probleempje mijn fjord gaat hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unica

probleempje mijn fjord gaat hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 08:15

Hoi Haha!

ik heb een probleempje met mijn fjord, ik heb haar sinds kort een beetje nageefelijk. Maar daarbij gaat ze nog wel vaak hangen, en hierdoor loopt ze wat te diep en heeft ze een lage hoofd en hals houding.

Hebben jullie misschien tips??

Alvast bedankt Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: probleempje mijn fjord gaat hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 08:40

Hoogstwaarschijnlijk is je paardje niet nageeflijk, maar loopt ze in de krul. Vermoedelijk doordat jij je te veel op de voorkant focust.

Laat de voorkant los, laat haar lekker weer met het neusje eruit komen en rij haar actief van achteren naar voren. Veel tempowisselinge, schijnovergangen, zijgangen enz.Zorg dat je paard daarbij goed aan het been is en netjes op je zit terug komt. Als je zo rijd, met een mooie, stille hand, dan zal je paardje er uiteindelijk voor zo inzakken. En dan niet omdat jij voor dingen van haar vraagt, maar omdat ze over haar rug gaat lopen.

Mocht ze desondanks te diep komen en gaan hangen, geef je been en rij je fanatiek voorwaarts weg. En in elk geval niet zelf terug gaan trekken.

succes er mee

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:02

tja, ik ben nog altijd van mening dat een paard niet kan hangen als het niet vastgehouden wordt... dus: loslaten die handel!

blijf ook veel (schijn)overgangen rijden, hierdoor blijft je paardje van achteren actief en zal het ook minder gaan duiekn aan de voorkant

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:22

Hoi

Dat is vervelend voor je..
Ik zag al een hele goeie tip staan.... naar voren rijden en los laten...

En als je dat eng vind... rijd heel veel lijntjes en voltes in de bak.
En natuurlijk veel overgangen... als je pony op 1 kant meer vastpakt dan de andere kant is ie waarschijnlijk ook niet recht gericht, wat ook een reden kan zijn voor hangen...

Dus kijk op welke kant je pony het zwaarste is... aan die kant meer been, en niet je teugel blijfen vasthouden(op spanning houden)
laat de pony dan maar wat meer naar de kant kijken waar hij niet zo ophangt...
Maar dit kan je alleen maar doen als je voldoende drang naar voren hebt... dus voorwaarts rijden...

Als de pony voldoende voorwaarts is zal hij vanzelf naar je hand gaan zoeken op een wat meer positieve wijze... pakt hij alles weer vast en staat hij weer in hangstand... dan ga je weer een stapje terug ... voorwaarts en niet vastblijven houden op 1 kant

Maar vergeet vooral niet... als de pony het goed doet... is hij klaar... ga dus niet te lang door... en wissel af.. linksom rechtsom, voltes rijden, kwart lijnen rijden etc... etc...

Dus gewoon lekker aan de gang...
en je niet laten verleiden tot wat de pony wil.... grinnik...

unica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 19:09

nobje schreef:
Hoi

Dat is vervelend voor je..
Ik zag al een hele goeie tip staan.... naar voren rijden en los laten...

En als je dat eng vind... rijd heel veel lijntjes en voltes in de bak.
En natuurlijk veel overgangen... als je pony op 1 kant meer vastpakt dan de andere kant is ie waarschijnlijk ook niet recht gericht, wat ook een reden kan zijn voor hangen...

Dus kijk op welke kant je pony het zwaarste is... aan die kant meer been, en niet je teugel blijfen vasthouden(op spanning houden)
laat de pony dan maar wat meer naar de kant kijken waar hij niet zo ophangt...
Maar dit kan je alleen maar doen als je voldoende drang naar voren hebt... dus voorwaarts rijden...

Als de pony voldoende voorwaarts is zal hij vanzelf naar je hand gaan zoeken op een wat meer positieve wijze... pakt hij alles weer vast en staat hij weer in hangstand... dan ga je weer een stapje terug ... voorwaarts en niet vastblijven houden op 1 kant

Maar vergeet vooral niet... als de pony het goed doet... is hij klaar... ga dus niet te lang door... en wissel af.. linksom rechtsom, voltes rijden, kwart lijnen rijden etc... etc...

Dus gewoon lekker aan de gang...
en je niet laten verleiden tot wat de pony wil.... grinnik...

oke bedankt Knipoog ik ga wel gewoon verder, de achterhand ook goed trainen enzo Knipoog

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:10

Even heel duidelijk maken wat LiSSy heeft gezegd:

een paard kan alleen hangen als je vasthoud.

Loslaten!

Paard moet op zijn eigen benen lopen, niet op jou hand. Overgangen maken en loslaten, dan zoekt hij het zelf weer op.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:31

Het is toch een beetje een fjordentrekje ook hoor.
Maar inderdaad, wat minder contact en goed voorwaarts!

unica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 19:49

Senzafine schreef:
Het is toch een beetje een fjordentrekje ook hoor.
Maar inderdaad, wat minder contact en goed voorwaarts!

dankjewel Knipoog
het gaat ook al een stuk beter als eerst hoor, maar ze is ook niet zo heel sterk en is 8 jaar, en eerder bij haar vorige baasje is er nix met haar gedaan. dus haar spieren moeten aan sterken!

unica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 19:52

Lalidan schreef:
Hoogstwaarschijnlijk is je paardje niet nageeflijk, maar loopt ze in de krul. Vermoedelijk doordat jij je te veel op de voorkant focust.

Laat de voorkant los, laat haar lekker weer met het neusje eruit komen en rij haar actief van achteren naar voren. Veel tempowisselinge, schijnovergangen, zijgangen enz.Zorg dat je paard daarbij goed aan het been is en netjes op je zit terug komt. Als je zo rijd, met een mooie, stille hand, dan zal je paardje er uiteindelijk voor zo inzakken. En dan niet omdat jij voor dingen van haar vraagt, maar omdat ze over haar rug gaat lopen.

Mocht ze desondanks te diep komen en gaan hangen, geef je been en rij je fanatiek voorwaarts weg. En in elk geval niet zelf terug gaan trekken.

succes er mee

trouwens ze loopt niet echt in een krul, dat is het niet, want mijn instructise ziet haast niet dat ze hangt! zo nu en dan ziet ze het heel duidelijk. maar als ik wedstrijd rijd staat het ook niet op mijn coupon ik heb de laatste tijd altijd in de 180 pnt.
maar ik voel zelf wel dat ze hangt Knipoog

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:18

Mij is altijd geleerd om dan gewoon flink voorwaarts te rijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:28

is geen nagevelijkheid, het fijt dat je zegt ik heb haar eindelijk een beetje nagevelijk zegt het eigelijk al, jij hebt ervoor gezorgd dat ze nageeft. Maar je paard heeft niet aangeboden je hand op te zoeken na hard trainen. Mijn paard begint beter na te geven klinkt al beter maar kan ook 2 kanten op.
Maar goed niet alleen werken aan de voorkant maar aan de achterkant en de rest van het lijf