problemen met zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gaelle_vdn

problemen met zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 17:36

Hey,

ik heb eigenlijk een groot probleem
in verband met mijn zit.
als ik moet blijven zitten dan kan ik mijn
beugels niet bijhouden ? weet iemand hoe dat dit komt ?
Ook zit ik helemaal niet vast in mijn zadel.
ik heb het gevoel dat ik er elk moment af kan vallen.
Weet iemand een oplossing ?

fjordnina

Re: problemen met zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:12

De beste oplossing is les nemen van een goede instructeur. Tips die kunnen helpen:

Niet klemmen met je knieen, je onderbeen lang maken en je beugels een gaatje korter doen.

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:13

Het probleem van je benen optrekken heeft meestal te maken met
het spannen van de heupflexor. Vandaar dat de balimo kruk zo'n effectief hulpmiddel is.

Dit heeft ook tot gevolg dat je voor je gevoel een slechte balans hebt.
Balans verbeteren kan op verschillende manieren. Hoe is je ademhaling als je te paad zit?
Zit je rechtop, voorover of achterover. Denk je dat je rechtop zit en zit je iets achterover?

Neem eens een les bij een Centered Riding instructeur. Kijk op www.centeredriding.org. Deze kunnen je zeker verder helpen.

lyster

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:37

Even een stipje, heb namelijk hetzelfde probleem en baal er echt enorm van, zeker omdat ik een jong paard heb.
Hoe hard ik ook mijn best doe.....been langmaken, hakken uitdrukken en balans(vooral in galop) wil echt niet lukken.......
Zijn er oefeningen die je kan doen om je balans beter te krijgen (oefeningen als je niet op je paard zit dan he)

Gaelle_vdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 18:41

Ik krijg les van iemand die al 30 jaar met paarden bezig is en zeker met jonge paarden.
In galop blijf ik goed zitten.
Maar ben bang omdat als het paard verschiet weet ik niet
wat ik moet doen want ben er de vorige keer afgevallen
en heb nu een beetje schrik ...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:38

Ik heb de tip gehad om eens contact op te nemen met Barbara van de Broek, zij is ceasartherapeute en rijdt zelf ook, en geeft dus ook zitles....

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:09

Als ik de problemen lees die jullie hier tegenkomen dan is houding en zitles leuk. Het gaat hier om paardrijden. Kun je in beweging samen met je paard bewegen. De basis is een goede houding en zit. Dan houdt het niet op. Zelf heeft Centered Riding me hier enorm in geholpen. Deze methode leert je om effectief te zitten en te fundtioneel te bewegen met je paard. Jammer dat Centered Riding meestal geassocieerd wordt met houding en zitles. Het gaat om rijden vanuit je middelpunt. Een goede instructeur heeft kennis van anatomie van ruiter en paard en van de diverse leermethoden waardoor iedere ruiter met problemen geholpen kan worden.

Lyster

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:04

Ik heb ook problemen met het lang maken van mijn been en heb daarom sinds 3 weken zitles aan de longe Clown Het helpt nu al Lachen

tylani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:16

waar neem je die zitlessen eigenlijk?
loop je dan een manage binnen met de vraag om zitles?
ik heb bv een boek met oefeningen, maar das toch anders dan daadwerkelijk les denk ik zo...

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:18

Een manege op de hoek hier geeft les in de klassieke rijkunst (klinkt zweveriger dan het is Knipoog ) en zij geven o.a. zitles. Dus ik ben naar binnen gewandeld en druk aan het oefenen Lachen

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:52

Ik zet ook even een stipje. Ben hard met mijn houding bezig, denk ook dat ik zitles ga nemen. Bij ons kan dat inderdaad gewoon op de manege, tylani. Misschien kan je wat maneges in de buurt van Delft bellen om te vragen of zij dat ook doen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:23

En anders kun je ook bij ons terecht, ik heb een bewegingsimulator, dat is een mechanisch paard, waarop je houding en zitles kunt krijgen, naast houding en zitlessen op je eigen paard,

camarque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:28

Als je voelt waar je evenwicht zit ,dan durf je te ontspannen en blijf je stil zitten.Ga eerst in stap op je zit botjes zitten en til je benen op ,zodat je alleen op je botjes zit , laat iemand je paard sturen en jij blijft proberen te blijven zitten(met je ogen dicht voel je meer), verlies je je evenwicht blijf dan rustig en ontspan je lijf en herhaal dit . dan in draf herhaal je dit, en ook in galop.
je zal zien dat als je ontdekt dat je evenwicht in je zitbotjes zit, kan je je benen als slingers van de klok laten hangen en span je je boven benen niet . Zodra je je spant ben je hard en ga je hobbelen , hou je je lijf als en zak biks dan blijf je stil zitten.
doe maar eens een steen op je bagage drager of een zak biks dan weet je dat de zak biks blijft liggen.
blijf je zitten ,dan kan je zelf weer gaan sturen anders ga je je opvangen aan de teugels en dat wil geen een paard. Maak je benen lang haal je bovenbeen vet naar achteren, en zet je hak in de bak (hak naar beneden) en je tenen naar binnen, zo blijft je hak vanaf de buik van het paard en kan je met je kuit aanwijzingen geven. hoe zit je als je zonder handen fietst ? zo moet je zitten! succes

d

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:10

camarque schreef:
(met je ogen dicht voel je meer)

Dat is zeker waar! Toen ik mijn zit aan het zoeken was in de galop ben ik met mijn ogen dicht gaan rijden en dat ging een stuk beter.

De laatste tijd gaat het steeds beter. Ik merk nu wel dat in de galop mijn beugels te lang zijn, ik trek mijn benen op, maar blijf wel mijn hakken uitdrukken. Beugels een gaatje korter is geen oplossing, dan zijn ze voor de draf weer veel te kort en kan ik daar mijn balans niet houden. Ik neem het dus maar voor lief, ik heb dusdanig veel vetrouwen in mijn paard dat ik wel een galopje met halve beugels durf.
Als ik haar zonder beugels ga rijden en het tempo in de draf te hoog wordt moet ik juist via de galop om haar weer terug naar stap te krijgen, vanuit die veel te snelle draf krijg ik haar gewoon niet terug gereden.

Niicolevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:19

ik heb ook aardig problemen met mijn houding,
toen ik begon met leren rijden heb ik nooit het goed les gehad... ik weet hoe ik moet blijven zitten, hoe ik een paard ontspannen kan laten lopen enzo.. dat lukt allemaal wel, maar als ik echt dressuur ga rijden met een vriendin die het wel kan, dan denk ik bij mezelf dat ik niet kan rijden :S Dat komt ook omdat, dat van haar er veel netter uit ziet. Ik denk ook veel te veel als andere mensen naar mij kijken of ze het er wel goed uit vinden zien, dus dan blijf ik meestal maar gewoon rondjes stappen, omdat ik er dan het mooiste opzit *vind ik zelf*

Niicolevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:22

ik ben gewoon heel onzeker als ik op het paard zit over mezelf, mijn paard loopt wel altijd netjes alleen ik ben het minpunt :S
Laatst bijgewerkt door Niicolevi op 21-11-07 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:29

Zitles moet je nemen van iemand die je ook echt goed kan begeleiden; ik heb bij de manege waar ik rij twee instructeurs waarbij ik zinnig zitles kan nemen. Bij de andere drie levert het niks op waar ik iets mee kan.

Ik heb ook les gehad van lyster (hierboven); heel veel aan gehad. Nog steeds Haha! En dat met maar één (lange) les...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:38

Lyster: is het ook mogelijk om op een paard van jouw zitlessen te nemen?

Niicolevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:41

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:12

Het is zeker belangrijk dat je van iemand les krijgt waar het mee klikt en die bij jouw de juiste knoppen weet te activeren.

Ik heb altijd maar een beetje rond gehobbeld en diverse mensen hebben geprobeerd mij met dingen te helpen, maar er waren er maar weinig die het op een dusdanige manier verwoorde dat ik een reactie gaf die effect had. Niet dat ze het verkeerd zeiden, maar het kwam gewoon nooit bij mij aan. En toen stond er ineens iemand in de bak die het net op een andere manier zei, streng genoeg was voor mij (heb ik gewoon nodig), maar waar je ook je problemen mee kan discusieren. En nu weet ik ineens de knoppen te vinden.