ik nu rij werkt het idd wel averechts. Ik ga bij haar enorm spannen omdat ik zo moeilijk (eigenlijk niet) kan blijven zitten, zij spant daardoor ook (inclusief rug) waardoor het nog minder lekker zit, dus is echt voorlopig nog geen doen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 16:18

griziyr schreef:
Laura24 schreef:
Van het veel zonder zadel rijden weet ik dat mijn balans aardig in orde is Lachen Wel merk ik vaak dat mijn been te ver naar voren ligt, maar met veel van de zadels op de manege kan dat ook niet anders, de wrong zit in de weg.

Een deel van je balans zal inderdaad goed in orde zijn. Zelf ging ik ook mijn benen meer naar voren leggen zonder zadel. Ik deed mijn bovenbeen hoger om meer met de knieen balans te houden en het bovenste deel van mijn rug deed ik naar achteren. Toen ik later wilde lichtrijden merkte ik dat ik daardoor met lichtrijden juist achter de beweging bleef.
Sommige zadels op de manege zijn ook te groot of te klein en bij veel zadels in zijn algemeenheid wordt de beugelriemhaak ver naar voren geplaatst zodat je actief je beugelriem mee naar achteren moet nemen voor de juiste beenligging.

Oeps, beetje krom uitgelegd Bloos Ik bedoelde dat mijn been mét zadel meer naar voren ligt... Zonder zadel hangt mijn been meer omlaag zeg maar. Zonder beugels gaat het ook redelijk, al glij ik dan eerder weg door mn super gladde rijbroek Knipoog

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:19

Benen echt stil houden is trouwens onmogelijk en ook onwenselijk. Met 'stil houden' wordt uiteraard bedoeld ten opzichte van het paard. Soms bewegen je benen (of handen) voor je gevoel erg, maar liggen ze redelijk stil als je kijkt hoe ze bewegen ten opzichte van het paard. Een keer je rijstijl laten filmen kan heel leerzaam zijn: soms voelt het erger dan het werkelijk is of omgekeerd.

Laura24 schreef:
Met doorzitten heb ik er het meeste last van, met lichtrijden ook wel iets... Galop gelukkig niet (of een paard moet wel zo apart galopperen dat alles mee gaat bewegen Knipoog )

Probeer dan eens tijdens het doorzitten om 'omgekeerd licht te rijden'. Dus zak eens door je enkels op het moment dat je anders omhoog komt. Zo vang je deels de opwaartse beweging van de rug op. Verder helpt het om je romp in balans te houden en je eigen zwaartepunt boven die van je paard te houden. Beweeg je bekken naar voren in plaats van naar achter om de rugbeweging van je paard te absorberen.

Dit is moeilijk uit te leggen zo vanachter de pc, maar Heather Moffett heeft dat goed verwoord in haar boek.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 18:36

HippoLogic schreef:
Benen echt stil houden is trouwens onmogelijk en ook onwenselijk. Met 'stil houden' wordt uiteraard bedoeld ten opzichte van het paard. Soms bewegen je benen (of handen) voor je gevoel erg, maar liggen ze redelijk stil als je kijkt hoe ze bewegen ten opzichte van het paard. Een keer je rijstijl laten filmen kan heel leerzaam zijn: soms voelt het erger dan het werkelijk is of omgekeerd.

Uiteraard bedoel ik ook stil ten opzichte van het paard. Ben een aantal keer gefilmd, en werd er niet echt blij van Knipoog Daarnaast hoor ik het ook regelmatig van jury's...

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:59

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tylani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:20

iemand een idee waar je die balansoefeningen kan vinden op internet?
ik heb wat gegoogled, maar kan ze niet vinden nl..

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:49

Bedankt voor je uitleg griziyr. Ik heb zelf dat gevoel heel slecht! Maar ga er wel eens op letten, hopelijk kan ik er wel meer bewust van raken. Ik ben ook wel benieuwd waar die balansoefeningen staan, ik had ook al even gekeken maar vond helaas ook niets.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:51

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 19:52

Echt super al die uitleg, echt heel erg bedankt!! Ga er zeker eens mee aan de slag!! Jammer dat ik geen eigen paard heb, zou het graag eens echt grondig aanpakken...

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 22:56

Vandaag eens even extra goed opgelet Haha! Ben er inmiddels achter dat ik mijn benen op een voorwaarts paard (en een fijn zadel Knipoog ) wél goed stil kan houden. ligt dus voornamelijk aan externe factoren, want als mijn balans niet goed was, zou dat niet opeens veranderen op een voorwaarts paard denk ik... Wel moet ik er erg opletten dat ik ontspannen blijf zitten, heb de neiging mijn spieren aan te spannen, ook in mijn schouders...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 07:20

probeer je voor te stellen dat je met je platte voet op de grond staat. op de grond kun je je voeten niet bewegen.
let ook op dat je je benen onder je houdt vanuit je heup, en je knieën netjes tegen het zadel.

irismill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:36

Daar heb ik ook wel wat aan Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:27

ja als je het leest denk je echt: nja het zal wel, maar als je het dan doet en het lukt is het ook echt van is dat alles!

Nog even wat betreft je zit op een ander zadel. ik heb zelf momenteel een zadelmakt zadel, binnen een maand tijd zijn de hele kussens plat dus nu komt er een goed zadel maar als ik nu in balans wil zitten moet ik eerst in de verlichte zit zitten en dan gaan lichtrijden, ik mag iets verder rechterop, maar niet teveel want dan hinder ik mijn pony in bewegen. Het zadel zorgt ervoor dat ik of mijn knieën afsteek, of niet met mijn billen in het zadel zit. Het is dus moeilijker met een slecht zadel en hindert je aan alle kanten maar het kan wel.