Sloom ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LovesHerPony

Sloom ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 20:11

Ik zit met een probleem, mijn pony is met springen niet bepaald snel, en bij dressuur is ze helemaal sloom, echter is ze in het bos lekker fris in een goed thempo.

Mij werd aangeraden haar te leren rijden op de manier dat 1x flink hulp en dan moet hij 1 thempo aanhouden zodra ze versloomt moet ze weer 1x flinke hulp krijgen.

* Ik moet hierbij wel zeggen dat ik naast deze pony enkel snelle pony's rijd en ik krijg ook goede lessen hoor. *

amnesia

Re: Sloom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:27

hee
ik heb PRECIES hetzelfde probleem!!!
en mij wordt ook vanalles aangeraden...ik heb eigenlijk liever dat ik hem iets in moet houden ipv vooruit drijven...
ik weet het ok niet meer en op een tik reageert hij ook niet terwijl hij het donders goed voelt...ze voelen namelijk een vlieg landen...maarja ze zullen zien wat er voor een tips komen
grroetjes

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:35

Ik weet wel waarom jullie paarden met springen en dressuur niet bepaald vlug zijn en in het bos wel. Wat denken jullie zelf? Het bos vinden ze blijkbaar wél leuk, het maakt ze nieuwsgierig, het is elke dag anders, er is volop te zien, ze mogen er waarschijnlijk wel eens een sprintje trekken enz..
Mijn tip (of eigenlijk eis) is dan ook: MAAK HET JE PAARD LEUK! Wissel het af, doe eens iets geks, spring een strobaal of een pion, gooi landbouwplastic in de bak, spring over balken met dekens heen, ga zonder zadel, zet je pony eens een keer lekker buiten in de wei ipv te gaan rijden, wandel of longeer hem een keer in de bak, laat hem vrijspringen, gooi hem los in de bak met een ponyvriend.
Rijd ook heel veel overgangen, stap-draf, draf-galop, galop-stap enz... Hierbij moet het paard zijn hoofd er goed bijhouden namelijk. Rijd ook eens figuren die niet bestaan, verras je pony, maak hem nieuwsgierig!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:40

^ Hier ben ik het helemaal mee eens Knipoog

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:04

Afwisseling is idd goed zoals Annetje zegt. Om elke dag weer het zelfde rondje te rijden, maakt het voor sommige pony's/paarden niet leuker van en gaan ze zich vervelen en hebben dan geen zin om te werken. Probeer daarom maar eens wat leuke afwisselingen uit. Daarnaast kunt je ook veel tempowisselingen gaan rijden, zodat je pony beter aan je been wordt.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:50

rijd met de rem eraf.
hou hem niet tegen in de mond of met je zit.
Eventueel rijden met een zweepje.
probeer zo veel mogelijk voorwaarts te rijden, extra been, tikje bij geben, praten en altijd belonen. zorg dat je pony het leuk gaat vinden.

Succes er mee

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:48

Mijn paard heeft het ook in de binnenpiste, als ik in de buitenpiste rijd is ze wel voorwaarts Vork
Als ze dan eens actief is binnen gaat dit ook over na 20 minuutjes. Ik kreeg de tip van een trainer om met mijn paard ook altijd direct te reageren, niet te braaf te rijden, als ze sloom wordt moet ik haar eens bijtikken en pas als ze goed is, belonen.
Ik mocht van hem ook niet langer rijden dan een half uurtje, want dan versloomd ze toch en is er niets meer aan te doen. 't is beter een half uur goed doorwerken volgens hem dan een uur lopen sukkelen...

Mijn paard is trouwens heel veel verbeterd in haar activiteit... Het was bij haar dus echt niet van te weinig afwisseling maar gewoon van "och als ik sloom ben doet ze toch niets..."

(Ik heb trouwens erg veel afwisseling in ons rijden Knipoog in een weekje zit er bij ons: wandelen, springles, dressuur, een rondje op de renbaan, een keertje spelen in de piste enz Lachen Maar het is nu eenmaal een feit dat ze liever lui dan moe is Vork )

Edit: Oja bij ons was het dan wel dat ze veel minder in haar aanleuning werd doordat ze actiever werd gereden. Na enkele weken hebben we de tussenweg gevonden, nu loopt ze actiever maar blijft ze ook beter in aanleuning. Dus als dit even wat minder word, dat is normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:31

Veel met je been werken, en mij is geleerd na 2 keer drijven en geen reactie, tik geven met je zweep. Je kan het ook strenger doen, 1 keer aandrijven is een tikje, als hij niet luistert. Maar bij het laatste moet het wel een corrigerend tikje zijn, en zeker geen klap!. Bij het eerste trouwens ook. Verder ga ik mee met de rest, afwisseling, paarden vinden het bos spannend, een bak, daar is de lol al snel af.

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:00

wat ook help is zeg maar irriteren met de zweep door kleine tikkjes en met de zweep de achterhand te kitelen..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:08

gazzetta schreef:
wat ook help is zeg maar irriteren met de zweep door kleine tikkjes en met de zweep de achterhand te kitelen..

Waarschijnlijk is haar paardje langzaam omdat hij het niet zo interessant vind in de bak en dan wil je hem nog meer gaan irriteren? Dan maak je het alleen maar minder interessant. Stomp je hem nog meer af.
Ik raad dit dan ook ten zeerste af!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:25

Het ligt er maar net aan wat de reden is dat je paard in de bak niet vooruit te branden is. 1 het kan verveling zijn dus zorgen voor afwisseling.
Is de bak niet TE zwaar?

En dan heb je ze ook nog zoals mijn dominante merrie die vindt dat ze niet altijd hoeft door te lopen, omdat ze snel overtuigd is dat zij de leider is. Dat is dus eigenlijk gewoon bij mij uitproberen tot hoever ze kan gaan.

Ik ben dan ook altijd heel consequent geweest. 2x been geen reactie is tikje en in sommige vallen werkt een iets hardere tik zelfs beter. Geef ik dan niet die ene keer een duidelijke tik, dan loop ik de rest van dat ritje te klooien, want dan is mijn dametje niet onder de indruk en probeert het steeds opnieuw.

poeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:49

inderdaad 1 goede strenge hulp als ze niet luisterd.
Mijn pony heeft dat ook iets
je kunt eventueel ook iets aantikken met een zweepje.
Rijdt haar echt even goed vooruit als ze weer sloom wordt en probeer dan de overgang die je bijvoorbeeld wilde rijden weer opnieuw
vooral heel consequent blijven. en proberen alleen been te geven met je been en niet met je hele lijf, wat ik zelf ook wel eens fout doe als hij weer wat sloom wordt
succes

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:40

Mijn pony was ook niet 1 van de snelste, galoperen was een ramp.. nu gaat het echt stukke beter.. op kleine reactie reageerd ze al.. (niet als ik al 3 kwartier ofzo heb gereden,
maar dan is ze gewoon moe)

Dit heb ik voor elkaar gekregen door;
Heel veel overgangen.. stap-draf-stap, paar passen galop
terug nemen volgende hoek weer aanspringen.. en reageert
ze niet, geef je een tikje bij.. en ook wat afwisseling wat
hier boven is genoemt..

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:47

Veel afwisseling, ga eens een keer zonder zadel dressuuren, spring over een strobaal, doe iets geks, doe grondwerk, vrijheidsdressuur, ga wandelen, laat hem vrijspringen. Rijd veel overgangen. Rij hem een keer heeel anders dan normaal. Geef hem een extra grote poetsbeurt.. van alles kan je doen!, Ga bitloos rijden, doe eens lekker gek! Ga paralleli doen

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:51

ga afwisselen. Is goed voor het paard en denk ik ook veel buitenritten maken en dan gewooon kijken wat er gebeurd. In de bak rijd je altijd hetzelde op een gegeven moment wordt het saai en gaan ze sloom lopen. Als je nou voor afwisseling zorgt door de ene keer bijv. op een zeil te rijden en dan een sprongejte en sla lommen verzin dingen die hem/haar nieuwsgierig houden. Dan zal de tempo sneller zijn.

inge_0rland0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:54

heb ik ook gehad met onze tuiger, die was SLOOOOOOM
Haha! sinds een week of 3 heb ik besloten om eens echt met hem aan het werk te gaan, juist met dit frisse weer dan zijn ze wat actiever en heb ik veel overgangen gedaan, even aandrijven, reageerde hij niet wat harder en reageerde hij weer niet kreeg hij een schop of tik, zo laat ik hem zien dat het heel vriendelijk kan en ook minder. wissel veel af dan een keer buitenom etc. hij is nu al beter aan het been

wat ik wel doe is steeds aan 1 ding tegelijk werken, dus echt een keer alleen maar aan het tempo werken en de teugels lekker los houden Haha! hij begint het zelfs steeds leuker te vinden

heel veel succes Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:54

Je paard leren reageren op de lichtste hulp is iets wat je zelf in de hand hebt.
Even heel simpele uitleg: eerst net doen alsof je je been wilt aanleggen - geen reactie: been aanleggen - geen reactie: stevige kuithulp - geen reactie: nog stevigere kuithulp en eventueel een zweephulp achter je been erbij.
Alles opbouwen in fasen. Je begint elke keer bij de lichtste fase en wanneer je paard niet reageert hierop, ga je naar een volgende fase.
Tijdens het rijden niet blijven drijven continu, hierdoor stomp je je paard af, je paard kan heus ook wel zelf lopen Knipoog
En ik zou je dan willen adviseren om de eerste tijd van de teugels af te blijven, en eerst aan de reactie en voorwaartsheid van je paard te werken, sporen af als je hiermee rijdt, deze zijn niet nodig om je paard aan het been te krijgen.

Veel overgangen rijden, en consequent zijn in wat je vraagt.
Ik zou dan gewoon kwartiertje hier aan werken en dan iets gaan doen wat de pony leuk vindt, zoals je aangeeft lekker het bos in!
Succes, als je dit volhoudt, heb je binnen no time een pony die op de kleinste hulp reageert Lachen

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:11

Neen volgens mij is het bovenstaande niet correct , dan moet je hem iets afleren, en dat is altijd moeilijker dan aanleren.
Even een vraag om te kunnen helpen ..
Doen jullie halfoponthoud ? Zonee kun je bij aanspringen een tik geven met die oponthoud er bij en het been... wel een licht tikje , geen harde, is weer veel te moeilijk om af te leren

succes !

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:25

Mag jij mij gaan uitleggen waarom het niet correct is.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:27

florrtje schreef:
Neen volgens mij is het bovenstaande niet correct , dan moet je hem iets afleren, en dat is altijd moeilijker dan aanleren.
Even een vraag om te kunnen helpen ..
Doen jullie halfoponthoud ? Zonee kun je bij aanspringen een tik geven met die oponthoud er bij en het been... wel een licht tikje , geen harde, is weer veel te moeilijk om af te leren

succes !

Bedoel je een halve ophouding?
Waarom én tegenhouden én een tik en dan nog eens been?
Zou je er niet eerst voor zorgen dat het paard reageert op je beenhulp, ipv ook nog eens tegen te houden, en eerst te tikken ipv met je been te komen, die snap ik niet hoor.
En je paard denk ik al helemaal niet.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:21

jij moet dringend leren wat halfoponthoud is denk ik. Helemaal niet tegenhouden. als je je been naar achter legt , je paard luisterd niet , hard drukt , hij luisterd nog niet , dan een tik gaat geven en wel luisterd, dan denk ik dat het moeilijk is om hem van die tik af te leren. in tegendeel je zult je tik telkens harder moet maken. vandaar verkeerd. Halfoponthoud , been naar achter, kijk wat hij doet , doet hij niets , tik.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:23

wat hier het best kan helpen is stem hulp , veel longeren , en met je stem werken , als je erop zit gaat die op je stem in galop.
mijn hond kent het verschil tussen "passo"(stap) "trot" (draf) en "ogalo" (galop) als ik zeg ogalo is hij direct weg in galop.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:28

ik rij ook een niet zo snelle pony en ik denk nu bij me zelf waarom zou elk paard snel moeten lopen ze loopt op zich goed dus oke dan maar gewoon acepteren dat zij niet zo snel is.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:37

@ floorsil , ben het met je eens , maar sommige ruiters kunnen daar niet tegen , en worden er zelf heel sloom van

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:04

florrtje schreef:
jij moet dringend leren wat halfoponthoud is denk ik. Helemaal niet tegenhouden. als je je been naar achter legt , je paard luisterd niet , hard drukt , hij luisterd nog niet , dan een tik gaat geven en wel luisterd, dan denk ik dat het moeilijk is om hem van die tik af te leren. in tegendeel je zult je tik telkens harder moet maken. vandaar verkeerd. Halfoponthoud , been naar achter, kijk wat hij doet , doet hij niets , tik.

Ho ho, ik móet niks Haha! dat zou leuk worden zeg.
Dat ze in België andere termen gebruiken betekent nog niet dat wij hier in Nederland automatisch zulke woorden moeten kennen. Iig in de 20 jaar dat ik rijd heb ik deze term nog nooit gehoord, niet in de dressuur niet in de western, nergens.

Misschien moet je je eens gaan verdiepen in Parelli, daar wordt ook gewerkt met fasen.
Verkeerd, néé dus. Waarschijnlijk begrijp je het zelf gewoon niet Knipoog
Je paard luistert uiteindelijk naar de kleinste hulp en dat is wat je wilt, dus wat is het probleem dan vraag ik me af.

Verder heb ik het níet over benen naar achteren leggen of drukken, dus ook even goed lezen dacht ik zo Lachen